Prof. Dr. Sinsi
|
Mezheb Nedir? Mezheb Çeşlitleri
MEZHEB NEDİR? MEZHEB ÇEŞLİTLERİ
İtikadi ve Ameli Mezhepler
MEZHEP NE DEMEKTİR?
Kelime olarak mezhep, takip edilen, gidilen yoldemektir Mecazen de şahsî/ferdî (kişisel) görüş, inanç ve doktrin manalarında kullanılmaktadır
Din açısından ise müctehidin, dinin ayrıntılarına ilişkin, kendine mahsus kural ve yöntemlerle oluşturduğu inanç ve hukuk sistemini ifade eder Bir başka deyimle; müctehid sıfatını kazanmış bir İslam aliminin, hüküm bakımından kapalı veya kesin olmayan (zannî) ayet ve hadisleri İslamın temel esaslarına aykırı olmayacak şekide yorumlayarak getirdiği çözümler topluluğuna mezhep adı verilir İslâm tarihinde mezhep kelimesi genel olarak itikadî, fıkhî, siyasî görüşlerin hemen hepsi için kullanılmıştır
Mezhepler tarihi ile meşgul olan alimler, İslâm mezheplerini Peygamberimizden (s a v ) rivayet olunan bir hadise göre tasnif etmişlerdir Bu hadiste Yahudilerin yetmiş bir, Hıristiyanların yetmiş iki fırkaya ayrıldığı, İslâm ümmetinin ise yetmiş üç fırkaya ayrılacağı; cehennemden kurtulacak Müslümanların, Resûlüllahı ve ashabının yolunu takip eden fırka –başka bir rivayette de, birlik ve beraberlikten ayrılmayan cemaat- olduğu belirtilmektedir (1)
***
MEZHEPLERİN ÇIKIŞ SEBEPLERİ
İslam dünyasında mezheplerin oluşumunu, ortaya çıkmasını etkileyen pek çok sebep saymak mümkün Ancak meseleyi uzatmadan şöyle özetleyebiliriz:
Sevgili Peygamberimiz(s a v ) hayatta iken sahabiler arasında herhangi bir ihtilaf söz konusu değildi Dinden gerek inanç, gerek ibadet ve muamele ve gerekse âdap ve ahlâka dair anlayamadıkları/anlaşamadıkları bir mesele çıkarsa, Resûlüllaha (s a v ) sorarlar, o da açıklardı Râşit halîfeler döneminde de bu hususlarda herhangi bir sıkıntı olmamıştı Sahabe ve tâbiîn devirlerinde ise, akaid ve amele dair bir mesele ortaya çıkarsa, hemen güvenilir alimlere müracaat edilir, cevabı alınır, karışıklık çıkmasına fırsat verilmezdi Ancak daha sonraki devirlerde, kendilerine güvenilir zatların yavaş yavaş azalmaları sebebiyle, Müslüman halkın sıkıntılarını gören bazı alim ve müctehidler, akaid ve fıkıh alanındaki görüşlerini açıklayıp yaymaya başladılar Nitekim hicrî birinci asrın sonlarından itibaren mezheplerin kurucuları, gerek akaid ve gerekse fıkıh sâhasındaki çalışmalarını yoğunlaştırdılar Onların bu görüşlerini dinleyen, okuyup yazan insanlar da, bunlara uyarlardı Böylece bu zatların görüş ve ictihatları, halkın anlayışında bir mezhep olarak yerleşti Bununla birlikte hemen ifade etmeliyiz ki, bu büyük alim ve imamlardan hiçbirisi, ””Ben bir mezhep kuruyorum, bana uyunuz!”” diye, halkı kendi görüşlerine tâbi olmaya çağırmamışlardır Devlet adamlarının, makam-mevki ve nüfuz sahibi kimselerin davet ya da emirleriyle de bir mezhep kurmaya yeltenmemişlerdir
Bilindiği üzere insanların anlayış-kavrayış ve idrak seviyeleri farklıdır, istek ve ihtiyaçları çeşitlilidir Dolayısiyle dinin esasına uygun olmak kayıt ve şartıyla fıkhî ihtilafların/farklılıkların da caiz olması bir kenara, ümmet için bir rahmettir, kolaylıktır Onun içindir ki Peygamber Efendimiz, müctehid ictihadında isabet ederse iki sevap, iyi niyetle Allah rızası için yaptığı bu ictihadında hata ederse bir sevap alacağını söylemiştir (2)
***
KAÇ ÇEŞİT MEZHEP VARDIR?
