![]() |
İslam Fıkıh Ansiklopedisi -3- |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() İslam Fıkıh Ansiklopedisi -3-KAN ALDIRMA Günümüz tıp ilminde insanlardan başlıca üç maksatla kan alınır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 2 ![]() ![]() 3 ![]() ![]() ![]() Kan aldırma daha önceki yüzyıllarda ve bazen günümüzde hacamat yöntemiyle de yapılmaktadır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Akciğerlere kan hücumu, bronşit, böbreğin, kalbin dış zarının iltihaplanması gibi hastalıklarda, bu yerlerdeki deri üstüne "kuru hacamat" yöntemi uygulanır ![]() ![]() ![]() ![]() Hacamatta ikinci yöntem "kanlı hacamat"tır ![]() ![]() ![]() Kanlı hacamat yöntemi, akciğerlere kan hücumu, zatürre, solunum yolundaki ağır iltihaplanmaları, ağrılar, kalbin dış zarının iltihaplanması, böbrek iltihabı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Günümüzün gelişen hekimliğinde çok etkili yeni ilaçlar ve kan alma yöntemleri uygulanmaktadır ![]() Kan aldırma (hacamat) Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kan aldırmanın şekli ve tıbbî yararları konusunda Allah'ın elçisi şöyle buyurmuştur: "Aç karınla kan aldırmak daha uygundur ![]() ![]() ![]() Ramazanda oruçlu iken ihtiyaç olduğundan kan aldırmak mümkün ve caizdir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
İslam Fıkıh Ansiklopedisi -3- |
![]() |
![]() |
#2 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() İslam Fıkıh Ansiklopedisi -3-KAN DAVASI Akrabalık ilişkilerinin sıkı olduğu toplumlarda öç alma duygusundan kaynaklanan, misilleme biçimindeki karşılıklı cinayetlerle süren aile ve kabileler arası çatışma ![]() ![]() Kan davası genellikle haksızlığa uğrayan taraftan bir kişinin, suçlunun işlediği suça uygun biçimde cezalandırılmaması durumunda, intikamını alma, onurunu kurtarma, hak ve adaleti gerçekleştirme girişimiyle başlar, karşı tarafın aynı gerekçelerle işlediği cinayetle sürer ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kan davası, Islam öncesi Arap toplumunda en yaygın adetlerden birisiydi ![]() ![]() ![]() Islâm'a göre insan canı, malı, namusu, haysiyeti, tüm hak ve özgürlükleri ile dokunulmaz bir varlıktır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Islâm, getirdiği emir ve yasaklar, ahlaki ve toplumsal kurallar, hukuk ve adalet sistemi ile toplum hayatını inanç ve adalet temeli üzerine oturtu ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Suç ve ceza arasındaki bu denklik, adaletin tam ifadesidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kan davası, Türkiye gibi Islam'ın adalet ve hukuk düzeninden ayrılan toplumlarda yeniden ortaya çıkmış ve büyük toplumsal zararlara yol açacak boyutlara ulaşmıştır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
İslam Fıkıh Ansiklopedisi -3- |
![]() |
![]() |
#3 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() İslam Fıkıh Ansiklopedisi -3-KAN NAKLİ İslâm dini normal şartlar altında bazı yiyecek ve içecekleri haram kılmıştır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() "Şüphesiz Allah, size leşi, kanı, domuz elini, bir de Allah'tan başkası adına kesilenleri haram kıldı ![]() ![]() ![]() "(Ey Nebi) de ki; "Bana vahyolunanlar arasında, yiyen bir kişinin yediği herhangi bir şeyin haram olduğuna dair bir hüküm bulamıyorum ![]() ![]() ![]() ![]() Câhiliye Arapları acıktıkları zaman ellerine bir bıçak veya keskin kemik gibi bir şey alıp hayvanı yaralar ve ondan akan kanı toplayıp içerlerdi ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ancak kan, kanamalı bir hastaya, onu ölümden kurtarmak amacıyla verilirse bu caizdir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Son devrin fıkıh bilginleri, hastanın hayatının kurtulması buna bağlı ise, hasta veya yaralıya kan naklını câiz görmüşlerdir ![]() ![]() İbn Âbidin, Nihâye isimli eserden naklen şöyle der: "Tehzîb isimli eserde hastanın idrar veya kan içmesi, murdar ölmüş hayvan eti yemesi, başka çare yoksa câizdir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
İslam Fıkıh Ansiklopedisi -3- |
![]() |
![]() |
