Baharatların Zararları |
11-04-2012 | #1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
Baharatların ZararlarıAşırı baharat tüketmenin zararı Ordu Üniversitesi (ODÜ) Ziraat Fakültesi Tarla Bitkileri Bölümü Öğretim Üyesi Doç Dr Nazım Şekeroğlu, baharatın aşırı tüketiminin insan sağlığına olumsuz etkileri olduğunu söyledi Doç Dr Nazım Şekeroğlu, baharatlar yemeklere lezzet vermelerinin yanında insan sağlığı üzerine de çeşitli şekillerde etki yaptığını belirtti Baharatların iştah açıcı, uyarıcı, gaz ve idrar söktürücü özelliklerinin olduğunu ifade eden Doç Dr Şekeroğlu, baharatların bağırsak florasını olumlu etkilediğini ve kolon kanseri ihtimalini de azalttığını kaydetti Olumlu etkilerine rağmen baharatların aşırı tüketimiyle birlikte insan sağlığına olumsuz etkileri bulunduğunu dile getiren Doç Dr Şekeroğlu, "Acı kırmızıbiber, karabiber, zencefil, hardal, bayırturpu, sarımsak gibi yakıcı bileşikler bulunan baharatlar uyarıcı ve tahriş edici etkileri nedeniyle sindirim sistemi hassas kişilere önerilmemektedir Ülser, basur, sitrik albümin, mesane, varis, karaciğer ve sinir hastalıklarında bu tip baharatlar ve hatta çoğu baharatların azaltılması önerilmektedir Alkaloit veya glikozit gibi bileşikleri taşıyan çörekotu, Hindistan cevizi ve adaçayı gibi baharatların aşırı kullanımları yararlarından çok zarar verebilmektedir" dedi Baharatların ambalajlanmasında çok dikkat edilmesi ve 1 yıldan fazla saklanmaması gerektiğini belirten Doç Dr Şekeroğlu, "Baharatları ambalajlamada polietilen, cam veya teneke gibi su ve hava geçirmeyen materyaller kullanılmalıdır En iyi ambalaj ve depolama koşullarında bile öğütülmüş baharatların bir yıldan fazla saklanmaması gerekmektedir Ayrıca, baharatların güneş ışığından uzak, düşük nem ve sıcaklıkta kapalı kaplarda saklanması muhafaza süresini arttırmakta, aroma ve lezzet kaybını en düşük seviyeye indirmektedir Bunların yanı sıra tüketicilerin satın alma kararlarında gelir önemli bir etkendir Ancak gelirin yanı sıra sosyokültürel etkenler de tüketim üzerine önemli etki yapmaktadır Bu nedenle tüketim araştırmalarında, tüketicilerin yaş, cinsiyet, aile büyüklüğü, eğitim düzeyi, mesleği gibi sosyal özelliklerin de göz önünde bulundurulması gerekmektedir" diye konuştu |
|