![]() |
Zen Nedir |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Zen NedirZen Nedİr Zen yalnızca, derin bir ahenk içinde Her tür çelişki içeren engin bir yaşam bilir ![]() Gece gündüz ile ahenk içindedir ![]() Mevcudiyet, yokluk ile ahenk içindedir ![]() Bu engin ahenk, Bu eş zamanlılık Zen Manifestosunın özüdür ![]() Saygı ve sevgi içeren, hiçbirşeyi reddetmeyen, hiçbirşeyi kınamayan Tek yaşam biçimi budur ![]() OSHO: ZEN MANİFESTOSU Kar tanesi düşüyor Derin sonsuz Sessizlik… Birbiri üzerine uzanır Düşen yapraklar Yağmur damlası Yağmur damlasına çarpar Düşmüş bir çiçeğin Dala geri dönmesi mi? O bir kelebekti ![]() İşte Zen bu ![]() ![]() ![]() Zen, insanın kendi iç varlığını ve iç yapısının derinliğini görebilme sanatıdır, bağımlılıktan özgürlüğe götüren yoldur ![]() ![]() ![]() Zen'i özetlemek gerektiğinde herhalde yukarıdakinden daha iyi bir cümle kurulamaz ![]() ![]() ![]() Böyle olunca, Zen'in insanlık var olduğundan bugüne kadar farklı coğrafya ve toplumlarda farklı pratiklerle ortaya çıkmış olabileceğini söylemek yanlış olmaz ![]() ![]() ![]() ![]() Ama Budizm konusunda klasik hikaye hemen herkesin bildiği gibi İ ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Zen tamamen doğu kökenli bir yaşam sanatı olsa da gelenekler, kutsal yer ve yazıtlar gibi şeylerle bir bağı yoktur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Zen, Budacılık okulları arasında en sert olanı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İşte Zenin diğer Budist okullara nazaran batı dünyasına daha hızlı yayılmış olmasının nedeni bunlardır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ama batı dünyası bugüne kadar Zeni hep doğulu örneğinden kopya ederek yaşadı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bundan sonra Zenin içeriği hakkında yazmaya çalışacağım ama bu yaptığım hiç görmediğim bir yeri başkalarından duyduklarıma göre anlatmaya çalışmak gibi bir şey ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Öncelikle hepimiz yaşamı bir ölçüde sorgularız ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İşte bu manzara düşünen her insanın karşısına çıkıyor ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İnsanların yaşamı ise sürekli bir mücadeleden başka bir şey değil ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Tüm bu iç karartıcı manzaranın bize haykırdığı gerçek ise her şeyin geçici olduğu, hüzünlerimiz, acılarımız kadar mutluluğumuz da geçici ![]() Sanırım bu kadar sorgulama yeterli ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() (Alıntı 1) "Yazılara, sözlere bağlanmadan / Kutsal yazıların dışında özel bir iletişim / İnsan ruhuna doğrudan bir yaklaşım / Gerçek yaradılışını tanıyıp Budalığa ulaşmak Zen yolcusunun yazılara ve sözlere bağlanmamasının nedeni ise çok basit ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Buradan çıkan sonuç söz ve yazının Zen yolunu ifade etmekte yetersiz olduğu ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Yazının başında Zenin kökünde bir aydınlanma yaşantısının olduğunu yazmıştım ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İşte bu durum Zen konusundaki en yaygın ön yargılardan olan, Zenin mantıksal ve ruhbilimsel bir açıklaması olduğu ve kavramsal olarak teknik terimlerle özetlenebilecek bir tür felsefe sistemi olduğu gibi düşüncelerin yanlış olduğunu ortaya koyuyor ![]() ![]() ![]() Satorinin herhalde en ilginç özelliği birdenbire oluşuyor olması ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu deneyim