Geri Git   ForumSinsi - 2006 Yılından Beri > Forum İslam > İslami Genel Konular

Yeni Konu Gönder Yanıtla
 
Konu Araçları
altının, hesaplama, hesaplanır, zekatı

Altının Zekatı Nasıl Hesaplanır , Altının Zekatı Hesaplama

Eski 10-28-2012   #1
Prof. Dr. Sinsi
Varsayılan

Altının Zekatı Nasıl Hesaplanır , Altının Zekatı Hesaplama



Peygamber Efendimiz Hazretleri (sav) bir hadislerinde, "Altin üzerinden yirmi miskalden azinda zekat yoktur, gümüs üzerinden iki yüz dirhemden azinda zekat yoktur" buyurarak, altin ve gümüsün nisap miktarini belirlemistirBu da günümüz ölçülerine göre altinda 85 gram, gümüste 595 gram eder*

85 gram altinin zekati 2 gram altindir Bu ise 1/40 demektir85 gramdan sonrasi, yaklasik 20 gram olmadikça zekata tabi degildir85+20 olursa, o yirmi gram da ayrica zekata tabidirAncak 20 gramdan az olan altin zekata tabi olan baska bir seyle mesela para ile birlikte hesaplandiginda nisap miktarina ulasiyorsa yine zekati verilir85 grama ilaveten mevcut olan 20 gram altinin zekata tabi olmamasi, Imam-i Azam 'a göredirTalebesi olan Imam Ebu Yusuf ve Imam Muhammed'e göre bu fazlaligin da kirkta biri zekat olarak verilir

Imam Safii ve diger mezhep imamlari da fazlalik için 1/40 zekat verilecegi görüsündedirler Gümüste de ölçü 1/40'dirBuna göre 595 gram gümüsün zekati, 15 gram gümüsdür

Altindan veya gümüsten yapilmis sanat eserleri eger nisap miktarina ulasirsa zekati verilir Böyle bir antika eserin zekati eger kendisinden verilecekse tartilir, kirkta biri zekat olarak verilirFakat baska birseyden verilirse, degeri nazara alinirKendi cinsinden ödendigi takdirde de Imam-i Azam ve Ebu Yusuf'a göre degeri esas alinir

Hanefi mezhebine göre altin, gümüs ve ticari mallarinin nisap miktarinda bunlarin bir cinsten bulunmasi sarti aranmazMesela bir kimsenin bir miktar altini, biraz gümüsü, biraz da ticaret esyasi bulunsa, bunlarin toplami nisap miktarina ulassa, böyle birinin zekat vermesi farzdir Safii'ye göre altin ile gümüs farkli cinsten olduklari için, nisapta beraber hesaplanmazlar

* Altin için 72, 91, 96 ve 100 grami; gümüs için de 642 ve 700 grami esas alanlar da vardir Bu farkliligin nereden kaynaklandigini daha önce anlattikOraya bakilabilir

Karisik altinin zekati (Magsus)

Magsusun ( halis olmayan, yani yabanci madenler karismis olan altin veya gümüs ) zekati hakkinda mezheplerin çesitli görüsleri vardirMesela Hanefi alimlerine göre, altin veya gümüsün halis olmasi sart degildirIçindeki altin veya gümüs agirligi yabanci madenlerden fazla veya ona esit ise, tamamini altin veya gümüs olarak düsünüp zekatini vermek gerekir

Safiilere göre, "magsus" olan altinin içerisndeki halis altin kismi nisap miktarina ulasmadikça zekatini vermek gerekmez

Zinet esyasina zekat düser mi?

Kadinin kullandigi zinet esyasi ya altindan, ya gümüsten veya inci,elmas,yakut ve zümrüt gibi kiymetli taslardan yapilan kadinlarin zinet esyasina zekat düsmedigi hususunda bütün alimler ittifak halindedirAncak zinet esyalarina zekat düsüp düsmeyecegi hususunda mezhepler arasinda farkli görüsler vardir

Mesela Hanefi mezhebine göre, altindan veya gümüsten yapilmis olan, nisan yüzügü, küpe,bilezik gibi zinet esyalari nisap miktarina ulastiginda, üzerinden bir sene geçtigi zaman zekat vermek gerekirBu zinet esyalarinin zekati kendi cinsinden degil de baska bir seyle, mesela para ile ödenecekse, kiymetleri esas alinirBunda ittifak vardirKendi cinsleriyle, yani altin veya gümüsle ödenecegi takdirde ise Imam-i Azam ve Imam Ebu Yusuf 'a göre grami, Imam Züfer'e göre kiymetleri ,Imam Muhammed'e göre ise daha faydali olan hangisi ise o esas alinirMesela 85 gram agirliginda olan bir altin bilezik, üzerindeki sanat eseri sebebiyle fiyat itibariyla 110 gram altin degerinde olsa, eger altindan baska birseyden verilecekse,85 gramin degil, maddi degeri olan 110 gramin zekati verilirFakat altin olarak verilecekse, Imam-i Azam ve Imam Ebu Yusuf'a göre 85 gramin zekati verilirAltin ve gümüsten olan zinet esyasinin zekatini vermek Hanefi mezhebine göre gerektigi halde, cumhur dedigimiz müçtehidlerin çogu, zinet esyasina zekat düsmeyecegi kanaatindedirMesela Safii, Maliki,Hanbeli mezhebine göre ve birçok Sahabi ve Tabiine göre zinet esyasina zekat düsmezKaynakwh: Altının zekatı nasıl hesaplanır?

