Geri Git   ForumSinsi - 2006 Yılından Beri > Genel Kültür & Serbest Forum > ForumSinsi Sözlük Ağı

Yeni Konu Gönder Yanıtla
 
Konu Araçları
eğitim, sözlüğü, terimleri

Eğitim Terimleri Sözlüğü

Eski 11-04-2012   #1
Prof. Dr. Sinsi
Varsayılan

Eğitim Terimleri Sözlüğü



Eğitim Terimleri Sözlüğü

A

Adaptasyon (adaptation): Piagete göre, bireyin çevresiyle etkileşerek, çevreye ve çevresindeki değişikliklere, özümleme ve uyumsama süreçlerini kullanarak uyum sağlayabilme yeteneği

Ahlak gelişimi (moral development): Bireye özgü inançlar ve değerler sisteminin gelişmesi

Akademik Benlik Tasarımı (academic self concept): Öğrencinin akademik yönü baskın olan bir işte başarılı olacağına inanma ve güvenme derecesi Kişinin hangi özel ya da genel alana kabiliyeti olduğunun farkında olması Öğrencilerin akademik yönü baskın olan bir işte başarılı olacağına inanma ve güvenme derecesi

Akademik öğrenme zamanı: Öğrencinin iş ya da etkinlikle meşgul olduğu ve işi başardığı zaman

Akış şeması (flow chart): Bir takım işlem ve kararların, sözcük ve sembollerin yardımı ile grafik haline getirilerek sunulması

Algı (perception): Duyu organlarına gelen uyarımların anlamlı hale getirilmesi süreci

Andojeni / androjen birey (androgeny): Kendi cinsiyetini reddetmeden, her iki cinsiyetin özelliklerini potansiyelleri ölçüsünde güvenli bir biçimde taşıyan kişi

Anlamlı öğrenme (meaningful learning): Bir konuyu, bütün ayrıntılarını göz önünde bulundurmadan, nitelik ve anlamlarını kavrayacak şekilde öğrenme

Araç (equipment, tool, aid, material, device): Öğretmenin etken bir öğretme sağlayabilmesi için özel hazırlanmış öğretme-öğrenme yardımcıları

Ayrılmış zaman (allocated time): Öğrenmenin belli bir konu, iş ya da etkinlik için belli zaman

B

Baskın / başat (dominant) gen: Gen çiftinde bulunduğu zaman etkisini organizma üzerinde gerçekleştiren gen

Beceri (skill): Psiko-motor davranışların doğru, birbiriyle koordineli, hızlı ve otomatik olarak yapılmış şekli

Bellek destekleyici (mnemonic): Genellikle yeni, bilinmeyen bilgiler ile çok iyi bilinen sözcük, fikir ya da imajların birleştirilmesi esasına dayalı, bilginin daha kolay hatırlanmasını sağlayan teknikler

Benlik kavramı (self concept): bireyin kendisini algılayış biçimi

Ben-merkezcilik (egocentrism): Kendi görüşünün olabilecek tek görüş olduğuna inanma

Biçimlendirici değerlendirme (formative evaluation): Bir programa giren öğrencilerin öğretme-öğrenme sürecinde hedef davranışları ne denli kazanıp kazanmadığını ortaya çıkaran, öğrenme güçlüklerini belirleyen ve tam öğrenmenin gerçekleşmesine katkı sağlayan değerlendirme türü (tanı, kontrol ve düzeltme amaçlı değerlendirme)

Biliş (cognition): İnsan zihninin dünyayı ve çevresindeki olayları anlamaya yönelik yaptığı işlemlerin tümü

Bilişbilgisi (-cognition): Bireyin kendi bilişsel süreç ve ürünleriyle ilgili bilgisi

Bilişsel alan (cognitive domain): Zihinsel öğrenmelerin çoğunlukta olduğu ve zihinsel yetilerin geliştirildiği alan

Bilişsel gelişim (cognitive development): Anlama ve kavramada kullanılan zihinsel yetilerin gelişimi

Bilişsel giriş davranışları (cognitive entry behaviours): Eldeki öğrenme ünitesi ya da ünitelerin öğrenebilmesi için gerekli olduğu kabul edilen ön öğrenmeler

