![]() |
Fizilal-İl Kuran Tefsiri - Fatır Suresi Tefsiri ( Seyyid Kutub ) |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Fizilal-İl Kuran Tefsiri - Fatır Suresi Tefsiri ( Seyyid Kutub )Fizilal-il Kuran Tefsiri - Fatır Suresi Tefsiri ( Seyyid Kutub ) 1- Gökleri ve yeryüzünü yoktan var eden; iki, üç ve dört kanatlı melekleri elçi olarak görevlendiren Allah'a ham dolsun ![]() ![]() ![]() Görüldüğü gibi sure, yüce Allah'a "hamd" sunarak söze başlıyor ![]() ![]() "Allah'a hamd olsun ![]() Yüce Allah'a hamd etmeyi O'nun yaratmaya ve yoktan var etmeye ilişkin sıfatlarını dile getirmek izliyor: "Gökler ve yeryüzünü yoktan var eden ![]() ![]() ![]() Evet, yüce Allah evreni oluşturan şu müthiş yaratıkların, uzayda yüzen şu görkemli gezegenlerin yoktan var edicisidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kur'àn-ı Kerim'in göklere ve yer yuvarlağına ilişkin bu tür işaretleri umursamazlıkla geçiştiririz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Gökteki yıldızların yerleri, hacimleri, birbirlerine oranları, çevrelerindeki uzay boşluklarının oranları, yörüngelerinin biçimleri; hacimleri, konumları ve hareketleri arasındaki ilişki son derece duyarlı, ince hesaplıdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kur'an-ı Kerim, bu irili-ufaklı sonsuz varlıkları inceleme konusunda uyancı bir işaret vermekle yetiniyor ![]() ![]() ![]() "Gökleri ve yeryüzünü yoktan var eden; iki, üç ve dört kanatlı melekleri elçi olarak görevlendiren Allah'a hamd olsun ![]() Bu surede peygamberlerden, vahiy olayından ve yüce Allah'ın peygamberlere ilettiği "gerçek" içerikli mesajdan sık sık söz edilir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kur'an'da ilk defa meleklerin biçimlerine, nasıl varlıklar olduklarına ilişkin bir bilgi ile karşılaşıyoruz ![]() ![]() "O'nun katındakiler hiçbir büyüklük kompleksine kapılmaksızın ve hiç bıkmaksızın O'na ibadet ederler ![]() Hiç ara vermeksizin, gece-gündüz, O'nu noksanlıklardan tenzih ederler ![]() ![]() ![]() Şimdi burada "iki, üç ve dört kanatlı" ifadesi ile bize meleklerin yaratılış biçimlerine ilişkin bir bilgi veriliyor ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() "Cehennemin görevlileri, Allah'ın kendilerine verdiği emirlere karşı gelmeyen, kendilerine verilen buyrukları uysalca yerine getiren pek haşin meleklerdir ![]() Görüldüğü gibi bu ayette de meleklerin biçimleri belirlenmiyor ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu ayette "iki, üç, dört kanatlılık"tan söz ediliyor ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu yorum cümlesinin kapsamı, bir önceki cümleciğin kapsamından daha geniş ve daha yaygındır ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Fizilal-İl Kuran Tefsiri - Fatır Suresi Tefsiri ( Seyyid Kutub ) |
![]() |
![]() |
#2 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Fizilal-İl Kuran Tefsiri - Fatır Suresi Tefsiri ( Seyyid Kutub )ALLAH'IN DEĞİŞMEZ RAHMETİ 2- Allah'ın insanlara açtığı bir rahmeti hiç kimse alıkoyamaz ![]() ![]() ![]() Bu ayet, ilk ayetin sonunda vurgulanan anlamı somut bir örnek halinde önümüze koyuyor ![]() ![]() İnsan kalbi, bu köklü değişimin sonunda, göklerde ve yerdeki tüm güçlerden umudunu keserek yüce Allah'a bağlanır ![]() ![]() ![]() ![]() Yüce Allah'ın rahmetinin örnekleri çoktur ![]() ![]() ![]() ![]() Yüce Allah'ın insanlara yönelik rahmeti birçok örnekte somutlaşır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Yüce Allah'ın rahmetinin eşliğinde olmayan her nimetin kendisi bahtsızlığa dönüşür ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Yüce Allah'ın rahmetinin eşliğinde "darlık" olmaz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Diyelim ki, bu "feyiz" kanalı üzerine doğru açılmış da rızkın, evin, geçimin dar olmuş; hayatın sıkıntılı ve yatağın dikenli olmuş ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Yüce Allah'ın rahmet musluğu kuruyunca mal, evlât vücud sağlığı, maddi güç, rütbe, mevki, bütün bunlar endişe, sıkıntı ve mutsuzluk kaynağı olurlar ![]() ![]() Yüce Allah rızık musluklarını açınca eğer rahmeti de birlikte gelirse rahat geçime ve refaha kavuşurlar ![]() ![]() ![]() ![]() Çoluk-çocuk eğer yüce Allah'ın rahmetinin eşliğinde