![]() |
Fizilal-İl Kuran Tefsiri - Haşir Suresi Tefsiri ( Seyyid Kutub ) |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Fizilal-İl Kuran Tefsiri - Haşir Suresi Tefsiri ( Seyyid Kutub )Fizilal-il Kuran Tefsiri - Haşir Suresi Tefsiri ( Seyyid Kutub ) 1- Göklerde ve yerde olanların hepsi Allah'ı tesbih etmektedir ![]() ![]() İşte sure evrende sürekli olarak meydana gelen bu gerçekle başlıyor ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ardından bu surenin iniş sebebini oluşturan olayın anlatılmasına geçiliyor: 2- Kitap ehlinden inkar edenleri, ilk sürgünde yurtlarından çıkaran Odur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 3- Eğer Allah onlara sürgün yazmamış olsaydı, mutlaka onlara dünyada azap ederdi ![]() ![]() 4- Bunun sebebi şudur Onlar Allah'a ve Peygamberine karşı geldiler; kim Allah'a karşı gelirse bilsin ki Allah'ın azabı çetindir ![]() Bu ayetlerden anlıyoruz ki ehl-i kitabın kafir olanlarını ahiretteki mahşerin örneği olan ilk toplanmada yurtlarından çıkaran Allah'tır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ayetin sonraki bölümünde yüce Allah'ın onları çıkarmadaki ve sürmedeki doğrudan müdahalesi vurgulanıyor: "Siz onların çıkacaklarını sanmıyordunuz ![]() Siz de onların çıkışlarını beklemiyordunuz ![]() ![]() ![]() ![]() "Allah, onları beklemedikleri bir şekilde kıskıvrak yakalayıverdi ![]() Onları kendi içlerinden yakaladı! Kalelerinin içinden değil, onların kalplerini yakalâdı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Öyle ise artık herhangi bir sebebe ve herhangi bir aracıya gerek yoktur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kitap ehlinin kâfir olanları kalelerine sığınmışlardı ama yüce Allah onlara hiç beklemedikleri bir yönden ulaşmış ve kalplerine korku salmıştı ![]() ![]() "Evlerini kendi elleriyle ve müminlerin elleriyle yıkıyorlardı: ' İşte bununla kafir olân ehl-i kitabın başına gelenlerin hikayesi tamamlanmış oluyor, hem de böyle etkili bir tablo içinde, canlı bir anlatım içinde ![]() ![]() Tam bu sırada bu tablonun etkisi ve bu hareketin tesiri üzerine ilk yorum cümlesi geliyor: "Ey akıl sahipleri ibret alın: ' Bu tam yerinde ve zamanında gelen bir sesleniştir ![]() ![]() Bunu takip eden ayet Allah'ın iradesinin onları cezalandırma noktasında herhangi bir şekilde açık bırakmadığını, ahirette onları bekleyen cezaya ek olarak onları dünyada da cezalandıracağını anlatıyor: "Eğer Allah onlara sürgün yazmamış olsaydı, mutlaka onlara dünyada azap ederdi, ahirette de onlar için ateş azabı vardır ![]() Öyle ise onların Allah'ın cezasına uğramaları kaçınılmaz bir durumdur ![]() ![]() ![]() ![]() "Çünkü onlar Allah'a ve peygamberine karşı geldiler ![]() ![]() Bu ayet-i kerimede geçen "meşakka" kavramı onların Allah'ın tarafı dışında başka bir tarafı tutmaları, O'nun dışında başka birilerine dayanmaları demektir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İşte bu şekilde Allah'a karşı gelenlerin akibetleri somut bir şekilde kalplere yerleşmektedir ![]() ![]() ![]() Kur'an-ı Kerim'in, Beni Nadir yahudilerini "Ehl-i kitabın kafirleri" diye tanıtması ve bunu surenin değişik yerlerinde tekrar etmesi dikkat çeken bir noktadır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ardından kâfirlere, Allah'a ve Resulüne karşı gelenlere karşı uyguladıkları cezalar, hurmalıklarının kesilmesi ve yakılması veya kendi hallerine bırakılması ve Allah'ın bu konudaki hükmünün açıklanması için müminlerin yaptıklarının doğru olduğuna onları inandırıyor ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Fizilal-İl Kuran Tefsiri - Haşir Suresi Tefsiri ( Seyyid Kutub ) |