Bilişsel öğrenme (cognitive learning): Algı ve düşüncelerin yeniden düzenlenmesine dayalı olarak gerçekleştirilen öğrenme

Bilişsel yapılar (cognitive structures): Bireyde o anda var olan zihinsel organizasyon ya da zihinsel yetiler

Buluş yoluyla öğrenme (discovery learning): Öğrenme malzemesi son şekli ile sunulmadan, malzemenin halihazırdaki bilgiler kullanılarak keşfedilmesi süreci

Büyüme (growth): Boyun uzaması, kilonun artması gibi organizmada gözlenen niceliksel yapı değişiklikleri

C

Ceza (punishment): Yapılan bir davranışın sonucunda, organizma için olumsuz durum yaratan uyarıcılar

Cinsiyet hormonları (sex hormones): Kadınlarda göğüs, erkeklerde sakal gibi ikincil cinsiyet özelliklerin gelişmesinde ve cinsel güdülenmede etkili olan hormonlar

Çekinik (recessive) gen: Ancak kendisi ile aynı tür etkiye sahip olan bir başka gen ile gen çiftinde bulunduğu zaman etkisi organizma üzerinde gerçekleşebilen gen

Çoklu zeka kuramı (the theory of multiple intelligences): Bilişsel bilim, gelişimsel psikoloji ve nörobilimden yararlanarak her bireyin zeka düzeyinin özerk güçler ya da yetenekler tarafından oluşturulduğunu ve en az sekiz gücün (zekanın) var olduğunu savunan kuram

D

Davranım-tepki (response): Bir uyarıcı karşısında organizmada meydana gelen fizyolojik ya da psikolojik değişme

Davranış (behaviour): Organizmanın her hareketi ya da organizmanın etkiye karşı gösterdiği tepki

Değişken (variable): Değişik değerler alabilen her türlü özellik

Dengeleme (equilibration): Bireyin kendi karşılaştığı bir durumda, kendisinde önceden var olan bilgi ve deneyimleri arasında denge kurmak için yaptığı zihinsel işlemler

Devinişsel alan (psychomotor domain): Zihin ve kas koordinasyonunu gerektiren beceriler ile ilgili alan

Devinişsel beceriler (psychomotor skills): Vücut organlarının tek tek ya da toplu hareketleri ile ilgili beceriler

Dışa bağlı dönem (heterenomous morality): Piagete göre ahlak gelişiminin ilk aşaması Çocukların ahlaki yargıları açısından, çevresindeki otorite figürlerine bağımlı oldukları dönem

Disiplin: Öğretmenin sınıftaki olumsuz davranışları kontrol etme yollarını ifade eder

Dönüt (feedback): Bir sistemin diğer bir sisteme belli bir gönderdiğinde, mesajı alan sistemin bu mesajı değerlendirdikten sonra bu değerlendirmeyle ilgili olarak, mesajın kaynağına ikinci bir mesaj gönderilmesi Öğrenme sürecinde, öğrenciye öğrenme eksikliklerinin ve yanlışlarının bildirilmesi

Duyusal-motor (sensor-motor stage): Piagete göre yaşamın ilk iki yılını kapsayan bilişsel gelişim dönemi

Duyuş (affect): Duyguların normalden farklı olma durumu

Duyuşsal alan (affective domain): Davranış, mizaç, güdü, tercih, zevk ve değerlerle ilgili alan

Duyuşsal giriş özellikleri (affective entry characteristics): Öğrencilerin, öğrenme sürecinde gösterecekleri çabanın kaynağı olarak düşünülen ilgi ve tutumları ile, başarılı olacaklarına inanma derecesinden oluşan özellikler bütünü

Düzeltme (correction): Öğrenme süreci sırasında öğrencilerin karşılaştıkları güçlüklerin ya da eksikliklerin giderilmesi amacıyla gerçekleştirilen işlemler

Düzey belirleyici değerlendirme (summative evaluation): Öğrenme düzeyini belirlemek amacıyla ders ya da kursun bitiminde yapılan değerlendirme


Alıntı Yaparak Cevapla

Eğitim Terimleri Sözlüğü

Eski 11-04-2012   #2
Prof. Dr. Sinsi
Varsayılan

Eğitim Terimleri Sözlüğü



E

Eğitim (education): Bireyin davranışında kendi yaşantısı yoluyla ve kasıtlı olarak istendik değişme meydana getirme süreci

