![]() |
Osmanlı Saray Hazinesinden Eserler |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Osmanlı Saray Hazinesinden EserlerOsmanlı Saray Hazinesinden Eserler Topkapı Sarayı koleksiyonundaki eşsiz tutya eserleri saray müzesi hazine bölümü uzmanı Emine Bilirgen anlatıyor ![]() ![]() Tutya Su Tası (Çamçak), 16 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Tutya Su Tası, 16 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İslam maden sanatında altın, gümüş gibi değerli madenlerin yanında demir, bakır, kurşun, nikel, kalay ve bunların alaşımları yüzyıllar boyunca kullanılagelmiştir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İslam maden sanatı içinde Osmanlı örnekleri özellikle kuyumculuk ve bezeme repertuarları bakımından çok ayrı bir yere sahiptir ![]() ![]() Osmanlı Saray atölyelerinde, 15 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Osmanlı maden eserlerinin yapım tekniklerini, kakma, kabartma (“repousse”), güherse (granüle), oyma (ajure), savat (“niello”), mine (“emaille”) mücevher gibi bezemeleri ve üslupları mevcut örnekler ışığında dönemleriyle saptamak mümkündür ![]() ![]() ![]() ![]() Gırgırlı Tutya Maşrapa, 16 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Tutya Sürahi, 16 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Tutya Maşrapa, 16 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Koleksiyon 29 maşrapa, 3 sürahi, 5 tabak, ikisi kapaklı 9 tas, 2 gülabdan, 1 askı kandil ve 1i sadece kapak olmak üzere 50 adet tutya kaptan oluşmaktadır ![]() ![]() ![]() Metalürji tarihinde eski kaynaklarda “Tutiya” olarak geçen çinko cevheri (calamin) önceleri çinko ve bileşikleri için kullanılmış, daha sonra da saf çinkoyu tanımlayan sözcük olmuştur ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Osmanlı Saray Hazinesinden Eserler |
![]() |
![]() |
#2 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Osmanlı Saray Hazinesinden EserlerCalamin (çinko cevheri) yer kabuğunda yüzeye yakın “smithsonite” bileşiminde kristaller halinde veya çinko oksit ve bileşikleri olarak bulunmaktadır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İbn-al Fakih 900lerde Kirman yöneticilerinin Demavend Dağlarındaki maden ocaklarından elde edilen cevherlerle, pirinç eser üretimini denetlediklerini kaydeder ![]() ![]() ![]() ![]() Kapaklı Tutya Kase, 16 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Al-Dimeşki (1300) metalik çinkonun Çinden geldiğini ve elde edilişinin gizli tutulduğunu, tok bir ses verdiğini, kolay oksitlenmediğini yazmaktadır ![]() ![]() ![]() ![]() Tutya/çinko kaplara pahalı malzemelerle zengin bezeme uygulamalarının 15 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() En erken Osmanlı tutya eser kaydına Sultan II ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Tutya Tabak, 16 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İslam dünyasında tutyanın yeni bir metal olarak değerlendirilmesinin yanında sağlıkla da ilişkilendirildiği görülür ![]() ![]() ![]() ![]() Tutiya veya tutya önceleri çinko bileşikleri için; saflaştırıldıktan sonra Arapça ve Farsçadaki gibi tutya veya ruh-i tutya şeklinde, Türkçede de çinko karşılığı olarak kullanılmıştır ![]() ![]() ![]() Tutya Sürahi, 16 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Yeni metale karşı duyulan merakın birden azaldığı, geç dönemlere ait örneklerin yok denecek kadar az oluşundan anlaşılmaktadır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kapaklı Tutya Maşrapa, 16 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Türk-İslam Eserleri Müzesinde ve Topkapı Sarayı Müzesinde korunan 15 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İran yapımı olanlarında ayrıca Safevi sanatının genel bezeme repertuarına özgü insan, melek ve hayvan betimlemeleri de görülür ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kapaklı Tutya Maşrapa, 16 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Maşrapalardan