![]() |
![]() |
#2 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Fizilal-İl Kuran Tefsiri - Haşir Suresi Tefsiri ( Seyyid Kutub )5- Hurma ağaçlarından herhangi bir şeyi kesmeniz veya kökleri üzerinde bırakmanız hep Allah'ın izniyledir ![]() ![]() Ayet-i kerimede geçen "liyne" kavramı hurma ağacının iyisi veya o zaman Araplarca bilinen iyi bir cins hurma ağacı idi ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İşte bu şekilde müminlerin birtakım endişeler taşıyan kalpleri huzura kavuşuyor ![]() ![]() ![]() 6- Allah'ın onların mallarında Peygamberine verdiği ganimetler için siz at ve deveye binip onları sürmüş değilsiniz Fakat Allah, Peygamberlerini dilediği kimselere karşı üstün kılar ![]() ![]() 7- Allah'ın fethedilen ülkeler halkının mallarından Peygamberine verdiği ganimetler, Allah, Peygamber, yakınları, yetimler, yoksullar ve yolda kalmışlar içindir ![]() ![]() ![]() ![]() Bu şekilde savaşılmadan elde edilen malların hükmünü açıklayan bu ayetler aynı zamanda o zamanki müslüman topluluğun durumunu da ortaya koymaktadır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() "Allah'ın onların mallarında Peygamberine verdiği ganimetler için siz at ve deveye binip sürmüş değilsiniz ![]() ![]() ![]() Ayet-i kerimede geçen "iycaf" kavramı koşmak, koşturmak, "rikap" ise develer demektir ![]() Ayet-i kerime Nadiroğullarının arkalarında bırakıp gittikleri bu ganimetler için müslümanların at koşturmadıklarını ve oraya develer sürmediklerini hatırlatmaktadır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu ve benzeri savaşılmadan elde edilen ganimetlerden de onlara bir pay ayırmıştır ![]() ![]() ![]() ![]() İşte savaşılmadan elde edilen malların hükmü budur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() "Allah'ın feth edilen ülkeler halkının mallarından Peygamberine verdiği ganimetler Allah, Peygamber, yakınlar, yetimler, yoksullar ve yolda kalmışlar içindir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu ayet az önce açıkladığımız hükmü ortaya koyuyor ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Birinci ilke ekonomik düzenin ilkesidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İslam bizzat pratik uygulamasında düzenini bu temel ilkenin esası üzerine kurmuştur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Özetle islam, ekonomik sisteminin tümünü bu kapsamlı ilkeyi gerçekleştirecek bir biçimde belirlemiştir ![]() ![]() Buradan anlaşılıyor ki İslam düzeni ferdi mülkiyeti onaylayan bir düzendir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İkinci ilke yasayı ve hukuku bir tek kaynaktan alma ilkesidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ümmetin karşılaştığı bir konuda Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ayet-i kerime bu iki ilkeyi müminlerin kalbinde temel kaynağına bağlamaktadır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Savaşılmadan elde edilen bu ganimet -Nadiroğullarından elde edilen ganimet Ensardan iki kişi hariç tutulduğunda sadece Muhacirler arasında dağıtılmıştı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Hüküm böyle olmakla beraber Kur'an-ı Kerim hükümleri, kuru ve soyut bir şekilde ortaya koymaz ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Fizilal-İl Kuran Tefsiri - Haşir Suresi Tefsiri ( Seyyid Kutub ) |
![]() |
![]() |
