![]() |
Rab Ne Demektir ? |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Rab Ne Demektir ?Rab ne demektir ? KUR'ANI KERİMDE RAB KELİMESİ 1 ![]() 2 ![]() 3 ![]() 4 ![]() 5 ![]() ![]() Rab kelimesi Kuranı Kerimde yukarıda açıkladığımız tüm manalarda kullanılmıştır ![]() ![]() A)RAB KELİMESİNİN BİRİNCİ MANADA KULLANILIŞINA MİSAL O (Yusuf) (Bundan) beni güzel bir şekilde korumuş olan Rabbime sığınırım dedi ![]() B) RAB KELİMESİNİN İKİNCİ MANADA KULLANILIŞINA MİSAL Doğrusu sizin bu mabutlarınız benim düşmanımdır ![]() ![]() “Sahip olduğunuz ne kadar nimet varsa, hepsi Allahtandır ![]() ![]() ![]() “De ki: Her şeyin rabbi yalnız O iken,Allah’tan başka rabler mi arayayım?” (Enam, 164) “Doğunun da batının da rabbi Odur ![]() ![]() ![]() C) RABBIN ÜÇÜNCÜ MANADA KULLANILIŞINA MİSAL ![]() “O rabbinizdir ve dönüşünüz O’nadır ![]() “Sonra,dönüşünüz rabbinizedir ![]() “De ki: Rabbimiz sonunda hepimizi toplar ![]() “Sizin gibi bir ümmet olmayan, ne yeryüzünde bir canlı ne de havada iki kanadıyla uçan bir kuş vardır ![]() ![]() ![]() “Sura üfürülünce,onların hepsi mezarlarından rablerinin huzuruna koşarak çıkarlar ![]() D) RAB KELİMESİNİN DÖRDÜNCÜ MANADA KULLANILIŞINA MİSAL “Onlar Allahı bırakıp ta âlimlerini ve dervişlerini rabler edindiler ![]() “Bizden hiçbir kimse Allahtan başkasını rab edinmesin ![]() Bu son iki ayette erbab (rabler) kelimesi ile kastedilen,milletlerin ve toplumların kesin olarak kendi önder ve liderleri olarak benimsedikleri kimselerdir ![]() ![]() “Yusuf (a ![]() ![]() “Haberci Yusufa geldiği zaman Yusuf ona; rabbine (efendine) geri dön ve ellerini kesen kadınların durumunu sor dedi ![]() ![]() Bu ayetlerde Hz ![]() ![]() ![]() ![]() E) BEŞİNCİ MANADA RAB KELİMESİNİN KULLANILIŞINA MİSAL “Öyleyse onlar, kendilerini açken rızıklandıran ve korkudan emin kılan bu evin sahibine ibadet etsinler ![]() “Onur ve egemenlik sahibi Rabbin,onların yakıştırdığı tüm noksan sıfatlardan beridir ![]() “Arşın maliki rabbin,onların yakıştırdığı tüm noksan sıfatlardan beridir ![]() “(Onlara) sor ki yedi göğün ve yüce arşın sahibi kimdir?” (Müminun, 86) “Göklerin,yerin,bunlar arasında ne varsa ve üzerine güneş doğan her şeyin malikidir O ![]() “Doğrusu Şiranın (yıldız) sahibi de ancak Odur ![]() Bütün bu misallerden rab kelimesinin anlamı şüphe götürmez bir şekilde ortaya çıkmaktadır ![]() Şimdi sapık kavimlerin rububiyetle ilgili görüşlerini incelememiz Kur’an-ı Kerim’in onları hangi noktalardan ve niçin reddetme yoluna gittiğini ve buna karşılık Kur’an’ın insanları nasıl bir rububiyet anlayışına çağırdığını gözden geçirmemiz gerekir ![]() Bu noktada meselenin tamamen açıklığa kavuşabilmesi için Kur’an’da söz konusu edilen sapık kavimlerin ayrı ayrı incelenip, görüşlerinin tartışılması daha uygun gözükmektedir ![]() Nuh (a ![]() Kur’an-ı Kerim’den açıkça anlaşılmaktadır ki bu kavmin mensupları Allah’ın varlığını inkar etmiyorlardı ![]() ![]() ![]() Bu kişi,sizin gibi insandan başka bir şey değildir ![]() ![]() ![]() Onlar Allah’ın yaratıcı olduğunu kabul ediyor ve hatta Rabbin birinci ve ikinci manasıyla Rab olduğunu yadsımıyorlardı ![]() ![]() ![]() “O rabbinizdir ve O’na döndürüleceksiniz ![]() “Rabbinizden bağışlanma dileyin,O bağışı oldukça bol olandır ![]() “Allah’ın yedi göğü nasıl kat kat yarattığını,aralarında aya aydınlık verip güneşin ışık saçmasını sağladığını ve Allah’ın sizi yerden bitki bitirir gibi nasıl bitirdiğini görmez misiniz?” (Nuh, 15-17) şeklinde hitap