![]() |
Fizilal-İl Kuran Tefsiri - Mearic Suresi Tefsiri ( Seyyid Kutub ) |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Fizilal-İl Kuran Tefsiri - Mearic Suresi Tefsiri ( Seyyid Kutub )Fizilal-il Kuran Tefsiri - Mearic Suresi Tefsiri ( Seyyid Kutub ) 1- Bir isteyen, inecek azabı istedi ![]() 2- Kafirlerin başına; ki onu savacak yoktur ![]() 3- Yükselme derecelerinin sahibi Allah'tandır ![]() 4- Melekler ve ruh, miktarı elli bin yıl süren bir gün içinde O'na yükselir ![]() 5- Şimdi sen güzelce sabret ![]() 6- Onlar onu uzak görüyorlar ![]() 7- Biz ise onu yakın görüyoruz ![]() 8- O gün gök, erimiş bakır gibi olur ![]() 9- Dağlar, atılmış renkli yün gibi olur ![]() 10- Dost dostun halini sormaz ![]() 11- birbirlerine gösterirler ![]() 12- eşini ve kardeşini, 13- kendisini barındıran, içinde yetiştiği tüm ailesini ![]() 14- Ve yeryüzünde bulunanların hepsini versin de tek kendisini kurtarsın ![]() 15- Hayır! O alevden bir ateştir ![]() 16- Deriler kavurur, soyar ![]() 17- Kendine çağırır; sırtını dönüp gideni ![]() 18- Mal toplayıp kasada yığanı ![]() Her halûklarda sure, azabın ne zaman gerçekleşeceğini soran ve bu konuda oldukça aceleci davranan bir kişiden söz ediyor ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Azap bütün kafirleri kapsamaktadır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Azap konusu, gerçekleşmesi, azabı hakkedenler, azabın kaynağı, kaynağın yüceliği ve üstünlüğü ile ilgili kesin ve doyurucu ifadeler içeren ve azapla ilgili kararı yüce, geçerli, karşı konulmaz ve geri çevirilmez bir olgu olarak sunan bu girişten sonra, surenin akışı, içinde bu azabın gerçekleşeceği günün niteliklerini sıralamaya başlıyor ![]() ![]() ![]() "Melekler ve ruh, miktarı elli bin yıl süren bir gün içinde O'na yükselir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() "Miktarı elli bin yıldır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Allah katındaki bir tek gün elli bin seneye eşit olduğuna göre onların çok uzak gördükleri kıyamet gününün azabı Allah'a göre yakındır demektir ![]() "Şimdi sen güzelce sabret ![]() ![]() ![]() Sabretmeye ilişkin çağrı ve direktif, her davet hareketi ile birlikte gündeme gelmiş, her peygamberin gönderilişi ile bu çağrı tekrarlanmış ve peygambere uyan her müminden sabretmesi istenmiştir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İşte dava adamına yakışan bu tür bir sabırdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Yalanlayanların karşısına dikildiği davanın sahibi Allah'tır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Burada hitap Peygamber Efendimize yöneliktir ![]() ![]() ![]() "Onlar onu uzak görüyorlar ![]() Ardından, gerçekleşmesi kaçınılmaz olan o korkunç azabın yer aldığı, onların uzak, ama Allah'ın yakın gördüğü kıyamet gününden bazı sahneler sunuluyor ![]() ![]() "O gün gök, erimiş bakır gibi olur ![]() ![]() Ayetin orijinalinde geçen "el-Muhl" kelimesi; madenlerin erimiş halidir, tıpkı yağın tortusu gibi ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Her halükarda bu, doğa ve astronomi bilimleri ile uğraşanların yararlanabilecekleri bir ihtimaldir ![]() ![]() ![]() "Dost dostun halini sormaz ![]() ![]() ![]() insanların dertleri başlarından aşkın ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Acaba "suçlu" ne durumdadır? Korkudan donakalmış, duygusuz hale gelmiştir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Suçlu bu durumdayken, gerçekleşmesi mümkün olmayan bu dilekte bulunuyor ![]() ![]() "Hayır! O alevlenen bir ateştir ![]() ![]() Ortamın sıkıntı ve dehşetinden şaşkına döndükten sonra insan ruhunun her aydınlık ümidiyle koştuğu bir sahnedir bu ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu surede, önceki "Hakka" ve "Kalem" surelerinde küfür, Allah'ın ayetlerini yalanlama ve Allah'ın emrine karşı gelmenin yanısıra ısrarla iyiliğe engel olmaktan, yoksulu doyurmaya teşvik etmemekten, mal yığıp kasalarda toplamaktan sözedilmesi, islam davasının Mekke ortamında küfür, yalanlama ve sapıklığın yanısıra cimrilik, mal hırsı ve açgözlülük unsurlarını da barındıran özel durumlarla karşılaştığını ortaya koymaktadır ![]() ![]() ![]() Bu anlamı pekiştiren, islam davasının karşısına dikildiği Mekke toplumunun karakteristik özelliklerini yansıtan başka işaretler de vardır surede ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bununla surenin akışı o günkü sahnelerin ve o günkü azab tablosunun tasvirini tamamlamış oluyor ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Fizilal-İl Kuran Tefsiri - Mearic Suresi Tefsiri ( Seyyid Kutub ) |
