![]() |
Fizilal-İl Kuran Tefsiri - Zümer Suresi Tefsiri ( Seyyid Kutub ) |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Fizilal-İl Kuran Tefsiri - Zümer Suresi Tefsiri ( Seyyid Kutub )Fizilal-il Kuran Tefsiri - Zümer Suresi Tefsiri ( Seyyid Kutub ) 1- Bu Kitab'ın indirilmesi, aziz ve hikmet sahibi Allah katındadır ![]() 2- Ey Muhammed! Şüphesiz ki, Kitab'ı sana hak olarak indirdik ![]() ![]() 3- İyi bil ki, halis din yalnız Allah'ındır ![]() ![]() ![]() ![]() Sure şu kesin gerçeği kesin bir biçimde ortaya koyarak başlıyor: "Bu Kitab'ın indirilmesi aziz ve hikmet sahibi Allah'ın katındandır ![]() Kur'an'ı indirmeye gücü yeten aziz (Allah); Kur'an'ı nereye ve niçin indirdiğini çok iyi bilen ve bunu bir hikmet, bir takdir ve plan gereği olarak gönderen hakim (Allah) ![]() Surenin akışı içinde bu gerçek üzerinde uzun uzun durulmuyor ![]() ![]() "Ey Muhammed! Şüphesiz ki, Kitab'ı sana hak olarak indirdik ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() "O halde sen de dini Allah'a has kılarak ihlas ile kulluk et ![]() Burada hitab, Kur'an-ı Kerim'in hak ile kendisine gönderildiği Allah'ın elçisinedir ![]() ![]() ![]() Allah'ı birleme ve dini yalnız O'na tahsis etme, sadece dille bir çırpıda söyleniveren bir sözden ibaret değildir: Bu, eksiksiz bir hayat programıdır: Vicdandaki, düşünce ve inançta meydana gelen bir inkılab ile başlar ![]() ![]() Allah'ı birleyen bir kalp, yalnız O'na boyun eğer ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Allah'ı birleyen kalp, bütün bir evrene hükmeden ilahi yasanın birliğine inanır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Allah'ı birleyen kalp, kendisi ile yüce Allah'ın bu evrende yaratmış olduğu bütün canlı ve cansız varlıklar arasında bir yakınlık olduğunu kavrar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Aynı şekilde Tevhid'in (Allah'ı birlemenin) etkileri, insanın düşüncelerinde ve duygularında ortaya çıktığı gibi, hayatında ve uygulamalarında da kendisini gösterir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() "İyi bil ki, halis din yalnız Allah'ındır ![]() Bu sarsıcı ifade ile ve yüksek yankı yapacak bir şekilde bu gerçeği dile getiriyor ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sonra sure, müşriklerin, Tevhid çağrısına karşı bir kalkan olarak kullandıkları karmaşık efsaneyi ele alıyor: "O'ndan başka dostlar edinerek, Onlar bizi Allah'a yaklaştırsınlar diye kulluk ediyoruz' derler ![]() ![]() Arap müşrikleri, kendilerinin, göklerin ve yerin yaratıcısının yüce Allah olduğunu açıkça ifade ediyorlardı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu anlayış ise, fıtratın normal bakış açısından ve doğru olan istikametinden sapıp, karmaşık ve aynı zamanda saçma bir inanca yönelmesinden başka bir şey değildi ![]() ![]() ![]() ![]() İnsanlık ne zaman islâm dininin ve ondan önceki tüm peygamberlere gönderilen ilahi inanç sisteminin öngördüğü kolay anlaşılan, arı-duru Tevhid'den sapmışsa, yaratılışın (fıtratın) doğal mantığından da ayrılmıştır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() "Allah, yalancı, inkârcı insanı doğru yola iletmez ![]() Onlar, Allah adına yalan söylüyorlar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Yüce Allah, kendisi adına yalan uyduran ve kendisini inkâr edenlere doğru yolu (hidayeti) göstermez ![]() ![]() ![]() ![]() Şimdi de ayette, bu düşüncenin basitliği ve tutarsızlığı ortaya konuluyor: |
![]() |
![]() |
![]() |
Fizilal-İl Kuran Tefsiri - Zümer Suresi Tefsiri ( Seyyid Kutub ) |
![]() |
![]() |