gelirse, hayatın süsü, sevinç ve mutluluk kaynağı olurlar ![]() ![]() ![]() Allah insana vücud sağlığı ve maddi güç verdiğinde eğer bunlara O'nun rahmeti eşlik ederse, sahipleri için nimet, onurlu hayat ve yaşama zevki kaynağı olurlar ![]() ![]() ![]() Yüce Allah'ın rahmeti eşliğinde verdiği rütbe ve mevki, sahipleri için birer toplumu düzeltme aracı, birer güven kaynağı, birer ahirete yönelik iyi birikim vesilesi olurlar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Geniş bilgi, uzun ömür, iyi mevki de öyle ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bütün bu konularda, durumlarda, olanlarda toplumlar, tek tek kişiler gibi, milletler de fertler gibidirler ![]() ![]() Allah'ın bir rahmeti de insanın Allah'ın rahmetini algılayabilmesidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() "Allah'ın lütfundan sadece kâfirler ümitsiz olur" (Yusuf Suresi 87) Yüce Allah'ın rahmetini isteyen herkes her yerde ve her durumda onu yanı başında bulur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() "Öyleyse mağaraya sığınınız, Rabb'iniz engin rahmetinden size bir pay göndersin ve şu işinizde size kurtuluş yolu göstersin (Kehf Suresi, 16) Peygamberimiz ile yakın dostu Ebu Bekir bu rahmeti Kureyşlilerin iz süren yoğun kovalamaları altında bir mağarada buldu ![]() ![]() ![]() Şunu da unutmamak gerekir ki, yüce Allah rahmetinin kapılarını açınca bu rahmetin akışını hiç kimse durduramaz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() "O üstün iradelidir ve her işi yerinde yapar ![]() Hiç kimseye danışmaksızın açar, ya da kapatır ![]() ![]() "Allah'ın insanlara açtığı rahmeti hiç kimse alıkoyamaz ![]() İnsanların, Allah'ın rahmetine erebilmek için yapacakları tek iş, onu doğrudan doğruya O'ndan istemektir ![]() ![]() ![]() "O'nun alıkoyduğunu da O'nun dışında hiç kimse salamaz ![]() Öyleyse ne bir Allah kuluna umut bağlamalı ve ne de bir Allah kulundan korkmalıdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Eğer bu tek ve net kavram bir insanın kalbine yerleşse, o kimse bütün olaylara, bütün dış nesnelere, bütün kişilere, bütün güçlere, bütün değer yargılarına, bütün bakış açılarına karşı yalçın dağlar gibi direnir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kur'an-ı Kerim, İslâmın ilk günlerinde o şaşırtıcı insan grubunu işte bu ve benzeri ayetler ile, bu tür belirli kalıplara dökerek meydana çıkarmıştı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu örnek toplum yüce Allah'ın bir gücü idi ![]() ![]() Çünkü o seçkin toplum, Kur'an'ın sadece sözleri ile ve sadece güzel anlamları ile ilgilenmiyordu ![]() ![]() Kur'an bugün de insanların ellerindedir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Şimdi bir işim daha var ![]() ![]() Şu anda bu ayeti okurken sıkıntı, bunalım, ruh darlığı ve ızdırap içinde idim ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ben bu ayeti daha önce birçok kez okumuştum; sözcükleri birçok kez gözlerimin önünden geçmişti ![]() ![]() ![]() Çevremde değişen hiçbir şey yok ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bir anda rahatlık, genişlik, huzur, doygunluk buluyorum ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() NİMETLERİ HATIRLAMA Hayatımın bu unutulmaz anını yazıya geçirdikten sonra surenin kaldığımız yerine dönüyoruz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Fizilal-İl Kuran Tefsiri - Fatır Suresi Tefsiri ( Seyyid Kutub ) |
![]() |
![]() |
#3 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Fizilal-İl Kuran Tefsiri - Fatır Suresi Tefsiri ( Seyyid Kutub )3- Ey insanlar, Allah'ın size yönelik nimetlerini hatırlayınız ![]() ![]() Yüce Allah'ın nimetleri karşısında insanların yapmaları gereken tek şey onları hatırlamaktır ![]() ![]() ![]() ![]() Çevrelerini kuşatan gök ve yer insanlara oluk oluk nimet akıtmakta, gürül gürül rızık yağdırmaktadır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() "Nasıl oluyorda hu gerçeği göz ardı ediyorsunuz?" İnsanın böyle bir gerçeği görmezlikten gelmesi gerçekten şaşırtıcı bir şeydir ![]() ![]() ![]() Bu üç güçlü ve köklü mesaj bu surenin ilk kesitini oluşturur ![]() ![]() ![]() Surenin ilk "kesit"i bu üç köklü mesajla noktalandı ![]() ![]() Surenin ikinci "kesit"inde önce Peygamberimize sesleniyor ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Fizilal-İl Kuran Tefsiri - Fatır Suresi Tefsiri ( Seyyid Kutub ) |
