Geri Git   ForumSinsi - 2006 Yılından Beri > Genel Kültür & Serbest Forum > ForumSinsi Sözlük Ağı

Yeni Konu Gönder Yanıtla
 
Konu Araçları
terimleri, yelkencilik

Yelkencilik Terimleri!

Eski 11-04-2012   #1
Prof. Dr. Sinsi
Varsayılan

Yelkencilik Terimleri!



Yelkencilik Terimleri!

Kontra:Yelkenli teknelerin ve deniz taşıtlarının sancak veya iskele olup olmadıklarına verilen isimdirYelkenin dolduğu yön anlamınada gelir

Sancak Kontra:Yelkenli teknelerin ve deniz taşıtlarının sağ kısımlarına verilen isimdirRengi yeşildir,geceleri deniz taşıtlarının yeşil görülen yanları sancak yanlarıdırYol hakkına sahiptir ve iskele kontra tekneden yol alır

İskele Kontra:Yelkenli teknelerin ve deniz taşıtlarının sol kısımlarına verilen isimdirKırmızı renktedir ve sancak kontra taşıta yol vermek zorundadır

Seyir:Yelkenli teknelerin rüzgarla olan açılarına göre 3 ana gidiş yönü vardırBunlar orsa,apaz ve pupadırİşte bu yönlere verilen ada seyir diyoruz

Orsa Seyri:Orsa rüzgara en yakın seyredilen seyirdirYelkenli tekneler rüzgara karşı gidemezlerYaklaşık teknenin omurga hattıyla rüzgar arasında 45 derecelik bir açı oluşurİşte bir yelkenli teknenin rüzgara en yakın seyredebildiği seyire orsa seyri diyoruz

Apaz Seyri:Bir yelkenli teknenin rüzgarı yandan alarak seyir etmesine verilen isimdirTeknenin omurga hattıyla rüzgar arasında 90 derecelik bir açı vardırApaz seyirini dar apaz ve geniş apaz diye iki kısıma ayırabilirizEğer rüzgar açısı 50 derce olursa dar 135 derce olursa geniş apaz derizApaz seyiri çoğu yelkenli tekne için en hızlı seyirdir

Pupa Seyri:Yelkenci olan olmayan herkesin en çok bildiği seyirdirPupa seyirinde yelkenli tekne rüzgarı arkadan(180 dereceden) alırYelken pupa seyirinde paraşüt gibi çalıştığı için etkisi orsa ve apaz seyirine kıyasla oldukça düşüktürYani bu seyir biraz daha yavaş sayılabilinir

Tramola:Rüzgara yakın orsa seyirinde giden yelkenli tekne,gideceği hedefe ulaşabilmek için dönüşler yapmak zorundadırRüzgarüstüne doğru yapılan bu dönüşlere tramola denirUnutulmaması gerken tramola sadece orsa seyirinde atılır

Kavança(Boci Tramola):Rüzgarı arkadan alan yelkenli tekne yine gideceği hedefe göre dönüş yapıp,kontra değiştirmek zorundadırRüzgar altına doğru yapılan dönüşlere kavança yada boci tramola adı verilirKavança sert havada bumbanın oldkça sert hareket etmesine sebep olacağı için,dikkatli yapılması gereken bir dönüştürZorunlu değilse sert havada yapılmamalıdırUnutulmamalıdır orsa seyirinde kavançaatılmaz,geniş apaz veya pupa seyrinde bu dönüş yapılabilinir

Rüzgar üstü:Yelkenli teknenin rüzgarı aldığı yöne verilen isimdir

Rüzgar altı:Yelkenli teknenin rüzgarı aldığı yönün tersi tarafına verilen isimdir

Orsalamak:Yelkenli teknenin rüzgarla arasındaki açıyı küçülterek mümkün olabildiği sınıra kadar tekneyi rüzgara yaklaştırmaya denirİstenildiği taktirde sınıra kadar gelinmesi zorunlu değildirYani orsalamanın mümkün olan sınırlar içinde belirli bir sınırı yoktur

Kafayı açmak:Yelkenli teknenin rüzgarla arasındaki açıyı arttırmasına denirOrsalamanın tam tersi olarak da düşünülebilinir

Yapraklama:Eğer yelkenimizi rüzgarla dolduramıyorsak,yelkenimiz bir sağa,bir sola oynarİşte bu harekete yapraklama veya pırpırlama denirBu durumda yelkende herhangi bir güç elde edilmez ve yelkenli tekne ilerleyemez

Kör Tramola:Tramola atabilmek için yelkenli teknemizin tramola atmaya başlamadan önce kazanmış olduğu yeterli hız yani yeterli bir enerji olmalıdırKısacası duran teknemize tramola attıramayızEğer tromala atarken enerji eksikliği yüzünden tramolamızı tamamlayamayıp,köre düşüyorsak(yapraklama) buna kör tramola diyoruz

Bayılma:Özellikle rüzgarlı havalarda orsa ve apaz seyirlerinde yelkenli teknemiz rüzgar altına doğru yatar ve yan yan seyir ederİşte bu durumu bayılma diye ifade ediyoruzBayılma engellemez ama aşırı bayılma,teknenin burnunu rüzgara doğru çevirerek engellenmelidir

Trim:Yelkenimizin şeklini değiştirirek,ondan en yüksek ölçüde verim alabilmemiz için ona uyguladığımız küçük şekil değişiklerine trim deriz

Kerteriz:Rüzgarın hafif dönüşlerini anlamak ve bu dönüşlerin rotamızı bozmasını engellemek için pruvamızdaki sabit bir noktayı aklımızda tutmaktırOna göre rüzgar değişimlerini anlar ve rotamızı değiştiririzKerteriz oldukça önemli bir kavramdır

Alıntı Yaparak Cevapla
 
Üye olmanıza kesinlikle gerek yok !

Konuya yorum yazmak için sadece buraya tıklayınız.

Bu sitede 1 günde 10.000 kişiye sesinizi duyurma fırsatınız var.

IP adresleri kayıt altında tutulmaktadır. Aşağılama, hakaret, küfür vb. kötü içerikli mesaj yazan şahıslar IP adreslerinden tespit edilerek haklarında suç duyurusunda bulunulabilir.

« Önceki Konu   |   Sonraki Konu »


forumsinsi.com
Powered by vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
ForumSinsi.com hakkında yapılacak tüm şikayetlerde ilgili adresimizle iletişime geçilmesi halinde kanunlar ve yönetmelikler çerçevesinde en geç 1 (Bir) Hafta içerisinde gereken işlemler yapılacaktır. İletişime geçmek için buraya tıklayınız.