#2 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Fizilal-İl Kuran Tefsiri - Zümer Suresi Tefsiri ( Seyyid Kutub )4- Allah çocuk edinmek isteseydi, yarattıklarından dilediğini seçerdi ![]() ![]() ![]() Bu, düşünceyi düzeltmek için, tartışma gereği olarak kabul edilmiş bir varsayımdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() "O, bundan münezzehtir, yücedir ![]() ![]() Yüce Allah her şeyi yoktan var eden, her şeyi yaratan ve her şeyi idare eden tek ilah olduğu halde, ne diye evlat edinsin ki? Çünkü her şey ve herkes O'nun mülküdür ![]() ![]() 5- Allah, gökleri ve yeri hak ile yarattı ![]() ![]() ![]() ![]() Göklerin ve yerin çarkına, gece ve gündüz olayına, güneş ve ayın dizgin altına alınışına dikkat çeken bu ayet, insanın fıtratına, vicdanına; kendisine ne bir evlat ve ne de bir ortak yakışmayan ilahlık gerçeğini aşılamaktadır ![]() ![]() ![]() Allah'ın birliğine ilişkin deliller ise, göklerin ve yerin yaratılışında izlenen metod olayında ve bu evrene hükmeden genel yasada açıkça gözlenmektedir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ayrıca bu hareketin bir de değişmeyen bir düzeni olduğu da açıklık kazanmıştır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() "Allah, gökleri ve yeri hak ile yarattı ![]() Kitab'ı da hak ile indiren O'dur ![]() ![]() ![]() ![]() "Geceyi gündüzün üzerine örtüyor; gündüzü de gecenin üzerine sarıyor ![]() Bu ifade hayret vericidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Evet, ben bu konuda onca özen göstermeme rağmen Kur'an'ın bu ifadesi beni dünyanın yuvarlaklığı konusuna eğilmeye mecbur etmiştir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() "Her biri belli bir süreye kadar yörüngelerinde akıp giden güneş ve ayı buyruk altında tutar ![]() Güneş kendi yörüngesinde, ay da kendi yörüngesinde akıp gidiyor ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() "İyi bil ki, O, aziz ve çok bağışlayandır ![]() Gücü, kudreti ve üstünlüğü ile O, bol bol bağışlayandır ![]() ![]() ![]() ![]() Koca evrenin ufuklarına bu şekilde dikkat çekildikten sonra şimdi de insanların iç dünyasına bir dokunuşta bulunmaya geçiyor ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Fizilal-İl Kuran Tefsiri - Zümer Suresi Tefsiri ( Seyyid Kutub ) |
![]() |
![]() |
#3 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Fizilal-İl Kuran Tefsiri - Zümer Suresi Tefsiri ( Seyyid Kutub )6- Sizi tek bir candan yarattı; sonra ondan eşini yarattı ve sizin için hayvanlardan sekiz çift meydana getirdi ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İnsan, kendisinin yaratmadığı ve nasıl yaratıldığı hakkında Allah'ın verdiği bilgiden başka bir şey bilmediği kendi bünyesini düşündüğü zaman, onun değişiklik göstermeyen bir bünye olduğunu, karakterinin ve özelliklerinin aynı olduğunu görür ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() "Sizin için hayvanlardan sekiz çift meydana getirmiştir ![]() Bu sekiz "çift" "eş" hayvan, bir ayette açıklandığına göre koyun, keçi, sığır ve devedir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İnsanlarda ve hayvanlarda bulunan bu çift olma özelliğinin birliğine böylece işaret edildikten sonra bebeklerin, annelerinin karınlarında geçirdikleri yaratılış aşamaları sırasıyla gözden geçirilmektedir: "Sizi annelerinizin karnında üç karanlık içinde yaratılıştan yaratılışa (zigottan embriyoya, embriyodan et giydirilmiş kemiklere) geçirerek yaratmıştır ![]() Bir damla sudan kan pıhtısına, bir çiğnem ete, kemiklere ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() "Üç karanlık içinde ![]() ![]() ![]() Bebeği çepeçevre kuşatan kesenin karanlığı, bu kesenin içine yerleştiği rahmin