öyle bir şey ki, kişi adeta ölüyor ve tekrar doğuyor, dışarıdan bakıldığında tam bir kişilik dönüşümü gözleniyor ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Genel olarak bakıldığında Satori yaşantısı Zenin amacıdır ![]() ![]() ![]() Alıntı 1: ("Zen Budizm-D ![]() ![]() ![]() ![]() SEN Mİ? ZEN Mİ? Lao Tzunun dediği gibi Bilenler söylemiyor Söyleyenler bilmiyor Bilenler söylemediğine göre söz bilmeyenlere düşüyor ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Söyle bir gözlerini günlük yaşamın hayhuyundan çevirip kendine bakabilenler yaşamın tüm verebileceklerini almadıklarını, yaşamı tam yaşanması gibi yaşayamadıklarının farkına varıyorlar ama eksik olan şeyin ne olduğu konusunda ortak bir yargıya da ulaşamadıklarını biliyoruz ![]() ![]() ![]() Oysa temel sorunlarının hepsini çözmüş, yeterince hatta yeterinden daha çok parası olanlar yaşamlarından yeterince hoşnut görünmüyorlar ![]() ![]() ![]() Bu eksik şey kendi kendimizden ve kopuk yaşamamızdan kaynaklanan yabancılaşmadan geliyor ![]() ![]() Gövdemizden o kadar kopuk yaşıyoruz ki en yaşamsal işlevimiz olan nefes alıp verdiğimizin bile, özel bir biçimde dikkatimizi üzerinde yoğunlaştırmadıkça ayırdında ,bilincinde olamıyoruz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Yalnız gövdemize mi yabancıyız? Gerçek duygularımız da bilincimize pek az yansıyor ![]() ![]() ![]() ![]() Ya çevremiz? Çevremize tüm ayrıntılarıyla izleyecek kadar ilgi duymuyoruz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bakışımızı bir yada birkaç ayrıntı üzerine üzerinde odaklaştırmadan, gördüklerimiz arasında bir seçim yapmadan, tüm çevremizin ayırdında olacak biçimde, her şeyi birden uzun süre görmeye, tüm sesleri algılamaya, bilincimiz yeterli değil ![]() ![]() ![]() Hep sokaklarda çevresiyle ilgilenen sağını solunu gören bir kimseye rastlayacak mıyım diye bakınır dururum ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Arada uyandıkları da olmuyor değil, ilgilerini çeken bir şey görüş alanlarına girince kafalarına bir zil çalıyor ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu duruma çözüm bulmak mı? Nasıl güçlü adalelere sahip olmak için beden egzersizleri yapmaya, bıçağı keskin tutmak için sürekli bilemeye gerek varsa, güçlü bir bilince sahip olmak içinde bilincin uyanık kalmaya alıştırmak gerekli ![]() ![]() ![]() Uyanıklıktan söz ettiğim zaman bu sözü öyle gizemli, bizim anlayışımızı aşan bir anlamda kullanmıyorum ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Zen Nedir |
![]() |
![]() |
#2 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Zen NedirZen Tarot Kesinlikle öngörü ile oynadığınız geleneksel bir tarat oyunu değildir ![]() ![]() ![]() Doğal olarak, Tarota dilediğiniz her şeyi sorabilirsiniz, ama aslında tarot, zaten bildiğinizi açığa çıkarma aracıdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() güler kahraman Zen Hikayeleri Yok Yok Yamaoka Tesshu genç bir Zen öğrencisiyken, sürekli usta değiştirir durur ![]() Sıra Shokokulu Dokuandadır ![]() Yamaoka, ustaya kendi eriştiği çizgiyi sergilemek ister: “Tin, Buda, ölümlü varlıklar… Gerçekte bunlar yok ki! Görüngünün gerçek doğası boşluktur ![]() Sessiz sessiz çubuğunu tüttüren Dokuan öylece dinler ![]() Sonra birden çubuğu Yamaokanın kafasında kütletir ![]() Delikanlı öfkelenir ![]() Dokuan sorar: “Mademki yoktur hiç bir şey, nereden çıktı bu öfken?” Ego Öğrenci ustasına sorar: Ego nedir? Usta yüzünü buruşturarak öğrenciye dönüp, "Bu ne kadar aptalca bir soru ![]() ![]() ![]() Öğrenci allak bullak olur, öfkeden kıpkırmızı kesilmiştir ![]() Usta gülümser ve şöyle der: İşte ego budur! Zen Nedir? Bir üniversite profesörü bir gün Japon Zen ustası Nan-İn'i ziyarete gider; amacı Zen hakkında bilgi edinmektir ![]() ![]() ![]() Acıkınca Yerim, Susayınca İçerim Bankei; Ryumon Tapınağı'nda öğüt verirken, Sevgi Budası adını dilden düşürmeme yoluyla kurtuluşa inanan bir Sinsshu rahibi, oradaki dinleyicilerin çokluğunu kıskanır ve kargaşa yaratmaya yönelir ![]() Mezhebimizin kurucusu, diye böbürlenir rahip, öyle doğaüstü güçlere sahiptir ki, ırmağın bir yakasında elinde fırça durmaktayken, yardımcısı karşı yakada bir kağıt tutarmış ![]() Öyle uzaktan, fırçayı değdirmeksizin kağıda kutsal yazılar yazarmış ![]() Sen yap da görelim, böyle bir mucizeyi! Benim mucizem başka türlüdür: Acıkınca yerim, susayınca içerim ![]() Zen Nedir? Bir gün bir öğrenci Zen Tapınağına geldi ve Seung Sahn Soen-Saya "Zen nedir?" diye sordu ![]() Soen-Sa, zen sopasını başının üstünde tuttu ve “Anlıyor musun?” dedi ![]() Öğrenci “Bilmem” diye yanıtladı ![]() Soen-Sa, “bu bilmeyen zihinsin sen ![]() ![]() “Benim hakkımda neyi anladın? Öğret bana” Soen-Sa, “Bir büskivi fabrikasında, hayvanlar, arabalar ve uçaklar şeklinde farklı kurabiyeler fırınlanır ![]() Hepsinin farklı isimleri ve şekilleri vardır fakat hepsi aynı hamurdan yapılmışlardır ve hepsinin tadı aynıdır” dedi ![]() “Aynı şekilde, evrendeki herşeyin – güneş, ay, yıldızlar, dağlar, nehirler, insanlar ve başkaları – farklı adları ve ve şekilleri vardır, fakat hepsi aynı maddeden yapılmışlardır ![]() Evren, birbirine karşıt çiftlerle organize edilmiştir: ışık ve karanlık, erkek ve kadın, ses ve sessizlik, iyi ve kötü ![]() ![]() İsimleri ve şekilleri farklıdır fakat malzemeleri aynıdır ![]() ![]() Eğer düşünmüyorsanız ve isimlere ve şekillere bağlılığınız yoksa tüm madde birdir o halde ![]() Senin bilmeyen aklın, düşünerek hepsini parçalara ayırır ![]() ![]() ![]() Öğrenci “ Bazı filozoflar bu maddenin enerji veya akıl veya Tanrı veya asıl olan olduğunu söylüyorlar ![]() ![]() Soen-sa, “ Dört kör adam hayvanat bahçesine gittile ve bir fili ziyaret ettiler ![]() Kör adamlardan biri filin yan tarafına dokundu ve Filin bir duvara benzediğini söyledi ![]() Diğe biri filin hortumuna dokundu ve filin bir yılana benzediğini söyledi ![]() Bir diğeri bacağına dokundu ve filin bir sutuna benzediğini söyledi ![]() Son kör adam filin kuyruğuna dokundu ve filin bir süpürgeye benzediğini söyledi ![]() “ Maddenin ismi ve şekli yoktur ![]() Enerji, zihin, Tanrı ve asıl olanın hepsi isim ve şekildir ![]() Madde mutlaktır ![]() İsme ve şekle sahip olan şeyin kendine zıt olan vardır ![]() ![]() Kendini anlamamak, gerçeği anlamamaktır ![]() Bu nedenle aramızda kavga ediyoruz ![]() Eğer dünyadaki tüm insanlar kendilerini anlasalardı, Mutlakaa ulaşacaklardı ![]() ![]() ![]() Öğrenci, “Zen deneyiminin nasıl dünya barışını getirebilir?” dedi ![]() Soen-sa, “ İnsanlar para, ün, seks, yiyecek ve dinlenmeyi arzu ederler ![]() ![]() ![]() ![]() Düşüncenin olmaması, acının olmamasıdır ![]() Acının olmaması dünyada huzur olması anl***** gelir ![]() Dünya barışı Mutlak olandır ![]() ![]() ![]() Öğrenci, “Mutlak olanı nasıl anlayabilirim?” diye sordu ![]() Soen-sa, “Önce kendini anlaman gerekiyor” diye yanıtladı ![]() “Kendimi nasıl anlayabilirim?” Soen-sa, Zen sopasını kaldırdı ve “Bunu görüyormusun?” dedi ![]() Sonra, sopa ile masaya hızlıca vurdu ve “Bunu duyuyormusun?” dedi ![]() Bu sopa, bu ses, senin zihnin – bunlar birbirleriyle aynı mıdır yoksa farklı mıdır?” Öğrenci, “Aynı” dedi ![]() Soen-sa, “Eğer onların aynı olduğunu söylüyorsan, sana otuz kere vuracağım ![]() ![]() Öğrenci sessizlik içindeydi ![]() Soen-sa, “KAAATZ!!!” diye bağırdı ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Zen Nedir |