bazılarının boyunlarının içine ajurlu süzgeç (gırgır) yerleştirilmiştir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Burada tutya kapları biçimsel ve teknik açıdan farklı gruplara ayırmak da mümkün ![]() ![]() ![]() Doğal çinko rengindeki eserlerden özellikle B ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Gırgırlı Tutya Maşrapa, 16 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() “Bıdri” 16 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bıdri yapımında yüksek oranda çinko içeren bakır ve kurşun alaşımı kullanılır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Gırgırlı Tutya Maşrapa, 16 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Yeri gelmişken önemli bir noktayı belirtmek isteriz: Osmanlı tutyaları hemen hemen hiç tanınmamış olmalarına karşın, özellikle Hint tutyaları geniş araştırmalara konu olmuştur ![]() ![]() ![]() ![]() Gümüş ve Tutya Tas (2/2869): Tasın dışı yer yer savatlı tutyadandır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kapaklı Büyük Tutya Kase, 16 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Tutya Sürahi (2/2875): İnce uzun boyunlu, yuvarlak ve yassı gövdelidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Gövdenin tutya zeminine kumlama yapılmış ve üzeri iki kat bezemeyle süslenmiştir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Tutya Maşrapa (2/2854): Klasik Timuri formunda olmakla birlikte 2/2856 nolu maşrapada olduğu gibi boynu yüksekçedir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Gırgırlı Tutya Maşrapa (2/2871): Şişkin gövdesi, düz boynu ve kısa kaidesi ile Timuri maşrapa formunu tekrarlar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Osmanlı Saray Hazinesinden Eserler |
![]() |
![]() |
#3 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Osmanlı Saray Hazinesinden EserlerGövde ve boyun üzeri üç kademe halinde son derece zengin bir bezemeye sahiptir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kapaklı Tutya Maşrapa (2/2863): Şişkin gövdeli, düz kısa boyunlu, klasik Timuri maşrapa formundadır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Tutya Gülabdan, 17 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kapaklı Tutya Maşrapa (2/2858): Klasik Timuri maşrapa formundadır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kapaklı Tutya Maşrapa (2/2859): Klasik Timuri maşrapa formundadır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Tutya Sürahi (2/2857): Gövdesi armut biçimli sürahinin üzerindeki izlerden daha önce kulplu ve emzikli olduğu anlaşılmaktadır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Tutya Su Tası (2/2847): Ağız kısmı ve gövdesi 9 dilimli iç bükey yüzeyden oluşur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kapaklı Tutya Maşrapa, 17 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Tutya Su Tası-Çamçak-(2/2848): Kısa çaplı, oval, dilimli yaprak biçimindedir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Eserin, Hazinede 16 ![]() ![]() ![]() Gırgırlı Tutya Maşrapa (2/2872): Klasik Timuri formunda ve kapaksızdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Birinci kademeyi oluşturan alt kısım siyah savatlı zemine altın kakma ile ince spiral dallar, küçük yapraklar ve gülçelerle süslüdür ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kapaklı Tutya Maşrapa, 16 ![]() ![]() ![]() ![]() Kapaklı Tutya Büyük Kase (2/2864): Kısa basık gövdeli, yuvarlak tencere formundadır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() “Dostun parlak kalbi cam-ı cihannuma gibidir ![]() Orada ihtiyacını belirtmeye ne hacet var? Felek kadehimi baş aşağı tut, zira içinde işret şarabı yok ![]() Ters dönmüş kadehten şarap aramak aptallık alametidir ![]() Kadehi usulünce tut, çünkü onun aslı, Cemşid, Behmen ve Kubadın kelleleridir ![]() anlamında Farsça beyitler vardır ![]() “Dünyanın muradınca olsun, felek arkadaşın, Cihanı yaradan seni korusun ![]() ![]() ![]() gibi