![]() |
![]() |
#2 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Fizilal-İl Kuran Tefsiri - Mearic Suresi Tefsiri ( Seyyid Kutub )19- Doğrusu insan hırslı ve huysuz yaratılmıştır ![]() 20- Kendisine kötülük dokundu mu sızlanır ![]() 21- Kendisine hayır dokundu mu yoksullara yardım etmez ![]() ![]() 22- Ancak namaz kılanlar bunun dışındadır ![]() 23- Onlar ki: Namazlarını sürekli kılarlar aksatmazlar ![]() 24- Mallarında belli bir hisse vardır ![]() 25- Saile ve mahruma ![]() 26- Ceza gününü tasdik ederler ![]() 27- Rabblerinin azabından korkarlar ![]() 28- Çünkü Rabblerinin azabına güven olmaz ![]() 29- Irzlarını korurlar ![]() 30- Yalnız eşlerine ya da ellerinin altında bulunan cariyelere karşı korumazlar ![]() ![]() 31- Ama kim bundan ötesini ararsa, onlar sınırı aşanlardır ![]() 32- Emanetlerini ve ahidlerini gözetirler ![]() 33-Şahidliklerini yaparlar ![]() 34- Namazlarım korurlar ![]() 35- İşte onlar cennetlerde ağırlanırlar ![]() Kalbi imandan yoksun bulunan bir insanın tablosu, Kur'an-ı Kerim'in çizdiği şekliyle, gerçekliği, özenle çizilmiş olması ve bu yaratığın sahip bulunduğu temel karakteristik çizgileri anlatan ifadeleriyle son derece ilginç bir tablodur ![]() ![]() ![]() "Doğrusu insan hırslı yaratılmıştır ![]() ![]() ![]() Sanki her kelime harikalar yaratan sanat fırçasının bir darbesiymiş gibi her defasında şu insan denen yaratığın temel bir özelliğini çiziyor ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Böylece Allah'a inanma meselesinin insan hayatındaki önemi ortaya çıkmış oluyor ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İnsanın genel karakterleri arasında yer alan hırstan istisna edilen müminin sıfatlarını surenin akışı burada ayrıntılı olarak ve birer birer sıralıyor: "Ancak namaz kılanlar bunun dışındadır ![]() ![]() Namaz, islamın şartı ve imanın 'belirtisi olmasının yanısıra, Allah'la iletişim kurmanın, bu sonsuz kaynaktan güç almanın aracıdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() "Mallarında belli bir hisse vardır ![]() ![]() Burada kastedilen hak, özellikle zekat ve öteki miktarı belirlenmiş sadakalardır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() "Ceza gününü tasdik ederler ![]() Busıfatın surenin asıl konusu ile doğrudan bir ilişkisi vardır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ahiretteki hesaplaşmayı (din gününü) yalanlayan kimse ise, olayları kısa ve sınırlı dünya hayatındaki görünümleri ile hesaplar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() "Rabblerinin azabından korkarlar ![]() ![]() Bu da, din gününü sadece doğrulamanın ötesinde bir derecedir ![]() ![]() ![]() Allah katında seçkin bir yere sahip bulunan, Allah'ın kendisini seçip gözettiğini bilen Peygamber Efendimiz sürekli Allah'ın azabından sakınır, hep azaba çarpılma endişesini taşırdı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Yüce Allah'ın: "Çünkü Rabblerinin azabına güven olmaz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() "Irzlarını korurlar ![]() ![]() ![]() ![]() Bu ayetler, ruh ve toplum temizliğini ifade etmektedirler ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İşte bu yüzden Kur'an-ı Kerim, burada müminlerin bu niteliğinden sözediyor: "Irzlarını korurlar ![]() ![]() ![]() ![]() Böylece islam eşlerle ve el altında bulunan cariyelerle kurulan temiz ilişkiyi onaylıyor ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() "Ama kim bundan ötesini ararsa, onlar sınırı aşanlardır ![]() Bununla islam, bu açık ve dolambaçsız şekilden başka her türlü cinsel pisliğin yüzüne kapıyı kapıyor ![]() ![]() ![]() "Emanetlerini ve ahitlerini gözetirler ![]() islamın toplumsal düzenini dayandırdığı ahlaki ilkelerden biri de budur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() "Şahitliklerini