#3 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Fizilal-İl Kuran Tefsiri - Haşir Suresi Tefsiri ( Seyyid Kutub )8- Allah'ın verdiği bu ganimet malları, yurtlarından ve mallarından çıkmış olan, Allah'tan bir lütuf ve rıza dileyen, Allah'ın dinine ve Peygamberine yardım eden fakir muhacirlerindir ![]() ![]() Bu gerçekçi bir tablodur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 9- Daha önce Medine'yi yurt edinmiş ve gönüllerine imanı yerleştirmiş olan kimseler, kendilerine göç edip gelenleri severler ve onlara verilenler karşısında içlerinde bir kaygı duymazlar ![]() ![]() ![]() İşte bu da Ensarı temel karekteri ve özellikleriyle ortaya koyan gerçekçi ve apaydınlık bir tablodur ![]() ![]() "Daha önce Medine'yi yurt edinmiş ve gönüllerine imanı yerleştirmiş olan kimseler ![]() Yani hicret yurdunu Peygamber şehrini ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() "Kendilerine göç edip gelenleri severler ve onlara verilenler karşısında içlerinde bir kaygı duymazlar: ' İnsanlık tarihi bugüne kadar Ensarın Muhacirleri karşıladığı gibi sosyal bir olaya şahit olmamıştır ![]() ![]() ![]() ![]() "Onlara verilenler karşısında içlerinde bir kaygı duymazlar ![]() Yani Muhacirlerin kavuştukları makamlar, bazı durumlarda elde ettikleri imkanlar burada sözü edilen ganimet gibi sırf onlara ayrılan mallar konusunda içlerinde hiçbir kaygı ve endişe taşımazlar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() "Kendilerinin ihtiyaçları olsa dahi göç eden yoksul kardeşlerini kendilerine tercih ederler ![]() Kişinin ihtiyacına rağmen başkasını kendisine tercih etmesi üstün bir erdemliliktir ![]() ![]() ![]() "Kim nefsinin cimriliğinden korunursa, işte onlar kurtuluşa erenlerdir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Fizilal-İl Kuran Tefsiri - Haşir Suresi Tefsiri ( Seyyid Kutub ) |
![]() |
![]() |
#4 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Fizilal-İl Kuran Tefsiri - Haşir Suresi Tefsiri ( Seyyid Kutub )10- Onlardan sonra gelenler derler ki: "Rabbimiz, bizi ve bizden önce inanan kardeşlerimizi bağışla, kalplerimizde inananlara karşı bir kin bırakma! Rabbimiz sen çok şefkatli, çok merhametlisin!" Bu tertemiz, bilinçli ve huzurlu topluluğun üçüncü tablosudur ![]() ![]() ![]() Muhacirlerden ve Ensardan sonra gelen bu neslin en belirgin özelliği Rabbine yönelip günahlarının bağışlanmasını dilemesidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu özellikleri taşıyan sözkonusu nesil, bu ayetin Medine'de indiği sırada henüz ortalıkta yoktu ![]() ![]() Bu ayetlerin ışığında müslüman ümmetin yapısı ve bu varlık alemindeki aydınlık tablosu da ortaya çıkmaktadır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Buhayranlık uyandırdığı gibi görünen bir gerçeği ortaya koyan bir tablodur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bunlar hiçbir özelliği ve hiçbir yönü birbirini tutmayan, hiçbir dokunuşu ve hiçbir teması birbirine paralel düşmeyen apayrı iki tablodur ![]() ![]() ![]() ![]() Gönülleri pislikten arındırıyor ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() "Onlardan sonra gelenler derler ki: Rabbimiz, bizi ve bizden önce inanan kardeşlerimizi bağışla, kalplerimizde inananlara karşı bir kin bırakma! Rabbimiz, sen çok şefkatli ve çok merhametlisin: ' İşte iman kavramı budur ![]() ![]() ![]() ![]() Surenin akışı içinde ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Fizilal-İl Kuran Tefsiri - Haşir Suresi Tefsiri ( Seyyid Kutub ) |
![]() |
![]() |
