![]() |
Fizilal-İl Kuran Tefsiri - Tahrim Suresi Tefsiri ( Seyyid Kutub ) |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Fizilal-İl Kuran Tefsiri - Tahrim Suresi Tefsiri ( Seyyid Kutub )Fizilal-il Kuran Tefsiri - Tahrim Suresi Tefsiri ( Seyyid Kutub ) 1- Ey peygamber, niçin Allah'ın sana helal kıldığı şeyi,eşlerinin, hayrı için kendine haram kılıyorsun? Allah çok bağışlayan, çok esirgeyendir ![]() 2- Allah size yeminlerinizi kefaretle geri almanızı meşru kılmıştır ![]() ![]() ![]() 3- Peygamber, eşlerinden birine gizlice bir söz söylemişti ![]() ![]() ![]() ![]() 4- Eğer ikiniz de Allah'a tevbe ederseniz, kaymış olan kalpleriniz düzelmiş olur ![]() ki onun dostu ve yardımcısı Allah, Cebrail ve müminlerin iyileridir ![]() ![]() 5- Eğer o sizi boşarsa Rabbi ona, sizden daha iyi, kendini Allah'a veren, inanan, gönülden itaat eden, tevbe eden, ibadet eden, Allah'ın uçsuz bucaksız mülkünün yaratılışını düşünen, dul ve bakire eşler verir ![]() Bu ayetlerin iniş sebebine ilişkin değişik rivayetler elimizde mevcuttur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() "Niçin Allah'ın sana helal kıldığı şeyi kendine haram kılıyorsun?" Öyle anlaşılıyor ki, Peygamber Efendimizin bu olayı anlattığı ve kimseye açmamasını tembih ettiği eşi, aralarında sözleştiği arkadaşına anlatmış, yüce Allah da peygamberini bundan haberdar etmiştir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu olayın Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu ayetlere ilişkin öteki rivayet de Nesai'nin Enes'e dayandırdığı hadistir ![]() ![]() ![]() ![]() "Ey peygamber niçin, Allah'ın sana helal kıldığı şeyi, eşlerinin hatırı için kendine haram kılıyorsun?" İbn-i Cerir ve ibni ishak'ın aktardıkları bir hadiste ise şöyle denir: Peygamber Efendimiz Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Her iki rivayette anlatılan olaylar meydana gelmiş olabilirler ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu olayın -yani Peygamber Efendimizin bir süre eşlerinden uzak kalmasının etkilerine gelince, bunu imam Ahmed'in İbn-i Abbas'a -Allah onlardan razı olsun dayandırdığı hadis son derece etkili bir şekilde tasvir ediyor ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Benim Ensar'dan bir komşum vardı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu, olayın siyer kitaplarındaki anlatımı şimdi de Kur'an-ı Kerim'in güzelim akışına bakalım: Sure, yüce Allah'ın peygamberine yönelik şu azarlayıcı ifadelerle başlıyor: "Ey Peygamber niçin, Allah'ın sana helal kıldığı şeyi, eşlerinin hatırı için kendine haram kılıyorsun? Allah çok bağışlayan, çok esirgeyendir ![]() "Allah size yeminlerinizi kefaretle geri almanızı meşru kılmıştır ![]() ![]() ![]() Peygamberimiz burada son derece etkileyici ve anlamlı bir azar işitiyor ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ayette belirtilen, Peygamber Efendimizin yemin etmesi olayına gelince, yüce Allah bu tür yeminlerden dönmeyi caiz kılmıştır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() "O her şeyi bilir ve her yaptığı yerindedir ![]() Sonsuz bir bilgiye ve hikmete dayalı olarak sizin için kanunlar koyar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sonra ayet-i kerime konusuna değinmeden ve ayrıntılara girmeden olaya işaret ediyor ![]() ![]() ![]() "Peygamber, eşlerinden birine gizlice bir söz söylemişti ![]() Bu ayet aracılığı ile insanlık tarihinin o hayret verici döneminde yaşanan olaylardan bir örnek görüyoruz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() "Peygamber, eşlerinden birine gizlice bir söz söylemişti ![]() ![]() ![]() ![]() Burada Allah'ın bilgisine ve olup biten herşeyden haberdar oluşuna işaret edilmesi, gizliden gizliye, kapalı kapılar ardında işbirliği yapmak, komplolar kurmak gibi durumlara yönelik derin