İslâmda ki türlü mezhep vardır:
1 İtikadi Mezhepler: İmanla-inançla ilgili konulardaki görüşler
2 Ameli Mezhepler: İbadet ve muamelelerle ilgili konulardaki görüşler
İTİKADİ MEZHEPLER
İman esaslarını kabul etme konusunda bir çok görüş ve mezhep vardır Bunlar da iki gruba ayrılır:
a) Hak Mezhepler veya Ehl-i Sünnet Mezhepleri
b) Batıl Mezhepler veya Ehl-i Bidat Mezhepleri
Ehl-i Hak veya Elh-i Sünnet, dinî yorumlarda Peygamber Efendimizin (s a v ) ve sahabenin (r anhüm) yolunu takip edip onları örnek alan, sahabe arasında ayrım yapmadan onları bütün olarak seven ve kabul eden mezheplerin adıdır
Ehl-i bitatise, yorumlarını daha ziyade kendi görüş ve fikirlerine dayandıran, ashaptan bazılarını sevgide aşırıya kaçan, bazılarına karşı da nefret duyan mezheplerin adıdır
***
HAK MEZHEPLER (EHL-İ SÜNNETE MENSUP MEZHEPLER)
İtikatta Ehl-i Sünnet Mezhepleri ikidir:
1 Eşarî mezhebi
Mezhebin kurucusu İmam Eşarîdir Basrada doğmuş, Bağdatda vefat etmiştir İmanla ilgili mevzularda ayet ve hadisleri temel almakla birlikle bunların anlaşılmasında akla da yer veren bir mezhep anlayışıdır Şâfiîler, Malikiler genelde Eşari mezhebindendir Mezhep, Kuzey Afrika, Endonezya ve Hicazda yaygındır
2 Maturîdi mezhebi
Mezhebin kurucusu, İmam Mâtüridîdir Kendisi Türkistanın Semerkant şehrinin Mâtürid köyündendir Mâtüridilik, imanla ilgili mevzularda ayet ve hadisleri temel almakla birlikte dinin anlaşılması konusunda aklı temel kabul etmiş bir mezheptir
Mâtürîdî akaidinin temelini İmam-ı Azam Ebû Hanifenin (rh 80/699 - 150/767) içtihatları-görüşleri, bilhassa onun Fıkhul-ekber isimli eseri teşkil eder
Mâtürîdîler fıkıhta İmam-ı Azam Ebû Hanifenin (rh ) yolunu takip etmiştir Hanefilerin büyük çoğunluğu Mâtüridî mezhebine bağlıdır
Mezhep, Türkiye, Balkanlar, Orta Asya, Hindistan, Pakistanda yaygındır
Çoğunlukla Türkler fıkıhta Hanefi, itikatta ise Mâtüridi mezhebindendir
***
İtikatta bu iki hak mezhebe üçüncü olarak “Selefiye”yi ilave edenler olsa da buna gerek yoktur Çünkü Ehl-i Sünnetin tuttuğu, takip ettiği yol zaten selefin yoludur Kaldı ki sonraları “Selefilik”, selefin yolu ve görüşleri olmaktan çok İbn Teymiyeve Muhammed b Abdülvahhabın mugalatalarını-düşüncelerini yansıtır hale gelmiştir
Selefîler, ilk olarak Hicri 4 yüzyılda ortaya çıkmışlardır Bunlar, amelde Hanbelî mezhebine mensuplardı Görüşlerinin, Selefiye inancını canlandıran ve bu inanca ters düşen görüşlere karşı mücadele eden İmam Ahmed İbn Hanbel´e (rh ) ait olduğunu söylüyorlardı Ancak Hanbeli mezhebinden olan bazı zatlar; onların bu görüşlerinin, Ahmed İbn Hanbel´e (rh ) ait olduğu hususundaki sözlerine katılmamışlardır
Selefiye inancı Hicrî 7 yüzyılda tekrar ortaya çıkmış ve bu de¬fa bu görüş, İbn Teymiyyetarafından ihya edilmeye çalışılmıştır İbn Teymiyye, Müslümanları yoğun bir şekilde bu görüşü kabul etmeye davet etmiş ve kendine göre, zamanının gerektirdiği bazı düşünceleri (!) de Selefiye görüşüne ilave etmiştir