dileklerle devam eden sekiz satırlık bir dua yazılıdır ![]() ![]() ![]() ![]() Tutya-Gümüş Tas (2/2870): İçi gümüş kaplamadır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Tasın ortasına dış yüzdeki şemselerin benzeri işçiliğe sahip, kumlama zemine yuvarlak bir plaka monte edilmiştir ![]() ![]() ![]() Gırgırlı Tutya Maşrapa (2/2856): Klasik formdadır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kapaklı Tutya Kase (2/2861): Yuvarlak ve kase kaidelidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kapaklı Tutya Maşrapa (2/2868): Timuri formdaki maşrapanın kulbu yuvarlak sade bir hat oluşturur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ana zemin altın kakma ile dal, yaprak ve üzerleri firuze, yakutlu altın çiçeklerle süslüdür ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Tutya Tabak (2/2844): Tüm bezemeleri altın kakmalı olan eserin kenarları hafif pahlıdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Eserin bezeme üslup ve kompozisyonu 2/2836 envanter nolu tutya maşrapanın altlığı olarak yapılmış olabileceğini akla getirmekte ve 16 ![]() ![]() Kapaklı Tutya Maşrapa (2/2835): Timurlu maşrapa formundan geliştirilen klasik Osmanlı biçimindedir ![]() ![]() ![]() Boyun ve gövdede dönüşümlü olarak altın kakma lale-karanfil motifleriyle içleri yakut, firuze, altın, dal yapraklarla bezeli şemseler yer alır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kapaklı Tutya Maşrapa (2/2853): Timuri maşrapa formunun tekrarlandığı eserin kulbu sade biçimdedir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Tutya Gülabdan (2/2838): Gövdesi ve kaidesi yuvarlak, ince silindirik boyunludur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() SONNOTLAR: 1) Buradaki ruh-i tutya sözcüğü, saf tutya anlamında kullanılmış olmalı ![]() * Saray Hazinesindeki tutyaların tümünün özel bir sergiyle tanıtılması planlanmıştı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Farklı renk ve desenlerde süslenen İmari porselenlerinin tarihçesini ve günümüze ulaşan eşsiz örneklerini Topkapı Sarayı Müzesi Çin ve Japon porselen seksiyonu sorumlusu Ayşe Erdoğdu kaleme aldı ![]() 1715-1730 yıllarına tarihlenen, klasik mimari renkleri ile krizantem ve sarı zambak desenli, Qing Hanedanlığına ait Çin İmarisi tabak ve kapaklı kase 1700-1730 yıllarına tarihlenen, şakayık, bambu ve erik ağacı desenli Japon İmarisi kase ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Japonyada Edo devrinde (1603-1868) seramik sanatındaki en önemli gelişme İmari seramiğinin ortaya çıkmasıdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 1700-1730 yıllarına tarihlenen, şakayık, bambu ve erik ağacı desenli Japon İmarisi kase ![]() Hollanda, İngiltere ve Fransadaki seramik sanatlarına da etki eden İmari seramiği, bu ülkelerde taklit edilerek üretilmeye başlanmıştır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 1715-1730 yıllarına tarihlenen, klasik mimari renkleri ile krizantem ve sarı zambak desenli, Qing Hanedanlığına ait Çin İmarisi tabak ve kapaklı kase Japon porselenlerinden Nabeşima sadece imparatorluk ailesi, Ko-imari, Kutani ve Kakiemon daha çok Avrupa İhraç pazarları için üretilmekteydi ![]() ![]() ![]() Japon İmari Porselenleri Topkapı Sarayı Müzesi Japon Porselenleri koleksiyonunda altı yüzden fazla eser bulunmaktadır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Başbakanlık Osmanlı Arşivinde bulunan Hicri 1327 tarihli üç sayfalık bir belgede (Y ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 1670-1690 yıllarına tarihlenen, mavi-beyaz renklerde, kayalıklar, göl manzarası ve amblemlerle süslenmiş Japon İmarisi tabak ![]() Bugün pek makbul ve gayet nadir bulunur bir antika olup, eğer kapaklarının üzerinde bulunan imparator suretlerinin başları kırılmamış olsaydı, kıymetlerinin takdiri ve tayini mümkün olmazdı ![]() ![]() ![]() ![]() 1700-1740 yıllarına tarihlenen, ortasında vazo içinde çiçekler, kenarında