![]() |
![]() |
#3 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Zen NedirZazen Nedİr ? Zazen oturarak yapılan ve Batı dillerine yanıltıcı bir biçimde “meditasyon” olarak çevrilen uygulamaya Zen dilinde verilen addır ![]() ![]() ![]() ![]() Dhyana ve zazen aslında pek de aynı şey olarak kabul edilemez ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Düşünce dalgaları yatışıp da zihin sakinleşince tıpkı bulanık suda gözden kaybettiğimiz kıymetli bir inci tanesinin su durulup, saydamlaşınca gözükmesi gibi iç görü, sezgi (parajna) meydana çıkar, gözükür ![]() Gene de zazeni çeşitli dhyana yol ve yöntemlerinden biri olarak sayabiliriz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Zazen yapınca iç görü ve sezginin (parajna) doğal olarak kendiliğinden ortaya çıkacağını söyledik ![]() ![]() ![]() ![]() Bir kere iç görü, sezgi (parajna) uyandı mı o zaman kalıpların arkasında saklanan boşluk kendi kendine meydana çıkar ![]() ![]() Günümüzde keşiş olsun olmasın Zen yolunu izleyen kimselerin bul yolda yol almak için yaptıkları başlıca uygulama, başlıca çalışma zazen yapmaktır ![]() ![]() ![]() Tang soyu dönemi ustalarına bakarsanız, Hui-nengden Lin chiye kadar hemen hepsi boş boş oturup zazen yapmanın yararsızlığına dokunduran, “Bağdaş kurup boş boş oturmakla Buda olunmaz” gibi ya ad bu etkide sözler söylemişler ![]() ![]() Gene de Tang dönemi ustalarının zazen yapmaya büsbütün karşı olduklarını da kabul etmek güç ![]() ![]() Kaldı ki Tang soyu dönemi ustalarının eleştirdikleri zazen, bir amaç için, Budalığa erişmek için yapılan zazendi ![]() Öyleyse ustaların önerilerini şöyle mi değerlendirmeli? Salt oturmak için oturmak, bir şey beklemeden, bir şey istemeden, bir amaç gütmeden zihnin rahatlayıp, sakinleşmesiyle yetinmek… Belki bu bile değil… Zihni başıboş kendi haline, oluruna bırakmaktan hoşluk, hoşnutluk duymak, Gene burada Taocu, bir şey yapmadan oluruna bırakmak zihne, doğaya güvenmek öğretisinin bir uygulamasıyla karşılaşmıyor muyuz? Bir zen şiirinde söylendiği gibi: Bir şey yapmadan sakin sakin otur, Nasıl olsa bahar gelir, otlar da büyür ![]() Zazen yapmak doğal bir şeydir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sakin sakin, boş boş oturunca zihin doğal olarak kendiliğinden sakinleşir, yatışır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Zazen, her türlü düşünce, duygu ya da duyarlığın zihne girmesini engellemeye çalışmak değildir ![]() Düşünmemek gene de düşünmektir ![]() Ben düşünmeyeceğim diye düşünmektir ![]() Bu da bir tür düşünmektir ![]() Düşünmek ya da düşünmemek ![]() Bu ikilemden nasıl çıkılmalı? Bazı yoga uygulamalarında zihin bir mumun ışığına ya da burnun ucuna, bakarak yoğunlaştırılıp düğümlenmeye, böylece düşünce akımının zihne girmesi engellenmeye çalışılır ![]() ![]() Zen çalışmalarının eninde sonunda uyanma, aydınlanmayla sonuçlanması doğal… Ancak bunun için her şeyden önce her türlü sabırsızlığı, her türlü aceleyi ve beklemeyi bir yana bırakmalı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Zazen bize zihnimizi tanımak; asıl yaradılışımızı tanımak fırsatını verir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
|