ettiğinde,onlardan hiçbiri Allah’ın rableri olmadığını veya gökleri,yeri ve kendilerini O’nun yaratmadığını ya da kainat nizamını O’nun yürütmediğini söylememiştir ![]() Onlar,Allah’ın ilahları olduğunu da inkar etmiyorlardı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 1 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() (Hz ![]() ![]() ![]() 2 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() “Ben,Allah’ın sizlere gönderdiği güvenilir elçisiyim ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Rab Ne Demektir ? |
![]() |
![]() |
#2 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Rab Ne Demektir ?AD KAVMİ Nuh kavminden sonra Kuran, Ad kavmini zikreder ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ad kavmine de kardeşleri Hudu gönderdik ![]() ![]() ![]() ![]() Eğer Rabbimiz dileseydi melekleri gönderirdi dediler ![]() İşte Ad (kavmi), Rablerinin ayetlerini inkar ettiler, peygamberlerine isyan ettiler ve her inatçı hak düşmanı zorbanın emrine uydular ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Rab Ne Demektir ? |
![]() |
![]() |
#3 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Rab Ne Demektir ?Semud Kavmi Şimdi de,Ad kavminden sonra en azgın kavim olan Semud’u ele alalım ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() “Ey Muhammed! Eğer bu insanlar sana itaatten yüz çevirirlerse onlara de ki: Ad ve Semud kavimlerinin uğradığı cinsten korkunç bir ceza ile sizi korkuturum ![]() ![]() “Semud kavmine de kardeşleri Salih’i gönderdik ![]() ![]() “Kardeşleri Salih onlara ‘kendi kurtuluşunuzu düşünüp hiç sakınmaz mısınız? Doğrusu ben size gönderilmiş güvenilir bir elçiyim,öyleyse Allah’tan korkun ve bana itaat edin… Yeryüzünde fesat çıkarıp ıslah etmeyen haddini aşmışlara itaat etmeyin’ dedi ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Rab Ne Demektir ? |
![]() |
![]() |
#4 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Rab Ne Demektir ?İbrahim (a ![]() Bu kavmin kralı Nemrud hakkında yanlış bir genel anlayış vardır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kur’an’ın bu konudaki izahları o denli açık olmasına karşın,insanların bu meseleyi anlamaktan uzak kalmalarına şaşırmamak elde değil ![]() ![]() ![]() “Üzerine gece (karanlığı) çökünce bir yıldız gördü ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Yukarıdaki ayetlerden Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() “Onlara önlerinden ve arkalarından peygamberler geldi”(Fussilet,14) ayet buna delalet etmektedir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Nitekim, İbrahim (a ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Daha sonraları Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() “Kendilerinin uluhiyet ve rububiyete ortak olduklarına dair Allah sizlere hiçbir senet (delil) göndermediği halde, siz onları Allah’a ortak koşmaktan korkmazken,ben neden sizin Allah’a ortak koştuklarınızdan korkayım?” (En’am,81 “Sizden de, sizin Allah’tan başka çağırdıklarınızdan da uzak duruyor ve Rabbime sığınıyorum ![]() “O (İbrahim) ‘Hayır, rabbimiz ancak, göklerin ve yerin rabbidir ![]() ![]() ![]() ![]() “Bir zaman İbrahim babası ve kavmine şöyle demişti: Siz kime tapıyorsunuz? Allah’ı bırakıp ta kendi uydurduğunuz ilahlara kulluğu mu istiyorsunuz? O halde alemlerin rabbi hakkında düşünceniz nedir?” (Saffat, 85-87) “(İbrahim (a ![]() ![]() ![]() ![]() Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Konunun Nemrud’la ilgili boyutuna