karanlığı ve rahmin içine yerleştiği karnın karanlığıdır bu üç karanlık ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kısa zamanda gerçekleşen, ancak çok geniş boyutları bulunan bu dönüşümün seyrini izlemek, bu değişimleri ve gelişimleri düşünmek, bu basit, güçsüz hücrenin söz konusu karanlıklarda hayret verici seyrinde kendisine kılavuzluk yapan ilginç özellikler üzerinde kafa yormak, insanın bilgisini, gücünü ve gözlerinin ulaşabileceği sınırlarını aşar ![]() Bütün bunların, insan kalbinin, kendisini yoktan var eden ve yaratan yüce Allah'ın elini görmesini sağlaması gerekir ![]() ![]() ![]() "İşte Rabb'iniz olan Allah budur ![]() ![]() ![]() Allah'ın kesin birliğini ve O'nun sınırsız kudretini gösteren bu belgeyi apaçık olarak gösterdikten sonra onları vicdanları ile baş başa bırakıyor ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Fizilal-İl Kuran Tefsiri - Zümer Suresi Tefsiri ( Seyyid Kutub ) |
![]() |
![]() |
#4 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Fizilal-İl Kuran Tefsiri - Zümer Suresi Tefsiri ( Seyyid Kutub )7- Eğer inkâr ederseniz bilin ki, Allah sizin imanınıza muhtaç değildir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Annelerin karınlarında geçen bu yolculuk, uzun yolculuğun bir aşamasıdır ![]() ![]() ![]() ![]() Yüce Allah, güçsüz ve zavallı kulların hiçbir şeyine muhtaç değildir ![]() ![]() "Eğer inkâr ederseniz bilin ki, Allah sizin imanınıza muhtaç değildir ![]() İman etmeniz O'nun mülkünde hiçbir şeyi arttırmaz; inkâr etmeniz de O'ndan zerre kadar bir şey eksiltmez ![]() ![]() ![]() "Fakat kulları için küfre razı olmaz ![]() ![]() Şükretmeniz O'nun hoşuna gider ![]() ![]() ![]() Her insan yaptığından sorumludur; kazancından hesaba çekilecektir ![]() ![]() ![]() "Hiçbir günahkâr diğerinin günahını çekmez ![]() En sonunda dönüş, yüce Allah'adır; başkasına değil ![]() ![]() ![]() "Sonra dönüşünüz Rabb'inizedir ![]() Sizin hiçbir şeyiniz O'ndan gizli değildir ![]() "O, kalblerde olanı bilir ![]() İşte son budur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Birinci gezintide insanlığın varoluş hikâyesi sergilenerek onların kalblerine dokunulmuştu ![]() ![]() ![]() Burada onların kalblerine bïr kere daha dokunulmaktadır ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Fizilal-İl Kuran Tefsiri - Zümer Suresi Tefsiri ( Seyyid Kutub ) |
![]() |
![]() |
#5 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Fizilal-İl Kuran Tefsiri - Zümer Suresi Tefsiri ( Seyyid Kutub )8- İnsanın başına bir sıkıntı gelince Rabb'ine dönerek O'na yalvarır ![]() ![]() ![]() ![]() İnsanın fıtratı (karakteri), sıkıntıya düştüğünde kendiliğinden ortaya çıkar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sıkıntılar sona erip bolluk ve rahat geldiğinde ise ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu yolu izleyen insanın sonu, Allah'ın yolundan sapmaktır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() "De ki: İnkârınla az bir müddet zevklen, sen cehennemliklerdensin ![]() Ne kadar uzun ömürlü de olsa bu yeryüzünün her tür nimeti kısa sürelidir ![]() ![]() ![]() İnsanın bu çirkin tipinin yanında başka bir tablosu daha çiziliyor ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Fizilal-İl Kuran Tefsiri - Zümer Suresi Tefsiri ( Seyyid Kutub ) |
![]() |
![]() |
