![]() |
Türkiye Cumhuriyeti Devrim Yasaları |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Türkiye Cumhuriyeti Devrim YasalarıTÜRKİYE CUMHURİYETİ DEVRİM YASALAR ![]() İÇİNDEKİLER Sunuş 7 BÖLÜM I 9 Anayasal Düzenlemeler 9 1 ![]() Ankara'nın Başkent Yapılması Hakkında Büyük Millet Meclisi Kararı 12 Misak-ı Milli (Ulusal Ant) 14 Cumhuriyetin İlanı 16 2 ![]() İstiklal Madalyası Kanunu ve Eki 23 (Anayasanın Değişikliği Hakkında Kanun) 24 BÖLÜM II 31 Yasal Düzenlemeler 31 Hıyanet-i Vataniye Kanunu 31 Hıyanet-i Vataniye Kanunu'nun Tadili Hk ![]() Takriri Sükun Kanunu 33 İstanbul Hükümetinin Akdettiği Anlaşma ve Hakkında Kanun 35 Hafta Tatili Hakkında Kanun 37 Ulusal Bayram ve Genel Tatiller Hk ![]() Şer'iye ve Evkaf ve Erkân-ı Harbiye-i Umumiye Vekâleti'nin Kaldırılması Hk ![]() Tevhidi Tedrisat Kanunu 43 Milli Eğitim Temel Kanunu 47 İKİNCİ KISIM Türk Milli Eğitim Sisteminin Genel Yapısı 52 Hilafetin İlgası 53 Hilafetin Kaldırılması Hk ![]() Mahakimi Şer'iyenin İlgası Hk ![]() Tekke, Zaviye ve Türbedarlıkların Kaldırılması Hk ![]() Şapka İktisası Hk ![]() Günün 24 Saate Taksimine Dair Kanun 75 Yerli Kumaştan Elbise Giyilmesi Hk ![]() Kabotaj Kanunu 80 Beynelmilel Rakamların Kaldırılması Hk ![]() Türk Harflerinin Kabul ve Tatbiki Hk ![]() Efendi, Bey, Paşa vs ![]() ![]() Bazı Kisvelerin Giyilemeyeceği Hk ![]() Adli Reform Yasaları 100 Türk Medeni Kanunu 101 Soyadı Kanunu 106 Atatürk Soyadı Hk ![]() Atatürk Aleyhine İşlenen Suçlar Hk ![]() Devrim Yasalarının Korunması 112 SUNUŞ Türkiye Cumhuriyeti devletinin temel felsefesi, Atatürk ilkeleri olarak adlandırılan akılcı ve bilimsel çağdaş düşünce sistemidir ![]() Bu düşünce sistemi; yasamada, halkın kayıtsız-koşulsuz egemenliğine dayalı parlamenter demokratik Cumhuriyeti, onun denetimindeki yürütmeyi ve tam bağımsız yargıyı içeren, ulusçu, halkçı, devrimci ve laik bir yaşamı, vazgeçilmez bir temel olarak kabullenir ![]() Amaç; çağdaş devleti ve çağdaş toplumu yaratmak, gelişmiş uygarlık düzeyini yakalamak suretiyle ulusu gönençli kılmaktır ![]() Bu ilkeler, yasalarla yürütmeye ve toplum yaşamına geçirilmeye başlayınca, sonuçta devrimler olarak adlandırılan toplumsal eylem biçimi ortaya çıkmış oldu ![]() ![]() ![]() Hepsi de bir bütünün ayrılmaz parçaları olarak, eş anlatımla, teori ve pratik olarak, yaşama geçirilen özgün bir sistemdir ![]() ![]() Atatürkçü felsefeye göre oluşturulan devrimler, yasal etkinliklerle eyleme konulurken, eskinin çoğunlukla şeriat hukukuna dayalı ve durağan nitelikli sistemine bir tepki olarak ortaya konuldu ![]() ![]() Devrimi oluşturan yasalar, ağırlıklı olarak, devrimin etkin dönemi sayılan 1920-1938 arasında oluştu ![]() ![]() Bu kitabımda, toplum yapısını değiştiren ve adına topluca "Devrim Yasaları" denilen bu hukuksal özel düzenlemeler, orijinal metinleri ve bugünün dili ile verildi ![]() ![]() ![]() ![]() Hemen belirtmeliyim ki, bu yasaların anlam ve önemini ve çıkarılış nedenlerini iyi özümseyebilmenin koşulu; Atatürk ilke ve devrimlerinin içeriklerinin daha önceden tüm ayrıntıları ile bilinmesidir ![]() Bir boşluğu doldurmak üzere hazırlama gereğini duyduğum bu kitabın kaynakları; Düsturlar, Resmi Gazeteler, Meclis Zabıtları, Kanunlar Külliyatı gibi resmi