etkili bir anlam ifade ediyor ![]() ![]() ![]() ![]() Ayetlerin akışı meydana gelen olayı anlatmayı bir yana bırakarak aralarında sözleşen iki kadına yöneliyor ve sanki mesele şu anda oluyormuş gibi onlara hitap ediyor: "Eğer ikiniz de Allah'a tevbe ederseniz, kaymış olan kalpleriniz düzelmiş olur ![]() ![]() ![]() Peygamberimizin iki hanımına yönelik bu hitabın baş tarafını, kalplerinin tekrar düzelip bu olay yüzünden uzak düştükleri Allah'a yeniden yönelmesi için yapılan tevbe çağrısını geçtiğimiz zaman ![]() ![]() ![]() ![]() İşte bu korkunç ve büyük atak ile olayın derinliğini ve Peygamber Efendimizin kalbi üzerindeki etkisinin büyüklüğünü kavrıyoruz ![]() ![]() ![]() ![]() Demek ki mesele, Peygamberimizin duygusunda ve çevresinde böyle bir atağı gerektirecek kadar önemsenmiş, etkisinde kalınmış ve çok geniş boyutlu olarak algılanmıştır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bunu izleyen ayetin ifade ettiği anlam, şayet Hz ![]() "Eğer O sizi boşarsa Rabbi O'na, sizden daha iyi kendini Allah'a veren inanan, gönülden itaat eden, tevbe eden, ibadet eden, Allah'ın uçsuz-bucaksız mülkünün yaratılışını düşünen dul ve bakire eşler verir ![]() Bunlar, Peygamber Efendimizin eşlerinin ima ve işaret yoluyla sahip olmaya çağırıldıkları niteliklerdir ![]() İslam'ın belirtisi itaat etmek ve dinin emirlerini uygulamaktır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Onlara yönelik bu tehditten anlaşılıyor ki, eşlerinin aralarında gizlice sözleşmeleri Peygamberimizin kalbini son derece etkilemiştir ![]() ![]() Bu ayetlerin inişinden ve yüce Allah'ın kendisine ve aile fertlerine hitap etmesinden sonra Peygamber Efendimiz memnun olmuş bu sarsıntıdan sonra bu saygın ev sakinleşmiş, yüce Allah'ın direktifleri ile huzura kavuşmuştur ![]() ![]() ![]() Daha önce benzeri görülmemiş bir şekilde, hiç kimse tarafından denenmemiş bir yöntemle bir ümmet oluşturan, bir devlet kuran ![]() ![]() ![]() ![]() Bu, saygın, üstün yüce ve büyük bir insanın hayatından bir tablodur ![]() ![]() ![]() Eksiksiz bir peygamberlik misyonunu kusursuz bir peygamber taşıyordu ![]() ![]() ![]() ![]() İşte İslam, kendini özüne nüfuz edecek şekilde kavrayan ve kendisine göre hayatlarını biçimlendiren insanları bu duruma getirdi ![]() ![]() ![]() ![]() Hiç kuşkusuz insanlığa yönelik son peygamberlik misyonunun eksiksiz, kapsamlı ve yeterli şekliyle indirilmesine, bu misyonu algılayacak ve canlı bir tercümesi olacak peygamberin seçimine ve bu peygamberin hayatının herkes tarafından okunan bir kitap, peş peşe gelen kuşaklar için bir başvuru kaynağı olmasına ilişkin kaderin arka planındaki hikmet gerçekleşmiştir ![]() AİLENİZİ ATEŞTEN KORUYUN Müslümanların ruhlarında derin etki bırakan bu olayın ışığında Kur'an-ı Kerim müminleri görevlerini yapmaya; ailelerini eğitmeye, İslam ilkelerine göre yönlendirmeye, onlara öğüt vermeye, Dolayı siyle hem kendilerini hem de aile fertlerini ateşten korumaya çağırıyor ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Fizilal-İl Kuran Tefsiri - Tahrim Suresi Tefsiri ( Seyyid Kutub ) |
![]() |
![]() |
#2 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Fizilal-İl Kuran Tefsiri - Tahrim Suresi Tefsiri ( Seyyid Kutub )6- Ey inananlar! Kendinizi ve ailenizi, yakıtı insanlar ve taşlar olan ateşten koruyun ![]() ![]() 7- "Ey kafirler! Bugün özür dilemeyin, çünkü siz ancak yaptıklarınızın cezasını çekeceksiniz" denir ![]() 8- Ey iman edenler! Samimi bir tevbe ile Allah â dönün ![]() ![]() ![]() 9- Ey Peygamber! Kafirler ve münafıklarla savaş, onlara karşı sert davran ![]() ![]() ![]() Mü'minin hem kendisine hem de ailesine karşı olan sorumluluğu ağır ve korkunç bir sorumluluktur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() "Ey kafirler! Bugün özür dilemeyin, çünkü siz ancak