#6 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Fizilal-İl Kuran Tefsiri - Zümer Suresi Tefsiri ( Seyyid Kutub )9- Geceleyin secde ederek ve ayakta durarak boyun büken, ahiretten çekinen, Rabb'inin rahmetini dileyen kimse inkâr eden kimse gibi olur mu? De ki: "Bilenlerle bilmeyenler bir olur mu?" Doğrusu ancak aklı selim sahipleri öğüt alır ![]() Bu şeffaf ve derin hisleri harekete geçiren bir tablodur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() "De ki: Bilenlerle bilmeyenler bir olur mu?" Gerçek ilim, tanımaktır marifettir; gerçeği kavramaktır ![]() ![]() ![]() ![]() İşte gerçek ilme ve aydınlatıcı marifete ulaşmanın yolu budur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() "Doğrusu ancak aklı selim sahipleri öğüt alır ![]() Sadece duyarlı, bilinçli, açık, eşyanın dış yüzeylerinin ötesinde bulunan gerçekleri kavrayan, gördüğü ve bildiği şeylerden yararlanan, gördüğü ve dokunduğu her şeyde Allah'ı hatırlayan; Allah'ı da, O'nun huzuruna çıkarılacağı günü de unutmayan kalblerin sahipleri bilebilirler ![]() Bu iki tablonun sergilenmesinden sonra iman edenlere dönülüyor ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Fizilal-İl Kuran Tefsiri - Zümer Suresi Tefsiri ( Seyyid Kutub ) |
![]() |
![]() |
#7 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Fizilal-İl Kuran Tefsiri - Zümer Suresi Tefsiri ( Seyyid Kutub )10- Ey Muhammed! De ki: "Ey inanan kullarım! Rabb'inize karşı gelmekten sakının; bu dünyada iyilik yapanlara iyilik vardır ![]() ![]() ![]() "De ki: Ey inanan kullarım! Rabb'inize karşı gelmekten sakının ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() "Ey Muhammed! De ki:" "Ey mü'min kullarım! Rabb'inize karşı gelmekten sakının ![]() Takva, kalbteki hassasiyettir, duyarlılıktır ![]() ![]() ![]() "Bu dünyada iyilik yapanlara iyilik vardır ![]() Bu ne güzel karşılıktır! Günleri kısa süreli, kalma süresi basit olan dünyanın güzelliği karşısında, süreklilik ve devamlılık yurdu olan cennet mükâfatı yer alıyor ![]() ![]() "Allah'ın yarattığı yeryüzü geniştir ![]() Toprak sevgisi, çevreye alışmışlık, soy, yakınlık ve arkadaşlık bağları sizi dava için hicret (göç) etmekten alıkoymasın ![]() ![]() Bu da Allah'ın birliği ve O'ndan sakınmaktan söz etmekte olan Kur'an'ın , insan kalbinde gizli şirk çeşitlerinden birine hoş bir şekilde dikkat çekmesidir ![]() ![]() İnsanların yaratıcısı olan yüce Allah, bir yerden başka bir yere göç etmenin insanlara zor geldiğini bilir ![]() ![]() "Ancak sabredenlere, mükâfatları hesapsız ödenecektir ![]() İşte Kur'an-ı Kerim bu dokunuşla onların kalblerini en duyarlı yerinden yakalamaktadır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu bölümün tamamını ahiret atmosferi kuşatmaktadır ![]() ![]() Bu bölüm Peygamberimize -salât ve selâm üzerine olsun- yöneltilen bir direktifle başlamaktadır ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Fizilal-İl Kuran Tefsiri - Zümer Suresi Tefsiri ( Seyyid Kutub ) |
![]() |
![]() |
#8 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Fizilal-İl Kuran Tefsiri - Zümer Suresi Tefsiri ( Seyyid Kutub )11- De ki: "Dini Allah'a halis kılarak O'na kulluk etmekle emrolundum ![]() 12- "Ve müslümanların ilki olmakla emrolundum ![]() 13- De ki: "Ben, Rabb ime isyan edersem, büyük günün azabından korkarım ![]() Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu durumda ilahlığın anlamı ile kulluğun anlamı tam mànasıyla belirlenmiş olmaktadır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Şimdi Hz ![]() 14- De ki: "Ben, dinimi Allah'a halis kılarak O'na kulluk ederim ![]() 15- "Ey müşrikler, siz de Allah'dan başka dilediğinize kulluk edin ![]() ![]() ![]() Bir kere daha ilan ediyor ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() "İşte bu, apaçık bir ziyandır ![]() Şimdi de bu apaçık hüsranın manzarası sergileniyor: 16- Onların üstlerinde ateşten gölgeler, altlarında da ateşten gölgeler vardır ![]() ![]() ![]() Bu, gerçekten dehşet verici bir manzaradır ![]() ![]() ![]() ![]() Bu, gerçekten korkunç bir manzaradır ![]() ![]() ![]() "İşte Allah kullarını bu azabıyla korkutuyor ![]() Ayrıca sakınmaları, korunmaları ve teslim olmaları için onlara çağrıda bulunuyor: "Ey kullarım! Benden korkun ![]() Tablonun öbür yanında kurtulanlar duruyor ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Fizilal-İl Kuran Tefsiri - Zümer Suresi Tefsiri ( Seyyid Kutub ) |