![]() |
![]() |
#4 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Fizilal-İl Kuran Tefsiri - Fatır Suresi Tefsiri ( Seyyid Kutub )ŞEYTANIN HİLESİ 4- Ey Muhammed, eğer onlar seni yalanlıyorlarsa bil ki, senden önceki nice peygamberler de yalanlanmıştır ![]() ![]() Senin o müşriklere duyurduğun gerçekler açık, belli gerçeklerdir ![]() ![]() "Senden önceki nice peygamberler de yalanlanmışlardır ![]() Mesele tümü ile yüce Allah'ın elindedir: "Her işin çözümü Allah'a götürülecektir ![]() "Duyurma" ve "yalanlama" sadece birer sebep, birer araçtır ![]() ![]() ![]() 5- Ey insanlar, Allah'ın verdiği söz gerçektir ![]() ![]() 6- Şeytan kesinlikle size düşmandır ![]() ![]() ![]() Yüce Allah'ın sözü gerçektir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() "Sakın dünya hayatı sizi aldatmasın ![]() Ayrıca şeytanın işi-gücü de sizi kışkırtıp baştan çıkarmaktır ![]() "Sakın şeytan sizi Allah'ın affına güvendirerek ayartmasın ![]() Şeytan sizin düşmanınız olduğunu ve bu düşmanlığında ısrarlı olduğunu açıkça ilân etmiştir ![]() "Onu siz de düşman tutunuz ![]() Ona yanaşmayız, onun telkinlerini iyiliğinize sanmayınız, onun izinden gitmeyiniz ![]() ![]() "O taraftarlarını cehennemliklerden olmaya sürükler ![]() Hiç bir aklı başında insan, kendisini cehenneme sürüklemek isteyen çağrıya olumlu karşılık verir mi? Bu gerçekçi bir psikolojik dokunuştur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kur'an insanın vicdanında böylesine tedbirli bir savunma bilinci oluşturmayı amaçlar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu hazırlıklı olma, uyanıklık ve dikkatli olma telkinin, şeytanın çağrısına uyan kâfirlerin akıbeti ile bu çağrıya karşı koyan mü'minlerin sonuna ilişkin bir açıklama izliyor ![]() 7- Kâfirler ağır bir azaba çarptırılacaktır ![]() ![]() Bu açıklamanın arkasından şeytanın ayartmasının niteliği hakkında bilgi veriliyor ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Fizilal-İl Kuran Tefsiri - Fatır Suresi Tefsiri ( Seyyid Kutub ) |
![]() |
![]() |
#5 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Fizilal-İl Kuran Tefsiri - Fatır Suresi Tefsiri ( Seyyid Kutub )8- Kötü işi allandırılıp pullandırılarak gözüne güzel gösterilen kimse davranışlarını süzgeçten geçiren, gerçekçi biri gibi olur mu? Allah dilediğini saptırır, dilediğini de doğru yola iletir ![]() ![]() ![]() Evet, şimdi ayetin cümlelerini irdeleyelim: "Kötü işi allandırılıp pullandırılarak gözüne güzel gösterilen kimse ![]() Bu durum, tüm kötülüklerin anahtarıdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu zihniyet, şeytanın insan başına sardığı bir belâdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İşte bu nokta hidayet ile sapıklık arasındaki, başarı ile mahvolmaya sürüklenmek arasındaki yol ayırımıdır ![]() Bu son derece derin ve duyarlı bir psikolojik gerçektir ![]() ![]() "Kötü işi allandırılıp pullandırılarak gözünü güzel gösterilen kişi ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu zihniyet bir kötülük kapısı, bir belâ penceresi ve frensiz bir sapıtmanın anahtarıdır ![]() Ayetin cümle yapısı aslında soru biçimindedir: "Kötü işi allandırılıp pullandırılarak gözüne güzel gösterilen kişi için ne dersiniz?" Bu soruya cevap da verilmiyor ![]() ![]() ![]() ![]() Ayetin devamında bu soruya, dolaylı biçimde sözünü ettiğimiz cevaplardan biri verilmektedir ![]() "Allah dilediğini saptırır, dilediğini de doğru yola iletir ![]() ![]() Sanki yüce Allah şöyle demek istiyor: Allah böyle bir kişinin alnına sapıklığı yazmıştır, o böyle bir damga ile damgalanmayı haketmiştir ![]() ![]() Evet, Allah dilediğini saptırır, dilediğini de hidayete erdirir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Durum böyle olduğuna göre, ey peygamber; "Sakın onlar için hayıflanma ![]() Bu mesele, yani hidayet ve sapıklık meselesi, insanoğlunun yetki alanına giren işlerden değildir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Temsil ettiği dâvanın değerini, üstünlüğünü, yararlılığını kavrayan her samimi dâva adamı, insanların çağrısını umursamadıklarını, sözlerine