|
![]() ![]() |
|
Konu Araçları |
başörtüsü, eliaçık, ihsan, konusundaki, kuran, yazısı |
![]() |
Say. İhsan Eliaçık İn, Başörtüsü Konusundaki Yazısı Ve Kur'an..... |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Say. İhsan Eliaçık İn, Başörtüsü Konusundaki Yazısı Ve Kur'an.....Sayın İhsan Eliaçık, Kur’an da başörtüsü emri var mı, konusunda bir yazıyı kaleme almış ![]() ![]() ![]() Ben, yazının yalnız başın örtünmesi kısmını sizlere alıntı yaparak, onun üzerinde sizleri de düşünmeye davet etmek istiyorum ![]() ![]() (Türkiye'de uygulanan başörtüsü yasağı "hukuka" dayanmadığı için hukukî çözüm de olamıyor ![]() ![]() Bu yasağın tek sebebi var; zor ![]() ![]() ![]() Zordan kasıt nedir bilemiyorum, ama dini konularda bu tür sorunların çözümleri, aslında anayasamızda açıkça vardır ![]() ![]() ![]() Laik devlet yönetimini seçmiş Avrupa, Amerika gibi ülkelerde, neden başörtüsü sorun olmuyor, herkes rahatça başını örtüyor ve istediği yerde çalışıyor da, ülkemizde sorun oluyor diye, hiç düşünüyor muyuz? Laik devlet yönetimi her dinin, bizzat birey tarafından kendi inancını, itikatlarını özgürce yaşanması adına önlemler alan, kanunlar koyan bir devlet yönetim şeklidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Şunu da lütfen unutmayalım ![]() ![]() ![]() ![]() Gelelim kadının başının örtmesi, Allah emrimidir konusuna ![]() ![]() (Öte yandan bir İslâm devletinin (aslında adalet devletinin) insanlara Kuran'da geçiyor diye başörtüsü dayatma hakkının olup olmadığı veya başörtüsünün zamanı geçmiş tarihsel bir hüküm olup olmadığı ayrıca ele alınması gereken konulardır ![]() Yukarıdaki düşüncelerin ilk bölümünde bahsettiği, bir devletin kanunlarının, hiç kimseye zorla başını örtmesi konusunda zorlayamayacağı belirtiliyor ![]() ![]() ![]() ![]() Ayrıca başörtüsü konusunun, zamanı geçmiş tarihsel bir hüküm olup olmadığı, ayrıca ele alınması gereken bir konudur diyerek, başın örtülmesi emri Kur’an da var dedikten sonra, bugün onun devam etmesi gerekmeyebileceği fikrinin, tartışmaya açılması büyük hata olur ![]() ![]() Değişmesi gerekiyorsa, emri değiştirme makamı, emri veren makamdır, yalnız onun tarafından değiştirilir ![]() ![]() Kur’an ın toplumu ilgilendiren konularda verdiği hükümleri, belli bir zamana, döneme has değil EVRENSELDİR, bunu asla unutmamalıyız ![]() ![]() ![]() Gelenek ve adetlerimizi inancımıza, Allah emridir diye sokarsak, elbette daha sonra sorunlar yaşamamız kaçınılmaz olacaktır ![]() ![]() Önce bu düşünceden yola çıkalım ![]() ![]() ![]() ![]() (Siz ayetlerin bir kısmına inanıp, bir kısmına inanmıyor musunuz?) Allah Kur’an ın, tüm âleme ve gelecek tüm insanlığa hitap ettiğini söyler bizlere ![]() ![]() ![]() ![]() Kur’an ın verdiği hükümlerin, uygulanması ve yerine getirilmesinde, zaman ve mekâna göre ancak, araçların değişmesi mümkündür ![]() ![]() ![]() ![]() Sayın Eliaçık, Kur’an da başın örtülmesi emrinin olduğunu, bakın nasıl anlatıyor bizlere ![]() (Önce, var mı yok mu, doğru bir şekilde anlayalım ![]() ![]() Kuran'da bu konuya tekabül edebilecek birkaç kavram var ![]() ![]() ![]() ![]() Sayın Eliaçık a göre, ayeti doğru anlayabilmemiz için, elimizi vicdanımıza önce koymamız gerektiğini söylüyor ![]() ![]() ![]() Diğer dikkat etmemiz