Geri Git   ForumSinsi - 2006 Yılından Beri > Eğitim - Öğretim - Dersler - Genel Bilgiler > Eğitim & Öğretim > Tarih / Coğrafya

Yeni Konu Gönder Yanıtla
 
Konu Araçları
simgesi, tengri

Tengri Simgesi

Eski 11-04-2012   #1
Prof. Dr. Sinsi
Varsayılan

Tengri Simgesi



Buraya kadar anlattıklarıma görsel destekler vererek devam etmek istiyorum Zira tüm dünyada dağınık olarak bulunan ve her kültürün kendi anlayışı içinde yansıttığı ortak simgeleri bir bütün olarak bir arada görebilmek hem önemlidir hem de inandırıcıdır Zaten bilimin de amacı farklı gibi sanılan olayları, olguları ve oluşumları
inceleyip tümel bir bakış sunabilmektir Bu bakımdan size burada anlattıklarımı sadece sözel değil, aynı zamanda görsel görüntülerle destekleyince yaklaşımım daha tutarlı ve bilimsel olmaktadır

İlk şekilde Hitit kültüründeki Tengri damgasını sundum İlk anda çarpıcı ve şaşırtıcı gibi görünen bu yaklaşım ilginizi çekip ilerdeki açılımları beklemenizi sağlamak içindi Şimdi artık 7 yazıda bu açılımlara girebiliriz Hitit güneşinin kendisi Tengri simgesi olduğu gibi, 3 adet küçük boy Tengri damgası da Hitit kralını, kraliçesini ve baş rahibi simgeliyorlar Onların da kutsal özelliklere sahip olduklarını belirtiyorlar
Hitit inancında Tengri damgası o kadar önemli bir yer tutuyor ki duvarlara bu damgaların farklı görüntülerini defalarca çizmişlerdir Hitit Tengri Damgaları
Yandaki şekilde Anadolu Çatalhöyük bölgesinde bulunan bir Hitit tapınak duvarındaki Tengri damgaları görülüyor İlk yazıda Amerika halklarının ürettikleri Tengri simgelerinden örnekler sundum Hem kuzey Amerika halkları, hem de orta ve Güney Amerika halklarında Tengri simgelerini bulmak mümkündür Maya kültüründe daire içindeki artı işareti hem dört yönü hem de yönetici kutsal kişiyi simgeler Böylece “dört yöne hakim olan yönetici” kavramı ortaya çıkar

Tengriden Türeyenler
Dördüncü yazımızın şeklinde Tengri damgasından T harfinin ortaya çıkışını ve Tengrideki T harfi ile Teodaki T harfinin ortak bir kök damgadan (kavramdan) türediğini görmekteyiz Ayrıca Orhon abecesindeki T1 harfi ile kalın seslilerle birleşerek bir anlamlı hece oluşturan işaret olduğundan söz ettim Böylece Ön-Türklerin neden at ile bütünleştiklerini ve neden bu hayvanla birlikte mezara girdiklerini daha iyi anlayabilmekteyiz
Ayrıca, T1 işaretinin bir kare üzerinde veya bir daire üzerinde duran bir ok olması tesadüf değildir Bununla anlatılmak istenen at üzerine binmiş yönetici kişi Ok ile yönetici ve altındaki yuvarlak ile at simgeleniyor Zira, eskiden Türklerin inandığı bir atasözü vardı: “Atı olmayanın adı da olamaz” Yani, yönetici at sahibi olduğuna göre aynı zamanda adı ve sanı vardır Burada “sanı” olmak saygın olmak anlamını taşır Japonların saygın kişilere “san” dediklerini hatırlatırım

Tengri ile Ateş ilişkisi
Yukarıdaki şekilde Tengri damgasından türeyen diğer simgeleri görüyoruz Ortadaki artı işareti hem Hıristiyan dininde hem de Budist dininde kutsal sayılmıştır Şeklin sağ üst köşesinde görülen şekil mutluluk ve refah işareti olarak bilinir Eğer dönüş yönü tam tersine doğru olursa, Nazilerin gamalı haçı olur ki, mutsuzluk ve kıtlık getirir Bu bakımdan dönüş yönünün saat ibrelerinin ters yönünde olması önemlidir
Aynı şeklin sağ alt köşesinde OT yazdım Çünkü hem O harfi hem de T harfi Tenri damgasından türemiştir Üstelik bu iki harfin yan yana gelişi bir kök sözcük oluşturmaktadır OT, Ön-Türkçe “ateş” demektir Odun, sözü de “ateşe ait” anlamını taşır Zamanla yanan küçük bitkilere ot denmiştir Bu sadece bir anlam kaymasıdır Böylece Tengri kavramının /ateş, güneş/ kavramları ile ilişkisi de ortaya çıkmış oluyor
Dünyadan Tengri Örnekleri
Şekilde dünyadan çeşitli Tengri örneklerini görmekteyiz Budist gelenekte Tengri simgelerine Mandala denmiştir Sol üst köşede görülen mağara resminde insan ve elinde kalkana benzer bir Tengri damgası görülüyor Bu mağara resminin, kesin bir tarih olmasa da, yaklaşık 6,000 yıl önce, MÖ 4,000 yıllarında çizildiği tahmin ediliyor

Sağda görülen Çin damgası da çok eskidir MÖ 2,000 civarı olabilir Dairesel bir güneş ve ortasındaki ok-yay tutan savaşçı Tengrinin yer yüzündeki elçisi olarak düşünülmüş olabilir
Sol alt köşedeki resim bir Tibet mandalasıdır Küçük renkli taşlardan yapılmış olan bu Tengri simgesi mutluluk ve barış için oluşturulmuştur
Sağ alt köşedeki pişmiş topraktan yapılmış çömlek üzerindeki şekiller de aynı kavramı simgeliyorlar Spiraller güneşi veya yıldızları, artı işareti ise kollarını iki yana açmış insanı simgeliyor Böylece güneşe tapan veya gökteki yıldızlara bakan insan kavramı ortaya çıkmış oluyor Bu çömlek yukarı Nil (bugünkü Sudan) bölgesinde bulunmuştur

Görüyoruz ki, kadim kültürlerde sanat asla süs olarak algılanmamış ve dekor olarak görülmemiştir Bugün sanat eseri olarak tanımladığımız örnekler aslında dini öğeler taşıyan mistik simgelerdi İnsanlar sanat için sanat yapmıyorlardı, “inanç dünyalarını simgeleştirmek için” sanat yapıyorlardı Yani, toplum için sanat yapıyorlardı

Alıntı Yaparak Cevapla
 
Üye olmanıza kesinlikle gerek yok !

Konuya yorum yazmak için sadece buraya tıklayınız.

Bu sitede 1 günde 10.000 kişiye sesinizi duyurma fırsatınız var.

IP adresleri kayıt altında tutulmaktadır. Aşağılama, hakaret, küfür vb. kötü içerikli mesaj yazan şahıslar IP adreslerinden tespit edilerek haklarında suç duyurusunda bulunulabilir.

« Önceki Konu   |   Sonraki Konu »


forumsinsi.com
Powered by vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
ForumSinsi.com hakkında yapılacak tüm şikayetlerde ilgili adresimizle iletişime geçilmesi halinde kanunlar ve yönetmelikler çerçevesinde en geç 1 (Bir) Hafta içerisinde gereken işlemler yapılacaktır. İletişime geçmek için buraya tıklayınız.