sırt çevirdiklerini, çağrının içerdiği iyiliği ve üstünlüğü fark edemediklerini, tanıttığı gerçekten ve olgunluktan yararlanamadıklarını görünce bu hayıflanma duygusuna kapılabilir ![]() ![]() "Hiç kuşkusuz onların neler yaptıklarını Allah bilir ![]() Yüce Allah insanların neler yapacaklarını ilişkin bilgisine göre hidayet ile sapıklığı aralarında paylaştırır ![]() ![]() ![]() Böylece surenin ikinci "kesit"i burada noktalanıyor ![]() ![]() EVRENDEN KESİTLER Surenin bu üçüncü "kesit"i evrenin çeşitli alanında gerçekleşen ardışık gezilerden oluşur ![]() ![]() Bu ardışık geziler, hidayet ile sapıklığın söz konusu edilmesinden, çağrısına yüz çevirenlerin olumsuz tutumu karşısında yüreği yanan Peygamberimizin teselli edilmesinden, bu işin yetkilisine, yani insanların neler yaptıklarını iyi bilen yüce Allah'a gerektiğinin belirtilmesinden sonra gündeme geliyor ![]() ![]() ![]() ![]() Meselâ ölümden sonraki hayat sahnesi bir delildir ![]() ![]() ![]() ![]() Farklı sulardan oluşmuş denizlerin sahnesi ve bu suların değişik tadlarda yaratılmaları bir delildir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bunların hepsi engin evren alanında gözler önüne serilmiş deliller, göstergelerdir ![]() ![]() ![]() ![]() Şimdi bu kesiti oluşturan ayetleri incelemeye geçelim: |
![]() |
![]() |
![]() |
Fizilal-İl Kuran Tefsiri - Fatır Suresi Tefsiri ( Seyyid Kutub ) |
![]() |
![]() |
#6 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Fizilal-İl Kuran Tefsiri - Fatır Suresi Tefsiri ( Seyyid Kutub )9- Bulutları sürükleyen rüzgârların estiricisi Allah'dır ![]() ![]() ![]() Kur'an'da imanın evrensel delilleri sunulurken bu sahne sık sık karşımıza çıkar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() "Bu bulutlar aracılığı ile ölü toprağı diriltiriz ![]() Böylece insanların umursamazlıkları ve ilgisizlikleri ortasında her an olan olağanüstü olay bir daha gerçekleşir ![]() "İşte yeniden diriliş olayı da böyledir ![]() Yalın, sade, hemen anlaşılabilir bir ifade karşısındayız ![]() ![]() Kur'an'da evrensel iman delilleri sunulurken, bu sahne sık sık karşımıza çıkarılıyor ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ölülerde nabzı atan hayat sahnesinden sonra enteresan bir noktaya, psikolojik bir espriye dayalı bir bilinç konusuna geçiliyor ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Fizilal-İl Kuran Tefsiri - Fatır Suresi Tefsiri ( Seyyid Kutub ) |
![]() |
![]() |
#7 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Fizilal-İl Kuran Tefsiri - Fatır Suresi Tefsiri ( Seyyid Kutub )10- Kim itibar ve üstünlük isterse bilsin ki, itibar ve üstünlük tümü ile Allah'ın tekelindedir ![]() ![]() ![]() ![]() Bir yanda ölü vücutlarda nabzı atan hayat, öbür yanda güzel söz ile iyi amel ![]() ![]() "Allah'ın güzel sözü neye benzettiğini görmüyor musun? O, onu yerin derinliklerine kök salmış ve dalları göğe tırmanan yararlı bir ağaca benzetiyor ![]() ![]() ![]() "İğrenç söz de kökü yerden kesilmiş, dik duramayan, acı meyvalı bir ağaca benzer ![]() Bu, sözün özü ile ağacın arasındaki gerçek bir benzerliktir ![]() ![]() ![]() ![]() Mekkeli müşrikler, dini otoritelerini devam ettirebilmek için bu sapık inançlarına sarılıyorlardı ![]() ![]() ![]() ![]() "Eğer seninle birlikte doğru yola girersek, yurdumuzdan atdırız ![]() Oysa yüce Allah onlara şöyle diyor: "Kim itibar ve üstünlük isterse bilsin ki, itibar ve üstünlük bütünü ile Allah'ın tekelindedir ![]() Bu gerçek kalplere iyice yerleştiği takdirde bütün ölçüleri, bunun yanı sıra bütün yöntemleri ve planları kesinlikle değiştirir ![]() Evet, itibar ve üstünlük bütünü ile Allah'ın tekelindedir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kureyşli kodomanlar itibarı ve üstünlüğü putperest Arap kabileleri arasında arıyorlardı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu ilke, İslâm inancının temel gerçeklerinden biridir ![]() ![]() ![]() Böyle bir kimse hiçbir zorbanın, hiçbir azgın kasırganın, hiçbir çarpıcı olayın, hiçbir rejimin, hiçbir baskı kurumunun, hiçbir çıkarın, hiçbir yeryüzü kaynaklı kaba gücün önünde boyun eğmez ![]() ![]() ![]() İşte bu gerekçe ile iyi söz ve iyi amel gündeme geliyor ![]() "Güzel söz O'na yükselir, iyi ameli