beyaz zeminli dilimli üç pafta içinde kuşlar ve bitkiler ile süslenmiş Japon İmarisi tabak ![]() Belgede konu edilen küplerden Saray koleksiyonunda çok miktarda bulunmaktadır ![]() ![]() ![]() 1710-1730 yıllarına tarihlenen, krizantem betimlemeli Çin İmarisi maşrapa ![]() Ancak koleksiyondaki kapakların çoğu kavanoz ve küplere tam olarak uymamaktadır ![]() ![]() ![]() ![]() Koleksiyondaki büyük boyutlu İmari tabakların ortak özelliği, kobalt mavisi ve kırmızının yanı sıra zengin renkler kullanılarak yapılan çiçek ve bitkisel süslemelerdir ![]() ![]() ![]() ![]() 1710-1730 yıllarına tarihlenen, Qing Hanedanlığına ait, şakayık, krizantem ve anka kuşu betimlemeli Çin İmarisi kavanoz ![]() Saray koleksiyonundaki bazı Japon İmari kaplarında metal aksamlar görülmektedir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Çin İmari Porselenleri Çindeki siyasi açıdan karışık ortamdan yararlanan Japonlar, yeni ürettikleri çok renkli emaye porselen kaplarla ihracattaki Pazar payların artırarak özellikle Avrupa ve Orta Doğu pazarlarını ele geçirmişlerdir ![]() ![]() 1700-1730 yıllarına tarihlenen, ortasında vazo içinde çiçekler, çam, erik, bambu ve şakayık desenli Japon İmarisi tabak ![]() Bir süre sonra rekabet ortamına geri dönen Çinliler hiçbir şeyin bıraktıkları gibi olmadığını, Japonların yarattığı İmari adı verilen yeni stilin Avrupayı ele geçirdiğini görmüşler ve 18 ![]() ![]() ![]() ![]() Saray koleksiyonunda bulunan Japon İmarisi bir tabağın dış yüzü ![]() ![]() ![]() Topkapı Sarayı Müzesinin Çin Porselenleri koleksiyonunda 673 parça İmari stili porselen eşya bulunmaktadır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Çin İmari porselenlerini Japon İmarilerinden ayıran önemli bir fark renkleridir ![]() ![]() ![]() Osmanlı Saray Hazinesindeki necef koleksiyonundan bazı örnekleri tanıtmadan önce necef taşı hakkında genel bir bilgi vermek uygun olacaktır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Mücevherli Necefli Hançer, 17 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kuvarsın sert yapısı aynı zamanda değerli taşların düşmanı olan aşındırıcı bir unsurdur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Necef Şekerlik, 17 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kuvars oldukça saf bir mineraldir ![]() ![]() ![]() ![]() Kuvars, yarı değerli taşlar arasında erken çağlardan buyana en fazla sevilmiş malzemelerden biri olmuştur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Necef objelerin en erken bazı örnekleri İsviçre, Fransa ve İspanyada tarih öncesi diğer kalıntılarla birlikte bulunmuştur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Necef Yazı Kutusu, 16 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Antik Yunan ve Romada yaygın biçimde mücevher olarak kullanılan necefe Yunanlılar “buz” anlamında “krystallos” adını vermişlerdir ![]() ![]() Erken 16 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Necef dünyanın değişik bölgelerinden çıkarılmaktadır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Dünyanın birçok önemli müzesinde, katedral hazinelerinde Ortaçağ ve Rönesans döneminden üstün nitelikli necef eserler yer alır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sakal-ı Şerif Mahfazası, 18 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Dünyanın birçok önemli müzesinde, katedral hazinelerinde Ortaçağ ve Rönesans döneminden üstün nitelikli necef eserler yer alır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Necef Gotik Maşrapa, 15 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Necef işleme sanatı Yakındoğu ve Avrupada Yunan, Miken, Roma Uygarlıklarından İslamiyetin ilk dönemlerine ve Ortaçağ Avrupa Gotik stili ve Osmanlı saray kuyumculuğunun zengin örneklerine kadar kesintisiz izlenir ![]() ![]() ![]() ![]() Necef Gotik Kase, 15 yy ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 1046-1050 yılları arasında Kahireyi ziyaret eden İranlı gezgin Nasır-ı Hüsrev (1003-1061) daha önceleri Kuzey Afrikadaki Qulzümden getirilen üstün kalitedeki neceflerin işlenişini kaydeder ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Necef Sürahi, 18 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Özellikle Japonlar, saflığın, uzay sonsuzluğunun, azim ve sabrın sembolü olarak necefe büyük değer vermişlerdir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Osmanlı Saray Hazinesinden Eserler |
