Doğruluğun Bilimse Acıklaması |
11-04-2012 | #1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
Doğruluğun Bilimse AcıklamasıDoğruluk Doğruluk, hakikat olarak da kullanılan felsefe terimi ya da kategorisi Felsefenin bütün gelişim aşamlarında, felsefe içi tartışmalarda ve tanımlamalarda belirleyici bir konu başlığı olarak yer almıştır Dolayısıyla genel bir tanımı olmaktan çok, her felsefe eğiliminde ya da okulunda farklı şekillerde tanımlanışları sözkonusudur Yine de genel bir tanımlama yapılacak olursa, Dogruluk ya da Hakikat, gerçekten ya da gerceklikten ayrı olarak belli bir gerçekliğin düşünsel ya da zihinsel olarak temsil edilmesi ve temsilin gerçeklige uygun olması halidir diyebiliriz Bu son derece sorunlu bir tanımlamadır sözkonusu felsefe-içi tartışma bağlamında; özellikle de günümüz felsefe tartışmalarının ya da bu tartışmaların sonuclarının boyutları dolayısıyla Her felsefe eğilimi ya da akımı belli bir epistemolojik model kullanmakta ve dolayısıyla Dogruluk kategorisi buna göre farklı niteliklerde ele alınıp değerlendirilmektedir Çok genel olarak, Doğruluğun, felsefe bağlamında epistemelojik ve ontolojik olmak üzere iki ayrı bağlamda ele alındığını belirtmek mümkündür Epistemelojik olarak doğruluk, bilgi etkinliğinin temel bir kavramıdır ve bilgiyi bilgi olmayan biçimlerden ayırmak üzere kullanılır Doğrulanabilir ya da yanlışlanabilir olan bilgi düzleminde ele alınır Doğruluk, doğrulanabilir bilginin kuramsal ifadesidir Buna göre doğruluk varolana dair bildirimde bulunan özneyle birlikte mümkündür Özne-nesne ilişkisi bağlamında yer alan ve öznenin nesneyi bilişinin niteligini belirten bir kategoridir Ontolojik doğruluk kavramı ise, doğruluğu varlığın özüyle özdeş olma hali olarak ele almak anlamına gelir Burada bilginin doğruluğunun bir özne-nesne ilişkisi sorunu değil varlığın özüyle ilgili oldugu varsayılır Doğruluğun bir uygunluk hali mi, bir tutarlılık konusu mu, yoksa bir uzlaşım sorunu mu olduğu üzerine önemli kuramsal tartışmalar Platondan beri süregelmektedir, ve postmodern durum içinde bu tartışmalar yön değiştirmiş ve yeni bir boyut kazanmıştır Genel geçer bir tanımın ötesinde, Felsefe tarihi içinde epistemelojik alandaki gelişmenin ayrıntılı bir dokümantasyonu ortaya konulmaksızın yeterli bir dogruluk ya da hakikat tanımına ulaşmak olanaklı değildir |
Doğruluğun Bilimse Acıklaması |
11-04-2012 | #2 |
Prof. Dr. Sinsi
|
Doğruluğun Bilimse AcıklamasıEy doğru yolun yolcusu, çaresiz kalma Çıkma kendinden dışarı, serseri olma Kendi içine seyahat et, erenler gibi Sen görenlerdensin, dünya seyrine dalma Ömer HAYYAM Bir işi neden yanlış yaptığını açıklamaktansa, o işi doğru yap ki kurtulasın,ki bunu yapmak da daha az vaktini alır Henry Wadsworth Longfellow Ne Sal iledir, ne mal iledir, beyim ululuk kemal iledir Esat Muhlis Paşa Erdem, çıkarların çarpıştığı yerde ortaya çıkar M Morgan Elmas gibi ol ki yandığın zaman ne yerde külün, ne gökte dumanın kalsın Arif Nihat Asya Dürüst insan her zaman gerçeği söyler, akilli insan ise yalnız zamanında Bernard Shaw Bir şeyi doğru olarak yapmak, onu niçin yanlış yaptığınızı açıklamaktan daha az zaman alır Thomas Henry Huxley Bir yengece, doğru yürümesini asla öğretemezsiniz Aristophanes Doğruysan kimse hatırlamaz, yanlışsan hiç kimse unutmaz Murfy Kavak ağacını beğenen ve seven pek az kişi gördüm, çünkü dosdoğrudur Cenap Şehabettin Samimi olmayı vaad edebilirim; tarafsız olmayı asla Johann Wolfgang von Goethe Tüm uzmanların aynı gorüşte olmaları hepsinin yanılmaları anlamına da gelebilir Bertrand Russell Bir tek kimseye yapılan adaletsizlik, herkese çevrilmiş bir tehdittir Charles De Montesquieu Öyle şeyler vardır ki, insan onları daha yapmadan pişman olur, fakat gene de yapar FHebbel Yanlış yapmayan insan yoktur İnsanlık yanlışını kabul ve düzeltmekle olur Albert Einstein Siz yolunuza bakın, böyle yaparsanız hedefe kendiliğinden varırsınız Mahatma Gandi Bazılarını hep aldatabilirsiniz Bazen de herkesi Ne var ki, herkesi her zaman aldatamazsınız Pineaste Barnui En kolay şey insanın kendisini aldatmasıdır, çünkü bir insan genellikle arzu ettiği şeyin gerçek olduğuna inanır Demosthenes Doğruluk, Kutup Yıldızı gibi yerinde durur, geri kalan her sey onun etrafında döner Konfiçyüs Ahlağın iyisi ve kötüsü aynı kafada bulunur Aristophanes |
|