de O yükseltir ![]() Söz konusu büyük ve önemli gerçeği anlattıktan sonra hemen böyle bir değerlendirme yapmak, son derece anlamlı ve mesaj vericidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Gerçek üstünlük, insanların dünyasına yansımadan önce kalpte kökleşir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Üstünlük ve itibar gerçek karşısında inatla direnmek ve batıl ile pohpohlanmak değildir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Üstünlük ve itibar nefsin ihtiraslarına egemen olmaktır, bağımlılığı ve aşağılanmayı alt etmektir; Allah'dan başkası önünde boyun eğmemektir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İşte güzel söz ve iyi amel ile üstünlüğün ve itibarın söz düzeyindeki konumu budur ![]() ![]() ![]() "Kötü amaçlı komplo düzenleyenler ağır bir azaba çarpılacaklardır ![]() ![]() Buradaki "komplo düzenlemek" "plan kurmak" anlamında kullanılmıştır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() "Kötü amaçlı komplo düzenleyenler" bu komploları sahte şöhret kazanmak, asılsız üstünlük sağlamak için kurarlar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İNSANIN YARATILIŞI Su aracılığı ile oluşan genel "canlılık" olgusuna değinildikten sonra insanın ilk yaratılış sahnesi gözler önüne getiriliyor; yanı sıra bu olayın çağrıştırdığı "hamilelik", "uzun ömür", "kısa ömür" gibi olgulara değinilerek bunların tümü ile yüce Allah'ın gizli bilgisinin bir parçasını oluşturdukları vurgulanıyor ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Fizilal-İl Kuran Tefsiri - Fatır Suresi Tefsiri ( Seyyid Kutub ) |
![]() |
![]() |
#8 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Fizilal-İl Kuran Tefsiri - Fatır Suresi Tefsiri ( Seyyid Kutub )11- Allah siz önce topraktan, sonra spermadan yarattı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İnsanın topraktan meydana gelişinde somutlaşan "ilk yaratılış" olgusuna Kur'an'da sık sık işaret edilir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu cansızdan canlıya geçiş olayı, son derece uzun mesafeli bir geçiştir ![]() ![]() ![]() ![]() Canlılarda tek hücre aşamasını temsil eden "sperma" aşamasından tam teşekküllü bir canlı aşaması olan "cenin" evresine geçiliyor ![]() ![]() Bu cümlenin anlamı "Allah sizi daha cenin evresinde erkekli-dişili çiftlere dönüştürdü" şeklinde olabileceği gibi, "O sizi doğumunuzdan sonraki aşamada birbiri ile evlenen erkek ve dişi çiftler haline getirdi" biçiminde de olabilir ![]() ![]() Eğer bu yalın hücre incelenecek olursa, şu gerçekler öğrenilir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Burada bu "işaret"in yanı sıra yüce Allah'ın bilgisinin evrenselliğini canlandıran bir tablo sunuluyor ![]() ![]() ![]() "O'nun bilgisi dışında hiçbir dişi ne hamile kalabilir ve ne de doğurabilir ![]() Ayetteki "dişi" kavramı sadece insan dişilerini değil, bütün hayvan, kuş, balık, sürüngen ve böcek türlerinin dişilerini de içeriyor ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İşte şu uçsuz bucaksız evrenin bütün gebelik ve doğum olayları yüce Allah'ın engin bilgisinin kapsamı içindedir ![]() Sebe suresinde dediğimiz gibi yüce Allah'ın sınırsız bilgisini böylesine şaşırtıcı biçimde tanıtmak, ne düşünce ve ne de ifade olarak insan zihninin girişeceği bir iş değildir ![]() ![]() Aynı ayette geçen insan ömrüne ilişkin açıklama da bu özelliği taşır ![]() "Ömrü uzun olanın çok yaşaması ve kısa ömürlülerin az yaşamaları kesinlikle bir kitapta kayıtlıdır ![]() ![]() Şöyle bir düşünelim ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Yüce Allah'ın bilgisi sade canlı bireylerin kendileri ile değil, bu canlı bireylerin organları ile de ilgilenir ![]() ![]() ![]() Bunların hepsi yüce Allah'ın ayrıntılı ve geniş kapsamlı bilgisini simgeleyen bir "kitap"da kayıtlıdır ![]() ![]() ![]() İnsan bütün bunları düşündüğü ya da hayal ettiği zaman, sonra da ötelerine akıl erdirmeye çalıştığı zaman anlar ki, bu iş son derece şaşırtıcı, hayret uyandırıcıdır ![]() ![]() ![]() ![]() Uzun ömürlülük, yaşama süresinin uzunluğu, yaşanan yılların çokluğu yolu ile olacağı gibi, yaşanan zamanın bereketli olması, bu zamanın verimli bir biçimde kullanılması; duygu, hareket, davranış ve eser zenginliği içinde