![]() |
![]() |
#4 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Osmanlı Saray Hazinesinden EserlerBinlerce yıldır evrensel boyutta itibar görmüş necefin Osmanlı kuyumculuğunda da ayrı bir yeri vardır ![]() ![]() ![]() Necefle ilgili bazı Osmanlı kayıtları: TSM Arşiv, Defter 10026 yaprak 16a, Hicri 910 (1505) tarihli belge: ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() TSM Arşiv, Defter 5 ![]() Billur kapaklı gümüş sürahi ve bardak Gümüşlü billur kaşık TSM Arşiv, Defter 3/2 yaprak 8a, 1514-1515den sonraya tarihlenen belge: Gülabdan an billur ma bend-i zer (Billurdan gülabdan altın şeritli) TSM Arşiv, Defter 12 A-B ![]() Yaprak 19b Tepesi ve dibi billur üzeri yakut ve zümrüt ile murassa çubuklu buhurdan ![]() Karşısındaki notta: “Saadetlü Fatma Sultanın cihazları için verilmiştir ![]() ![]() ![]() ![]() Aynı defterde yaprak 25b: Sim üzere altun kaplama yakut ve zümrüt ile murassa billur alem ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Yaprak 68a: Necef bardak ma kapak Adet 1 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Necef Çekmece, 18 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Özellikle 1090 (1680) tarihli defterde bazen billur, bazen de necef olarak geçen örnekleri çoğaltmak mümkündür ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Necef Maşrapa, 15 yy, Gotik tarzı Burgon ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Buraya kadar Osmanlı belgelerindeki pek çok necef billur kaydından sadece birkaçına dikkat çektik ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Necef Maşrapa, 16 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Hazine-i Hümayun, büyük bir imparatorluğun hazinesi olarak Osmanlıda üretilmiş eserler yanında dışarıdan gelmiş eşyaları da içeriyordu ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Mücevherli Necef Matara, 16 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Osmanlı necef eserleri, diğer kuyumculuk örneklerinde olduğu gibi 16 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Hazinede yer alan, ele alacağımız örneklerden ilki necef Gotik maşrapadır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Gövde, ayak ve kulbu tamamen neceften yapılmış olan Barok stildeki necef sürahinin Batılılar tarafından Osmanlı Sarayına sunulduğu tahmin edilmektedir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sakal-ı Şerif Mahfazası, 16 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 17 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ejder biçiminde sonlanan iki kulbun ekyerleri ile ayak çemberi altın yaldızlı gümüştür ve üzerlerinde mineli, düz kesim yakutlu altın paftalar sıralanır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ondördüncü yüzyıldan onsekizinci yüzyıla kadar İznik, Osmanlı İmparatorluğunun en önemli çini yapım merkezi olarak önem kazanmıştır ![]() ![]() ![]() Mavi-Beyaz Düz Tabak yaklaşık 1535-45, çapı 32 ![]() ![]() ![]() Uygulamada da kompozisyonlar ve motifler çiniye oranla bazı ayrılıklar gösterir ![]() ![]() ![]() ![]() İznik Tabak yaklaşık 1585, çapı 30 cm (Louvre Müzesi, Paris) ![]() Geleneksel Türk el sanatlarının hemen her şubesinde olduğu gibi seramik sanatında da Türkler gemi tasvirini severek kullanmışlar, süslemede seçkin örnekler meydana getirmişlerdir ![]() Seramik süslemeciliği Osmanlı sanatının en yaratıcı olduğu alanlardan biridir ![]() ![]() ![]() İznik çini sanatı ve seramiklerinde süsleme; sanatkarın düş gücüne, yaratıcı yeteneğine