![]() |
İslamiyetde İbadetler , Taharetler |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() İslamiyetde İbadetler , Taharetlerİslamiyetde İbadetler , Taharetler İslâm dini, Yüce Allah´a ibadetten, itaat ve teslimiyetten ibaret en kutsal bir dindir ![]() ![]() Büyük İslâm dini, insanları yükseltir, insanları melekler gibi temiz bir hayata kavuşturur, insanların ruhlarını manevî duygularla aydınlatır ![]() ![]() İkramı bol olan ezelî yaratıcımızın manevî huzurunda kabul edilmek, insan için ne büyük bir nimet, ne büyük bir şereftir ![]() ![]() Uyanık bir ruhun ferahlığı, sağlam düşünceli bir insanın kalben huzuru, gerçek bir neş´eye ve bir mutluluğa kavuşması, ancak Yüce Allah´a ibadet sayesinde elde edilir ![]() İbadet ve itaat zevkinden yoksun olanlar, kendi yaratılışlarındaki hikmetten habersiz olan zavallılardır ![]() Yüce Allah´a kulluk ve ibadette bulunmayanlar, borçlu oldukları şükür görevini terk etmiş, sonsuz âhiret hayatlarını tehlikeye düşürmüş mutsuz kimselerdir ![]() Hiç şübhe yok ki, insanların mutluluk ve selâmeti, gerçek varlığı, Yüce Allah´a güzel niyet ve samimi bir kalb ile ibadet ve itaat etmekle kazanılmış olur ![]() ![]() Müslümanlık, temizliğe büyük bir önem vermiştir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Diğer bir hadis-i şerifde de: "Namazın anahtarı temizliktir " buyurulmuştur ![]() Aynı zamanda temizlik sağlık için yararlıdır ![]() ![]() ![]() Sonuç Ehliyet ve yetki sahibi olan her insan birtakım ibadetlerle, temizliklerle din bakımından görevlidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İbadet Lûgat´ta kullukta bulunmak demektir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Tâat Emri benimseyip yerine getirmek demektir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kurbet Yakınlık demektir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Niyet Kasıd manasındadır ki, kalbin bir şeyi yapmaya yönelmesi demektir ![]() ![]() Bir işin ibadet olabilmesi için böyle bir niyete ihtiyaç vardır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Teklif Bir kimseye zorluk veren bir şeyi emretmek ve ona yüklemek demektir ![]() ![]() ![]() ![]() İnsanlar yetki ve kudretleri nisbetinde mükellef (yükümlü) olurlar ![]() ![]() Akıl Ruhun bir kuvvetidir ki, insan onunla bilgi sahibi olur ![]() ![]() Diğer bir tarife göre akıl ruhsal bir nurdur ki, insana gideceği yolu aydınlatır, insana hak ve gerçeği bildirir ![]() ![]() ![]() Büluğ Belli bir çağa yetişmek ve belli birtakım vasıflara sahib olmak demektir ![]() ![]() ![]() ![]() Baliğ veya baliğa olma yaşının başlangıcı, erkek çocuklar için tam on iki, kız çocuklar için de tam dokuz yaştır ![]() ![]() Böyle on beş yaşını bitirmiş olduğu halde, kendisine ihtilâm ve gebelik gibi büluğ eseri belirmeyen kimse, hükmen baliğ sayılır ![]() Hüküm Karar, bir şeyin sonucu olma, bir sonucu gerektirme, etki, emretme manalarında kullanılır ![]() ![]() ![]() Örnek: Zekât farzdır, hırsızlık haramdır, denilmesi birer Şer´î hükümdür ![]() Ef´al-i Mükellefin Mükellef insanların yaptıkları işlerdir ki, farz, vacib, sünnet, müstahab, helal, mübah, mekruh, haram, sahih, fasid, batıl gibi kısımlara ayrılır ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
İslamiyetde İbadetler , Taharetler |
![]() |
![]() |
#2 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() İslamiyetde İbadetler , Taharetlerİslamiyetde İbadetler , Taharetler Farz Yapılması din yönünden kesin şekilde gerekli olan herhangi bir görevdir ![]() ![]() Farz-ı Kat´î (Kesin farz) Kesin olarak şer´î bir delil ya Kur´anın açık bir âyeti yahut peygamberimizin sağlam bir hadisi ile yapılması emredilen ve istenen görevdir ![]() ![]() ![]() ![]() Farz-ı Zannî Müçtehidlerce kesin sayılan delile yakın bir derecede kuvvetli görülen ve böylece zannî bir delil ile sabit olan görevdir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Farz-ı Ayn Yükümlü (mükellef) olan herkesin yapmak zorunda olduğu farzdır ![]() ![]() ![]() ![]() Farz-ı Kifaye Yükümlülerden bazılarının yapmaları ile diğerlerinden düşen ibadetlerdir ![]() ![]() ![]() ![]() Farzların yapılmasında büyük sevablar vardır ![]() ![]() ![]() Kesin olan farzı inkâr etmek küfür olur ![]() ![]() ![]() ![]() Vacib Dinimizde yapılması kesinlik derecesinde bir delil ile sabit olmayan ve yine kuvvetli bir delil ile sabit görülen şeydir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sünnet Resulü Ekrem (sallallahu aleyhi ve sellem) Efendimizin farz olmayarak yaptığı işlerdir ![]() ![]() ![]() ![]() Sünnet-i Müekkede (Müekked, kuvvetli