gelince;Onun Hz ![]() ![]() “Allah kendisine hükümdarlık verdi diye İbrahim’le,Rabbi hakkında tartışanı gördün mü? İbrahim ona ‘Ölüm de hayat ta Rabbimin elindedir’ deyince,o da ‘Ben de öldürür ve diriltirim’ demişti ![]() ![]() Kur’an’ın naklettiği bu konuşmadan,asıl tartışmanın Allah’ın var olması ya da yok olması hakkında değil de,İbrahim’in (a ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ayette geçen “Allah kendisine hükümranlık verdi diye” ibaresiyle onun,bu rububiyet iddiasının temelini hükümranlık sanısına dayandırdığına işaret edildiği açıkça anlaşılmaktadır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Rab Ne Demektir ? |
![]() |
![]() |
#5 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Rab Ne Demektir ?Lut (a ![]() Kur’an-ı Kerim’den öğrendiğimize göre bu kavim de ne Allah’ın varlığını inkar ediyor ve ne de birinci ve ikinci anlamda Allah’ın yaratıcı ve rab olduğunu yadsıyordu ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() “Kardeşleri Lut onlara bir zaman şöyle demişti: Siz hiç (Allah’tan) sakınmaz mısınız? Doğrusu ben sizlere gönderilmiş,güvenilir bir elçiyim ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Böyle bir hitabın Allah’ın varlığını,yaratıcı ve rab olduğunu inkar etmeyen bir kavme yapılacağı açıktır ![]() ![]() ![]() “Ey Lut,eğer bu söylediklerinden vazgeçmezsen ülkeden sürülenlerden olacaksın ![]() Kur’an’da bu hadise başka bir yerde şu şekilde anlatılmaktadır: “Lut da kavmine gönderildiğinde ‘Siz sizden önce dünyada hiç kimsenin yapmadığı aşağılık bir fiil işliyorsunuz ![]() ![]() Bu,hiç de Allah’ı inkar eden bir kavmin cevabına benzemiyor ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Rab Ne Demektir ? |
![]() |
![]() |
#6 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Rab Ne Demektir ?Şuayb (a ![]() Şimdi de Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Aşağıda nakledeceğimiz ayetler bizim bu açıklamalarımızı tasdik etmektedir ![]() Medyen’e de kardeşleri Şuayb’i gönderdik ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ey kavmim,ölçüyü ve tartıyı adaletle tamıtamına yapın,insanlara eşyalarını eksik vermeyin ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Namazın bize atalarımızın tapınageldiklerine ibadeti terk etmeyi mi emrediyor” ibaresi onların uluhiyet ve rububiyet konusunda düşmüş oldukları sapıklığı çok açık bir şekilde göstermektedir ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Rab Ne Demektir ? |
![]() |
![]() |
#7 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Rab Ne Demektir ?Firavun ve Hanedanı Şimdi de,hakkında Nemrud ve kavminden daha fazla oranda yanlış kanılar bulunan Firavun ve kavmini ele alalım ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Aslında meselenin özü şudur; Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Nitekim,bir Kıpti liderin,Firavun’un sarayında yapmış olduğu konuşma,bunun açık delilidir ![]() ![]() ![]() “Rabbinizden size apaçık ayetler getirdiği halde,Rabbim Allah’tır dediği için mi bu şahsı öldüreceksiniz? Eğer yalancı ise,yalanının vebali kendisine ![]() ![]() ![]() “…Ey kavmim,nice büyük kavimlerin üzerine gelen o günün,size de gelmesinden ve sonunuzun Nuh,Ad,Semud ve onlardan sonra gelen kavimlerinki gibi olmasından korkarım…” (Mümin,30-31) “Daha önce Yusuf da size apaçık burhanlar getirmişti ![]() ![]() ![]() “Ey kavmim,ne tuhaftır ki ben sizi kurtuluşa davet ettiğim halde,siz beni ateşe çağırıyorsunuz ![]() ![]() ![]() Bu