#5 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Fizilal-İl Kuran Tefsiri - Haşir Suresi Tefsiri ( Seyyid Kutub )11- Münafıkların, kitap ehlinden inkar eden dostlarına "Eğer siz yurdunuzdan çıkartılırsanız, mutlaka biz de sizinle beraber çıkarız; sizin aleyhinizde kimseye asla uymayız ![]() ![]() ![]() 12- Andolsun eğer onlar, çıkarılsalar, onlarla beraber çıkmazlar; eğer onlarla savaşılsa onlara yardım etmezler, yardım etseler bile arkalarına dönüp kaçarlar, sonra kendilerine de yardım edilmez ![]() 13- Ey inananlar! Onların yüreklerine korku salan, Allah'tan çok sizlersiniz; çünkü onlar anlamayan bir topluluktur ![]() 14- Onlar sizinle toplu olarak savaşamazlar, ancak müstahkem şehirlerde yahut duvarların ardından sizinle savaşmak isterler ![]() ![]() ![]() ![]() 15- Onların durumu, kendilerinden az önce, yaptıklarının vebalini tatmış olan, ahirette de kendileri için acı bir azap bulunan kimselerin durumu gibidir ![]() 16- İkiyüzlülüklerinin durumu insana: "inkar et" deyip insan da inkar edince: "Doğrusu ben senden uzağım; alemlerin Rabbi olan Allah'tan korkarım" diyen şeytanın durumu gibidir ![]() 17- Nihayet ikisinin de sonu, içinde ebedi kalacakları ateş olacaktır ![]() ![]() Burada, münafıkların Beni Nadir yahudilerine önce söz verip sonra bu sözlerini yerine getirmemeleri, onları yalnız bırakmaları, Allah'ın beklemedikleri bir sahadan onları kıskıvrak yakalayıp kalplerine korku salıncaya kadar kendi haline bırakmaları dile getiriliyor ![]() ![]() Göze çarpan ilk direktif münafıklar ile ehl-i kitabın kafirleri arasındaki yakınlığın ortaya konmasıdır ![]() ![]() ![]() Sonra münafıkların kendi kardeşlerine kesin kes verdikleri söze dikkat ediliyor: "Eğer siz yurdunuzdan çıkartılırsanız mutlaka biz de sizinle beraber çıkarız, sizin aleyhinizde kimseye asla uymayız ![]() Onların iç yüzlerini en iyi bilen Allah ise, onların belirttiklerinden başka birşeyi, onların pekiştirdiklerinden farklı bir olguyu ortaya koymakta ve pekiştirmektedir: "Allah onların yalancı olduklarına şahitlik ediyor ![]() ![]() ![]() ![]() İşte Allah'ın hakkında tanıklık yaptığı gerçek budur ![]() ![]() Ardından münafıkların ve onların kardeşleri olan ehl-i kitabın kafirlerinin içlerinde bulunan temel bir gerçeğe parmak basıyor: "Ey inananlar! Onların yüreklerine korku salan Allah'tan çok sizlersiniz ![]() ![]() Onlar Allah'tan korktuklarından daha çok inananlardan korkarlar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() "Çünkü onlar anlamayan bir topluluktur ![]() İşte bu şekilde söz konusu topluluğun gerçek yüzleri ortaya çıkıyor ve böylece sözkonusu yalın gerçekte ortaya konmuş oluyor ![]() ![]() ![]() "Onlar sizinle toplu olarak savaşmazlar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Nerede ve ne zaman müminlerle münafıklar ve ehl-i kitap karşı karşıya gelmişse onların halleri daha net ve gözle görülür bir şekilde ortaya çıkmıştır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Onların bir başka psikolojik halleri ve özellikleri daha var: "Kendi aralarındaki düşmanlıkları şiddetlidir ![]() ![]() ![]() Bununla beraber dış görünüş bazen aldatıcı olabilmektedir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Münafıklar ve ehl-i kitabın kafirleri, ancak müslümanların kalpleri birbirinden ayrıldığı, bu surenin önceki bölümünde yer alan ayetin ortaya koyduğu müminler gerçeğini temsil edemez hale düştükleri zaman onlara zarar verebilirler ![]() ![]() "Onların aralarındaki düşmanlık şiddetlidir ![]() ![]() Kur'an-ı Kerim bu gerçeği müminlerin kalplerine yerleştiriyor ki, düşmanlarının korkusu oraları tedirgin etmesin ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Allah'a inananların kendi durumlarını ve düşmanlarının durumlarını çok iyi kavramaları gerekmektedir ![]() ![]() ![]() ![]() Beni Nadir olayı bu türden olayların ilki değildi ![]() ![]() "Onların durumu kendilerinden az önce yaptıklarının cezasını tatmış olan ahirette kendileri için