Reşat Nuri Güntekin- Anadolu Notları &Amp; Kan Davası |
11-04-2012 | #1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
Reşat Nuri Güntekin- Anadolu Notları &Amp; Kan DavasıKİTABIN ADI ANADOLU NOTLARI KİTABIN YAZARI REŞAT NURİ GÜNTEKİN YAYINEVİ İNKİLAP VE AKA KİTAPEVLERİ BASIM YILI 08011984 SAYFA SAYISI 287 1 KİTABIN KONUSU : Bir Anadolu gezisindeki yaşanan olaylar 2 KİTABIN ÖZETİ : Kitap birçok kısa notlardan oluştuğu için içinde birçok olaylar vardır Bunlardan birkaçını sizlere anlatmak ve özetlemek istiyorum “Trende” adlı notunda trene bindiği andaki hissettiklerini yazıyor Trende en büyük zevk vagonda bir yolcunun olmamasıdır Bu yüzden her duruşta gelen yolcuya ! “Burada biri var Kantine gitti Şimdi gelir” diyerek onun gitmesini bekliyordu Bazen de uğurlamaya gelenleri yanına oturtturmak ve tren hareket edinceye kadar bekleyip daha sonra salıvermektir Yazarın kullandığı en büyük taktik hasta numarasıdır Yüzüne bir tülbent bağlayıp, parmağıyla gözünün etrafına bir parça sigara külü bulaştırıvermiş Daha olmazsa “vallahi bilmem birader, bizim dayı yılancıktan öldü Bize de mi geçti nedir ?” diye konuşuverir Herifi koydunsa bul Şoför notunda da kamyoncunun bir yol boyunca karşılaştığı tuhaf olayları anlatmaktadır Yazarın en ilgisini çektiği olay yolda süregelen tel olayıdır Her arabada tel vardır fakat yolda aracı bozulduğunda araç durup beklerken, yayına gelen kamyoncu ona tereddüt etmeden telini verir Az ileride kendi aracıda bozulduğunda teli verdiğine pişman olur Yazarın titiz ve seçici olması yazdığı notlardan da belli oluyor Yatak çarşafları adlı notunda yazar, yatak çarşaflarına dikkat ediyor Hiçbir zaman kendi gözüyle görmediği çarşaf değişimi için görevliye başvurur ve bizzat değiştirir Ama bu onun için yine yeterli değildir İçinde “ya diğer yataktan çıkartıp getirmişse” diye bir ukte kalmıştır Su onun için en önemli varlıktır Yanında ihtiyatte mutlak bir su bulunmaktadır Su bulunmazsa gidip maden suyu alıp onunla idare edermiş “Yolda Hastalık” notunda ise, geçirdiği hastalığı kendi kendine geçirmeye çalışıyor Bilgili olmasına rağmen rezil olmamak için otele çekilip terlemek suretiyle hastalığından kurtulmaya çalışmaktadır Tulüyat Tiyatrolarda yazarın kitabında 3 bölümde yer almaktadır Onun için tiyatronun kültür ve gelişme bakımından önemi büyüktür Fakat, köylere gelen tiyatrocular ve özellikle bayanların giyiniş tarzı köylü erkekleri kışkırtıyor ve köyle fitne yarattığı için genellikle tiyatrocular kovuluyordu Onun için otelde yalnız olarak yatmak huzur ve güvence vermektedir Fakat, son anda gelen davetsiz misafir onun rahatını bozar ve hiç tanımadığı kişiyle yatmanın verdiği tedirginlik onu rahatsız etmektedir Fare adlı notunda da paranın ne denli önemli olduğunu ve onun için şantaj bile yapıldığını belirtmektedir Son notu olan “Bir dost Tenkidine Cevap” adlı notunda da dostunun birinci kitaptaki eleştirilerine cevap veriyorlardı Dostu, ona bu hatıra türü notlarını roman metoduna kaçmış olduğunu belirtmiştir 3 KİTABIN ANA FİKRİ : Kısa olaylardan oluşan bu kitap ; Anadolu güzellilerini, yöre halkının yaşam tarzlarını anlatmakta ve “Çok gezen çok bilir” atasözünü doğrulamaktadır 4 KİTAPTAKİ OLAYLARIN VE ŞAHISLARIN DEĞERLENDİRİLMESİ : Kitaptaki olaylar, gerçekçi ve mantiki bir tarzdadır Olaylarda savunulan bir taraf yoktur Yazar olayları kendi çıkarları doğrultusunda yazmış ve kimi zaman kendinin olaylarını, hastalıklarını ön planda tutmuş ve tasvirden kaçınmıştır Roman tarzı yazmasını da kısa notlarda açıkça belli eder Köylüler, uyanık ve akıllı olduklarını tasvir etmiş ve göründüğü olmalarına rağmen bir takım hırslar-para gibi –onların şantaj yapmaya kadar götürmüştür Kamyoncular, birlik ve beraberliğe düşkün insanlar olarak tanınmış ve kendi eksikliğini düşünmeden ve görmeden başkalarına yardım etmeyi kendilerine bir borç bilmiştir Ayrıyeten birtakım kişilerin hala hurafelerden kurtulamadığı ve bu inançlarına devam ettiklerini