dayanan bağımsız bir yönde gelişme göstermiş, en güzel örneklerini vermiştir ![]() Bu eserlerin bazılarının dünya sanat çevrelerinde “Milet işi”, “Rodos işi”, “Şam işi” olarak isimlendirildiğini ve çeşitlik kültürlere mal edildiğini görmekteyiz ![]() ![]() ![]() ![]() İznik Maşrapa yaklaşık 1575-85, yüksekliği 21 cm ![]() Sıraltı tekniğinde yapılmış, silindirik formlu, kulplu maşrapa zemini birbirine paralel, üç sıra haline yelkenli gemi tasviri ile süslenmiştir ![]() ![]() ![]() ![]() İznik Maşrapa, 16 ![]() ![]() Sıraltı tekniğinde yapılmış, yukarıya doğru daralan, silindirik formlu, kulplu maşrapanın yüksekliği 19,5 cm, ağız çapı 11,5 cmdir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 14 ![]() ![]() ![]() ![]() “Milet işi” olarak adlandırılan seramikler, 14 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İznikte 15 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Süslemede, saray nakışhanelerinde üslublaştırılmış motifler, rumi, hatayi, çintemani, çin bulutları, eşsiz çiçek motifleri, çeşitli bordür motifleri bir bütün olarak değişik kompozisyonlar içindedir ![]() Bu sürede seramiklerin formlarında da pek çok denemeler yapılmıştır ![]() Tabakların kenar bordürlerinde görülen stilize edilmiş dalga bordürleri, bilhassa gemi tasvirli çeşitli tabakların kenar bordürlerinde değişik kompozisyonlar içinde belirgin olarak yer almıştır ![]() ![]() Gemi Tasvirli Gülabdan yaklaşık 1570-75, Yüksekliği 38,5 cm (Duca die Martina Müzesi, Napoli) ![]() “Haliç işi” seramik ürünleri ise, yaklaşık 1520-1550 yılları arasında İznik seramik atölyelerinde, üretimde görülen bir süsleme tipidir ![]() ![]() ![]() ![]() “Şam işi” 16 ![]() ![]() ![]() 1963-64 yıllarında başlayan İznik kazılarında bu seramiklerin İznikte yapıldıkları ortaya çıkmıştır ![]() 16 ![]() ![]() Çok renkli seramikler 16 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İznik Maşrapa, 16 ![]() ![]() Sıraltı tekniğinde yapılmış, silindirik formlu, kulplu maşrapanın yüksekliği 22,5 cm, ağız çapı 11,5 cmdir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İznik Sürahi, 16 ![]() ![]() Sürahinin yüksekliği 24,5 cm olup, kulpludur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Tezyinatta çiçek motiflerinde gül, sümbül, lale, karanfil gibi çiçeklerle, bahar dallarının da kompozisyonları görülür ![]() ![]() 17 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İznik seramik sanatında gemi tasvirlerinin seçkin örneklerini; çeşitli tip çukur ve yassı, ayaklı ve ayaksız, kenarlı ve kenarsız tabaklarda, çeşitli kaseler, kavanoz ve vazolarda, kadeh, ibrik ve sürahilerde, maşrapalarda, gülabdan ve çeşitli bardaklarda ve benzeri eşya üzerinde uyumlu stilizasyonlar içinde görüyoruz ![]() Tarihi saltanat kadırga ve kayıklarının da hünkar köşklerinin iç ve dış süslemelerinde İznik yapımı çini ve seramik ürünlerin kullanıldığı bilinmektedir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İznik Sürahi yaklaşık 1580-90, yüksekliği 43,2 cm Sıraltı tekniğinde yapılmış, boyun kısmı ince ve uzun, ortada boğumlu, kulpsuz bir sürahidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İznik Tabak, 16 ![]() ![]() Sıraltı tekniğinde yahılmış tabağın zemini beyaz, ortasında iki direkli, iki yelkenli bir tekne tasviri ile bu tasvirin altında iki adet küçük yelkenli tasviri etrafında daha küçük tasvirler yer almakta ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Osmanlı çini sanatında, çeşitli devirlerde, çini-seramik merkezlerinde İznik, Kütahya ve Çanakkale seramiklerinde emsalsiz gemi tasvirleri, değişik aşamalarda devam ederek kullanılmıştır ![]() ![]() Gemi tasvirli İznik seramikleri bugün, milli ve özel müzelerimizde teşhir edilmekte, şahısların özel koleksiyonlarında, pek çoğu da yurtdışındaki müzelerde ve özel koleksiyonlarda bulunmaktadır ![]() ![]() İznik Sürahi, 16 ![]() ![]() 17 ![]() ![]() ![]() ![]() 14 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
|