![]() |
17.Yy Bozulmalar Ve İç İsyanlar |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() 17.Yy Bozulmalar Ve İç İsyanlarMerkezi Yönetimin Bozulması Osmanlı merkezi yönetiminin bozulmasında; * 17 ![]() * Şehzadelerin sancaklara gönderilmemesinden dolayı, devlet işlerinde yeterli bilgi ve tecrübeye sahip olmadan devletin başına geçmeleri * Padişahların tecrübesizliğinden yararlanan saray kadınlarının ve ağalarının devlet yönetiminde etkili olmaları * Küçük yaşta tahta çıkmaları (4 ![]() ![]() * Önemli makamların liyakata bakılmadan rüşvet ve iltimas yoluyla dağıtılması gibi nedenler etkili olmuştur ![]() Devlet yönetiminde otoritenin sarsılması, halkın devlete olan güveninin azalmasına ve iç isyanların çıkmasına neden olmuştur ![]() ![]() Ekonominin Bozulması 16 ![]() * Coğrafi Keşiflerin etkisiyle ticaret yollarının yön değiştirmesi ve gümrük gelirlerinin büyük ölçüde azalması * 17 ![]() * İhracatın azalması, ithalatın artması ve kapitülasyonların giderek Avrupalı devletlerin sömürü aracı haline gelmesi * Sömürgelerden Avrupa’ya yüklü miktarda altın ve gümüşün gelmesi, bu madenlerin bir miktarının Osmanlı ülkesine girmesi ve paranın değerini düşürerek enflasyonu artırması * Vergilerin yükseltilmesi üzerine köylerde yaşayan insanların vergilerini ödeyemeyerek tarımsal üretimi bırakmaları * Saray masraflarının artması gibi nedenler etkili olmuştur ![]() Askeri Sistemin Bozulması * III ![]() * Yeniçerilerin geçim sıkıntısını ileri sürerek askerlik dışında işlerle uğraşmaları * İltizam sisteminin yaygınlaşması üzerine tımar sisteminin önemini kaybetmesi ve eyaletlerde asker yetiştirilmemesi * Denizcilikle ilgisi olmayan kişilerin donanmanın başına getirilmesi * Avrupa’da meydana gelen harp teknolojisindeki gelişmelerin takip edilmemesi gibi etkenler Osmanlı askeri sisteminin bozulmasına neden olmuştur ![]() Sosyal Alandaki Bozulmalar Tımar sisteminin bozulması, nüfusun artması ve Anadolu’da çıkan Celali isyanları halkın devlete olan güvenini sarsmıştır ![]() ![]() ![]() ![]() Eğitim Sisteminin Bozulması * Ahmetli eğitim sisteminin temelini oluşturan medreselerin çağın gerisinde kalması ve Avrupa’da eğitim alanında meydana gelen yeniliklerin takip edilmemesi * Pozitif bilimlerin medreselerin müfredatından çıkarılması * Medrese öğrenimi görmemiş pek çok kişiye ilmi rütbeler verilmesi * Yeni doğmuş çocuklara müderrislik unvanının verilmesi ve beşik uleması diye adlandırılan bir sınıfın ortaya çıkması Dış Etkenler * Coğrafi Keşiflerle zenginleşen ve ekonomilerini güçlendiren Avrupa devletleri, Rönesans ve Reform hareketleriyle düşünce ve bilim hayatında önemli atılımlar yapmıştır ![]() ![]() * Avrupalıların Haçlı anlayışıyla Osmanlı İmparatorluğu’na hep birlikte saldırmaları duraklamaya neden olmuştur ![]() 17 ![]() 1593–1606 Devlet-i Aliye(osmanlı)–Avusturya Savaşları Sokullu Mehmet Paşa döneminde imzalanan antlaşma tarafların karşılıklı saldırılarıyla bozulmuş ve iki devlet arasında savaşlar başlamıştır ![]() ![]() * Kanije, Eğri ve Estergon kaleleri Osmanlıya bırakılacak ![]() * Avusturya vergi ödemeyecek ama savaş tazminatı ödeyecek ![]() * Avrupa’daki