ayetler Hz ![]() ![]() ![]() Bu yüce peygamberin öğretisinden etkilenmiş olmaları hasebiyle,Mısır halkı,Allah’ın varlığından; O’nun ilah ve rab olarak tabiat güçleri üzerindeki hüküm ve tasarrufundan;gazabından korkulan,rahmetine ümit bağlanan üstün ve kahir bir mabut olduğundan büsbütün habersiz kalmaları mümkün değildi ![]() Son ayetten şu da açıkça anlaşılmaktadır ki,bu kavim,Allah’ın uluhiyet ve rububiyetini kati bir şekilde inkar etmeyip,bunların sapıklığı da diğer kavimlerde açıkladığımız cinstendi ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu sözler,Allah ve melekler hakkında tamamen habersiz bir kimsenin sözü olabilir mi? yine başka bir yerde,Hz ![]() ![]() “Firavun O’na: ‘Ey Musa! Ben seni büyülenmiş sanıyorum’ dediğinde Musa da O’na: Andolsun ki bunları,göklerin ve yerin rabbinin açık açık ibretler olarak indirdiğini biliyorsun ![]() ![]() Başka bir ayette Allah Teala, Firavun kavminin kalbi durumlarını şöyle beyan buyurmaktadır: “Ayetlerimiz gözlerinin önüne serilince, “Bu apaçık bir sihirdir” dediler ![]() ![]() Kur’an-ı Kerim iki taraf arasında geçen başka bir diyaloğu şu şekilde aktarır: “Musa ‘yazıklar olsun size’ dedi ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu siyasi gerçek ortaya çıktıktan sonra,şimdi,Hz ![]() ![]() ![]() 1 ![]() ![]() ![]() “Yeryüzünde bozgunculuk yapsınlar,seni ve tanrılarını terk etsinler diye mi Musa (a ![]() Diğer taraftan yine saray ehlinden,ancak,Hz ![]() ![]() “Siz,beni Allah’ı inkar etmeye ve hiçbir ilmi delile sahip olmadığım birini O’na ortak koşmaya mı davet ediyorsunuz?” (Mümin, 42) Bu iki ayeti;tarihi araştırmalar ve arkeolojik bulgularla birlikte değerlendirirsek,Firavun’un hem kendisinin hem de kavminin,rububiyetin birinci ve ikinci manaları itibariyle bazı tanrıları İlahlıkta Allah’a ortak koştuklarını ve onlara tapındıklarını açıkça görürüz ![]() 1 ![]() ![]() 2 ![]() ![]() Bu ibarelerden Firavun’un kendisinden başka tüm ilahları tanımadığı anlamı çıkarılmamalıdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Aynı şekilde,Kur’an’ın bu ayetlerinden anlaşılmaktadır ki,Firavunların sadece kendilerinin Mısır’ın mutlak egemenliğine sahip oldukları iddialarıyla beraber,duygu ve düşüncesinde kendi hakimiyetlerini iyice pekiştirebilmek gayesiyle,sahte tanrılarla kendi aralarında birtakım bağlar kurarak bir çeşit kutsanmışlık iddiasında da bulunmuşlardır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 3 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kur’an’ın ifadesiyle Firavun,bu iddialarının temellerini şuna dayandırmaktaydı; “Firavun kavmine; ‘Ey kavmim!’ diye seslendi ![]() Aynen Nemrud da rablik iddiasını işte bu temellere dayandırıyordu: “Allah kendisine hükümranlık verdi diye İbrahim’le rabbi hakkında tartışanı gördün mü?” (Bakara, 258) Hz ![]() ![]() ![]() 4 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() “Metafizik nitelikte de,siyasal ve toplumsal anlamda da sadece O,tek başına İlahtır ve Rabdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() “Muhakkak ki biz Musa’yı ayetlerimizle ve açık bir belgeyle, (sultantorite) Firavun ve onun ileri gelenlerine gönderdik ![]() ![]() ![]() “Biz,onlardan önce Firavun’un kavmini imtihan etmiştik ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() “ (Ey ehl-i Mekke) Nasıl ki Firavuna bir elçi göndermişsek,size de durumunuza şahitlik edecek bir elçi gönderdik ![]() ![]() “Firavun, Ey Musa, (siz ne tanrıları ve ne de şahlık ve krallık hanedanlarını rab olarak görmüyorsanız,o halde) sizin rabbiniz kimdir? diye sorunca, Musa da; ‘Bizim rabbimiz,her şeye özel bir düzen veren ve sonra ne yapacağını gösterendir’ demişti ![]() “Firavun ‘bu alemlerin rabbi dediğin de nedir?’ diye sormuştu da,Musa; ‘eğer gerçekten inanmak istiyorsanız,bilinki O,göklerin,yerin ve her ikisi arasındakilerin rabbidir’ diye cevap vermiş, Firavun etrafındakilere ‘işitiyor musunuz?’ demişti ![]() ![]() ![]() “Firavun ‘Ey Musa,büyü ile bizi topraklarımızdan çıkarmaya mı geldin?’ dedi ![]() “Firavun ‘bırakın da Musa’yı öldüreyim’ dedi, İsterse rabbini yardıma çağırsın ![]() ![]() “Bu ikisi sihirbazdırlar ![]() Buraya kadar sıraladığımız bütün bu ayetleri dikkatlice gözden geçirirsek,Rububiyet konusunda başka dönemlerde ve başka ülkelerde yaşayıp gitmiş toplumların içine düşegeldikleri sapıklığın karanlık gölgesini Nil vadisinde de görmekteyiz ![]() Yine,Musa ve Harun (a ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Rab Ne Demektir ? |
![]() |
![]() |
#8 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Rab Ne Demektir ?Yahudi ve Hıristiyanlar Firavun ve kavminden sonra karşımıza İsrailoğullarıyla,Yahudi ve Hıristiyan inanç-ibadet sistemini benimseyen toplumlar çıkar ![]() ![]() ![]() Bu sorunun kapsamlı cevabını bizzat Kur’an’da bulmaktayız: “De ki; Ey Kitap ehli,dininizde haksız yere aşırılığa dalmayın,daha önce sapmış,birçoklarını da saptırmış ve doğru yoldan çıkmış bir kavmin heveslerine uymayın ![]() Bu ayet-i kerimeden anlaşılmaktadır ki, Yahudi ve Hıristiyan kavimleri de kendilerinden önce gelen kavimler gibi aynı noktalarda sapıtmışlardır ![]() ![]() “Yahudiler ‘Üzeyr Allahın oğludur’ dediler ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() “Allah,Meryem oğlu mesih’in ta kendisidir diyenler şüphesiz,kafir olmuşlardır ![]() ![]() ![]() “Allah üçten biridir diyenler hiç şüphesiz kafir olmuşlardır ![]() ![]() ![]() “Allah demişti ki: ‘Ey Meryem oğlu İsa,insanlara sen mi ‘beni ve annemi Allah’tan başka ilahlar olarak benimseyin’ dedin?’ Haşa dedi, sen yücesin,benim için gerçek olmayan bir şeyi söylemek bana yakışmaz ![]() ![]() “Allah’ın,kitap,hüküm ve peygamberlik vererek yücelttiği bir kişinin,insanlara ‘Allah’ı bırakıp ta bana kulluk edin’ demesi yakışmaz ![]() ![]() ![]() Bu ayetlere bakarak,Ehl-i Kitab’ın sapıtmasına yol açan birinci noktanın şu olduğunu görüyoruz: Onları dindeki mevki ve makamlarından dolayı peygamber,evliya ve melekler sevgi ve saygıya layık görmüşler,onlara karşı hürmet ve tazimde çok aşırı gitmişler,böylece onların gerçek makamlarını gözlerinde aşırı derecede büyüterek ,ilahlık makamına eriştirmişler,Allah’ın işlerine ortak yapmışlardı ![]() ![]() ![]() Onların sapıttığı ikinci noktayı şu ayet açıklamaktadır: “Onlar Allah’ı bırakıp ta alim ve rahiplerini rabler edindiler ![]() Ayet-i kerimenin de belirttiği gibi,din düzeni içerisinde,işleri sırf,Allah’ın şeriatını öğretmek ve toplumun ahlakını Allah’ın rızasına uygun bir şekilde ıslah etmek olan kişiler,gitgide öyle bir özellik kazanmaya başladılar ki,artık onlar kendi arzu ve heveslerine göre istediklerini haram,istediklerini de helal kılmaya başladılar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() “Kendilerine Allah’ın kitabından bir pay verilmiş olanları görmedin mi; Onlar Cibt ve Tağuta inanıyorlar ve küfredenlere; ‘Bunlar inananlardan daha doğru yol üzerindeler’ diyorlar ![]() “De ki; Allah katında fasıklardan daha kötü cezanın