gereken ise, ayetin arka planını kavrayarak okumak olduğunu söylüyordu ![]() ![]() Diyelim ki öyle yapmalıyız ![]() ![]() ![]() ![]() Allah ayetleri bizlere gönderme ve açıklama konusunda ne diyordu, hatırlayalım bazı ayetleri ![]() Ali İmran 105: Kendilerine apaçık belgeler geldikten sonra, parçalanıp ayrılan ve anlaşmazlığa düşenler gibi olmayın ![]() ![]() Nahl 89: Her ümmet içinde kendi nefislerinden üzerlerine bir şahid getirdiğimiz gün, seni de onlar üzerinde bir şahid olarak getireceğiz ![]() ![]() İsra suresi 89 ![]() ![]() ![]() Kehf Sur54; Yemin olsun, biz, bu Kuran'da, insanlar için her türlü örneği değişik ifadelerle gözler önüne koyduk ![]() Yazdığım ayetlerin hepsi, Kur’an ın açık, anlaşılır olduğu, hiç bir şeyi eksik bırakmadıklarını, çeşitli biçimlerde açıklandığını söylüyor ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Konumuz Başın örtülme emri, Kur’an da var mıdır konusuydu ![]() ![]() ![]() ![]() Sayın Eliaçığın başörtüsü konusundaki yazısına bakmaya devam edelim ![]() ![]() ![]() (Bu kavram doğrudan kadınların "başlarını" örtmeleri ile ilgilidir ![]() "Mümin kadınlara da söyle, bakışlarını sakınsınlar, ırzlarını ve namuslarını korusunlar ![]() ![]() ![]() Bu tür ayetlerin o günkü Medine'de yaşanan "yürürlükteki duruma" cevap olarak geldiği unutulmamalıdır ![]() Demek ki o günkü toplumda; 1- Bakışlarını sakınmayan, 2- Irz ve namuslarını korumayan,3- Görünmesi zarurî olan yerler dışındaki yerlerini de cinsel cazibelerini sergilemek için açıp saçan, 4- Başörtülerini yakalarının üzerine salmayan bir takım kadınlar vardır ![]() ![]() İlk üçü anlaşılabilir olduğu için dördüncüsünden başlayalım ![]() Ayette "başörtülerini" diye çevirdiğimiz "humuruhinne" kelimesi HAMR kökünden gelir ve tam anlamıyla "başörtüsü" manasına gelir ![]() Görüldüğü gibi ayette geçen başörtüsü (hımâr) kelimesinin en önemli özelliği "baş" ile ilgili olmasıdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sayın Eliaçık ın başın örtülme emrini anladığı ayette, ikilemde olduğunu, bu konuda çok samimi ve açık konuşamadığını, tedirgin düşünceler sergilediğini düşünüyorum ![]() ![]() ![]() ![]() (Bu tür ayetlerin o günkü Medine'de yaşanan "yürürlükteki duruma" cevap olarak geldiği unutulmamalıdır ![]() Allah verdiği bazı hükümleri, o dönem içinde yapılan bir yanlışı düzeltmek için verdiyse, bu zaten ayetlerde çok açık anlaşılmaktadır ![]() ![]() Örneğin bahsettiğimiz ayette, kadınların başının örtülme emrini de verdiğini kabul ediyorsak, bunun o döneme ait olduğunu söyleyemeyiz ![]() ![]() ![]() ![]() Yok, eğer bahse konu ayette Allah, açıkça yalnız göğüs açıklığınızı örtün diye anlıyorsak, o zaman Rabbin vermediği bir hükmü, aslında burada başın örtülmesi emri, örtülü, dolaylı manada veriliyor demek yanlış olacaktır ![]() ![]() Örnek vermek gerekirse, Peygamberimiz e misafir gelenlerin çok fazla kalarak, peygamberimizi rahatsız etmemesi türünden uyarıcı ayetler, o döneme has ayetler diyebiliriz ![]() ![]() ![]() Bazı meallerde, Başörtülerinizi yakalarınızın üzerine salsınlar diye çevrilen kelime, yakalarının üzerine vursunlar, örtsünler diye çevrilmiştir onu hatırlatırım ![]() ![]() ![]() Bu konuda farklı fikir yürütmeden, ayette geçen kelimenin, başörtüsü anlamında