Safii mezhebine göre, kadinin sahip oldugu altin ve gümüsten olan zinet esyasinin üzerinden bir sene geçmis olsa bile, zekata tabi olmazBu mezhebe göre, kadinin zinet esyasi insanin normal olarak kullandigi elbise gibidir, sahsi ihtiyacidir

Maliki ve Hanbeliler'e göre kadinin kullanma hakkina sahip olduklari zinetlerin zekata tabi olmadigi görüsündedirlerFakat Malikiler'e göre bir anne ,kizi için veya bir erkek evlenmeden önce ileride lazim olacak düsüncesiyle aldigi zinet esyasi üzerinden bir sene geçtigi takdirde zekatini vermesi gerekirYine bu mezhebe göre kullanilmayacak derecede kirilan zineti tamir ettirme düsüncesi olmazsa,zekatini vermek gerekir

Erkeklerin ise altindan zinet esyasi kullanmalari caiz degildirKullanilirsa , zekata tabi mallariyla birlikte nisaba ulasirsa, zekat vermeleri farz olur ( Mezahibü'i-Erbaa, 2:602 ; Muvatta, Zekat:5 )

Ancak " Kadinin zinetine zekat düsmez" diyen alimler, kadinin zinet esyasinin örfe ve içtimaimevkisine göre normal olmasini ve zekattan servet kaçirma gibi bir niyet tasinmamasini sart kosmuslardir Israfa ve gösterise kaçan veya zekatinin verilecegi kanaatindedirler ( Hukuk-u Islamiyye Kamusu, 4:112 )

Bazi müçtehidler de "Bunlarin zekati ihtiyaci olanlara emaneten vermektirVeya süs esyalarina sadece bir defaya mahsus olmak üzere zekat düser" hükmünü benimsemislerdir Zinet esyasina zekatin verilecegini savunan alimlerin de, verilmeyecegini savunan alimlerin de delilleri vardirMesela,zinet esyasinin zekata tabi oldugunu savunan Hanefiler ve Mücahid Zühri gibi alimler,su hadisi görüslerine delil olarak zikrederler:

Bir kadin ile kizi beraber Resulullah (sav)'a gelmistiKizin kolunda iki tane kalin bilezik vardi Resulullah(sav) kadina, "Bunun zekatini veriyor musun?" dedi Onon "Hayir" cevabi üzerine de söyle buyurdu:

"Kiyamet gününde Allah(cc)'in onlarin yerine sana atesten iki bilezik taktirmasi hosuna gider mi?"

Bu tehdidi duyan kadin hemen onlarin çikartti ve "Ikisi de aziz ve celil olan allah ve Resulüne aittir" diyerek Resulullah (sav)'a uzatti ( Ebu Davud, Zekat:9 )

Yine bu alimler, Peygamber Efendimiz Hazretleri (sav) Hz Aise(ranha) 'nin parmaklarindaki büyük yüzüklerin zekatini vermedigini söylemesi üzerine, "Onlarin zekatini vermemen atese girmen için sana yeter" ( Ebu Davud, Zekat:9) seklindeki tehdidini de delil olarak zikrederlerKaynakwh: Altının zekatı nasıl hesaplanır?

Zinet esyasina zekat düsmeyecegini söyleyenler de, "Zinet esyasi zekata tabi degildir" ( Darekutni, Sünen,2 :107 ) hadisini ve HzAise (ranha)'nin kardesinin yetim kizlarina baktigini, onlarin zinet esyasi oldugu halde zekatlarini vermedigini görüslerine delil olarak zikrederler(Muvatta, Zekat:5) Ayrica HzCabir bin Abdullah (ra) zinetin zekati hususundaki bir suali verilmeyecegi seklinde cevaplandirdigini söylerler

Bu hususta Hanefi mezhebinin esas alinmasi, fakirleri koruma açisindan daha uygundur

Sahsi fikrime göre ise; her iste oldugu gibi mümin olayin vera tarafina sarilmali ve imaninin derecesini süpheli taraftan sakinarak göstermelidirAllahu alem

Alıntı Yaparak Cevapla
 
Üye olmanıza kesinlikle gerek yok !

Konuya yorum yazmak için sadece buraya tıklayınız.

Bu sitede 1 günde 10.000 kişiye sesinizi duyurma fırsatınız var.

IP adresleri kayıt altında tutulmaktadır. Aşağılama, hakaret, küfür vb. kötü içerikli mesaj yazan şahıslar IP adreslerinden tespit edilerek haklarında suç duyurusunda bulunulabilir.

« Önceki Konu   |   Sonraki Konu »


forumsinsi.com
Powered by vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
ForumSinsi.com hakkında yapılacak tüm şikayetlerde ilgili adresimizle iletişime geçilmesi halinde kanunlar ve yönetmelikler çerçevesinde en geç 1 (Bir) Hafta içerisinde gereken işlemler yapılacaktır. İletişime geçmek için buraya tıklayınız.