geçmesi yolu ile de olur ![]() ![]() Öyle saatler var ki, bir ömre bedeldirler ![]() ![]() ![]() Bunların hepsi bir kitapta kayıtlıdır ![]() ![]() ![]() Toplumlar ve milletler de bu açıdan bireyler gibidirler ![]() ![]() ![]() Hatta bu konuda cansız varlıklar da canlı varlıklar gibidirler ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İnsan elinden çıkan cansız eşyalar da öyledirler ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Mesele bu şekilde düşünülünce, kalpler uyanarak şu evreni yeni bir yaklaşımla, yeni bir duyarlılıkla düşünmeye, irdelemeye koyulurlar ![]() ![]() ![]() ![]() İşte Kur'an kalpleri böyle eğitir ![]() SU VE HAYAT Daha sonraki ayetlerde de devam ettirilen bu değişik görüntülü evrensel gezide dikkatlerimiz başka bir olguya çekiliyor ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Fizilal-İl Kuran Tefsiri - Fatır Suresi Tefsiri ( Seyyid Kutub ) |
![]() |
![]() |
#9 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Fizilal-İl Kuran Tefsiri - Fatır Suresi Tefsiri ( Seyyid Kutub )12- İki deniz aynı değildir ![]() ![]() ![]() ![]() Su türleri arasındaki farklılaşma olayının iradeye bağlı olarak meydana geldiği açıktır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() "Yüzyıllardır yerden fışkıran gazlar havaya yükselir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu açıklama niçin farklı türde yaratıldıklarına kısmen ışık tutuyor ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sonra bu farklı sulardan oluşmuş iki denizin birleştiğini görüyoruz ![]() ![]() "Her ikisinden de taze balık eti yer ve takı olarak kullandığınız süs eşyaları çıkarırsınız ![]() ![]() Ayetin orijinalindeki "taze et" deyiminden maksat, balıklar ile öbür deniz hayvanlarıdır ![]() ![]() İnci, kabuklu yumuşakçalar sınıfındaki hayvanların vücutlarından elde edilir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Mercan, bitkisel özellikler de taşıyan bir deniz hayvanıdır ![]() ![]() ![]() ![]() Yüce Allah'ın şu evrendeki nesnelere sunduğu çeşitli niteliklerin sonucu olarak gemiler, nehir ve deniz sularını yararak yol alırlar ![]() ![]() ![]() ![]() "Allah'ın size yönelik bağışını arayasınız ![]() Deniz yolculuğu ve ticaret yapasınız diye ![]() ![]() ![]() ![]() Zaten yüce Allah şükür sebeplerini hazırlayıp önünüze getirdi ![]() ![]() KÂİNATIN TEMEL YASASI Surenin bu kesiti bir evrensel gezi ile noktalanıyor ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Fizilal-İl Kuran Tefsiri - Fatır Suresi Tefsiri ( Seyyid Kutub ) |
![]() |
![]() |
#10 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Fizilal-İl Kuran Tefsiri - Fatır Suresi Tefsiri ( Seyyid Kutub )13- O geceyi gündüze ve gündüzü geceye dönüştürür ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ayetin orjinalinde kullanılan "gecenin gündüze ve gündüzün geceye girdirilmesi" deyimi iki türlü yorumlanabilir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ayetteki deyim şöyle de yapılabilir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ayetteki deyim ile her iki anlam birden kastedilmiş de olabilir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Güneşe ve aya boyun eğdirildiği ve ne kadar olduğunu yalnız Allah'ın bildiği belirlenmiş bir sürenin sonuna kadar hareket ettikleri, sonuç olarak herkesin gördüğü bir doğal olaydır ![]() ![]() ![]() ![]() Bu nitelikleri ile bu olgular evren kitabının sayfasında her aklı başında insanın ve bütün kuşakların bakışlarına sunulmuş mucizelerdir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu değişik, derin anlamlı ve sarsıcı sahnelerin ardından "Rabb'lık gerçeği açıklanıyor ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Fizilal-İl Kuran Tefsiri - Fatır Suresi Tefsiri ( Seyyid Kutub ) |
![]() |
![]() |