![]() |
![]() |
#9 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Fizilal-İl Kuran Tefsiri - Zümer Suresi Tefsiri ( Seyyid Kutub )17- Tağuta kulluk etmekten kaçınan ve Allah'a yönelenlere müjde var ![]() ![]() 18- Onlar ki, sözü dinler ve onun en güzeline uyarlar ![]() ![]() ![]() Ayet-i kerimede geçen "Tağut" kavramı tıpkı melekût, azamût ve rahamût gibidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İşte, "Bunlara müjde vardır ![]() ![]() ![]() ![]() Bu müjdelenen insanların en belirgin vasıfları kulak verdikleri sözleri güzel dinleyip; kalplerinin bu sözlerin iyisini, güzel olanlarını alıp geriye kalanlarını terk etmeleridir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() "İşte onlar, Allah'ın kendilerini doğru yola ilettiği kimselerdir ![]() Yüce Allah onların kalplerinde iyilik olduğunu bildiğinden onları, sözün güzeline kulak açmaya ve onu alıp kabul etmeye yöneltmiştir ![]() ![]() "İşte onlar akıl sahipleridir ![]() Aklı selim, sahibini arınmaya ve kurtuluşa ileten akıldır ![]() ![]() ![]() Bunların ahirette nimet içerisinde oluş sahneleri sergilenmeden önce tağuta kulluk yapanların cehenneme girdikleri belirtiliyor ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Fizilal-İl Kuran Tefsiri - Zümer Suresi Tefsiri ( Seyyid Kutub ) |
![]() |
![]() |
#10 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Fizilal-İl Kuran Tefsiri - Zümer Suresi Tefsiri ( Seyyid Kutub )19- Hakkında azab hükmü kesinleşmiş, ateşte o!an kimseyi sen mi kurtaracaksın? Burada hitap Peygamberimize yöneltilmektedir ![]() Ateşe girecek olanlar, oranın azabını hak ettikleri için sanki şimdi ateş içindedirler ![]() 20- Fakat Rabb'lerinden korkanlar için üst üste yapılmış, altlarından ırmaklar akan köşkler vardır ![]() ![]() ![]() Üst üste bina edilen katlardan oluşan köşklerin ve onların altından akan ırmakların sergilediği manzara, cehennem ehlinin altlarını ve üstlerini kat kat saran ateş sahnesini karşılamaktadır ![]() ![]() Bu, Allah'ın vaadidir ![]() ![]() ![]() Kur'an-ı Kerim'le ilk olarak muhatap olan müslümanlar bu sahneleri hayatlarında birer gerçek olarak yaşamışlardır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Surenin bu bölümünde, gökten yağmurun indirilmesiyle yerdeki bitkinin dirilmesine, canlanmasına ve kısa bir dönem sonra hayatının sona ermesine dikkat çekilmektedir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Fizilal-İl Kuran Tefsiri - Zümer Suresi Tefsiri ( Seyyid Kutub ) |
![]() |
![]() |
#11 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Fizilal-İl Kuran Tefsiri - Zümer Suresi Tefsiri ( Seyyid Kutub )21- Allah'ın, gökten su indirip, onu yerdeki kaynaklara yerleştiren, sonra onunla çeşitli renklerde ekinler yetiştiren olduğunu görmüyor musun? Sonra ekin kurur; onu sararmış görürsün ![]() ![]() ![]() Kur'an-ı Kerim'in, üzerinde düşünülmesi ve değerlendirme yapılması için dikkatleri çektiği bu olay, dünyanın her tarafında gözler önünde bulunan bir realitedir ![]() ![]() ![]() İşte gökten inmekte olan su ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Şimdi suyun indirilmesinin ikinci