görmekteyiz 5 KİTAP HAKKINDA ŞAHSİ GÖRÜŞLER : İki kitaptan oluşan Anadolu Notları, notlarda ve anılardan oluştuğu için oldukça zevkli ve sürükleyici bir anlatım içermektedir Arkadaşlarımın da zevkle okuyabileceği bir kitap olup, herkese tavsiye ediyorum 6 KİTABIN YAZARI HAKKINDA KISA BİLGİ : Reşat Nuri GÜNTEKİN : (1889-1956) İstanbul da doğmuş Edebiyat Fakültesini bitirmiş Liselerde öğretmenlik ve müdürlükler, Milli Eğitim Müfttişliği ve Paris Kültür Ataşeliği yapmıştır Reşat Nuri GÜNTEKİNİN ESERLERİ : 1 Çalıkuşu Gökyüzü 2 Dudaktan Kalbe Değirmen 3 Akşam Güneşi Yeşil Gece 4 Acımak Olağan İşler 5 Damga Gizli El 6 Kızılcık Dalları Harabelerin Çiçeği 7 Eski Hastalık Sönmemiş Yıldızlar 8 Makineler Tekkesi Tanrı Misafiri 9 Yaprak Dökümü Kan Davası 10 Ateş Gecesi Kavaklı Yeller 11 Bir Kadın Düşman Leyla ile Mecnun Son Sığınak PİYESLERİ : Hançer Balıkesir Muhasebesi Hülleci Tanrı Dağı Ziyafeti Çalıkuşu (NCumalı) Eski Şarkı Bir Köy Öğretmeni Yaprak Dökümü KİTABIN ADI KAN DAVASI KİTABIN YAZARI REŞAT NURİ GÜNTEKİN YAYIN EVİ İNKILAP KİTABEVİ BASIM YILI 1982 SAYFA SAYISI 296 1KİTABIN KONUSU Kurtuluş savaşı yılarındaki bir kan davasını anlatıyor 2KİTABIN ÖZETİ: Kurtuluş Savaşı yıllarında sokak çocuğu olarak büyüyen ve bulundukları yerden işgaller yüzünden diyar diyar dolaşan ve en sonunda Çocuk Esirgeme Kurumunda büyüyen, okuyup öğretmen olan, öğretmenlik yaparken cepheye alınan ve hayatının büyük çoğunluğu cephelerde geçen Ömer adında bir öğretmenin başından geçen bir kan davasını anlatmaktadır Olay Bozova ilçeside geçmektedirÖmer askere giderken daha önce buradan geçmiş ve dönüşte burada yaşamaya karar vermişBurada eskiden cephede tanıştığı Deli Murat lakaplı bir mühendisle birlikte yaşamaya başlarBozovanın bir köyünde öğretmenlik yapmak için istekte bulunur,tayini Aşağı Sazan köyüne çıkarBuraya gelgiği akşam bir soygun olayı olur ve bunu sokak çocuklarının yaptığı anlaşılır ve yakalanırlar ve bu çocuklar Yukarı Sazan köyünün gençleridirAşağı ve Yukarı Sazan köyleri arasında bir kan davası vardırbunun üzerine Ömer öğretmeni ve okulu bulunmayan Yukarı Sazan köyünde çalışmaya ve çocukları da yannına almaya karar verir 3KİTABIN ANAFİKRİ: Bir kan davası olayını anlatıyor ve kan davasının iki dost köyün arasını nasıl açtığı ifade ediliyor 4KİTAPTAKİ OLAYLARIN VE ŞAHISLARIN DEĞERLENDİRİLMESİ ÖMER : Sokak çocuğu olarak büyüyen ve öğretmen olan savaş başlayınca cepheye katılan bir karakterdir MURAT : Ömerin cepheden tanıdığı bir mühendis TOYGAR : İlçe doktoru 5KİTAP HAKKINDAKİ ŞAHSİ GÖRÜŞLER Kitabı okurken kan davasının ne kadar zarar verici ve insanların yaşamında derin yaralar açan bir gelenek olduğunu yazarın etkileyici anlatımı sayesinde hiç sıkılmadan öğrendim 6 KİTABIN YAZARI HAKKINDA KISA BİLGİ Yazı hayatına Birinci Dünya Savaşı sonlarında (1917) başlayan, ilk eseri de Eski Ahbap (uzun hikaye) 1917 de basılan Reşat Nuri, 1918 de tiyatro eleştiri ve araştırmaları yayımlarken bir yandan da hikayeler (Şair Dergisi, 1918/19; Nedim Dergisi, 1919; Büyük Mecmua, 1919) yazıyordu Çalıkuşu nun Vakit gazetesinde tefrikasıyla (1922) geniş bir ün kazandı Çok hareketli bir eser olan Çalışkuşu nda Anadolu, ilk idealist ve aydın kızı Feride ye kavuştu, geniş ölçüde romana girdi Bu roman az okumuş ve aydın, iki sınıfı da, doğal ve canlı diliyle kendine bağladı Reşat Nuri nin hemen bütün romanlarında dekor olarak taşra kasaba ve şehirleri çevre, tip, çeşitli problem ve görüşleriyle Anadolu atmosferi görülür Romanlarında sosyal ve hissi konuları işleyen yazar, küçük hikayelerinde bunların yanına mizahı da ekledi Yazdığı, çevirdiği, kitap biçimine girmiş veya dergi, gazete sayfalarında, tiyatro repertuarlarında kalmış tüm eserlerinin toplamı yüzü bulur; bunlardan 19 tanesi telif romandır, 7 tanesi hikaye kitabı Yazdığı, çevirdiği, uyarladığı, oynanmış, basılmadan kalmış oyunlarının sayısı roman ve hikaye kitaplarının sayısını da aşar 7 Aralık 1956da İstanbulda öldü |
|