yaptıklarınızın cezasını çekeceksiniz ![]() Boşuna özür belirtmeyin, bugün özür günü değil ![]() ![]() ![]() Peki müminler kendilerini ve ailelerini bu ateşten nasıl koruyacaklar? işte burada onlara yol gösteriliyor, umut kapısı önlerine açılıyor: "Ey iman edenler! Samimi bir tevbe ile Allah'a dönün ![]() ![]() ![]() İşte yol budur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Günahtan ve hatadan tevbe etmek, işlenen suçtan pişmanlık duymakla başlar, salih amel ile, ibadet ile sonuçlanır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Böyle bir tevbe gerçekleşirse yüce Allah'ın onunla günahları örtmesi ve bu şekilde tevbe edenleri, biraz önce surenin akışı içinde gözler önüne serildiği gibi kâfirlerin rezil olacakları bir günde, onları cennetlere sokması umulur ![]() ![]() Hiç kuşkusuz, yüce Allah'ın birçoklarının rezil olacağı bir günde müminleri Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Onlar içinde bulundukları ortamın dehşet vericiliğine, zorluğuna rağmen Allah'ın huzurunda ona dua ederler, iyilik dilerler: "Ey Rabbimiz! Nurumuzu tamamla, bizi bağışla, çünkü sen her şeye kadirsin' derler ![]() Dillerin tutulduğu, kalplerin durduğu böylesine dehşetli bir ortamda dua edebiliyor olmaları bu duanın kabul olacağının belirtisidir ![]() ![]() ![]() ![]() Bununla yakıtı insan ve taş olan ateş arasında ne korkunç bir fark vardır? Hiç kuşkusuz bu mükafat tıpkı biraz önceki azap gibi müminin kendisini ve ailesini ateşten korumadaki Dolayı siyle sonuçta altlarından ırmaklar akan cennetleri elde etmelerindeki sorumluluğunu tasvir ediyor ![]() Peygamber Efendimizin evlerinde meydana gelen ve surenin birinci bölümünde ele alınan olayın ışığında baktığımızda bu ayetlerin vermek istedikleri mesajı kavrıyoruz ![]() Bir mümin, kendisinin doğru yolu bulmasından, kalbinin ıslah olmasından sorumlu olduğu gibi ailesinin doğru yolu bulmasından, evinin ıslah olmasından da sorumludur ![]() Talak suresinde de vurguladığımız gibi İslam, toplumsal düzeninde aileyi esas alan bir dindir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bir ev, inanç sisteminin kalelerinden biridir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bir mümin öncelikle davayı evine, aile fertlerine sunmalıdır ![]() ![]() ![]() Bunun için Müslüman bir anne gereklidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu yüzden Kur'an hem erkeklere, hem de kadınlara iniyordu ![]() ![]() ![]() Bu meseleyi İslam davetçileri kavramalıdırlar, hem de çok iyi kavramalıdırlar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İlk Müslüman toplum içinde bu mesele günümüzden daha kolay çözümlenebiliyordu ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Fakat biz bugün farklı bir konumdayız ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bir kadın ister kendi kendine, ister kocasının veya kardeşinin yahut babasının yol göstericiliği sonucu İslam'ın öngördüğü hayatı yaşamaya karar verdiği zaman işte bu cahiliye toplumu ile sürekli iç içe yaşıyor, onun ezici baskısı, ağırlığını omuzlarında hissediyor ![]() Halbuki Medine'de kurulan ilk İslam devletinde kadın-erkek, bütün toplum aynı düşünce sistemine bağlıydı, Aynı hüküm ile yönetiliyordu ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İşte bundan dolayı mümin erkeğin görevi kat kat artıyor ![]() ![]() ![]() Şu halde bu görevin ağırlığının bilincinde olmalı, Dolayı siyle ilk Müslüman cemaatteki kardeşinin sarf ettiğinden kat kat fazla siyle emek sarf etmelidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu münasebetle bir kez daha İslam'ın temel karakterinin, İslam'ın egemen olduğu, pratik varlığının gerçekleştiği Müslüman bir cemaatin kuruluşunu gerektirdiğini vurgulayalım ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İşte bu cemaat İslam düşüncesinin