sünnet) Peygamber Efendimizin devam edip de pek az yapmadıkları ibadetlerdir ![]() ![]() ![]() ![]() İslâm dininde önemle benimsenen ezan, ikamet ve cemaate devam gibi sünnetlere "Sünen-i Hüda" denir ![]() ![]() Gayr-i Müekked Sünnet Peygamber Efendimizin ibadet maksadı ile bazan yapmış oldukları şeylerdir: Yatsı ve İkindi namazlarının ilk sünnetleri gibi ![]() ![]() ![]() Peygamber Efendimizin yiyip içmeleri, giyinip kuşanmaları, oturup kalkmaları gibi, kendi öz hallerine ait işlere de, "Sünen-i Zevaid" adı verilmiştir ![]() ![]() Müekked sünnetlerle "Sünnet-i Hüda" adı verilen sünnetlerin yapılmaşında sevab vardır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ashab-ı Kiram´ın hal ve tutumlarına, onların izledikleri zühd ve takva yollarına da, biz Hanefilerce sünnet denir ![]() Müstahab Lûgat manası, sevilmiş şey demektir ![]() ![]() ![]() ![]() Peygamber Efendimiz, müstahab denilen bazı şeyleri sevmiş ve benimsemiştir ![]() ![]() Müstahab olan şeylere, "mendub, fazilet, nafile, tatavvu, edeb" adı da verilir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Müstahab olan şeyin yapılmasında sevab vardır ![]() ![]() ![]() Şafiî ve Hanbeli Mezheblerinin fıkıh alimlerine göre sünnetler, müstahablar ve mendublar birdir ![]() ![]() Helal Dinde caiz görülen herhangi bir şeydir ![]() ![]() ![]() Mubah Yapılması ve yapılmaması dinde caiz görülen şeydir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Mekruh Lûgat´ta sevilmeyen ve hoş görülmeyen şey demektir ![]() ![]() ![]() Kerahet Bir şeyi fena görmek, ona razı olmamak demektir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Fıkıh kitablarında bir kayda bağlanmaksızın mutlak olarak "Kerahet´´ sözü anılınca, bundan genellikle tahrimen kerahet kasdedilir ![]() ![]() Haram Bir şeyin yapılması, kullanılması, yiyilip içilmesinin İslâm dininde kesin bir delille yasaklanmış olmasıdır ![]() ![]() Liaynihi Haram Aslı itibariyle herkes için haram olan şeydir ![]() ![]() ![]() ![]() Ligayrihi Haram Aslında helal olup başkasının hakkından dolayı haram olan şeydir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Haram olan şeylere "Muharremat" denir ![]() ![]() ![]() ![]() Sahih Rükün ve şartlarını toplayan herhangi bir ibadet veya işlemdir ![]() ![]() ![]() ![]() Caiz Dince yapılması yasak sayılmayan şey demektir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Fasid Kendi başına sahih ve meşru iken, gayri meşru bir şeye yakınlığı sebebiyle meşru olmaktan çıkan şeydir ![]() ![]() Meşru olan bir işi bozan, hükümsüz kılan şeye de "Müfsid" denir ![]() ![]() ![]() ![]() Batıl Rükünlerini veya şartlarını büsbütün veya kısmen kendisinde toplamayan herhangi bir ibadet ve muameledir ![]() ![]() Taharet Lûgat manası temizlik ve nezafet demektir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Taharet-i Suğra (Küçük Temizlik) Abdestsizlik denilen hali gidermek için yapılan temizliktir ![]() ![]() Taharet-i Kübra (Büyük Temizlik) Cünüblük ile hayız ve nifas denilen hallerden çıkmak için yapılan yıkanmadır ki, ağıza ve burna su vermek şartı ile bütün vücud yıkanır ![]() ![]() Hades Bazı ibadetlerin yapılmasına şer´an engel olan ve hükmen necaset sayılan bir haldir ![]() ![]() Hades-i asgar (Küçük Hades) Yalnız abdest (taharet-i suğra) ile giderilen haldir ![]() ![]() ![]() ![]() Hades-i ekber (Büyük Hades) Ağız ve burun dahil bütün vücudun yıkanması (Büyük Temizlik) ile giderilen taharetsizlik halidir ![]() ![]() ![]() Habes Maddeten temiz ve pak olmayan herhangi bir şeydir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Aslen murdar olan şeye "Neces"de denir ![]() Hakîkî necasetler, namazda bağışlanan miktarlarına göre, "Necaset-i hafife "ve" Necaset-i galiza, mugallaze" kısımlarına ayrıldığı gibi, akıcı olup olmamaları bakımından da, "mayi" ve "camid" kısımlarına ve görülüp görülmemeleri bakımından da "necaset-i mer´iyye" ve "necaset-i gayr-i mer´iyye" kısımlarına ayrılır ![]() Necaset-i Hafife (Hafif Pislik) Pis olduğu konusunda şer´î delil olmakla beraber aksine bir görüş de bulunan şeydir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Necaset-i Galize (Ağır Pislik) Pisliği hakkında şer´i bir delil olup aksine başka bir delil bulunmayan şeydir ![]() ![]() ![]() ![]() Necaset-i Mer´iyye (Görünür Pislik) Yoğunluğu olan veya kuruduktan sonra görülebilen herhangi pis bir maddedir ![]() ![]() ![]() ![]() Necaset-i Gayr-i Mer´iyye (Görünmeyen Pislik) Donup kalmayan veya bulaştığı yerde kuruduktan sonra görülmeyen herhangi pis bir maddedir ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
|