olduğunu kabul edelim ![]() ![]() ![]() Sayın Eliaçık ın bu konudaki yazısına, bakmaya devam edelim ![]() (Peki, öyleyse ayet ne demektedir? Dikkat edilirse "Başörtüsü takın, başınızı örtün" denmiyor da "Başınıza aldığınız o örtüleri boyunlarınıza, omuzlarınızdan aşağıya da salın" deniyor ![]() ![]() Buradan "Başörtüsü değil, boyun örtüsü emrediliyor" diye bir sonuç çıkarmak, işi yokuşa sürmek ve anlamamak için diretmekten başka bir şey değildir ![]() Çünkü Kuran'ın çoğu emri zaten böyledir ![]() ![]() Sayın yazar ayette Allah, başınızı örtün demiyor, çünkü o toplumda zaten kadın erkek başlarını örtüyorlardı, iklimsel ya da gelenekten demişti hatırlarsanız ![]() Şimdi bu mantıktan yola çıkarak düşünelim ![]() ![]() ![]() Nur suresi 31 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Şimdide aynı konuya, daha farklı bir yönden bakalım ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Şimdi bu ve buna benzer onlarca ayetinde bizleri uyardığı gibi, hemen kendimize soralım ![]() ![]() ![]() Bu soruyu her ne hikmetse, kendimize sormaktan korkuyoruz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() YAZI DEVAM EDİYOR |
![]() |
![]() |
![]() |
Say. İhsan Eliaçık İn, Başörtüsü Konusundaki Yazısı Ve Kur'an..... |
![]() |
![]() |
#2 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Say. İhsan Eliaçık İn, Başörtüsü Konusundaki Yazısı Ve Kur'an.....Sayın Eliaçığın verdiği bazı örnekler düşündürücüdür ![]() ![]() ![]() (Örneğin, "Cuma namazı kılın" demez de, "Zaten kılmakta olduğunuz o cuma namazı var ya, işte onun için çağrıldığınızda alışverişi bırakın" der ![]() Yine örneğin, "Namaz (salât) diye bir şey icat edin, kurban (nahr) diye bir uygulama başlatın" demez de, "O yapılmakta olan namaz (salat), kesilmekte olan kurban (nahr) var ya, işte onu siz ALLAH için yapın" der ![]() Yine örneğin, "Dörde kadar evlenin" demez de, "O onar, on beşer evlenip de geçindirmek için yetimin malına el uzatmaya kalktığınız eşleriniz var ya, işte onları dörde, üçe, ikiye, hatta bire indirerek evlenin, yetimlere haksızlık yapmaktan korkuyorsanız böylesi daha iyidir" der ![]() Demek ki bu tür ayetler yürürlükteki duruma müdahale etmek, yanlış taraflarını düzeltmek, ıslahat yapmak amacıyla gelmektedir ![]() ![]() Başörtüsünün de böyle olduğunu düşünürsek, denmek istenen; "O zaten takmakta olduğunuz başörtüleriniz var ya, işte onları aşağıya doğru da salın, başınıza toplayıp da boynunuzu, omuzunuzu, göğsünüzü, sırtınızı açıkta bırakmayın" demek olur…) Verilen ayet örneklerine bakalım şimdi de ![]() (Cuma namazı kılın" demez de, "Zaten kılmakta olduğunuz o cuma namazı var ya, işte onun için çağrıldığınızda alışverişi bırakın" der ![]() Dikkat ediniz Cuma ayetinde, hüküm verilen Cuma toplantı namazına, yani zikre davet var ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Allah namaz, oruç, zekât, hac sizlere olduğu gibi, sizden öncekilere de farz kılınmıştı diye açıklar Kur’an da ![]() ![]() ![]() İşin ilginci Sayın Eliaçık, başın örtülme emrini anladığını söyledikten sonra, bu ayetin Medine deki durumu düzeltmek için indirildiğini, bu konunun şimdi tartışılabileceğini bile söylemişti ![]() ![]() ( Düzelttiği şekliyle de kalıcı emre dönüştürmektedir ![]() Madem başın