nitelikli belgelerdir ![]() Yararlı olabilmek dileği ile ![]() ![]() ![]() BÖLÜM I ANAYASAL DÜZENLEMELER 1 ![]() Kanun Numarası: 85 Kabul Tarihi: 20 Ocak 1921(1337) (Yasama ve yürütme ile ilgili maddeler) Madde 1- Hâkimiyet bila kaydü şart milletindir ![]() ![]() (Madde 1- Egemenlik kayıtsız koşulsuz ulusundur ![]() ![]() Madde 2 - İcra kudreti ve teşri selahiyeti, milletin yegâne ve hakiki mümessili olan Büyük Millet Meclisi'nde tecelli ve temerküz eder ![]() (Madde 2- Yürütme erki ve yasama yetkisi, ulusun tek ve gerçek temsilcisi olan Büyük Millet Meclisi'nde belirlenir ve toplanır ![]() Madde 3- Türkiye Devleti, Büyük Millet Meclisi tarafından idare olunur ve hükümeti "Büyük Millet Meclisi Hükümeti" unvanını taşır ![]() (Madde 3- Türkiye Devleti Büyük Millet Meclisi tarafından yönetilir ve hükümeti, "Büyük Millet Meclisi Hükümeti" unvanını taşır ![]() Madde 4- Büyük Millet Meclisi, vilayetler halkınca müntehap azadan mürekkeptir ![]() (Madde 4- Büyük Millet Meclisi, iller halkınca seçilmiş üyelerden oluşur ![]() Madde 5- Büyük Millet Meclisi'nin intihabı, iki senede bir kere için icra olunur ![]() ![]() Sabık heyet, lahik heyetin içtimaına kadar vazifeye devam eder ![]() ![]() ![]() (Madde 5 - Büyük Millet Meclisi'nin seçimi, iki yılda bir kez yapılır: Seçilmiş olan kurulun süresi iki yıl olup, ancak yeniden seçilebilmek olanaklıdır ![]() ![]() ![]() ![]() Madde 6- Büyük Millet Meclisi'nin Heyeti Umumiyesi, Teşrinisani iptidasında davetsiz içtima eder ![]() (Madde 6- Büyük Millet Meclisi'nin Genel Kurulu, ekim ayı başında çağrısız toplanır ![]() Madde 7- Ahkâmı Şer'iyenin tenfizi, tatili, feshi, muahede ve sulh akdi ve vatan müdafaası ilanı gibi hukuku esasiye, Büyük Millet Meclisi'ne aittir ![]() ![]() ![]() (Madde 7- Şer'i hükümlerin uygulanması genel yasaların yapılması, değiştirilmesi ve kaldırılması ve antlaşma ve barış yapılması ve vatan savunması kararı gibi anayasal haklar Büyük Millet Meclisi'ne aittir ![]() ![]() ![]() Madde 8- Büyük Millet Meclisi, hükümetin inkisam eylediği devairi kanunu mahsusu mucibince, intehap kerdesi olan vekiller vasıtası ile idare eder ![]() ![]() (Madde 8- Büyük Millet Meclisi, hükümetin bakanlıklara ayrılması ile ilgili özel yasaları gereğince seçtiği vekiller (bakanlar) aracılığı ile yönetir ![]() ![]() Madde 9- Büyük Millet Meclisi Heyeti Umumiyesi tarafından intihap olunan reis, bir intihap devresi zarfında, Büyük Millet Meclisi Reisidir ![]() ![]() ![]() ![]() (Madde 9- Büyük Millet Meclisi Genel Kurulu tarafından seçilen başkan bir seçim dönemi için Büyük Millet Meclisi'nin başkanıdır ![]() ![]() ![]() ![]() AÇIKLAMA Yukarıda, gerek aynı ile, gerekse bugünün dili ile önemli maddelerini açıkladığımız 1921 Anayasası; 23 Nisan 1920 tarihinde açılan Türkiye Büyük Millet Meclisi'nin, yeni Türkiye devletinin kuruluşunu tescil eden en önemli devrim yasası olarak algılanmalıdır ![]() ![]() Bu noksanlıkların en önemlileri, devletin başkentinin saptanmamış olması, Devlet Başkanlığı makamının belirtilmemesi, bakanların güven oylamasının, teker teker Meclis Genel Kurulu tarafından yapılması, yönetim sisteminin açıkça belirtilmemiş olmasıdır ![]() Aslında, 1 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
|