koruyucu yuvasıdır ![]() ![]() ![]() Bu bakımdan Müslüman cemaatin varlığının ne kadar önemli olduğu ortaya çıkıyor ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Doğrusu fertlerinin birbirine İslam'ı tavsiye ettiği, İslam düşüncesine, ahlakına, davranış kurallarına ve tüm düşüncelerine yuva teşkil eden Müslüman bir cemaatin kuruluşu bir zorunluluktur -kesinlikle gereksiz bir hobi değildir- ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İlk İslam cemaatinin korunması için Peygamber Efendimize düşmanlarına karşı savaşması emrediliyordu: "Ey peygamber! Kafirler ve münafıklarla savaş, onlara karşı sert davran ![]() ![]() ![]() Müminlere kendilerini ve ailelerini ateşten korumaları emredildikten, günahlarının örtülmesini ve altlarından ırmaklar akan cennetlere girmelerini sağlayacak, yürekten gelen tevbeye çağrıldıktan sonra yer alan bu mesajın özel bir anlamı ve hayati bir önemi vardır ![]() Ateşten korunmayı garantileyen Müslüman yuvanın korunması açısından bu uyarının yapılmış olması son derece anlamlıdır, büyük öneme sahiptir ![]() ![]() Ayet-i kerime kendilerine karşı cihad edilmesini ve sert tavır takınılmasını emrederken kafirlerle münafıkları bir tutuyor ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() "Onların varacağı yer cehennemdir ![]() ![]() Bu da onların ahiretteki cezaları ![]() İşte bu gezintide yer alan ayetlerle ayetlerin vurguladıkları anlamlar arasında uyum bu şekilde sağlanıyor ![]() ![]() NUH, LUT, FİRAVUN'UN KARISI VE HZ ![]() Şimdi de üçüncü ve son gezinti sunuluyor ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Fizilal-İl Kuran Tefsiri - Tahrim Suresi Tefsiri ( Seyyid Kutub ) |
![]() |
![]() |
#3 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Fizilal-İl Kuran Tefsiri - Tahrim Suresi Tefsiri ( Seyyid Kutub )10- Allah inkar edenlere, Nuh'un karısı ile Lut'un karısını misal verdi ![]() ![]() ![]() 11- Allah inananlara da Firavun'un karısını misal gösterdi ![]() ![]() 12- Irzını korumuş olan, İmran kızı Meryem "i de Allah misal verdi ![]() ![]() ![]() Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Yine herkesçe kabul edilen görüşe göre Firavun'un karısı onun sarayında yaşayan bir mümindi ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Biz Firavun'un karısının kimliğini ortaya koyacak tarihsel araştırma peşinde değiliz ![]() ![]() ![]() İnsanın hem kendisini hem de ailesini ateşten koruması emredildikten sonra burada asıl vurgulanmak istenen sorumluluğun bireyselliği ilkesidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Küfür ve iman meselesinde ayrıcalık, aracılık olmaz ![]() ![]() İşte bu da Firavunun karısı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Firavun'un karısının duası ve tavrı, dünya değerlerini hem de en göz alıcılarını elinin tersi ile itip Allah katındaki kalıcı değerlere yönelmenin güzel bir örneğidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Öte yandan bu mümin kadın geniş ve güçlü bir devlette tek başınaydı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu mümin kadın, Allah için bütün etkenlerden, bütün bağlardan, bütün engellerden ve bütün yanıltıcı çağrılardan soyutlanmanın üstün bir örneğidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() O da doğduğundan itibaren -yüce Allah'ın başka surelerde anlattığı gibi kendini Allah'a adamanın, onun için her şeyden soyutlanmanın bir örneğidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Burada İmran kızı Meryem'le birlikte sadece Firavun'un karısından söz edilmiş olması, O'nun Allah katındaki üstün derecesinin göstergesidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Son olarak bu sure -ve bu cüzün tamamı- Peygamber Efendimizin hayatından canlı bir bölüm sunuyor bizlere ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
|