|
|||||||
![]() |
|
|
Konu Araçları |
| bitki, hayvan, hücrelerinin, karşılaştırılması |
Hayvan Ve Bitki Hücrelerinin Karşılaştırılması |
|
|
#1 |
|
Prof. Dr. Sinsi
|
Hayvan Ve Bitki Hücrelerinin KarşılaştırılmasıHayvan ve bitki hücrelerinin karşılaştırılması Bitki ve Hayvan Hücrelerinin Benzerlikleri : 1- Çıplak gözle görülemeyip mikroskoplarla görülürler ![]() 2- Hücre zarı bulunur ![]() 3- Sitolazma bulunur ![]() 4- Çekirdek bulunur ![]() 5- Koful bulunur ![]() 6- Mitokondri bulunur ![]() 7- Ribozom bulunur ![]() 8- Endoplazmik retikulum bulunur ![]() 9- Golgi aygıtı (cisimciği) bulunur ![]() Bitki ve Hayvan Hücreleri Arasındaki Farklar : Bitki Hücresi 1- Hücre zarının dışında hücre 2- Şekilleri genelde köşelidir 3- Plastitleri vardır 4- Sentrozom bulunmaz 5- Kofulları büyük ve az sayıdadır 6- Genelde lizozom bulunmaz Hayvan Hücresi 1- Hücre zarının dışında hücre duvarı vardır duvarı bulunmaz![]() 2- Şekilleri genelde yuvarlaktır ![]() 3- Plastitleri yoktur ![]() 4- Sentrozom bulunur ![]() 5- Kofulları küçük ve çok sayıdadır ![]() 6- Genelde lizozom bulunur ![]() Hücre Zarından Maddelerin Geçişi : Hücre zarı seçici-geçirgen özelliktedir ve her madde hücre zarından geçemez ![]() Hücre zarı ; • Küçük moleküller büyük moleküllere göre, • Nötr maddeler iyonlara göre, • Yağda çözünenler maddeler, çözünmeyen maddelere göre, • (-) iyonlar, (+) iyonlara göre daha kolay geçerler ![]() Hücre zarından madde geçişi pasif taşıma ve aktif taşıma olmak üzere iki şekilde gerçekleşir ![]() a) Pasif Taşıma : Maddelerin taşınmasında hücre enerji harcamıyorsa bu taşımaya pasif taşıma denir Pasif taşımada madde, çok yoğun ortamdan (çok olduğu yerden) az yoğun ortama (az olduğu yere) geçer (Arabanın yokuş aşağı inmesi)![]() Pasif taşıma osmoz ve difüzyon olmak üzere iki şekilde gerçekleşir ![]() • Osmoz : Çözen maddenin (sıvının) çok yoğun ortamdan az yoğun ortama geçmesi ![]() • Difüzyon : Çözünen maddenin çok yoğun ortamdan az yoğun ortama geçmesi ![]() b) Aktif Taşıma : Maddelerin taşınmasında hücre enerji harcıyorsa bu taşımaya aktif taşıma denir Aktif taşımada madde az yoğun ortamdan çok yoğun ortama geçer (Arabanın yokuş yukarı çıkması)![]() c) Turgor : Çok yoğun ortama konan hücrenin su alarak kofulunun büyümesi ve kofulun hücre çeperine basınç uygulamasına turgor, bu basınca da turgor basıncı denir (Tuzlu suda bekleyen hücrenin saf suya konması)![]() ÖRNEKLER : 1- Şekerin suda çözünmesi, kolonyanın kokusunun etrafa yayılması difüzyondur ![]() 2- Bir bitki hücresi kendinden daha yoğun tuzlu su veya şekerli su ortamına konursa su kaybederek büzülür Bu olay osmozdur![]() 3- Tuzlu su veya şekerli su ortamındaki hücre, saf suya konursa hücre su alarak şişer Bu olay osmozdur![]() 6- Günümüzde Kullanılan Hücre Teorisi : Günümüzde kullanılan hücre teorisine göre; 1- Bütün canlılar, bir ya da daha çok hücreden oluşur ![]() 2- Hücre, canlının en küçük görev ve yapı birimidir ![]() 3- Hücre, kendinden önceki hücrelerin bölünmesiyle oluşur ![]() 4- Hücrede, canlıya ait bilgileri taşıyan maddeler (DNA) bulunur ![]() Alternatif Etkinlik : Mikroskobun Keşfi (Öğretmen Kitabı – 19) Amaç : Mikroskobun keşfi ile ilgili verilen bilgilerin değerlendirilmesi ve soruların cevaplandırılması ![]() Yapılacaklar : • Etkinlikte verilen metin öğrencilere okutulur ![]() • Metnin sonundaki sorular öğrencilere yöneltilir ![]() • Alınan cevaplarla öğrencilerin düşüncelerini paylaşmaları ve mikroskobun önemini algılamaları sağlanır ![]() Etkinlik : Canlının En Küçük Yapı Birimi (Ders Kitabı – 19) Amaç : 1 Aşamanın amacı bitkilerin hücrelerden oluştuğunun kavranmasıdır![]() 2 Aşamanın amacı ağız içi epitel hücresinin temel kısımlarını görerek hayvan hücresini tanımak![]() Yapılacaklar : • I Aşamada;– Öğrenciler gruplara ayrılır ![]() – Etkinlik sırasında bistüri kullanılacağı için öğrenciler uyarılır ![]() – Soğan bistüri yardımıyla