#4 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() İslam Fıkıh Ansiklopedisi -3-KAN SATIŞIİslâm hukukuna göre, yenilmesi, içilmesi ve kullanılması caiz olmayan şeylerin alım-satımı da câiz görülmemiştir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Diğer yandan sülüğün kan emdirmek için insanların ihtiyacının bulunması, yılanın ise ilâç yapımında kullanılması gibi amaçlarla satılması caiz görülmüştür ![]() ![]() İnsan kanının durumuna gelince: savaş zamanlarında kan kaybeden yaralılara, normal zamanlarda ise, hastalık yüzünden kan verilmesi zaruri olan hastalara nakledilmek üzere kan vermek mümkün ve câizdir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Çünkü artık burada kan, ilâç yapımı için satılabilen yararlanılır (müntefun bih) bir mal hükmüne girer (bk ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
İslam Fıkıh Ansiklopedisi -3- |
![]() |
![]() |
#5 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() İslam Fıkıh Ansiklopedisi -3-KARISININ GAYR-I MEŞRU OLARAK YAŞADIĞINI BİLEN KİMSE NE YAPMALIDIR, ONU BOŞAMAK MI YOKSA ONU ÖLDÜRMEK Mİ İCAB EDER? Kesin olarak karısının gayr-i meşru olarak yaşadığını bilen kimsenin onu öldürmek veya öldürtmek için teşebbüse geçmesi caiz değildir ![]() ![]() ![]() ![]() 2- Cezayı tatbik eden fert veya fertler değil, hükümettir ![]() ![]() 3- Günümüzde, bir kimse zina eden karısını öldürmek için teşebbüse geçecek olursa davasını isbat etmek mümkün olmadığı için Allah'ın indinde mes'ul olacağı gibi, kanunen de mesul olup yıllarca haps sefaletini çekecektir ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
İslam Fıkıh Ansiklopedisi -3- |
![]() |
![]() |
#6 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() İslam Fıkıh Ansiklopedisi -3-KARMA OTURMA Evimizin küçük olması sebebiyle kadın erkek birarada oturuyoruz; bu doğru mudur? Evde kadınların mahremi olmayan erkekler yoksa, bunun herhangi bir sakıncası yoktur ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
İslam Fıkıh Ansiklopedisi -3- |
![]() |
![]() |
#7 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() İslam Fıkıh Ansiklopedisi -3-KARZ Borç, kredi, ödünç, altın, gümüş, nakit para ve mislî olan şeyleri başkasına ödünç vermek anlamında bir Islâm hukuku terimi ![]() ![]() ![]() ![]() Kur'ân-ı Kerîm'de "Allah'a ödünç vermek" şeklinde ifadesini bulan, fâizsiz ve karşılıksız verilen ödünç para anlamına gelen "karz-ı hasen"i de kapsamına alan altı kadar âyet vardır ![]() ![]() ![]() Bu konuda Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Karzın rüknü icap ve kabuldür ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Şafiî, Malıki ve Hanbelîlere göre, kendisinde selem akdi yapılabilen her şeyin karz olarak verilmesi de mümkündür ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Islâm hukukçularının çoğunluğuna göre, karz akdinde va'de şartı geçerli değildir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Imam Mâlik'e göre, karz akdi, va'de belirlenmekle va'deli olur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Hanefîlerin meşhur görüşüne göre, ödünç vermenin menfaat celbeden bir tarzda olmaması gerekir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Aslında, menfaat celbeden karz yasağı ez-Zeylaî'nin Nasbu'r-Râye'de tesbit ettiği gibi, herhangi bir hadise dayanmaz ![]() ![]() Ödünç verene hediye vermek şart koşulmuşsa bu mekruh olur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Islâm'da karz yoluyla kısa va'deli ve küçük kredileri temin etmek mümkün olabilir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
İslam Fıkıh Ansiklopedisi -3- |
![]() |
![]() |
#8 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() İslam Fıkıh Ansiklopedisi -3-KAŞ VE TÜY YOLMA Kaşlarının arası bitişik olan bir kadın, sadece bitişen yerlerdeki tüyleri çekebilir mi? Yüzdeki ve özellikle de bıyıklardaki tüyleri, ayrıca bacaklardaki kılları yolabilir mi? Allah Rasûllü Efendimiz (s ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
İslam Fıkıh Ansiklopedisi -3- |
![]() |
![]() |
#10 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() İslam Fıkıh Ansiklopedisi -3-KASAPLARDAN TAVUK, KOYUN, İNEK VB ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
İslam Fıkıh Ansiklopedisi -3- |
![]() |
![]() |
#11 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() İslam Fıkıh Ansiklopedisi -3-KASETTEN KUR'AN-I KERİM DİNLEMEK Kur'an-ı Kerim dolu kasetlere abdestsiz el sürülmez deniliyor, doğru mudur? Yine vaaz da, Kur'an dan, başka Şeyler de ,dinlenilmez, çünkü onun feyzi olmaz, hiçbir yarari dokunmaz deniliyor ![]() Kur'an-ı, usul kitaplarımız şöyle tarif ederler: "Rasûlüllah'a indirilip, mushaflarda yazılı olan ve hiç bir şüphe bulunmayâcak tarzda bize kadar tevatürle gelen kitaptır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Teyp vb ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
İslam Fıkıh Ansiklopedisi -3- |
