![]() |
Hadis Bahçesi |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Hadis Bahçesi![]() 408 ![]() [b]"Hiçbir kul, kıyamet gününde, ömrünü nerede tükettiğinden, ilmiyle ne gibi işler yaptığından, malını nereden kazanıp nerede harcadığından, vücudunu nerede yıprattığından sorulmadıkça bulunduğu yerden kıpırdayamaz ![]() Açıklamalar İnsanlar, kıyamet gününde, dünyada yaptıkları her işten hesaba çekilirler ![]() ![]() ![]() şeyler, bunların detayları, şubeleri kabul edilebilir ![]() ![]() ![]() İslami anlayışa göre ilim, insana doğruyu ve yanlışı gösterir ![]() ![]() ![]() Allah huzurunda, bildiği kadarıyla vazifesini yapıp yapmadığından, ilmini hayatına uygulayıp uygulamadığından hesaba çekilecektir ![]() İslam dini, insanın mal kazanması ve zengin olmasına engel olmaz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İnsana verilen nimetlerin en kıymetlilerinden biri de sağlık ve sıhhattir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Hadisten Öğrendiklerimiz 1 ![]() ![]() 2 ![]() ![]() 3 ![]() ![]() 4 ![]() ![]() 5 ![]() ![]() 6 ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Hadis Bahçesi |
![]() |
![]() |
#2 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Hadis Bahçesi![]() Mü'minlerin emîri Ebü Hafs Ömer ibni Hattab radıyallahu anh, Resülullah sallallahu aleyhi ve sellem'i şöyle buyururken dinledim, dedi: [b]"Yapılan işler niyetlere göre değerlenir ![]() ![]() ![]() ![]() Açıklamalar : "Yapılan işler niyetlere göre değerlenir" hadisi, insanın kazanacağı sevap ve günahlar ile yakından ilgili ve son derece önemlidir ![]() ![]() ![]() ![]() Şimdi niyetin ne olduğunu görelim: Niyet, bir işi Allah rızası için yapmayı kalbden geçirmektir ![]() ![]() ![]() ![]() Organlarımızla yaptığımız işler de fiil ve davranışlarımızdır ![]() ![]() Ameller yani yapılan işler niyete göre değer kazanır sözü, çoğu zaman organlarımızla yaptığımız işleri kapsar ![]() ![]() ![]() Kalbden geçen düşünceler, iyi niyete dayandığı zaman Allah katında değer kazanır ![]() ![]() Dil bir şeye niyet ederken kalb bu düşünceye katılmazsa, niyet makbul olmaz ![]() ![]() Abdullah İbni Ömer'in alim ve zahid oğlu Medine'nin yedi fakihinden biri olan Salim, halife Ömer İbni Abdülaziz'e yazdığı mektupta şöyle demişti: "Şunu iyi bil ki, Allah Teala'nın kuluna yardımı, kulun niyeti kadardır ![]() ![]() ![]() Herkesin yaptığı işin karşılığını niyetine göre alması şu gerçeği vurguluyor: Yapılan bir ibadet ve herkesin takdirini kazanan bir hizmet görünüş bakımından kusursuz olabilir; ancak o ibadet ve güzel hizmetin samimi bir niyetle ve sadece Allah'ın rızasını kazanmak maksadıyla yapılması şarttır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İyi niyete dayanmayan, sadece gösteriş için yapılan ibadetlerin ve güzel davranışların Allah katında hiçbir değeri bulunmadığını Peygamber Efendimiz ibretli bir misalle ortaya koymuştur ![]() ![]() - Senin uğrunda çarpıştım, sehid edildim, diyecek ![]() - Yalan söyledin ![]() ![]() Daha sonra ilim öğrenip öğreten ve Kur'an okuyan bir kimse getirilecek ![]() ![]() - İlmi öğrendim ve öğrettim ![]() ![]() - Yalan söyledin ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Hadis-i şerifin devamında zengin bir kimsenin huzura getirileceği, onun da malını Allah rızası için harcadığını söyleyeceği, ona, "cömert adam" desinler diye malını sarfettiği söyleneceği ve diğerleri gibi onun da cehenneme atılacağı belirtilmektedir ![]() Bu niyet hadisinden şöyle bir sonuç da çıkmaktadır: Aslında ibadet olmayan bazı işler, iyi niyetle yapıldığı takdirde ibadete dönüşebilir ![]() ![]() ![]() Hadis-i şerifimizde "Kimin niyeti Allah'a ve Resülü'ne varmak, onlara hicret etmekse, eline geçecek sevap da Allah'a ve Resülü'ne hicret sevabıdır" buyuruluyor ![]() ![]() ![]() "Muhacir, Allah'ın yasakladığı şeyleri bırakan kimsedir" buyurur ![]() Hadiste sözü edilen hicretten maksat, kafirlerin elinde bulunan vatanı bırakıp İslam yurduna göçmek demektir ![]() ![]() ![]() Bir adam hicret ederken dünyevî bir çıkar düşünmemiş, sadece Allah'ın rızasını kazanmayı ve Resülullah'ı hoşnut etmeyi hedef almışsa, hicreti makbul olmuştur; Allah ve Resulü'ne hicret etme sevabını elde etmiştir ![]() ![]() "Kim ahiret kazancını istiyorsa, onun kazancını çoğaltırız ![]() ![]() Bu hadis-i şerifin söylenmesine şöyle bir olayın sebep olduğu anlatılır: Sahabîlerden biri, Ummü Kays adlı bir hanımla evlenmek ister ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Hadisten Öğrendiklerimiz: 1 ![]() ![]() 2 ![]() ![]() 3 ![]() ![]() 4 ![]() ![]() 5 ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Hadis Bahçesi |
![]() |
![]() |
#3 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Hadis Bahçesi![]() 68 ![]() "Kendisini (doğrudan) ilgilendirmeyen şeyi terketmesi, kişinin iyi müslüman oluşundandır ![]() Açıklamalar Dünyada lüzumsuz, boş ve faydasız hiçbir şey yoktur ![]() ![]() ![]() ![]() İnsanı doğrudan ilgilendirmeyen şeylere bu anlamda "lüzumsuz" veya "gereksiz" denilebilir ![]() ![]() Neyin malayanî, neyin gerekli olduğunu ayırabilmek için, öncelikle sağlam değer ölçülerine sahip olmak lazımdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Malayanîyi terketmek, gerekli olanı icabeden yerde gerektiği ölçüde yerine getirmek demektir ![]() ![]() ![]() Gereksizi terketmek, lüzumluları önem sırasına koyma fikrini de beraberinde getirir ![]() ![]() ![]() Malayanî ile meşgul olmak, lüzumluları ihmal etmeye götürür ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Gerekli-gereksiz herşeyin harman olduğu günümüzde sadece lüzumlu işlerle meşgul olabilmek, ancak gerçekten olgun bir iman ile mümkündür ![]() Hadisten Öğrendiklerimiz 1 ![]() ![]() 2 ![]() ![]() 3 ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
|