Daha sonra Selefiye inancı Hicrî 12 yüzyılda Muhammed b Abdülvahhab tarafından Arap yarımadasında yeniden ortaya çıkarılmıştır Günümüzde de Vehhabîler, Müslümanları bu Ehl-i Sünnet dışı görüşe davet etmekte ve bu görüşleri şiddetle savunmaktadırlar
Hanbelîmezhebinde olduklarını iddia eden bu insanlar, bazı çok temel mevzularda Ehl-i Sünnetçizgisinden ayrı görüş ve inançlara sahiptirler Mesela tevhid inancıyani Allahın birliğimeselesi, şefaat, tevessül, rabıta, kabir ziyaretleri… gibi hususlarda işi, Sünnîleri tekfire kadar götürmüşlerdir Bu akım Hicri 4 yüzyılda ortaya çıkmış ve bu görüşü benimseyenler, görüşlerinin, Ahmed İbn Hanbel´e ait olduğunu söylemişlerdir Ancak Hanbelimezhebinden olan bazı zatlar bu görüşlerin, Ahmed İbn Hanbel´e ait olduğu hususunda bunlara katılmamışlardır
Bâtıl Mezhepler(Ehl-i Bitat Mezhepleri)
Ehl-i bidat mezhepleri de ikiye ayrılır:
a) Küfre düşmeyenler,
b) Küfre düşenler
Küfre düşen bidat mezheplerinin temeli, İslamın ana esası olan âyet ve hadislerin görüşlerine uymayan, genellikle kişilerin kendi arzu ve hevesleri doğrultusunda uydurdukları iddialardır ki, bunların sayıları çoktur
***
AMELDE HAK MEZHEPLER
Fıkıhtaki (ibadet ve amele dair olan konularda) ihtilaflar, akaitteki ihtilaflar gibi insanı bidat ve dalâlete götürmez Nitekim fıkhî meselelerde ictihatların farklılığı ümmet için rahmat sayılmıştır Böylece zaman ve mekânlara göre Müslümanlara genişlik-rahatlık ve kolaylıklar sağlanmıştır
Amelde hak olan dört mezhep sırasiyle şunlardır:
1 Hanefî mezhebi
Mezhebin kurucusu İmam-ı Azam Ebû Hanîfedir (rh ) Hicri 80 (M 699) yılında Kufede doğmuş, 150de (M 767) Bağdatta vefat etmiştir Aslen varlıklı bir aileden gelen İmâm-ı Azam hazretleri, ilim öğrenme ve öğretmenin yanında ticaretle de meşgul olmuştur Ticari hayatı, günlük meseleleri iyi bilmesine, ihtiyaçları yakından tanıyıp problemleri kolay ve isabetli çözmesine yardımcı olmuştur
İmam-ı Azam Ebû Hanife (rh ) ictihatlarında daima insanların ihtiyaçlarını, dinin inanç ve ameldeki maksadını, temel kriterleri dikkate alarak hareket etmiştir Mezhebin en önemli özelliği, ayet ve hadislerin hükmü ile aklın yorumu arasında makul bir dengenin oluşudur Dört ana şerî delilin yanında örf ve âdet gibi ferî delilleri, kamu yararını daima göz önünde bulundurmuş, kişi hak ve hürriyetlerinin korunmasını düstur (ilke) edinmiştir
Kaynaklarda, İmâm-ı Azamın (rh ) dört bine yakın talebesinin olduğu ifade edilir Bunlardan kırk tanesi ictihad yapabilecek seviyeye gelmiştir İmam Ebû Yusufve İmam Muhammed(İmameyn) rahımehümallah en meşhur iki talebesidir Ebû Hanîfe (rh ), Ehl-i Irak fıkhının temsilcisidir Mezhep ekseriyetle Türkiye, Balkanlar, Türkistan, Hindistan, Pakistanda yaygındır
2 Mâlikî mezhebi