Eğitim programı, Yetişek (curriculum): Öğrenene, okulda ve okul dışında planlanmış etkinlikler yoluyla sağlanan öğrenme yaşantıları düzeneği

Eğitim psikolojisi (educational psychology): İnsanların gelişim özelliklerini ve öğrenme ilkelerini inceleyerek, eğitim ortamlarını etkili bir biçimde düzenlemeyi ve öğretme yoluyla öğrenmeyi verimli bir biçimde gerçekleştirmeyi amaç edinen uygulamalı bir bilim dalı

Eleştirel düşünme (critical thinking): Gözlem ve bilgiye dayanarak sonuçlara ulaşma düşüncesi sağlayan yaklaşım

Embriyo (embryo): Doğum öncesi dönemde yumurta döllendikten sonra 3 hafta ile 8 hafta arasında yer alan hücre topluluğu

Empati (empathy): Kendini karşısındaki kişinin yerine koyarak, onun duygu ve düşüncelerini anlama

Ergenlik (adolescense): Bülüğ (erinlik) ile yetişkinlik arasında yer alan dönem

Erişi (achievement): Bir eğitim programındaki girdiler ile çıktılar arasındaki program hedefleri ile tutarlı fark

Etkin öğrenme (active learning): Bireyin öğrenme sürecine etkin olarak katılımını sağlama yaklaşımı Etkin öğrenme sürecinde öğrenciler karar verme, sorumluluk alma ve özellikle öğrenmeyi öğrenme olanağına sahip olurlar

Eylem sınırı (action zone): Öğretmenin etkili olduğu, kendisine yakın olan öğrencilerden başlayarak, arkadaki sıraların ortasında oturan öğrencileri kapsayacak biçimde bir üçgen alandır

F

Fenotip (phenotype): Organizmanın dışarıdan gözlenen özelliği

Fetüs (fetus): Döllenmeden sonra 8 hafta ile doğuma kadar yer alan dönem içindeki insan organizması

G

Geçerlik (validity): Bir ölçme aracının kullanılış amacına hizmet etme derecesi

Geleneksel düzey (conventional morality): Kohlberge göre ikinci ahlak gelişim düzeyi Genelde kabul gören davranış biçimlerini gösterme eğiliminin yaygın olduğu düzey

Geleneksel düzey (preconventional morality): Kohlberge göre ahlak gelişim düzeylerinden ilki Bireyin kendi çıkarlarını ön plana aldığı düzey

Geleneksonrası düzey (post conventional morality): Kohlberge göre en son ulaşılabilecek ahlak gelişim düzeyi Bireyin özerk olarak, insan haklarını gözeten bir biçimde davranma eğiliminde olduğu düzey

Gelişim görevi (developmental task): biyolojik olgunluk düzeyi ve çevresel koşulların etkileşimi ile ortaya çıkması gereken, yaşamın belirli dönemlerinde gerçekleşmesi beklenen gelişimsel özellikler

Gelişim psikolojisi (developmental psychology): Büyüme ve gelişme sonucu davranış ve bilişsel sistemde ortaya çıkan değişiklikleri inceleyen psikoloji dalı

Gelişme (development): Olgunlaşma ile, yaşantılar arasındaki öğrenmenin etkileşimi sonucu ortaya çıkan süreç

Gen (gene): Hücrelerin kromozomlarında yer alan ve kalıtım özellikleri taşıyan biyokimyasal birimler

Genotip (genotype): Bir organizmanın toplam genetik yapısı

Gereç (programme, software): Daha çok basılı ve yazılı öğretme-öğrenme ortamı

Grup (Group): Etkileşim içinde bulunan üyelerin oluşturduğu topluluk

Güdü (motive): Bireyi amaçları doğrultusunda harekete geçiren, ona enerji veren itici güç

Güdülenme (motivation): Herhangi bir şekilde eylemde bulunma eğilimi

Güvenirlik (realibility): Bir ölçme aracı olarak testin kendi içindeki kararlılık derecesi

H

Hazırbulunuşluk düzeyi (level of readiness): Öğrenenin bir programa başlamadan önce kazandığı önbilgi, tutum ve becerilerin tümü