acı bir azap bulunan kimselerin durumu gibidir ![]() Beni Kaynuka olayı Bedir savaşından sonra Uhud savaşından önce meydana gelmişti ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bundan sonra zaman zaman müslümanlara sataşmayı huy haline getirdiler ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İşte Kur'an-ı Kerim'in burada işaret ettiği ve Nadiroğullarının halini ve gerçek tutumlarını onlarınki ile karşılaştırdığı olay budur ![]() ![]() Ehl-i kitabın kafirlerinden oluşan kardeşlerine müslümanlara karşı direnmelerini ateşli ifadelerle dile getirerek onları bu dramatik akibete sürükleyerek aldatan münafıkların sözkonusu tutumlarına bir misal vermektedir ![]() ![]() ![]() ![]() "İkiyüzlülerin durumu insana inkar et deyip; insan inkar ettiğinde ise doğrusu ben senden uzağım ![]() ![]() ![]() ![]() Şeytanın buradaki karekteri ve üstlendiği görev insanoğullarından sözüne kulak verenlere karşı tutumu onun yapısına ve asıl görevine tamamen uygun düşmektedir ![]() ![]() Bu sürekli geçerliliği olan bir vakıadır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İşte bu etkili örnekle Beni Nadir hikayesi sona eriyor ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Olay bu şekilde ortaya konup yorumlandıktan ve derin gerçeklerle olan bağı ortaya konduktan sonra surenin hitabı müminlere yöneliyor ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Fizilal-İl Kuran Tefsiri - Haşir Suresi Tefsiri ( Seyyid Kutub ) |
![]() |
![]() |
#6 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Fizilal-İl Kuran Tefsiri - Haşir Suresi Tefsiri ( Seyyid Kutub )18- Ey iman edenler! Allah'tan korkun ve herkes yanına ne hazırladığına baksın ![]() ![]() ![]() 19- Allah'ı unutup da, Allah'ın da kendilerini unutturduğu kimseler gibi olmayın ![]() ![]() 20 Cehennemliklerle cennetlikler bir olmaz ![]() ![]() Takva kalp ile yaşanan bir haldir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() "Herkes yanına ne hazırladığına baksın ![]() Bu da sözlerinin ortaya konduğunda daha derin daha geniş direktifleri ve mesajları taşıyan bir ifadedir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu duyguları harekete geçiren ayet-i kerime inanmış kalpleri daha sarsıcı bir şekilde titretmeden sona ermez: "Allah'tan korkun ![]() ![]() Bu ifade sözkonusu kalplerin duyarlılığını, ürperişini ve hayasını daha da artırmaktadır ![]() ![]() Bu ayette onların uyanıklığa ve gerçekleri hatırlamaya çağrılmaları nedeniyle peşinden gelen ayette onlar şu şekilde sakındırılıyor: "Allah'ı unutup da Allah'ın da kendilerini unutturduğu kimseler gibi olmayın ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() "İşte onlar sapık kimselerdir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() "Cehennemlikler ile cennetlikler bir olmaz ![]() ![]() Bunlar yapıları ve tutumlarıyla, yolları ve yaşantılarıyla yönelişleri ve hassasiyetleriyle asla bir değildir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() "Cennetlikler kurtulanların kendileridir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ardından kalpleri etkisi altına alan ve onları derinden sarsan bir direktif geliyor ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Fizilal-İl Kuran Tefsiri - Haşir Suresi Tefsiri ( Seyyid Kutub ) |
![]() |
![]() |