dörde bölünür ![]() – Bir parça soğanın bir yaprağı çıkartılır ve pens yardımıyla soğanın bu yaprağından zarı ayrılır Ayrılan zar büyüteç ile incelenir![]() – İncelenen zar üç parçaya ayrılır ve her biri birer lam üzerine konur ![]() – Damlalık yardımıyla birinci lama bir damla su, ikinci lama bir damla yeşil gıda boyası, üçüncü lama bir damla siyah mürekkep damlatılır Arada hava kabarcığı kalmayacak şekilde üzerine lamel kapatılır![]() – Hazırlanan örnekler mikroskopta incelenir ve gözlemler deftere çizilir ![]() – Etkinlik sonunda öğrencilerin hücre duvarı, hücre zarı ve çekirdeği gözlemlemeleri beklenir ![]() – Soğan zarında görülen yapıların hayvanlarda bulunup bulunmadığı sorulur ![]() • II Aşamada;– Temiz bir lamın üzerine damlalık yardımıyla bir damla su damlatılır ![]() – Yanağın üç yüzeyi ya da dilin üst kısmı kürdanla hafifçe sıyrılır – Yanak veya dilden örnek alınırken dokulara zarar vermemeleri konusunda öğrenciler uyarılır ![]() ![]() – Kürdanın ucu ile lam üzerindeki su damlacığı içerisinde bir süre küçük daireler çizilir ![]() – Damlacığın üzerine hava kabarcığı kalmayacak şekilde lamel kapatılır ve mikroskopta incelenir ![]() – Öğrenciler mikroskopta üst üste binmiş hücre kümeleri görebilir ve bunlardan birine dikkatleri çekilir ![]() – Hazırlanan örnekteki lamelin kenarına damlalık yardımıyla metilen mavisi damlatılır ve örnek yeniden incelenerek gözlemler deftere çizilir ![]() • Bitki ve hayvan hücrelerine ait gözlemlenen resimler öğrencilere çizdirilir ve kendi resimleriyle gerçek resimler karşılaştırılır ![]() • Gözlenen hücrelerin gerçekte üç boyutlu olduğu fakat mikroskopta iki boyutlu göründüğü belirtilir ![]() • İnsan hücrelerinin hayvan hücresi olup olmadığı konusunda insanların da memeli hayvan olduğu vurgulanır ![]() • Sonuca Varalım Kısmında; – Soğan zarı hücresi köşeli, epitelyum hücre dairesel ![]() – Soğan zarı hücresinde hücre duvarı bulunur, epitelyum hücrede bulunmaz ![]() – Bitki hücreleri ve hayvan hücrelerinde gözlenen yapılardan bazıları ortak olarak bulunur ![]() Etkinlik : İki Dost Hücre (Çalışma Kitabı – 13) Amaç : Hikaye okutularak soruları cevaplamaları istenir Bu sayede bitki ve hayvanhücresinin temel kısımlarını ve bu hücreler arasındaki benzerlik ve farklılıkları öğrenmeleri sağlanır ![]() Yapılacaklar : • Tahta iki kısma bölünür Birinci kısma bitki ve hayvan hücresininbenzerlikleri, ikinci kısma da bitki ve hayvan hücresinin farklılıkları öğrenciler sayesinde yazdırılır ![]() • Hikayeden faydalanılarak hücrede bulunan yapılar ve görevlerinin neler olduğu açıklanır ![]() • Bitki ve hayvan hücreleri arasındaki benzerlik ve farklılıklar açıklanır ![]() Etkinlik : Doğru Çıkış Hangisi? (Çalışma Kitabı – 14) Amaç : Verilen soru ve cümlelerin doğruluğunun kontrol edilmesini sağlamak ![]() Yapılacaklar : • Bu etkinlik ödev olarak verilir ![]() • Cümlelerin doğru veya yanlış olması durumuna göre doğru çıkış 1 ![]() çıkıştır ![]() Etkinlik : Hücrelerdeki Benzerlik ve Farklılıklar (Çalışma Kitabı – 15) Amaç : Bitki ve hayvan hücrelerinin benzerlik ve farklılıklarının belirlenmesini sağlamak ![]() Yapılacaklar : • Bu etkinlik ödev olarak verilir ![]() • Bitki ve hayvan hücreleri arasındaki benzerlik ve farklılıklar yazılır ![]() Etkinlik : İstasyon Etkinliği (Çalışma Kitabı – 15) Amaç : Hücreyle ilgili temel kavramların uygulanmasının sağlanması ![]() Yapılacaklar : • Sınıfta üç grup oluşturulur ve gruplara isim verilir ![]() • Sınıf içinde bitki ve hayvan hücresine ait üç istasyon kurulur ![]() • Hikaye İstasyonu; Birinci istasyonda hücreleri anlatan hikaye yazılır ![]() • Resim İstasyonu; İkinci istasyonda hücreleri tanıtan resim çizilir ![]() • Slogan İstasyonu; Üçüncü istasyonda hücreyle ilgili slogan yazılır ![]() • Her istasyondaki bekleme süresi en fazla 5 dakikadır ![]() • Elde edilen ürünler sınıf panosunda sergilenebilir ![]() ![]() ![]() |
|
|
|