Mezhebin kurucusu İmam Maliktir (rh ) Hicri 93 (M 711) yılında Medinede doğmuş, 179 (M 795) yılında yine Medînede vefat etmiştir Mezhebin en önemli özelliği, İmam Mâlikin, o günün ilim merkezi durumunda olan Medine halkının uygulamasına büyük ehemmiyet vermesidir Ona göre, Medinelilerin ameli, mütevatir sünnet (en kuvvetli sünnet) hükmündedir Mezheb genellikle Mısır ve Kuzey Afrikada yaygındır İmam Mâlik, ehl-i hadis veya ehl-i Hicaz fıkhının temsilcisidir
3 Şâfiî mezhebi
Mezhebin kurucusu İmam Şâfiîdir Hicri 150 tarihinde (M 767) Filistinin Gazze şehrinde doğmuş, 204te (M 819) de Mısırda vefat etmiştir (rh ) İmam Mâlikten Hicaz fıkhını, Ebû Hanîfenin talebesi olan İmam Muhammedden de Irak fıkhını öğrendi Mezhebinin en önemli özelliği, âdeta Hanefî ile Mâlikî fıkhının terkibi/sentezi (birleşimi) niteliğinde olmasıdır Şâfiî mezhebi genellikle Mısır, Suriye, Irak, Horasanda yaygındır Ayrıca Türkiyenin Doğu ve Güney Doğu bölgelerinde de epeyce mensubu bulunmaktadır
4 Hanbelî mezhebi
Mezhebin kurucusu İmam Ahmed b Hanbeldir (rh ) Hicri 164te (M 780) Bağdatda doğmuş, 204te (855) de yine Bağdatta vefat etmiştir İmam Ahmed b Hanbelibadet ve muamelat konularında iki ayrı usûl benimsedi İbadetle ilgili hususlarda ayet ve hadislere çok sıkı sarılmakla birlikte, muamelat(3) konularında (günlük hayatın icapları) bir şeyin haram olduğuna dair ayet ve hadislerde açık bir delil yoksa, onun mubah olduğuna hükmederek daha serbest bir anlayış geliştirdi Mezheb genellikle Hicaz, Filistin, Mısır gibi ülkelerde yaygındır
Bu dört hak mezhepten başka daha otuza yakın amelde hak mezhebin olduğu bilinmektedir Ancak bunların bağlıları kalmadığı için kitaplarda sadece isimleri vardır ***
HAK BİR MEZHEBE UYMAK GEREKİR Mİ?
Müctehid olmayan Müslümanlara, müctehidleri taklid eden anlamında mukallid denir Mukallid durumunda olan her Müslümanın, Hak mezheplerden birine, mutlaka bağlı kalması gerekir Onun için en emin, en güvenli yol budur
İmâm-ı Rabbanî (k s ) hazretleri buyuruyorlar ki:
“Kitap ve Sünnetin îcabına göre inanmak (Müslüman olabilmek için) nasıl zarûri ise, müctehid imamların onlardan istinbat ve istihraç ettiği (Kuran ve hadislerden çıkartıp ortaya koyduğu) hükümlerin gereğince amel etmek de zarûridir Hâl böyle olunca; helâl-haram, farz-vâcib, sünnet-müstehab gibi hükümleri bilmek de aynı şekilde zarûri olmaktadır
“Müctehidlere uymak durumunda olan (mukallid) bir kimsenin, Kuran ve hadisten, müctehidin görüşüne aykırı olarak hükümler çıkartıp alması ve onunla amel etmesi câiz değildir (Mukallid bir Müslüman için) gereken; kendisinin, tâbi olarak taklid ettiği mezhebinin müctehidi tarafından ihtiyar edilen kavil (seçilip alınan hüküm)ile amel etmeyi tercih etmektir ” (4)
Meselâ, ülkemizde yaşayan Müslümanların çoğunluğu Hanefî mezhebine mensuptur Bu mezhebe göre namazları cem etme ameli (iki vakti birarada kılmak), sadece hac esnasında tatbik edilir