#11 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Fizilal-İl Kuran Tefsiri - Fatır Suresi Tefsiri ( Seyyid Kutub )İşte Rabb'iniz bu Allah'dır ![]() ![]() ![]() 14- Eğer onları imdadınıza çağırırsanız, çağrınızı işitmezler ![]() ![]() ![]() ![]() Yani bulutların önünde rüzgârları estiren, ölmüş toprağı dirilten, sizleri topraktan yaratan, sizleri erkekli-dişili çiftlere ayıran, dişilerin taşıdıkları ceninleri ve doğurdukları yavruları bilen, uzayan ve kısalan ömürleri bilen, iki tür deniz yaratan, geceyi gündüze ve gündüzü geceye dönüştüren, güneşi ve ayı buyruğu altına alıp belli sürenin sonuna kadar hareket ettiren yüce güç var ya; işte "Rabb'iniz bu Allah'dır ![]() "Egemenlik O'nun tekelindedir ![]() ![]() Ayetin orjinalinde geçen "Kıtmir" sözcüğü "çekirdek kabuğu" anlamına gelir ![]() ![]() ![]() ![]() Çünkü onlar ya çamurdan yoğrulmuş bir heykel, ya taştan, ağaçtan yontulmuş bir put, ya bir yıldız ya da gezegen, ya bir melek veya cindirler ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Cinler ve melekler gibi ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() "Üstelik kıyamet günü sizin kendilerini Allah'a ortak koşmuş olmanızı reddederler ![]() Bunu her şeyin içyüzünü, her meseleyi, dünyayı ve ahireti bilen yüce Allah açıklıyor ![]() "Hiç kimse, her şeyin içyüzünü bilen Allah gibi sana haber vermez ![]() Surenin bu "kesit"i burada sona eriyor ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Surenin bu noktasında bir kere daha tüm insanlara sesleniliyor; onlara yüce Allah ile aralarındaki ilişkileri ve kendi mahiyetlerini süzgeçten geçirmeleri telkin ediliyor ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Fizilal-İl Kuran Tefsiri - Fatır Suresi Tefsiri ( Seyyid Kutub ) |
![]() |
![]() |
#12 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Fizilal-İl Kuran Tefsiri - Fatır Suresi Tefsiri ( Seyyid Kutub )15- Ey insanlar, siz Allah'a muhtaçsınız; oysa Allah hiç kimseye muhtaç değildir ve övgüye lâyıktır ![]() 16- Eğer dilerse sizi yok eder ve yerinize başka bir canlı türü getirir ![]() 17- Bunu yapmak, Allah için zor değildir ![]() İnsanları hidayete çağırırken, onları içinde yüzdükleri karanlıklardan Allah'ın aydınlığına ve doğru yoluna çıkarmaya çalışırken, onlara bu gerçeği hatırlatmaya ihtiyaç vardır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İnsanların bu gerçeği hatırlamaya ihtiyaçları vardır ![]() ![]() Yüce Allah, insanlara peygamberler gönderiyor ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Gerçekten şu zavallı, küçük, önemsiz, yetersiz, güçsüz ve bilgisiz insan, yüce Allah'ın bunca yoğun ilgisine ve gözetimine mazhar olunca yüce Allah'ın bu bağışı, bu lütfu ve bu karşılıksız keremi karşısında başı dönüyor, hayrete kapılıyor ![]() Oysa insan şu yer yuvarlağının küçük, önemsiz bir konuğudur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bununla birlikte insan yüce Allah'ın ilgisine mazhar oluyor ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Yüce Allah'ın insana yönelik bağışı zaman içinde artarak devam ediyor ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Oysa ki, yüce Allah'ın bunca yoğun ilgisine mazhar olan bu yeryuvarlağının küçük bir konuğudur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İnsanlar bu gerçeği kavramalıdırlar ![]() ![]() ![]() Ayetteki bu açıklama yalın ve somut bir gerçek olması yanında, bu yönü ile vicdanın ham telini titreten uyarıcı bir darbedir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() BİREYSEL SORUMLULUK Şimdi de başka bir gerçeğin vicdanları okşayan yumuşak dokunuşu ile karşı karşıyayız ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Fizilal-İl Kuran Tefsiri - Fatır Suresi Tefsiri ( Seyyid Kutub ) |
![]() |
![]() |
#13 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Fizilal-İl Kuran Tefsiri - Fatır Suresi Tefsiri ( Seyyid Kutub )18- Hiç kimse başkasının günahını yüklenmez ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sorumluluğun ve cezanın bireyselliği ilkesi hem ahlâk bilincini, hem de davranış tarzını kesin biçimde etkiler ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Yüce Allah insanları listeleri tutulmuş gruplar halinde huzuruna çağırıp hesaba çekmez ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ayette bu gerçek, Kur'an üslubuna uygun bir somutlaştırma yöntemi ile dile getiriliyor ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Burada bir kafile sahnesi karşısındayız ![]() ![]() ![]() ![]() Bu ağır yüklü yorgun kafile sahnesinin arkasından, Peygamberimize dönülüyor ![]() "Sen sadece görmeden Rabb'lerinden korkanları ve namaz kılanları uyarabilirsin ![]() Ancak bunlara yönelik uyarı girişimleri