kime uygulandığını size haber vereyim mi? Allah kimlere lanet ve gazap etmiş, kimlerden maymunlar,domuzlar,tağuta kulluk edenler yapmışsa, işte onlar yeri en kötü ve doğru yoldan en fazla sapmış olanlardır ![]() Cibt; sihir,muska,tılsım,kehanet,fal cılık,uğursuzluk ve fıtrata aykırı işler gibi vehmin bütün kısımları ile hurafeler için kullanılan geniş kapsamlı bir sözcüktür ![]() Tağut ise; Allah’a karşı isyana kalkışmış ve kulluk sınırını aşarak ilahlık bayrağını yükselten bütün şahıs,zümre ya da yönetimlerdir ![]() O halde, Yahudi ve Hıristiyanlar,yukarıda zikrettiğimiz iki büyük sapıklıktan birinci sapıklığı işlemekle her çeşit vehim ve hurafeleri kalp va kafalarına iyice yerleştirmişler,ikinci sapıklığı isteyerek de alim,rahip,zahid ve sofilerine kul olmuşlar; böylece Allah’a açıkça karşı çıkan zalim ve despotların tutsağı ve birer uydusu durumuna düşmüşlerdir ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Rab Ne Demektir ? |
![]() |
![]() |
#9 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Rab Ne Demektir ?Arap Müşrikleri Şimdi de, Peygamber Efendimiz (s ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() “ Ey Muhammed de ki; ‘Yer ve onda bulunanlar kimindir, biliyorsanız söyleyin’ ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() “Sizleri karada ve denizde yürüten işte O’dur ![]() ![]() ![]() “Denizde bir afete yakalandığınız zaman Allah’tan başka, çağırdıklarınızın hepsi kaybolur gider ![]() ![]() ![]() Arap müşriklerinin mabudları hakkındaki görüşleri Kur’an’da,kendi dillerinden,şöyle zikredilmektedir; “Allah’tan başka veliler edinenler ‘Onlara, ancak bizi Allah’a yaklaştırsınlar diye,ibadet ediyoruz’ derler ![]() “Onlar Allah indinde şefaatçilerimizdir derler ![]() Yine Arap müşrikleri, hayati konularda da mabutlarının kendilerini yönlendirdiği gibi bir fikre de sahip değildiler ![]() “Koştuğunuz ortaklardan hiç hakka eriştireni var mı? diye sor onlara…” (Yunus, 34) Ancak,bu soruyu işittikleri halde müşrikleri sonsuz bir sükut kaplamakta ve onlardan hiçbiri çıkıp ta “Evet, Lat,Menat,Uzza ya da diğer mabudlar bize düşünce ve amel bağlamında doğru yolu göstermekte, dünya hayatımızda bize adalet,selamet ve barış yöntemlerini öğretmekte ve onlardan kaynaklanan ilimle kainattaki temel gerçekleri öğrenme yolu açılmaktadır” diyememektedir ![]() “…De ki; Ama Allah doğruya eriştirir ![]() ************************************************** ** Bütün bu açıklamalardan sonra,şimdi şu sorunun cevabını vermemiz gerekiyor; Arap müşriklerinin rububiyet bağlamında, Allah’ın kendilerine peygamber göndermesini ve kitap indirmesini gerektiren ne gibi bir sapıklığı söz konusu idi? Bu sorunun cevabını bulmak üzere Kur’an-ı Kerim’e müracaat ettiğimizde; onlarda da,gelmiş geçmiş bütün eski sapık kavimlerde rastladığımız, akide ve ameldeki o iki temel sapıklığı buluyoruz ![]() 1 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 2 ![]() ![]() ![]() Nitekim, Kur’an onların birinci sapıklıkları hakkında şöyle buyurmaktadır: “İnsanlardan öyleleri vardır ki tapınmanın sınırında durarak Allah’a ibadet ederler ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() “Allah’ı bırakıp ta,kendilerine zarar da fayda da veremeyenlere tapar ve bunlar Allah katında bizim şefaatçilerimizdir derler ![]() ![]() “Ey peygamber! De ki; Siz gerçekten yeri iki günde yaratmış olanı inkar edip te,başkalarını ona eş ve ortaklar mı koşuyorsunuz?” (Fussilet, 9) “De ki; Allah’ı bırakıp ta,size