aşamasına geçiliyor: "Onu yerdeki kaynaklara akıttı ![]() Bu konuda yeryüzünde akan ırmaklar ile üstteki suların sızması sonucu yerin tabakaları arasında meydana gelen yeraltı ırmakları arasında fark yoktur ![]() ![]() "Sonra onunla çeşitli renklerde ekinler yetiştiren olduğunu görmüyor musun?" Yağmurun yağmasından sonra ortaya çıkan bitkisel hayat ve bu hayatın canlanması ise insanın tüm gücünü aciz bırakacak nitelikte bir harikadır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ama bir gün, şu gelişen, taze, sere serpe yayılmış, hayat dolu iken olgunlaşıyor, kıvamına geliyor ve günlerini dolduruyor: "Sonra ekin kurur; onu sararmış görürsün ![]() Varlığın yaşamasında, evrenin düzeninde ve hayatın aşamalarında kendisi için belirlenen en son aşamasına ulaşıyor; olgunlaşarak biçime hazır hale geliyor ![]() "Sonra Allah onu bir çöpe dönüştürür ![]() Artık o, günlerini doldurmuş, fonksiyonunu icra etmiş ve hayatı kendisine bağışlayan Allah'ın belirlediği biçimde görevini tamamlamış oluyor ![]() "Şüphesiz bunlarda akıl sahipleri için öğüt vardır ![]() Olaylar üzerinde düşünüp onlardan dersler, ibretler alanlar, yüce Allah'ın kendilerine verdiği akıl ve anlayıştan yararlanmasını bilenler için dersler vardır ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Fizilal-İl Kuran Tefsiri - Zümer Suresi Tefsiri ( Seyyid Kutub ) |
![]() |
![]() |
#12 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Fizilal-İl Kuran Tefsiri - Zümer Suresi Tefsiri ( Seyyid Kutub )22- Allah kimin gönlünü İslam'a açmışsa o, Rabb'inden gelen bir nur üzere olmaz mı? Kalpleri Allah'ı anmak hususunda katılaşmış olanlara yazıklar olsun! İşte bunlar apaçık sapıklık içindedirler ![]() 23- Allah, ayetleri birbirine benzeyen ve yer yer tekrar eden Kitab'ı, sözlerin en güzeli olarak indirmiştir ![]() ![]() ![]() ![]() Nasıl ki, gökten yağmur yağar ve onunla değişik renklerdeki ekinler yeşerirse, aynı şekilde "zikir" de gökten iner ![]() ![]() ![]() Yüce Allah, içinde hayır, iyilik bulunduğunu bildiği kalpleri İslam'a açar ![]() Onları O'na, nuruyla ulaştırır, okşar ![]() ![]() ![]() Bu ayet-i kerimeler, İslam'ı kabul edip onunla huzura kavuşan ve yeniden hayata dönen kalplerin gerçek durumlarını tasvir ediyor ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İkinci ayet de, mü'minlerin Kur'an-ı Kerim'i nasıl karşıladıklarını sergilemektedir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Rabb'lerinden korkup sakınanlar, böyle korku ve endişe, arzu ve umut içinde yaşayanlar, bu zikri saygı ve ürperti içinde ele alırlar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu, hareketlerin hemen hemen somut hale geldikleri, kelimelerle çizilmiş hassas niteliklerine varıncaya kadar her şeyi canlandırılmış hayat dolu bir tablodur ![]() "İşte bu Kitab, Allah'ın doğruluk rehberidir; O'nunla dilediğini doğru yola iletir ![]() Rahman'ın parmakları ile hidayete, kabul etmeye ve aydınlanmaya doğru harekete geçirilme dışında kalpleri bu kadar ürpertmek, titretmek mümkün değildir ![]() ![]() ![]() "Allah kimi de saptırırsa, onu doğru yola eriştirecek kimse bulunmaz: ' Yüce Allah onu sapıklığa düşürür; çünkü sapıklık üzere karar kılan, doğru yolu (hidayeti) kabul etmeyen ve hiçbir halde ona eğilim duymayan gerçek karakterini en iyi bilen O'dur ![]() Şimdi de sapıklıkta yürüyenleri kıyamet gününde amellerini harman zamanında bekleyen akıbet çetin bir sahnede sergileniyor: |
![]() |
![]() |
![]() |
Fizilal-İl Kuran Tefsiri - Zümer Suresi Tefsiri ( Seyyid Kutub ) |
![]() |
![]() |
