11-25-2012
|
#1
|
Prof. Dr. Sinsi
|
Boğaziçi Köprüsü
Boğaziçi Köprüsü, Karadeniz ile Marmara Denizi'ni birbirine bağlayan İstanbul Boğazı üzerinde yer alan iki asma köprüden biridir Köprünün ayakları Avrupa Yakası'nda Ortaköy, Anadolu Yakası'nda Beylerbeyi semtlerindedir
İstanbul Boğazı üzerine yapılan ilk köprü olmasına atfen halk arasında Birinci Köprü olarak da adlandırılan Boğaziçi Köprüsü, ardılı olan Fatih Sultan Mehmet Köprüsü ve şehirhatları vapurlarıyla birlikte kentin iki yakası arasında ulaşımı sağlar 20 Şubat 1970 tarihinde yapımına başlanan köprü, 30 Ekim 1973 tarihinde saat 12 00'de, Türkiye Cumhuriyeti'nin kuruluşunun 50 yıldönümü şerefine devlet töreniyle hizmete sokuldu Yapımı tamamlandığında dünyanın en uzun dördüncü asma köprüsüyken, 2010 yılı itibarıyla on altıncı sırada bulunmaktadır
Tarihçe
Avrupa ve Asya kıtalarını ayıran Boğaz'dan karşıdan karşıya kolayca geçebilme fikri yüzyıllar boyunca çekiciliğini korudu Bilinen en eski Boğaz geçişi M Ö 511 yılında gerçekleştirildi İskit seferine çıkan Pers Kralı Darius'un 700 bin kişilik ordusu, gemilerin yan yana getirilmesiyle oluşturulan yüzer köprü ile Trakya'ya geçti
Boğaziçi köprüsü
Mühendisler, Boğaz'ın bir köprüyle geçilmesi hususunda zaman zaman değişik projeler üretse de bunlar tasarı halinde kaldı Örnek olarak 1940 yılında Nuri Demirağ'ın girişimiyle Türk mühendisler ve Amerikalı uzmanlar tarafından boğaz köprüsü projelendirilmiş ve bu işe talip olunmuştur ama o zamanki iktidar tarafından "boğaza köprü olmaz, yıkılır" diye bu teklif rededilmiştir  
Yapım süreci
20 yüzyıl'ın ikinci yarısında İstanbul'un hızla gelişmesi ve Avrupa-Asya arasındaki trafiğin artışı Boğaz'a köprü yapılmasını zorunlu hale getirdi 1967'de konuda uzmanlaşmış dört mühendislik firmasından yeni bir proje hazırlamaları istendi ve en uygun öneriyi yapan Freeman Fox and Partners adlı İngiliz firmasıyla 1968'de anlaşma imzalandı İnşaatı gerçekleştirecek firmayı seçmek için açılan ihaleyi de Hochtief AG adlı Alman ve Cleveland Bridge and Engineering Company adlı İngiliz firmalarının oluşturduğu konsorsiyum kazandı Köprünün inşaatına 1970 yılında başlanmıştır Anlaşmaya göre inşaatın maliyeti 21,774,283 ABD Doları'dır İnşaat üç yılda tamamlanmış ve 29 Ekim 1973'te, Cumhuriyetin ilanı'nın 50 yıldönümünde hizmete açılmıştır
Avrupa ve Asya ile sabit bağlantı olarak Türkiye ulaşım ağının çok önemli bir halkasını oluşturan köprüde, o dönemden bugüne beklenen trafik artışı beklenenin çok üstünde gerçekleşti Köprünün ilk hizmete açıldığı yıl günlük ortalama araç geçişi 32 bin iken 1987'de bu sayı 130 bine, 2004 yılında ise 180 bine çıktı 1978'den beri yaya trafiğine kapalıdır
AYDINLATMA
== Boğaziçi köprüsü 2007 yılında aydınlatma ihalesine çıkarılmıştır
İhaleyi AYDINLIK grubu kazanarak PHILIPS firması ile beraber projeye başlamıştır
Taşaron olarak 20 kişilik elektrik grubu ulaşılması güç olan bölgelerde 15 kişilik dağcı grubu kullanılmıştır
İlk proje 24 V üzerine kurulmuş bir sistemdir Sistem kararlı çalışmayınca 2008 yılının ilk aylarında aydınlatma sisteminin komple değiştirilmesine karar verilerek revizyonuna başlanmıştır
İkinci proje 220 V üzerine düzenlenmiş olup 8 aylık kısım çalışmaları ile tamamlanmış ve hizmete açılmıştır
Projeyi AYDINLIK firması adına MURAT TÜRKCANLI PHILIPS firması adına MEHMET ATALAY yürütmüştür
Bogazın incisi aydınlatılarak odak haline gelmiş istanbul halkına yakışır görüntüsüyle gönüllerdeki tahtını korumaktadır





|
|
|