üstünlüğünü kaybetmiştir ![]() * Avusturya kralı Osmanlı padişahına denk hale gelmiştir ![]() ![]() II ![]() Ana madde: II ![]() Avusturya, Orta Avrupa’da gücünü artırmak için Macaristan’a egemen olma politikası izlemiştir ![]() ![]() ![]() Osmanlıların Viyana önlerinde bozguna uğraması, Avrupa’da büyük bir sevinç meydana getirmiş ve Papa’nın gayretleriyle Türkleri Avrupa’dan atmak amacıyla Kutsal İttifak kurulmuştur (1684) ![]() ![]() ![]() * Osmanlı Devleti batıda ilk kez toprak kaybetmiştir ![]() * Osmanlı Devleti Orta Avrupa'daki egemenliğini kaybetmiştir * Avrupa devletleri savunmadan saldırıya geçmiş ve askeri bakımdan üstünlükleri ortaya çıkmıştır ![]() İç İsyanlar ve Sonuçları İstanbul İsyanları İstanbul isyanları kapıkulu askerlerinden yeniçeriler ve sipahiler tarafından çıkarılmıştır ![]() * Devlet yönetimindeki otorite boşluğundan yararlanan yeniçeri ağaları ve saray kadınlarının yönetimi olumsuz yönde etkilemeleri * Kapıkulu sisteminin değişmesi ve ocağa askerlikle ilgisi olmayan kişilerin alınması * Kapıkulu askerlerinin maaşlarının vaktinde ödenmemesi veya ayarı düşük paralarla ödenmesi * Yeniçerilerin cülus bahşişi almak için sık sık padişah değiştirmek istemeleri * Devlet yönetiminde etkin olmak isteyen devlet adamlarının yeniçerileri kışkırtması * Yeniçeri ve sipahilerin çıkarları doğrultusunda hareket etmeyen padişah ve devlet adamlarını görevden uzaklaştırmak istemeleri * Kapıkulu askerlerinin disiplin altında tutulamaması gibi nedenler etkili olmuştur ![]() ![]() * İsyanların zayıflaması * Kadı ve sancak beylerinin kanunlara aykırı davranarak halkı zor duruma düşürmeleri * Osmanlı–İran ve Osmanlı–Avusturya savaşları gibi nedenler etkiancılar, daima isteklerini yaptırmayı başarmışlar ve Osmanlı merkezi idaresi üzerinde kapıkulu (özellikle yeniçeriler) askerlerinin etkisi artmıştır ![]() * İsyancılar, padişah ve devlet adamlarını görevden almışlar, hatta öldürmüşlerdir ![]() * İsyanlar İstanbul’da asayişin bozulmasına, halkın zor durumda kalmasına, şehirde yangınların çıkmasına ve yağmalamaların yapılmasına neden olmuştur ![]() Celali İsyanları 17 ![]() ![]() * Eyaletlerde devlet yönetiminin bozulması ve vergi toplamada adaletsiz davranılması * Dirlik sisteminin bozulması ve dirliklerin dağıtımında haksızlıkların yapılması * 17 ![]() * Devşirme asıllı devlet adamlarının Anadolu halkıyla kaynaşamamaları * Merkezi otoriteli olmuştur ![]() * Anadolu’da devlet otoritesi sarsılmıştır ![]() * Anadolu’da huzur ve güvenlik bozulmuş, birçok şehir ve kasaba harap olmuştur ![]() * Üretim faaliyetleri azalmış, ekonomi bozulmuştur ![]() * Vergiler toplanamamış ve devletin gelirleri azalmıştır ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
17.Yy Bozulmalar Ve İç İsyanlar |
![]() |
![]() |
#2 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() 17.Yy Bozulmalar Ve İç İsyanlarTaylan bu güzel bilgiler için teşekkürler ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Fakat can alıcı madde ise seninde belirttiğin gibi , Önemli makamların liyakata bakılmadan rüşvet ve iltimas yoluyla dağıtılmasıdır ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
|