örtülmesi emrini ve göğsün kapatılmasını düzene sokuyor ve kalıcı emre dönüştürüyor, daha sonraki yıllarda, başın örtülmesi emrini nasıl tartışırız? Ayeti doğru anlayamazsak, kendimizle çelişmemiz kaçınılmaz olacaktır ![]() Bu mantığı, Kur’an ın diğer ayetlerinden doğrulamaya devam edelim ![]() Hac 27: İnsanlar arasında haccı ilan et ki, gerek YAYA olarak, gerek uzak yollardan gelen yorgun DEVELER üzerinde sana gelsinler ![]() Ayete baktığımızda Allah, o dönemin şartlarına uygun örnek vererek, Hacca yaya ya da develerle gidebileceğimiz örneğini veriyor ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Peki, bahse konu Nur suresi 31 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Verilen diğer örneğe bakalım şimdide ![]() ("Namaz (salât) diye bir şey icat edin, kurban (nahr) diye bir uygulama başlatın" demez de, "O yapılmakta olan namaz (salât), kesilmekte olan kurban (nahr) var ya, işte onu siz ALLAH için yapın" der ![]() Acaba Allah bu kadar basit mi hükmünü veriyor, bu konularda Kur’an da? Hiçbir açıklama yapmaz mı namaz ve kurban konusunda? Tüm bunları Nur suresi 31 ![]() ![]() Bir diğer verdiği örneğe bakalım ![]() ("Dörde kadar evlenin" demez de, "O onar, on beşer evlenip de geçindirmek için yetimin malına el uzatmaya kalktığınız eşleriniz var ya, işte onları dörde, üçe, ikiye, hatta bire indirerek evlenin, yetimlere haksızlık yapmaktan korkuyorsanız böylesi daha iyidir" der ![]() Bakın bahse konu ayetin konusu ile ilgili, ne kadar güzel açıklama var ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu konuya bir örnek daha vermek istiyorum ![]() ![]() ![]() ![]() Sayın Eliaçık, zaten o günkü toplumun kadın erkek, başları kapalıydı, onun için başın örtülme emrini, Allah açıkça tekrar söylemesi gerekmezdi dediğinde, O devrin gerçekleri olan CARİYELERİ unutmuşa benziyor ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Hemen şu soruyu soralım kendimize ![]() ![]() Bu sorulara cevap bulamıyorsak, nefsimizin esiri olup, inançlarımıza Rabbin vermediği bir hükmü ilave etmemeliyiz ![]() ![]() ![]() ![]() Konuyu daha iyi anlayabilmemiz için, yine başın örtülmesine dolaylı delil göstermeye çalışılan ve yine ayetten dolaylı bir emir çıkartarak, aslında bu ayette de, başın da örtülmesi çıkartılabilir dedikleri, başka bir ayete bakalım ![]() Ahzab 59: Ey Peygamber! Eşlerine, kızlarına ve müminlerin kadınlarına, dışarı çıkarken üstlerine örtü (Cilbablarını) almalarını söyle; bu, onların namuslu bilinmelerini ve bundan dolayı incitilmemelerini daha iyi sağlar ![]() ![]() Ahzab suresi 59 ![]() ![]() ![]() Peki, nedir bu cilbab? O devrin toplumunun kadınlarının, evin dışına çıkarken giydikleri yöresel kıyafete, örtüye verilen isim ![]() ![]() ![]() ![]() Şimdide bu ayeti konumuz ile ilgili düşünelim ![]() ![]() Hâlbuki cilbab o devrin geleneksel kıyafetinden başka bir şey değildi ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ayette ne anlatılmak isteniyor, yani hüküm, amaç nedir bunu doğru anlamalıyız ![]() ![]() ![]() ![]() Bu durumda hemen kendimize soralım ![]() ![]() ![]() Bu konuya, yaşantımızdan da bir örnek verelim ![]() ![]() ![]() Daha sonra aynı kadın, aynı kıyafetle, ülkemizin daha muhafazakâr, daha farklı bir yerine gittiğinde, yine aynı