Hedef (objective, target, goal): Yetiştirdiğimiz insanda bulunmasını uygun gördüğümüz, eğitim yoluyla kazandırılabilir nitelikte istendik özellik

Hedef davranışlar (performance objectives): Bir eğitim programında yer alan hedefleri gerçekleştirici tüm önermeler

İ

İçerik, kapsam (content): Program hedefleri doğrultusunda seçilmiş konular bütünlüğü

İletişim (communication): Kişiler arasında düşünce ve duygu alış-verişi

İlke (principle): İki ya da daha fazla kavram arasındaki ilişkiyi belirten cümleler

İnsancı yaklaşım (humanistic approach): İnsan doğasının iyiye yönelik olduğunu, insan değerlerini savunan felsefi/psikolojik yaklaşım

İpucu (cue): Öğrencilerin harekete geçirilmesine ve istenilen davranışın yapılmasına yardımcı olan davranışlar

İstenmeyen davranış (misbehavior-problem behavior): Okulda, eğitsel çalışmaları engelleyen her tür davranış

İşaretler (prompts): Öğrenme sürecinde, öğrenciye, neyi öğreneceğini, bunları öğrenmek için neler yapacağını ortaya koyan işaretlerin tümü

İşbirliğine dayalı öğrenme (cooperative learning): Küçük gruplar oluşturarak bir problemi çözmek ya da bir görevi yerine getirmek üzere ortak bir amaç uğruna birlikte çalışma yoluyla bir konuyu öğrenme yaklaşımı

İşlem öncesi dönem (preoperational stage): Piagetin 2-7 yaş arasını kapsayan ikinci bilişsel gelişim dönemi

İşlemler (tasks): Sınıftaki etkinliklerin nasıl tamamlanacağını ya da yürütüleceğini gösteren ifadelerdir

İzleme testi (formative test): Öğrenmeleri izleme amacıyla ünite sonunda verilen test Daha çok öğrenme güçlüklerini ortaya çıkarmak için verilir

Alıntı Yaparak Cevapla

Eğitim Terimleri Sözlüğü

Eski 11-04-2012   #3
Prof. Dr. Sinsi
Varsayılan

Eğitim Terimleri Sözlüğü



K

Kavram (concept): Benzer özelliklere sahip olan, fikir ve objeler grubu

Kendini gerçekleştirme (self-actualization): Bireyin kendi gizilgüç ve yeteneklerini sonuna kadar kullanarak istediği yere gelebilme ve hedeflerine ulaşabilme isteği ve çabası

Kişilik (personality): Bir kişiyi başkalarından ayıran bireye özgü ve tutarlı olarak gösterilen bilişsel, duygusal ve davranışsal özelliklerin tümü

Korunum (conservation): bir nesnenin görünüşündeki herhangi bir değişikliğe karşın aynı kalabileceği ilkesi

Kritik dönem (critical period): Gelişim sürecinde önemli rol oynayan zaman dilimleri

Kromozomlar (chromosomes): Hücre çekirdeğinde çiftler halinde bulunan ve genleri taşıyan yapılar

Kural: Sınıfta öğrenciden beklenen ve yapmaması gereken davranışları gösteren ifadelerdir

Kültür (culture): Doğanın yarattıklarına karşılık insanoğlunun ortaya koyduğu maddi, manevi her şey

M

Meşgul olunan zaman (engaged time): Öğrencinin etkinlik ya da işe gerçekten ayırdığı zaman

N
Nesne devamlılığı (object permanence): Görüş alanı dışına çıkan nesne ya da kişilerin aslında yok olmadıklarının kavranması

Norm: Gruptaki etkileşim sürecinde ortaya çıkan ve üyelerin grup içinde nasıl davranacaklarını belirleyen kural ve beklentiler bütünüdür

O/Ö
Olgunlaşma (maturation): Organizmada, doğuştan getirilen biyolojik özelliklerin etkisiyle ortaya çıkan gelişme; yürümeye başlama gibi, organizmada var olan potansiyel güçlerin görev yapabilecek duruma ulaşması

Öğrenci katılımı (student involvement): Öğrencilerin kendilerine sunulan öğretim durumunun öğeleriyle etkileşerek öğrenme çabası içine girmesi