zarar ve yarar verme selahiyeti taşımayanlara mı tapıyorsunuz? Halbuki işiten ve bilen sırf Allah’tır ![]() “İnsana bir sıkıntı,bir zarar dokunduğu zaman Rabbine içtenlikle yönelerek yakarır ![]() ![]() “Sahip olduğunuz her nimet Allah’tandır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İkinci sapıklığa gelince,bununla ilgili olarak Kur’an-ı Kerim’de şu delilleri buluyoruz: “Aynı şekilde,Allah’a ibadette ortak koştukları kimseler,müşriklerden birçoğuna öz çocuklarını öldürmeyi süsleyip çekici kılmıştı ![]() ![]() Bu ayette “ortak koştukları” deyimiyle kastedilenler putlar veya ilahlar değil, evlat öldürmeyi arap toplumuna bir iyilik ve faziletmiş gibi gösteren ve Hz ![]() ![]() ![]() ![]() “Yoksa, Allah izin vermediği halde sanki dinmiş gibi kanunlar koyan ortaklar mı edindiler?” (Şura, 21) “Din” kelimesinin açıklamasını ilerde yapacağız ve söz konusu açıklama ile birlikte bu ayetin anlamı da ayrıntılı bir şekilde ortaya çıkacaktır ![]() ![]() KUR’AN’IN ÇAĞRISI Şimdiye kadar incelediğimiz kavimlerin gözünde,metafizik manada yaratıkları rızıklandırması,ihtiyaçlarını görmesi,sıkıntılarını gidermesi ve koruyup kollaması anlamlarıyla Rabb kavramı başka bir keyfiyete sahipti ![]() ![]() Yine Rab kavramının,emretme ve nehyetme yetkisine sahip tek merci,egemenliğin tek sahibi,hidayet ve yönlendirme kaynağı,kanun koyucu,ülkenin başkanı ve toplumun merkezi olması şeklindeki anlamı onların gözünde tamamen başka bir niteliğe sahipti ![]() Bu anlayışları nedeniyle onlar;teorik planda Allah’ı mutlak otorite,egemen güç v ![]() ![]() ![]() ![]() Bu sapıklığı ortadan kaldırmak için yüce Allah her dönemde değişik toplumlara kendi içlerinden peygamberler göndermiş ve son olarak da bu görev için Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Rububiyette hiçbir anlamda, hiçbir yaratığın Allah’tan başka hiç kimsenin en ufak payı yoktur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu çağrıyı Kur’an’ın sunduğu şekliyle bizzat Kur’an’ın dilinden dinleyelim: “Gerçekte sizin rabbiniz,gökleri ve yeri altı günde yaratan sonra da arşa istiva eden Allah’tır ![]() ![]() ![]() ![]() “Göklerden ve yerden sizi rızıklandıran kimdir? Kulaklara duyma,gözlere görme gücü veren kimdir? Kimdir ölüyü diriden,diriyi de ölüden çıkaran? Kimdir bu alem nizamını yürüten (çekip,çeviren)? diye sor onlara ![]() ![]() ![]() ![]() “O, gökleri ve yeri hak üzere yaratmıştır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() (Zümer, 5-6) “Allah,geceyi kendisinde sükun bulmanız için yaratmış,gündüzü de aydınlatmıştır… İşte budur rabbiniz olan Allah ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() “Allah sizi topraktan yarattı… Geceyi gündüzle,gündüzü de geceyle perdelemektedir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() “Gerçek şu ki, sizin bu ümmetiniz tek bir ümmettir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() “Rabbinizden size indirilene uyun, O’nu bırakıp ta başka velilere uymayın ![]() “De ki; Ey Kitap Ehli bizimle sizin aranızdaki şu ortak bir kelimeye gelin ![]() ![]() “Kim Rabbine kavuşmayı umuyorsa,artık salih bir amelde bulunsun ve Rabbine ibadette hiç kimseyi ortak koşmasın ![]() Bu ayetlerden açıkça anlaşılmaktadır ki, Kur’an rububiyeti tamamıyla hakimiyet ve egemenlikle eşanlamda tutmakta ve Rabb’in kainatın mutlak sultanı,ortaksız sahibi ve hakimi olduğu şeklinde bir düşünceyi gözlerimizin önüne sermektedir ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
|