|
|||||||
![]() |
|
|
Konu Araçları |
| illeri, türkiyenin, yaşanılabilir, şehirleri |
Türkiyenin Yaşanılabilir İlleri Şehirleri |
|
|
#1 |
|
Prof. Dr. Sinsi
|
Türkiyenin Yaşanılabilir İlleri ŞehirleriTürkiye'de yaşanacak iller şehirler Başkent yine bir numara ve arayı giderek açıyor Eskişehirin zirve yürüyüşü devam ediyor Megakent İstanbul yeniden sahnede Ne yapsak olmuyor, Ağrı yine sonuncu![]() ![]() ![]() Evet, Türkiyenin bütün illerini, 34 parametre kullanarak yaşanabilirlik düzeyine göre listeledik Bu yılki araştırma sonuçlarına metropollerin yükselişi damgasını vurdu![]() Çoğumuzun aklında aynı soru var: Nerede yaşayabilirim? Herkesin cenneti farklı, kiminin hayallerini balıkçı kasabaları, kimininkini ışıltılı metropoller süslüyor Bazılarınınkini de pahalı olmayan bir ortadirek kenti![]() ![]() Peki, Türkiyenin en yaşanabilir ili hangisi? Hangi iller, hangi özellikleriyle öne çıkıyor? Hangileri geçen yıla göre daha iyi, hangileri daha kötü düzeyde? CNBC-e'nini ilkini geçen sene yaptığı “Türkiyenin Yaşanabilir İller Araştırması” bu sene ikinci kez hayata geçti Bir önceki araştırmada sıralamayı belirleyen 28 kriterden bazıları elendi ve yerlerine yenileri eklendi Bu yılki araştırma 34 kritere dayanıyor Bu kez içerikte de önemli bir değişiklik yapıldı Geçen yıl sadece 25 ilin verileri kullanılmıştı, bu yıl 81 ilin tümünün verilerine yer verildi Geçen seneki araştırmada listenin başında yer alan Ankara ile sonundaki Ağrı'nın bu senede yerlerini koruyor Araştırmada esas alınan kriterler üzerinden ''yaşanabilir iller'' sıralaması şöyle: ''Ankara, Eskişehir, İstanbul, Antalya, Trabzon, Edirne, Isparta, İzmir, Artvin, Kırklareli, Kırıkkale, Bolu, Kocaeli, Karabük, Karaman, Sinop, Elazığ, Mersin, Kayseri, Zonguldak, Muğla, Bursa, Çanakkale, Samsun, Kastamonu, Adana, Uşak, Balıkesir, Denizli, Gümüşhane, Rize, Burdur, Yalova, Nevşehir, Erzurum, Kütahya, Aydın, Giresun, Tekirdağ, Bartın, Malatya, Manisa, Niğde, Kırşehir, Sivas, Çankırı, Ordu, Erzincan, Çorum, Tunceli, Amasya, Adıyaman, Kahramanmaraş, Bilecik, Kilis, Tokat, Konya, Sakarya, Osmaniye, Bayburt, Hatay, Gaziantep, Düzce, Aksaray, Afyonkarahisar, Bingöl, Yozgat, Van, Iğdır, Siirt, Bitlis, Mardin, Ardahan, Kars, Muş, Batman, Şırnak, Şanlıurfa, Hakkari, Diyarbakır, Ağrı '' Araştırma sonuçları hayli çarpıcı Metropollerin yükselişi bütün açıklığıyla görülüyor İstanbul, Antalya ve İzmirin basamakları beşer onar tırmandığına şahit oluyoruz Başta Kırklareli, Karaman, Kayseri ve Gümüşhane olmak üzere pek çok flaş şehir var Ama en alttakilerin kıpırdanamadığını da görüyoruz Geçen yılın en kötü durumundaki 10 ili bu yıl da aynı yerdeydiler Hareketlenmeleri kendi aralarında yer değiştirmekten ibaretti Araştırmadan pek çok şey öğrenildi Örneğin Antalya'da her iki yetişkinden birinin otomobili olduğunu ![]() ![]() Mersin'de ciddi bir opera bale izleyicisi bulunduğunu![]() ![]() Artvin'in en çok devlet yatırımı alan il olduğunu![]() ![]() Kars'ta tiyatroya olan ilginin yoğunluğunu![]() ![]() YAŞAMAK İÇİN İDEAL 10 İL Araştırmaya göre yaşamak için ideal görülen 10 il ve gerekçeleri sırasıyla şöyle:
Araştırmada esas alınan kriterler üzerinden yaşamak için ''ideal bulunmayan'' 10 il ve araştırmacıların yorumları sırasıyla şöyle:
Listedeki değişimler kentlerin performanslarının yanı sıra değişen ve gelişen araştırma kriterlerimizle de ilgili Araştırmanın altı ana parametresi ve bunların araştırma içindeki ağırlığı geçen senekiyle aynı Altı ana parametre şunlar: Eğitim, sağlık, ekonomi, kent hayatı, güvenlik ve kültür-sanat Değişenler bu parametrelerin alt kriterleri Geçen yıl kullandığımız illere göre GSYİH parametresini bu yıl çıkardık Çünkü TÜİK bu veriyi en son 2001 yılında yayınlamıştı Bunun yerine 2008 yılına ait kişi başına banka mevduatı ve kişi başına ödenen vergi gibi iki yeni kriter ekledik Emniyet Genel Müdürlüğü ayrıntılı suç istatistiklerini en son 2004 yılında yayınlamıştı Bu veriyi de çıkarıp yerine cezaevine giren hükümlü sayısını kullandık Ayrıca bir gelişmişlik göstergesi olduğunu düşündüğümüz kişi başına hane elektriği tüketimi, havayolu kullanımı ve alışveriş merkezlerinin nüfusa oranı gibi veriler ekledik Bununla birlikte uluslararası araştırma şirketi Deloitteun 2009 başında yayımladığı Türkiye rekabet endeksi araştırmasından fiziki altyapı ve yaratıcı sermaye ile ilgili ölçümlemelerini kullandık Ekonomi ana parametresindeki kriterleri çeşitlendirdikçe metropoller geçen yıla oranla daha yüksek ekonomi puanı alarak basamak atladılar Kriterlerle ilgili daha ayrıntılı bilgiyi (kullanılan kriterlerin tamamını ve hangisinin araştırma içindeki ağırlığının ne kadar olduğunu) 86ncı sayfada ayrıntılı olarak bulacaksınız İSTANBUL NASIL 25 BASAMAK YÜKSELDİ? Araştırma sonuçlarına göz atıldığında akla ilk gelen soru, geçen sene 28incilikte kalan İstanbulun bu sene üçüncülüğe kadar nasıl yükseldiği Aslında açıklaması çok basit Kullanılan yeni parametrelerin tamamında çok iyi performans gösteriyor megakent Ekonomiden başlarsak![]() ![]() İstanbul fiziki altyapı konusunda birinci sırada Yaratıcı sermaye ölçümünde Ankaranın, kişi başına hane elektriği tüketiminde ise İzmirin ardından ikinci sırada Bir başka yeni kriter olan banka mevduatında ise Türkiyedeki toplam mevduatın yüzde 45 6sını elinde bulunduran kent, kişi başına mevduatta da ikinci sırada Kısaca yeni kriterlerin etkisiyle geçen yıl 10 olan İstanbulun ekonomi puanı bu yıl 15e yükseldi Üniversite mezun sayısının yetişkin nüfus içindeki payı ve okur yazar oranı gibi yeni kriterler ve kentin eğitimdeki iyileşen verilerinin etkisiyle eğitim puanı da 7 3 ten 14e çıktı 2007 yılına ait suç istatistiki kentin güvenlik puanını bir puan artırırken kent hayatı parametresi de 1 3 puan düşürdü Sonuç olarak toplamda 38 6 olan puanını 51 4e çıkaran megakent böylece 25 basamak birden atlamayı başardı
|
|
|
|