![]() |
![]() |
#12 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() İslam Fıkıh Ansiklopedisi -3-KAVLÎ SÜNNET |
![]() |
![]() |
![]() |
İslam Fıkıh Ansiklopedisi -3- |
![]() |
![]() |
#13 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() İslam Fıkıh Ansiklopedisi -3-KAYIN PEDERE HİTAP TARZI Kişinin kayınpederine "baba"; kayınvalidisine "anne" demesinin mahzuru var mıdır? Bu durum ya çok önemli olmadığı ya da Türklerin örfüne has bir keyfiyet olduğu için fıkıh kitaplarımızda yer almaz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() "Allah evlâtlıklarınızı sizin çocuğunuz yapmamıştır","Onları kendi babalarına nispet ederek çağırın ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
İslam Fıkıh Ansiklopedisi -3- |
![]() |
![]() |
#14 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() İslam Fıkıh Ansiklopedisi -3-KAYIP MAL |
![]() |
![]() |
![]() |
İslam Fıkıh Ansiklopedisi -3- |
![]() |
![]() |
#15 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() İslam Fıkıh Ansiklopedisi -3-KAZA NAMAZI Vaktinin dışında kılınan namaz ![]() Kaza; hüküm ve karar verme, yerine getirme demektir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İslâm'da namaz, oruç ve hac gibi ibadetler için belirli ifa vakitleri konulmuştur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Günlük işler, sanat ve meslekler, aile fertlerinin geçimini sağlamak için yapılan çalışma ve yolculuklar namazın geriye bırakılması için özür sayılmaz ![]() ![]() ![]() Hz ![]() ![]() ![]() Hendek Savaşı'nda Rasûlüllah (s ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Korku namazı Ebû Hanîfe ve imam Muhammed'e göre, düşman, sel baskını, yangın vb ![]() ![]() ![]() ![]() Rasûlüllah (s ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ancak İslâm fakihlerinin büyük çoğunluğuna göre zamanında kılınamayan farz namazların kazası da farzdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ebû Bekir ibnü'l-Arabi'ye göre Rasûlüllah (s ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ebu Katâde ve İmran b ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kaza namazlarının kılınışıyla ilgili fıkhi hükümleri şöylece özetlemek mümkündür: Vaktinde kılınmamış olan beş vakit farz namazların, kazası farz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Üzerinde kazaya kalmış namaz borcu bulunmayan veya kazaya kalmış namazlarının toplamı altı vakti geçmemiş bulunan kimseye "tertib sahibi" denir ![]() ![]() ![]() ![]() Tertip sahibi olan bir kişi bir tarz namazını veya Ebu Hanîfe'ye göre vacip olan vitir namazını özürsüz olarak veya hayız ve nifas dışında bir özürle vaktinde kılmamış olsa bu namazı ilk vakit namazından önce kaza etmesi gerekir ![]() ![]() Kazaya kalmış namazlar birden fazla olupta vakit bunlardan yalnız bir kısmı ile vakit namazları kılmaya elverişli olursa sıraya uymak gerekmez ![]() Bir kimsenin vitir namazından başka altı vakitten fazla veya altı vakit namazı kazaya kalmış olsa bunları kaza etmeden vakit namazlarını kılabilir, çünkü kaza namazları vitirden başka altı vakit olunca çok, altı vakitten noksan olunca az sayılır ![]() Kazaya kalan namazlarda niyet, aakit namazlarda olduğu gibi şarttır ![]() ![]() Kazaya kalmış namazların vakitleri ve sayıları belli ise ona yöre niyet edilir ![]() Dâru'l-harb'de müslüman olup da bilgisizliği yüzünden namazlarını kılmamış olan kimse, daha sonra dini görevlerini öğrense bu namazları kaza etmesi gerekmez ![]() ![]() ![]() ![]() Kaza namazları imam ve cemaatin aynı namazı kılmaları şartıyla cemaatle de kılınabilir ![]() ![]() Kaza namazlarının evde kılınması daha iyidir ![]() ![]() Kaza namazlarının belirli vakitleri yoktur ![]() ![]() Kaza namazı kılmak nafile namaz kılmaktan daha iyidir ![]() ![]() Mukim iken kazaya bırakılmış olan bir namaz yolculuk sırasında kılınmak istenirse kısaltılmadan kılınır ![]() ![]() Aşağıdaki üç vakitte ne kazaya kalmış farz namazlar, ne vitir gibi vacip namaz ve ne hazırlanmış durumdaki cenaze namazı kılınamaz ![]() ![]() 1 ![]() ![]() 2 ![]() ![]() ![]() 3 ![]() ![]() Bu üç vakitte kılınacak kaza namazının iadesi gerekir ![]() ![]() ![]() ![]() Namazlarını özürsüz olarak kasten terkeden ve bunları kaza edemeden vefat eden kimse, büyük günah yükü ile âhirete geçmiş olur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Şehidler, daha önce kılamadıkları namazların affı konusunda istisnâ olabilirler (Kaza namazı için bk ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
|