O da Arafatta cem-i takdim yapılarak, öğle vaktinde öğle ile ikindi namazları birleştirilir; önce öğle sonra da ikindi namazı birbiri ardınca kılınır
Müzdelifede ise, akşam namazı tehir edilerek yatsı ile birleştirilir ki, buna da cem-i tehir denir Bunların dışında –ister hac sırasında, ister haccın hâricinde– hiçbir zaman ve mekânda, şartlar ne olursa olsun, iki vaktin namazını birleştirmek Hanefîmezhebine göre câiz değildir
Ashâb-ı kirâmdan Abdullah b Mesûd, Sad b Vakkas ve Abdullah b Ömer (r anhüm) gibi bazılarından da bu görüş rivâyet edilmiştir
Hasan-ı Basrî, İbn Sîrîn, İbrahim Nehâî, Esved (rahımehümüllah) gibi bir kısım selef-i sâlihîn de bu görüştedir Bir rivâyette İmâm Mâlikin (rh ) tercihi de bu yöndedir
Bu durumda, Hanefî mezhebine mensup olan bir Müslümanın, yukarıda belirtilen zaman ve mekânların dışında, hiçbir hâl ve şartı bahane edip iki vaktin namazını bir vakitte birleştirerek kılması câiz olmaz Diğer meseleler de aynen bunun gibidir
İmâm-ı Rabbânî hazretlerinin açıkladığı üzere, mukallid durumundaki Müslümanların, mensubu bulundukları mezhebin görüşlerine göre amel etmeleri şarttır, zarûridir Şuurlu bir Müslüman, aksi yöndeki iddialara kulak vermez
Bizim dinimizde, sıradan herkesin kendi kafasına göre âyet ve hadislerden hüküm çıkarma ve keyfine göre amel etme gibi bir saçmalığa yer yoktur
Hatta, değil İlâhi bir dinde, hiçbir beşerî sistemde bile kanunları her önüne gelenin kendi kafasına göre yorumlaması, ictihad etmesi gibi bir karmaşaya izin verilmez
Çünkü böyle bir uygulamanın sonucu, toplumda rahatlık ve huzur değil, aksine anarşidir, terördür Bu da, aklı başında hiçbir fert ve toplumun kabul ve tasvip edebileceği bir durum değildir
Ayrıca belirtmek gerekirse, dinî meselelerde ihtiyaç yeni ictihadlara değil, tefekküredir; fikir plânında yapılacak çalışmalaradır Bunlar da hiçbir sûrette katî nasslarda ve hakkında icma bulunan mevzûlarda olmamalıdır Zira bu noktalarda değil “düşünce üretmek”, hakiki bir müctehidin ictihad etmesi dahi câiz değildir Meselâ namazın, orucun, zekâtın, haccın farziyeti; onların rükünleri, vakitleri hususunda ictihâda asla yer yoktur İslâmın fıkıh usûlü bunu böyle ortaya koymuştur Nitekim Mecellede de bu husus, “Mevrid-i nassda ictihâda mesağ yoktur” kâidesiyle belirtilmiştir
Ama üzülerek ifade edelim ki günümüzde, namazda olduğu gibi, haccın, kurbanın da vakitlerinin değiştirilerek yılın 12 ayına yayılabileceği, yani senenin her mevsiminde yapılabileceği icitihâd(!)ında bulunma cüretini bile gösteren sözde müctehidlere rastlamak mümkün Hem de isimlerinin önünde kocaman kocaman ünvanlarıyla… Ve bunu da “bilimsellik!” adına yaptıklarını söylüyorlar ki, Allahtan –şayet kabilse, istidatları varsa– hidâyetlerini istemekten başka ne dileyebiliriz!
* * *
Peki, günümüzde bir Müslümanın mutlaka bu dört mezhepten birine bağlı kalması şart mıdır?