Öğrenme (learning): Yaşantı ürünü, kalıcı izli davranış değişikliği

Öğrenme stratejisi (learning strategy): Öğrencilerin dersin hedeflerine ulaşmak için kullandıkları bir yol

Öğretim (instruction): Planlı ve programlı öğretme etkinlikleri

Öğretim stratejisi (teaching strategy): Dersin hedeflerine ulaşmayı sağlayıcı oldukça genel bir yol

Öğretme (instruction, teaching): Öğrenme etkinliklerini yönlendirme ya da kılavuzlama işi

Ölçme (measurement): Bir niteliğin gözlenip gözlem sonucunun sayılarla ya da başka sembollerle gösterilmesi

Özdeşim kurma (identification): Bireyin gelişim süreci içinde beğendiği ya da etkisi altında kaldığı bir modelin davranışlarını örnek alarak, kendi davranış dağarcığına katması

Özelik (characteristics, attributes): Farklılık (göz rengi gibi)

Özellik (specification): Bir yapıtın tüm ayrıntıları

Özerk dönem (autonomous reality): Piagete göre bireyin başkalarının değerlendirmelerinden bağımsız olarak, kendi yaptığı değerlendirmeye uygun davranmaya başladığı ahlak gelişim düzeyi

Özümleme (assimilation): Edinilen yeni bilgileri varolan bilişsel yapıya dahil etme süreci

P

Pekiştirmek (to reinforce): Öğrenilmiş olan bir davranış ya da tepkiyi, dış ya da iç etkilerle güçlendirmek ve bu davranışı ya da tepkinin aynı uyaran karşısında yinelenmesi olasılığını arttırmak

Planlama (planning): Öğretim etkinliklerinin en rasyonel ve düzenli şekilde nasıl yürütüleceğinin ortaya konması

Problem çözme (problem solving): Bireyin yeni karşılaştığı bir güçlük durumuna çözüm yolları bulması

Program değerlendirme (curriculum evaluation): Eğitim hedeflerinin gerçekleştirme derecesini tayin etme süreci

Program geliştirme (curriculum development): Program öğeleri olan hedef, içerik, öğrenme-öğretme süreci ve değerlendirme boyutları arasındaki dinamik ilişkiler bütünü

Psiko-motor davranışlar (psychomotor behaviours): Duyu organları, zihin ve kasların birlikte çalışması sonucu ortaya çıkan davranışlar

Alıntı Yaparak Cevapla

Eğitim Terimleri Sözlüğü

Eski 11-04-2012   #4
Prof. Dr. Sinsi
Varsayılan

Eğitim Terimleri Sözlüğü



S

Sınıf yönetimi (classroom management): Sınıfta hedefler doğrultusunda öğretim ve öğrenmenin meydana gelmesi için, öğretmenin öğrenme çevresi ve öğrenci davranışlarını düzenlemesi, kontrol etmesi ve değiştirilmesiyle ilgili teknik ve etkinlikler bütünüdür

Somut işlemler dönemi (concrete operational stage): Piagetin ilkokul yıllarını kapsayan üçüncü bilişsel gelişim dönemi

Soyut işlemler dönemi (formal operational stage): Piagetin 11-12 yaşlarından sonra başladığını öne sürdüğü son bilişsel gelişim dönemi

Süreç değerlendirme (process evaluation): Öğrenme-öğretme sürecinde yapılan değerlendirme

Şema (schemata): Birçok önerme, durum ya da olayı benzerlik ve farklılıklarına göre düzenleyen bilişsel yapı

T

Tam öğrenme (mastery learning): Hemen hemen tüm öğrencilerin, okulların öğretme amacını güttüğü bütün yeni davranışları öğrenebileceği görüşü üzerinde temellendirilmiş olan yaklaşım

Tamamlayıcı eğitim (remedial teaching): Öğrenme eksikliklerini gidermek için yapılan ek eğitim çalışmaları

Tanılayıcı değerlendirme (diagnostic evaluation): Bir öğrencinin programa girişteki bilişsel, duyuşsal ve psiko-motor alandaki daha önce öğrenmiş olduğu davranışları konusundaki ölçüm sonuçlarının yorumlanması ile ortaya çıkan sonuç

Teknik (technique): Öğretme yöntemini uygulamaya koyma biçimi

Telgraf konuşması (telegraphic speech): Küçük çocuklarda gözlenen, eklerin ve önemli olmayan sözcüklerin atlandığı konuşma biçimi