yaparlar ![]() Yüce Allah birçok hakkın yerini bulmasını şahitlik görevinin yerine getirilmesine bağlamıştır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Mümin ruhun karakteristik özellikleri namazla başladığı gibi yine namazla bitiyor: "Namazlarını korurlar ![]() Bu, başlangıçta vurgulanan namaza devam etmekten ayrı bir sıfattır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ayetlerin akışının geldiği bu noktada, insanlar arasında yer alan bu grubun akıbeti açıklanıyor ![]() ![]() Bu kısacık ayet-i kerime somut ve soyut nimet türlerini bir arada anıyor ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ardından surenin akışı, Mekke'deki islama davet hareketinin sahnelerinden birini sunuyor ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Fizilal-İl Kuran Tefsiri - Mearic Suresi Tefsiri ( Seyyid Kutub ) |
![]() |
![]() |
#3 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Fizilal-İl Kuran Tefsiri - Mearic Suresi Tefsiri ( Seyyid Kutub )36- O nankörlere ne oluyor ki sana doğru koşuyorlar 37- Sağdan, soldan, ayrı ayrı gruplar halinde gelip etrafını sarıyorlar ![]() Ayetin orjinalinde geçen "Muht'i" kelimesi, boynundan bir iple çekiliyormuşçasına hızlı adımlarla yürüyen demektir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 38- Onlardan her biri, nimet cennetine sokulacağını mı umuyor yoksa? 39- Hayır! Öyle şey yok ![]() ![]() ![]() Onlar bu halleriyle nimet cennetlerine değil, suçların barınağı olan kavurucu cehennem ateşine girerler ![]() Yoksa onlar, inkar ettikleri, peygamberi yalanladıkları, Kur'an'ı dinleyip te tuzaklar kurmak için kafa kafaya verdikleri halde Allah katında büyük bir saygınlıklarının mı olduğunu ve Allah'ın terazisinde ağır bastıkları için bütün bunlardan sonra halâ cennete gireceklerini mi sanıyorlar? Onlar neden yaratıldıklarını biliyorlar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Basitliklerini, küçük ve önemsiz oluşlarını iyice vurgulamak, gururlarını kırmak için, ayet-i kerime yüce Allah'ın onlardan daha iyi kimseleri yaratabileceğini ve onların Allah a karşı gelemeyeceklerini, dolayı siyle hakkettikleri bu acıklı azabı gideremeyeceklerini dile getiriyor: |
![]() |
![]() |
![]() |
Fizilal-İl Kuran Tefsiri - Mearic Suresi Tefsiri ( Seyyid Kutub ) |
![]() |
![]() |
#4 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Fizilal-İl Kuran Tefsiri - Mearic Suresi Tefsiri ( Seyyid Kutub )40- Yoo, doğuların ve batıların Rabbine yemin ederim ki bizim gücümüz yeter ![]() 41- Onları, kendilerinden daha hayırlı olanlarla değiştirmeğe ![]() ![]() Aslında mesele yemini gerektirmeyecek kadar açıktır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Burada doğular ve batılar deyimi ile ne kastedilmiş olursa olsun, bu ifade de kalbe yönelik varlıklar aleminin yüceliğini ve varlıklar aleminin yaratıcısının yüceliğini gösteren bir işaret vardır ![]() ![]() Bir sahne şeklinde gözler önüne serilen kıyamet gününün azabının korkunçluğu, müminlere yönelik nimetlerin saygınlığı ve kafirlerin o günkü hakirlikten tasvir edilmesinin ardından gelinen bu noktada surenin akışı hitabı Peygamber Efendimize yöneltiyor ![]() ![]() ![]() 42- Bırak onları kendilerine va'dedilen günlerine kavuşuncaya kadar dalsın oynasınlar ![]() 43- O gün kabirlerden hızlı hızlı çıkarlar ![]() ![]() 44- Gözleri düşük, yüzlerini alçaklık bürümüş bir durumda ![]() ![]() Bu hitapta korku ve heyecan uyandırıcı bir tonla onların basitlikleri anlatılmakta, bir yandan da tehdit edilmektedirler ![]() ![]() ![]() Şu kabirlerinden çıkanlar, dikilen putlara ibadet etmeye gidiyormuş gibi hızlı adımlarla yürüyorlar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sonra o günkü özellikleri şu ifadeyle tamamlanıyor: "Gözleri düşük, yüzlerini alçaklık bürümüştür ![]() Biz bu cümlelerin satır aralarından tüm özelliklerini eksiksiz görüyoruz ![]() ![]() ![]() ![]() "İşte, onlara vaadedilen gün bugündür ![]() Bu günden kuşku duyuyorlardı, yalanlıyorlardı, sırf laf olsun diye bir an önce gerçekleşmesini istiyorlardı ![]() Bununla surenin başlangıcı ve sonu buluşuyor ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
|