Bu sorunun cevabı ve bu husustaki daha pek çok meselenin halli için, dilerseniz Prof Dr Faruk Beşer Beye kulak verelim O, “Bir Mezhebe Bağlanma” başlığı altındaki yazısında dikkat çekici şu açıklamalarda bulunmaktadır:
“İslâmın asıl kaynağı Kurân-ı Kerim ve onun açıklayıcısı olan hadîs-i şeriflerdir İcma, kıyas ve diğer şerî deliller de aslında Kurâna tabi olduklarından, aslolan yine Kurandır ve bu anlamda Kuran İslâmın tek ve yegâne kaynağıdır Her müslüman fert için asıl olan da Kurâna göre yaşamaktır
“İslâm bütün insanlara ve geldiği andan itibaren bütün zamanlar için gönderilmiştir Bu süre içinde olacak olanlar sürekli ve sonsuzdur Oysa, Kurân-ı Kerimin ifade ettiği hükümler; bu hükümlerin esası olan ve bizim telaffuz ettiğimiz kelimeler itibariyle, sınırlıdır Sınırlı olan hükümler sınırsız olayları anlatamayacağına göre, yenilenen olaylara paralel hüküm üreten bir kaynağın bulunması gerekir ki, bu da içtihattır İçtihat, İslâmî hükmü belli olmayan bir olayın hükmünü Kurâna uygun olarak ortaya koyma çabası olduğuna göre, içtihat yapacak şahsın, esas kaynak olan Kurân-ı Kerimi, onun açıklaması olan sünneti ve bu ikisinin onayladığı icmaı yeterince bilmesi gerekir Ta ki asıl kaynaklarda belirtilen bir hükümden habersizce ve kendi görüşü ile, asıl olana zıt bir hüküm ortaya koymasın ve olaylar arasındaki ilgiyi görerek isabetli hüküm verebilsin… 
“… Allah Rasûlü (s a v ) hayatta iken vahiy devam ettiği için, yeni yeni ortaya çıkan meselelerin hükmünü öğrenmek problem değildi Rasûlüllahın vefatından sonra ve ona yetişen arkadaşlarının (sahabe) varolduğu sürede ortaya çıkan meselelerin hükmü, onlara soruldu ve onların müçtehit olanları, ayetler ve hadisler ışığında görüşlerini açıkladılar Arkasından onları izleyenler (tâbiûn) geldi Meseleler de çoğaldıkça çoğaldı Bu meseleleri de tabiûnun müçtehitleri cevaplandırdılar, bunlar hakkındaki görüşlerini, yani mezheplerini açıkladılar ki, işte İmam Ebû Hanife ve İmam Malik bunlardandır ve o dönemde onlar gibi daha yüzlerce müçtehit vardır Meselesi olan vatandaş, gidip onlardan herhangi birisine sordu ve davranışını ona göre ayarladı O dönem bu açıdan çok zengin bir dönem oldu ve bu dönemin müçtehitleri on binlerce meselenin hükmünü tesbit etme başarısını gösterdiler
“Büyük imamlar olan Ebû Hanîfe, Malik, Şâfiî ve Ahmed b Hanbel (Allah onlardan razı olsun) hem birçok meziyetleriyle halk tarafından benimsendikleri, hem de daha çok mesele hallettikleri için onların görüşlerine, yani mezheplerine daha çok başvurulur oldu ve onların görüşleri yazılıp tesbit edilebildi Diğerlerinin görüşleri ya unutulup gitti veya başkalarının ağzından çok sıhhatli olmayan yollarla ve tek tük aktarılabildi Dolayısile içtihat adına en önemli dönem olan o dönemden bize bütünüyle sağlıklı olarak sadece bu Dört İmamın ve arkadaşlarının görüşleri aktarılabildi
“Onlardan sonra da yüzlerce müçtehit gelmiş olmakla beraber, henüz onlar kadar kapsamlı müçtehitler çıkmadığı kabul edilir Çünkü onlar işin kaynağına yakın idiler, hadislerin sahih olan ve olmayan yollarını tanıyor, kendilerinden önceki sahabenin ittifak ettikleri noktaları iyi biliyorlardı Sonradan zorunlu olarak ortaya çıkan bir sürü hadis ilmine ihtiyaçları yoktu Arapçanın henüz bozulmadığı bir dönemde yaşıyorlardı ve Kuranı anlamak için çok önemli olan Arapçayı, bir çaba göstermeksizin iyi biliyorlardı Ve belki de bütün bunlardan ve daha benzeri meziyetlerden ötürü Allah Rasûlü Efendimiz (s a v ), onların da hayırlı asırda bulunduklarını haber vermişti Oysa, daha sonra gelen müçtehitlerin sözünü ettiğim konularda ilave ve fazla bilgiye ihtiyaçları oldu İşleri arttığından ötürü seviyeleri de öncekilere göre küçük kaldı, içtihat etmelerine rağmen onlar kadar kapsamlı olamadılar Ve o dört imam hep zirvede kalmaya, tabir caizse rekoru ellerinde tutmaya devam ettiler
“Böyle bir özetten sonra başlıkla ilgili soruya dönelim: Madem ki, esas olan Kurân-ı Kerim ve onu açıklayan sünnet-i seniyyedir; öyleyse bir müslümanın ille de dört imamdan birini taklit etmesi ve Kitaba ve sünnete değil de onun görüşlerine uyması şart mıdır? Hatta bu uygun olur mu?