#7 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Fizilal-İl Kuran Tefsiri - Haşir Suresi Tefsiri ( Seyyid Kutub )21- Eğer biz bu Kur'an'ı bir dağa indirseydik muhakkak ki onu Allah korkusundan baş eğerek parça parça olmuş görürdün ![]() ![]() Bu gerçeği ortaya koyan bir tablodur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İnsanın vicdanı açık olduğu bir zaman diliminde Kur'an gerçeğinden bir şeyle karşılaşması, onu ciddi biçimde sarsar ve içini ürpertir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Dağları yaratan ve Kur'an'ı indiren Allah buyuruyor ki: "Eğer biz bu Kur'an'ı bir dağa indirseydik muhakkak ki onu Allah korkusundan ürpermiş ve parça parça olmuş görürdün:' Kur'an'ın kendi bünyeleri üzerindeki dokunuşunun etkisini hissedenler bu gerçeği Kur'an'ın parlak ve büyüleyici üslubundan başka şekilde ifade edilemeyecek biçimde ondan zevk alırlar ![]() "Bu örnekleri düşünsünler diye insanlara veriyoruz: ' Gerçekten bu ifade, düşünüp değerlendirmeleri için kalpleri uyarmaya en uygun ifadedir ![]() Son olarak yüce Allah'ın güzel isimlerinden oluşan uzunca bir tesbih yer alıyor ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Fizilal-İl Kuran Tefsiri - Haşir Suresi Tefsiri ( Seyyid Kutub ) |
![]() |
![]() |
#8 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Fizilal-İl Kuran Tefsiri - Haşir Suresi Tefsiri ( Seyyid Kutub )22- O görüleni de görülmeyeni de bilen kendisinden başka ilah olmayan Allah'tır ![]() ![]() 23- O kendisinden başka ilah olmayan, hüküm sahibi mukaddes, esenlik veren, güven veren gözetip koruyan üstün ve galip olan otorite sahibi, gerçekten ulu olan Allah'tır ![]() ![]() 24- O yaratan, yoktan var eden, varlıklara şekil veren Allah'tır ![]() ![]() ![]() ![]() Bu, yüce sıfatlarla oluşturulmuş uzunca bir takdistir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu güzel isimlerin her birinin bu evrende rahat görülebilen etkileri vardır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() "O kendisinden başka ilah olmayan Allah'tır ![]() ![]() ![]() İnsanların evrenle ve diğer canlılarla ilişkileri, ayrıca bu insanların birbirleriyle ilişkileri, yine bu ilah birliği ilkesine dayanmaktadır ![]() "O görüleni de görülmeyeni de bilendir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() "O çok esirgeyen çok merhamet edendir ![]() Böylece insanın vicdanına Allah'ın merhametine ilişkin bir huzur bilinci ve rahatlama yerleştiriyor ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() "O kendisinden başka ilah olmayan Allah'tır ![]() Duanın, takdisin ikinci bölümüne geçerken bu cümleyi yeniden başta tekrar ediyor ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() "Mukaddestir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() "Esenlik verendir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() "Güven verendir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() "Gözetip koruyandır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() "Aziz, Cebbar ve Mütekebbir" isimleri de bunun gibidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bunedenle ayetin sonu şöyle geliyor: "Allah onların ortak koştuklarından münezzehtir ![]() "Allah'tır O" ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() "Şekil verendir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() "Güzel isimler O'nundur ![]() ![]() ![]() ![]() "Hüsna" kalplere güzellik mesajı veren ve üzerine güzellik bahşeden demektir ![]() ![]() ![]() ![]() Bu güzel isimlerle oluşturulan bu uzunca takdisin, mesaj dolu derin anlamları ve hayrete düşürücü feyizleri ile beraber bu tenzihin sonu bütün bu evrenin dörtbir yanına yayılan ve her var olandan coşup gelen evrenin takdis sahnesidir ![]() "Göklerde ve yerde olanlar O'nun şanını yüceltmektedirler ![]() ![]() ![]() Bu sahne, yukarıda geçen isimlerin sıralanmasından sonra kalbin beklediği bir manzaradır ![]() ![]() ![]() HAŞR SURESİNİN SONU |
![]() |
![]() |
|