başarılı sonuçlar verebilir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() "Kim kötülüklerden arınırsa, kendi yararına arınmış olur ![]() O bu arınmayı ne senin için ve ne de bir başkası için yapıyor ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() "Sonunda Allah'a dönülecektir ![]() Hesaba çekme, ödül ve ceza biçme yetkisi O'nun tekelindedir ![]() ![]() ![]() Nasıl körlük ile görebilirlik, karanlık ile aydınlık, gölge ile kavurucu sıcak, hayat ile ötüm bir değil ise, bunlar yapısal olarak birbirine taban tabana zıt şeyler ise, aynı bunun gibi Allah katında müminlik ile kâfirlik, iyilik ve kötülük hidayet ile sapıklık da bir değildir ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Fizilal-İl Kuran Tefsiri - Fatır Suresi Tefsiri ( Seyyid Kutub ) |
![]() |
![]() |
#14 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Fizilal-İl Kuran Tefsiri - Fatır Suresi Tefsiri ( Seyyid Kutub )19- Kör ile görebilen bir olmaz ![]() 20- Karanlıklar ile ışık da bir olmaz ![]() 21- Gölge ile aşırı sıcaklık da bir olmaz ![]() 22- Diriler ile ölüler de bir değildir ![]() ![]() ![]() Kâfirlik ile körlük, karanlık, kavurucu sıcaklık ve ölüm arasında sıkı ilişki vardır ![]() ![]() İman kalbe, organlara, duyu organlarına yansıyan bir aydınlıktır ![]() ![]() ![]() ![]() İman, gören bir gözdür ![]() ![]() ![]() İman, serin bir gölgedir ![]() ![]() ![]() İman hayattır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kâfirlik ise körlüktür ![]() ![]() ![]() Kâfirlik karanlık, hatta üst üste binmiş katmanlardan oluşmuş karanlıklar-dır ![]() ![]() ![]() Kâfirlik kavurucu bir sıcaklıktır ![]() ![]() ![]() Kafirlik ölümdür, vicdanın ölümüdür ![]() ![]() ![]() ![]() Müminlik ile kâfirliğin özellikleri ayrı, görecekleri karşılıklar ayrıdır ![]() ![]() ÇARESİZ KALINCA Bir sonraki ayette yine Peygamberimize dönülerek teselli ediliyor, yüreğine su serpiliyor ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Fizilal-İl Kuran Tefsiri - Fatır Suresi Tefsiri ( Seyyid Kutub ) |
![]() |
![]() |
#15 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Fizilal-İl Kuran Tefsiri - Fatır Suresi Tefsiri ( Seyyid Kutub )23- Sen sadece bir uyarıcısın ![]() 24- Biz seni gerçeğin müjdecisi ve uyarıcısı (korkutucusu) olarak gönderdik ![]() ![]() 25- Eğer onlar seni yalanlıyorlarsa bil ki, daha önceki milletler de peygamberlerini yalanlamışlardı ![]() ![]() 26- Sonra ben kâfirlerin yakalarına yapıştım ![]() Hem evrenin doğasındaki hem de insan psikolojisinin doğasındaki farklılıklar köklüdür ![]() ![]() ![]() ![]() Buna göre peygamber sadece bir uyarıcıdır ![]() ![]() ![]() ![]() Bu surenin önceki bir ayetinde yüce Allah, Peygamberimize şöyle buyurmuştu: "Sakın onlar için hayıflanma ![]() Yüce Allah, Peygamberi hak mesaj eşliğinde müjdeleyici ve uyarıcı olarak gönderdi ![]() ![]() ![]() "Her ümmete mutlaka bir uyarıcı gönderilmiştir ![]() Eğer Peygamber, hemşehrilerinin yalanlayıcı reaksiyonu ile karşılaştı ise, bu tepki toplumların peygamberlerin çağrılarını karşılama biçimlerinin değişmez özelliğini yansıtır ![]() ![]() "Eğer onlar seni yalanlıyorlarsa bi1 ki, daha önceki milletler de peygamberlerini yalanlamışlardı ![]() ![]() Ayetin orjinalindeki "Beyyinat" sözcüğü sayıca çok olan değişik türden deliller demektir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İşte eski milletlerin birçoğu peygamberlerini ve peygamberlerin sundukları doğru yola iletici delilleri böyle karşılamışlardı ![]() ![]() ![]() Ayetin bu noktasında müşriklere eski yalanlayıcıların acı sonları sunuluyor ![]() ![]() "Sonra ben kâfirlerin yakalarına yapıştım ![]() Ayetin sonunda şaşkınlık uyandırma amacına yönelik dehşet dolu bir soru ile karşılaşıyoruz ![]() "Benim karşı darbem nasıl oldu?" Bu karşı darbe şiddetli oldu ![]() ![]() Kur'an'a özgü bu dokunaklı uyarı ile surenin bu kesiti, aynı zamanda bu kesitte çıkılan gezi noktalanıyor ![]() ![]() Surenin bu kesitinde gerek evren kitabının ve gerekse insanlara indirilen Kutsal Kitab'ın bazı sayfalarını okumak için geziye çıkılıyor ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sonra insanlara indirilen Kutsal Kitab'ın okuma parçalarına geçiliyor ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
|