“Böyle bir soruya cevap olarak söyleyeceğimiz ilk şey, onlara uymanın Kitap ve Sünnete uymaktan başka bir şey olduğu izlenimini vermenin, yanılgı ya da yanıltmaca olduğudur Çünkü onlara uymak ve onları taklit etmek, Kitap ve Sünnet karşısında, onların görüşlerini benimsemek demek değil, Kitap ve Sünnete onların yorumu ve anlayışı ile bağlanmak demektir Tabi olunan/uyulan, yine Kitap ve Sünnettir Herkesin Kitap ve Sünneti yeterince bilip kavraması zor (imkansız değil) olduğundan, herhangi bir büyük imamı (müçtehit) taklit etmek, pratik anlamda vacip, yani gerekli görülmüştür
“Ancak bu gerekliliği, dinî anlamda farz görme yanılgısına da dikkat çekmek gerekir Çünkü bir şeyin farz ya da haram olduğuna hüküm verme hakkı, sadece Allaha ve Onun kendi adına hüküm koyma yetkisi verdiği Rasûlüne aittir…
“Öyleyse [bir müslümanın] Kitabı ve Sünneti yaşamada bir mezhep imamını rehber edinmesi gereklidir ve bunun dört mezhepten biri olması konusunda da âdeta icma vardır Çünkü belli bir dönemden bize sıhhatli olarak aktarılan içtihatlar onların içtihatlarıdır Bu, onların özellikle ibadet ve akide ile ilgili herhangi bir meselede bu dört görüş mecmuasının dışında bir görüşün olamayacağındaittifak yani icma etmeleri anlamına gelir ki, fıkıh usûlünde mürekkep icma diye tabir edilir İcma ise genel kabul gören görüşe göre bağlayıcı bir delildir…
“… Şunu da itiraf etmeliyiz ki, herkesi rehbersiz olarak Kitabı ve Sünneti yorumlama hatasına düşüren sebeplerden biri de, hiçbir mezhebin ve mezhep imamının kabul etmediği mezhep taassubu olur …
“Mezheplerin kolay taraflarını araştırmak ve ihtiyaç yokken sırf nefsinin arzusuyla işine gelenleri almak… caiz değildir Çünkü bu dine değil nefse uymaktır Delilsiz hareket etmektir Bizi, kabul edilmeyen toplamacılığa/telfike ve mürekkep icma ile caiz olmadığında ittifak edilen sonuçlara götürür…
“[Hâsılı], mezhep, Kuranda ve Sünnette bulunup açık olmayan ya da hiç bulunmayan konular hakkında görüş demek olduğuna göre, Dört mezhep de nereden çıktı? deyip herkesi güya Kurâna ve Sünnete göndermek, aslında dört değil, dörtyüz milyon mezhep kabul etmek demektir Çünkü her şey Kurânda açıkça bulunsaydı zaten mesele olmazdı Bu yüzden, yukarıda da işaret ettiğimiz gibi, meselâ Hanefîmezhebine bağlı yaşamak,Kurânı ve Sünneti bırakıp Ebû Hanîfeye uymak değil, belki Kurânı ve Sünneti onun anlayışı ile kabullenmek, yani Kurâna ve Sünnete Ebû Hanîfe penceresinden bakmak demektir ”(5)
***
MEZHEPSİZLİK NEREYE GÖTÜRÜR?
Büyük âlim Muhammed Zâhid el-Kevserî rahmetullâhi aleyh, mezhep tanımama, kabul etmeme tehlikesi ile ilgili olarak, “Mezhepsizlik dinsizliğe köprüdür”(6) başlıklı makalesinde bakınız neler söylüyor:
“Mezhepler sağlam temeller üzerine oturtulmuştur… Peki son zamanlarda liderlik sevdasıyla biri ortaya çakır da müctehidlerin ictihadlarının yerine kendi görüşünü ikâme edip, insanları, mezhepleri bırakmaya çağırır; mezheplerin mensuplarını şaşkınlık içerisinde bırakmaktan ve gösteriş budalalığından öte bir esasa dayanmayan kendi imamlığını (müctehidliğini) mezhepsizlik üzerine oturtmaya çalışırsa eğer, siz kendisini böyle bir vesvese ve kuruntuya kaptıran birine ne dersiniz? 