kıyafeti giydiğinde, daha önce gördüğü olumlu tepkiyi mi görür, yoksa……? Elbette aynı olumlu tepkiyle karşılanmaz ![]() ![]() ![]() ![]() Bakın aynı ülkede bile aynı kıyafet, daha farklı tepki görüyor ![]() ![]() ![]() Bu ayette, dikkatinizi çekmek ve üzerinde düşünmenizi istediğim bir konu daha var ![]() ![]() ![]() Madem bu ayet de örnek verilerek, Müslüman kadınların başlarını örtmesi, bu ayette geçen CİLBAB giysisiyle de örnek gösteriliyor, bu durumda bu kıyafeti giyerek, cariyelerinde başlarını örtmeleri gerekmez miydi? Elbette gerekirdi, ama bu ayetin ve bahsedilen kıyafetin, başın örtülmesiyle bir ilgisi olmadığı ve peygamberimizde bu ayetten böyle bir anlam çıkarmadığı için, bu ayette indirilmesine rağmen, cariyeler yine başlarını örtemiyorlardı ![]() ![]() ![]() ![]() Bakın Kur’an ve akıl bir araya geldiğinde, nasılda çözüme yaklaşıyor insanlar ![]() ![]() ![]() Bu yazıyı yazmamdaki neden, asla başını örtenlere saygısızlık anlamında algılanmamalıdır ![]() ![]() ![]() Kadınlarda başın örtülmesi, bizlerinde geleneğidir ![]() ![]() ![]() ![]() Kur’an din adına, şekilsel bir kıyafet asla emretmemiştir ![]() ![]() ![]() Allah takvaca üstün olmaktan bahseder ![]() ![]() ![]() Eğer başını örtmeyen bir kadına, İFFETSİZ yakıştırmasını yapıyorsak, bu düşünce bizlerin Kur’an dan, Allah ın dininden ne derece uzak olduğumuzu gösteriyor demektir ![]() ![]() ![]() ![]() EĞER TOPLUM OLARAK, DİN ADINA GİYİM-KUŞAM, KIYAFETLERLE AYRIŞIYORSAK, O DİNDEN ASLA DEĞİLDİR, LÜTFEN BUNU UNUTMAYALIM ![]() Peygamberimizin bu konuyla ilgili bir hadisi geldi aklıma ![]() (Allah’ın kitabında helal kıldığı helal, haram kıldığı haramdır ![]() ![]() ![]() Ebu Davud K ![]() ![]() ![]() Anlayana, düşünene çok şeyler anlatıyor ![]() ![]() ![]() ![]() Hz ![]() ![]() Hz ![]() İnancına göre yaşamazsan, yaşadığını inanç zannetmeye başlarsın ![]() Kur’an gerektiği konularda, çok önemli detaya girer ve bizleri bilgilendirir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Tüm bunları söyleyen, açıklayan Yaradan, kadının saçı namahrem olup, kapatılmasını emretseydi, apaçık yukarıdaki örneklerde olduğu gibi, bizlere söylemez miydi? Bazı kelimelerin arkasından, herkesin anlayamayacağı şekilde, açıkça değil de, dolaylımı anlatırdı bizlere? Allah Nahl 116 ![]() ![]() (Dillerinizin uydurduğu yalana dayanarak "Bu helaldir, şu da haramdır" demeyin, çünkü Allah'a karşı yalan uydurmuş oluyorsunuz ![]() ![]() Demek ki açıkça Allah, kadın saçlarını göstermesi haramdır demediği halde, bizler bazı ayetlerinde ki, kelimelerin ardına sığınarak, aslında burada Allah dolaylı olarak, kadın saçını örtmelidir, saçını göstermesi HARAMDIR diyorsak, lütfen bu yanlışın bizleri nerelere götüreceğini de iyi hesap edelim ![]() ![]() Başörtüsü konusu bugün, içinden çıkılamayacak bir durumdadır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() (Kadınların başlarını örtmesi iman meselesi ölçüsünde önem arz etmez ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Fethullah Gülen 1995) Dilerim Rabbimden, Kur’an gerçeklerini fark edebilen batılın, hurafenin, sanı ve rivayetin ardı sıra değil, hakkın FURKAN IN peşinden koşan, Rabbin halis kullarından oluruz ![]() ![]() Saygılarımla Haluk GÜMÜŞTABAK |
![]() |
![]() |
|