#13 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Fizilal-İl Kuran Tefsiri - Zümer Suresi Tefsiri ( Seyyid Kutub )24- Kıyamet günü kötü azaptan yüzüyle korunmaya çalışan kimse, güven içinde olan kimse gibi midir? Ve zalimlere, ' Kazandıklarınızın karşılığını tadın "denir ![]() İnsan, normalde yüzünü ve vücudunu elleri ile korumaya çalışır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() "Kazandıklarınızın karşılığını tadın" denir ![]() Bu sahneden sonra Hz ![]() ![]() 25- Onlardan öncekiler de peygamberi yalanlamışlardı da farkına varmadıkları yerden onlara bir azab çattı ![]() 26- Allah, dünya hayatında da onlara rezillik taddırdı ![]() ![]() ![]() İşte ilahi mesajı yalan sayanların hem bu dünyadaki hem de ahiretteki durumları budur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Fizilal-İl Kuran Tefsiri - Zümer Suresi Tefsiri ( Seyyid Kutub ) |
![]() |
![]() |
#14 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Fizilal-İl Kuran Tefsiri - Zümer Suresi Tefsiri ( Seyyid Kutub )27- Andolsun biz, bu Kur'an'da insanlara, öğüt alsınlar diye her türlü misali verdik ![]() 28- O, pürüzsüz Arapça Kur'an'dır ![]() ![]() 29- Allah şöyle bir misal verdi: Birbiriyle çekişen bir çok ortakların sahip olduğu bir adam (yani köle) ile yalnız bir kişiye bağlı olan bir adam ![]() ![]() Yüce Allah, mü'min bir kul ile müşrik bir kulun durumlarını bir örnekle açıklıyor: Müşrik olan kulun durumu, birbiriyle uyuşmayan, geçimsiz ortakların emrinde çalışan bir adamın durumu gibidir: Ortakların her biri onu bir tarafa çekmekte, her biri ayrı görevler vermekte, adam ise bu aykırı arzular, emirler arasında şaşırıp kalmakta, gücü ve enerjisi dağılmakta, bir proğram üzerinde karar kılamamakta, doğru-dürüst bir yola girememektedir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu iki adamın durumu bir değildir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu örnek, tevhid gerçeği ile şirk gerçeğini bütün yönleri ile tasvir etmektedir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Dolu dolu mesajları ile konuşan bu örnekten sonra kulları için rahat, güven, huzur, istikamet ve istikrarı seçen Allah'a hamd etme yer almâktadır ![]() ![]() ![]() Bu, Kur'an-ı Kerim'in ders almaları için insanlara takdim ettiği örneklerden biridir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 24 ![]() Şimdi ele alacağımız bölüm, önceki bölümün bir değerlendirilmesi niteliğindedir ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Fizilal-İl Kuran Tefsiri - Zümer Suresi Tefsiri ( Seyyid Kutub ) |
![]() |
![]() |
#15 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Fizilal-İl Kuran Tefsiri - Zümer Suresi Tefsiri ( Seyyid Kutub )30- Sen de öleceksin onlar da ölecekler ![]() 31- Sonra siz, kıyamet günü, Rabb'inizin huzurunda muhakeme olacaksınız ![]() Hiç şüphesiz her canlının sonu ölümdür ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 32- Allah hakkında yalan uyduran ve kendisine gelen doğruya yalanlayandan daha zalim kim vardır? Cehennemde kâfirlere yetecek kadar yer yok mudur? Gerçeği açıklamak için sorulmuş bir sorudur bu ![]() ![]() ![]() ![]() Bu, sorgunun bir yönüdür ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 33- Gerçeği getirene ve onu doğrulayanlara gelince; "İşte takva sahipleri onlardır ![]() Bu takva sahiplerinin ve onlara hazırlanan mükâfatın sahası biraz daha genişletiliyor: 34- Onlara, Rabb'lerinin katında diledikleri şeyler vardır; bu, iyilerin mükâfatıdır ![]() Bu, geniş kapsamlı bir ifadedir ![]() ![]() ![]() ![]() Bu, yüce Allah'ın onlar için dilediği iyiliğin ve ikramın gerçekleşmesi içindir ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
|