“Böyle birine, ya deli teşhisi konulmamış fakat tımarhâneye götürülmemekle hata edilmiş bir mecnûn dersiniz; yahut da böyle bir adamın delilerin akıllılarından mı, yoksa akıllıların delilerinden mi olduğunu kestiremezsiniz her halde…
“Bir müddetten beri bazılarından buna benzer nâralar duymaya başladık Ki bunlar, akıllarınca müctehid imamların ictihadlarını ortadan kaldırmaya yönelik olarak şerî sâhalarda ictihâda yelteniyorlar  Bu kuruntularına kulak asmadan önce, bana kalırsa, bunların akıllarından bir zorlarının olup olmadığı hususunda bir tıp doktoruna muâyene ettirilmeleri gerekir
“Kendilerinde birazcık akıl bulunduğu tesbit edildiği takdirde, bunların, İslâm ümmetini din ve dünya işlerinde parçalamaya yönelik hedefler peşinde koştukları ve üzerlerine İslâm güneşi doğduğundan beri aralarında devam eden uzunca bir kardeşlik döneminden sonra bu ümmeti birbirleriyle didişmeye ve boğazlaşmaya sevk edecek melunca gâyeler güttükleri ve kesinlikle bu dinin düşmanlarından oldukları ortaya çıkar
“Basîretli ve akl-ı selim sahibi bir Müslüman bu gibi propagandalara kanmaz Evet, böyle bir Müslüman, tâbiûn devrinden beri bu dînin usûl ve furûunu Efendimizden (s a v ) tevârüs ettikleri gibi koruyan müctehid imamların etrafından ayrılmaya çağıran bir nâra işittiğinde, yahut kulağına mezheplerden birine yönelik bir böğürtü çalındığında, mutlaka bu meşûm (uğursuz) sesin çıkış yerini aramalı, bu fitne yuvasını muhakkak keşfetmelidir
“İslâmî ilimleri hakkıyla okuyan samimi bir Müslümandan böyle bir ses duyulmaz Bu ses, olsa olsa İslâmî ilimleri üstünkörü, başlıklar hâlinde ve kendi emellerine hizmet edecek kadar öğrenip, İslâm âlimleri arasında gizlenmiş sahte bir Müslümandan duyulabilir Akl-ı selim sâhibi bir Müslüman, kendisinde mevcut basîret nûruyla araştırdığında, bu nâranın çıkış yerinde, Müslümanların dertleriyle sadece gösteriş olsun diye dertlenen birine rastlayacaktır Öte yandan bu adamın, Müslümanların dert ve sıkıntılarına aldırış etmeyen bir takım kimselerle sarmaş dolaş olduğunu, ancak fazilet güneşinin batış yerinden (Batıdan) gelen eskiler hâriç, önüne gelen her eskiye düşman kesilen bir kimse olduğunu görecektir
“İmam Ebû İshak el-İsferâyinînin buyurduğu gibi, Bu işin önü safsata, sonu zındıklıktır…
“Bu meşum dâvet, yalnızca dinsizliğe uzanan bir köprüdür Böyle bir dâvetin istilâ ettiği diğer ülkeler, küfür bataklığına saplanarak mahv olmuşlardır
“Mümin, parmağını bir delikten iki kere ısırttırmaz…
“Akıllı o kimsedir ki, başkasının uğradığı musîbetlerden ders alır
“Doğruyu Allah söyler (ve söyletir), doğru yolu gösteren de odur ”
DİPNOTLAR
1) Tirmizî, Sünen, İman, 18; Ebû Dâvud, Sünen, Sünnet, 1; İbn Mâce, Sünen, Fiten, 17; Dârimîmî, Sünen, Siyer, 75
2) Buhârî, Sahîh, İtisâm, 21; Müslim, Sahîh, Akdiye, 6;
3) Muamelat: Muameleler, işlemler demektir Fıkıhta fert ve aile hukuku, aynî haklar, mîras, ticaret, borçlar ve iş hukukuyla ilgili konular
4) el-Mektûbât, 1, 286
5) Sorular ve Cevaplarla Günlük Hayatımız, Bilge Yayıncılık, İstanbul 2003, s 15-21
6) Said Ramazan el-Bûtî, Mezhepsizlik İslâm Şerîatını Tehdit Eden En Tehlikeli Bidattir
alıntı-akrep1
|