Tümdengelim (deduction): Genelden özele, yasalardan ya da olgulardan olaylara, kuraldan örneğe geçme

Tümel değerlendirme (portfolio assessment): Dosya değerlendirme olarak da bilinen bu yaklaşımda, öğrencilerin bir dönem boyunca dosyalarında oluşturdukları tüm çalışmalarının değerlendirilmesi Bu nedenle tümel değerlendirme, üründen çok sürecin değerlendirildiği bir işlem olarak görülmektedir

Tümevarım (induction): Öğretimde örneklerden, sorunlardan, olaylardan ve özel durumlardan başlayarak genel sonuçlara, kurallara ya da kanılara varma

U/Ü

Uyarıcı (stimulus): Organizmayı harekete geçiren iç ve dış olaylar

Uyumsama (accommodation): Mevcut bilişsel yapıyı yeni bilgiye uydurma, özümlenen bilgiye uygun davranış kalıpları geliştirme süreci

Ünite planı (unit plan): Bir ünite içindeki öğretme-öğrenme etkinliklerinin bir üniteye ayrılan ders saatleri içinde gerçekleştirilecek biçimde sıra ve düzene konması amacıyla hazırlanan plan

Ürün değerlendirme (product evaluation): Program sonunda kazanılmış bilişsel davranış, duyuşsal özelik ve devinişsel becerileri ölçmeye yarayan değerlendirme türü (daha çok düzey belirleme testleri ile yapılır)

Y

Yansıtıcı düşünme (reflective thinking): Etkin, tutarlı ve dikkatli düşünme becerisini geliştirme yaklaşımı

Yapılandırmacılık (constructivism): Bireylerin öğrendikleri bilgiyi nasıl yapılandırdıklarının ortaya koyan ve bilgiyi temelden kurmaya dayanan yaklaşım

Yaratıcı düşünme (creative thinking): Bireylere yeni, özgün ürünler ortaya koyma, yeni çözümler bulma ve bir senteze ulaşma düşüncesi sağlayan yaklaşım Sorunlara, bozukluklara, bilgi eksikliğine, kayıp öğelere, uyumsuzluğa karşı duyarlı olma; güçlüğü tanımlama, çözüm arama, denenceler geliştirme ya da yeniden sınama, daha sonra da sonucu ortaya koyma süreci

Yaşamboyu öğrenme (life-long learning): Herkese ihtiyacı olan eğitimi, ihtiyaç duyduğu anda ve olanaklarına uygun yerde vermeyi amaçlayan eğitim yaklaşımı

Yetişek tasarımı (curriculum design): Öğrenme yaşantılarının dayanışlılık esasına göre kümelenmesi, tekrarlanırlık ve aşamalılık esasına göre sıralanması ve böylece birbirleriyle bağlantılı birimlerden oluşan bir bütün oluşturması

Yıllık plan (annual plan / yearly plan): Bir öğretim programını oluşturan öğretme, öğrenme etkinliklerinin bir öğretim programının uygulanması için ayrılan zaman dağılımının yapıldığı plan

Yöntem (method): Hedefe ulaşmak için izlenen en kısa yol ya da bir konuyu öğrenmek için seçilen düzenli yol

Z

Zigot / dölüt (zygote): Döllenmiş yumurta hücresi

Alıntı Yaparak Cevapla
 
Üye olmanıza kesinlikle gerek yok !

Konuya yorum yazmak için sadece buraya tıklayınız.

Bu sitede 1 günde 10.000 kişiye sesinizi duyurma fırsatınız var.

IP adresleri kayıt altında tutulmaktadır. Aşağılama, hakaret, küfür vb. kötü içerikli mesaj yazan şahıslar IP adreslerinden tespit edilerek haklarında suç duyurusunda bulunulabilir.

« Önceki Konu   |   Sonraki Konu »


forumsinsi.com
Powered by vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
ForumSinsi.com hakkında yapılacak tüm şikayetlerde ilgili adresimizle iletişime geçilmesi halinde kanunlar ve yönetmelikler çerçevesinde en geç 1 (Bir) Hafta içerisinde gereken işlemler yapılacaktır. İletişime geçmek için buraya tıklayınız.