![]() |
Tengricilik Ya Da Göktanrı Dini |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Tengricilik Ya Da Göktanrı DiniTengricilik ya da Göktanrı dini ![]() Tengricilikdeki Üç-Dünya-Kozmolojisinin, şaman Davulu üzerindeki resmi Dünyanın ortasında duran Dünyalar-Ağacı, Yeraltı, Yeryüzü ve Üst alemi birleştiren noktayı oluşturuyor ![]() ![]() Tengricilik ya da Göktanrı dini tüm Türk ve Moğol halklarının, şimdiki inanç sistemlerine katılmadan önceki inancıdır ![]() ![]() ![]() Bu inanca göre Gök'ün yüce ruhu Tengri'ydi ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu inancın kalıntılarını bugün Moğollarda (Lamaizmle birleşmiş şekilde), ve bazı hâlâ doğa'ya bağlı göçebe yaşam tarzı sürdüren Türk Halkları'nda, örneğin Altay-Türkleri ve Yakutlarda bulmak olasıdır ![]() ![]() ![]() Eski Türk inancının adı Şamanizm değil, Tengricilik Eski Türklerin ve Moğolların, bugün Tengricilik adıyla bilinen geleneksel inancı, kısa zaman öncesine kadar Türk şamanizmi diye adlandırılıyordu ![]() ![]() Julie Stewart "Moğol Şamanizmi" adlı makalesinde şunları belirtiyor: Batılı bilim adamları bu inanç için gitgide daha sık Tengrizm adını kullanıyor ![]() ![]() Tarih ![]() Hiung-nu'lardan kalma altın kemer kilidi ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Orta Asya'da bulunan eski Türk yazıtlarından birisi Tengri-Kültü'nün en eski kanıtları 3000 yıllık Çin kaynaklarında Hiung-nu (Doğu Hunlar) ve Tue'kue halklarını anlatan yazılarda bulunmuştur (bkz ![]() ![]() Hun(Çince de Hiung-nu)hükümdarlarının kanlarının Tengri tarafından kutlandırılmış olduğuna inanırlardı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Göktürkler Göktürkler, Türk toplulukları arasında inançları, kültürleri ve politikaları hakkında değerli bilgiler içeren yazılı kanıtlar bırakan ilk ulus olmuştur ![]() „üzä kök tänri asra yağız yer kılıntıkda, ekin ara kişi oğlı kılınmış ![]() (Üstte mavi gök, aşağıda yağız yer kılındığında, ikisinin arasında insan oğlu kılınmış ![]() Göktürk hükümdarlarının unvanları sürekli Tengri ile olan bağlantılarına değinir; örneğin "kök tengri yaratmış" ya da „tänri täg tänri yaratmış türk bilge kağan“ Göktürk İmparatorluğu'nda Tengricilik tek tanrıcı bir din olarak görünmektedir ve kesin olarak birçok başka inançları da barındırmış olan bu kültürde en büyük rolü oynamış ve hatta bu dönemde en parlak zamanlarından birini yaşamıştır ![]() ![]() ![]() ![]() Ancak bunların yanında Göktürklere Doğu Hunlardan miras kalmış olan Çin etkileri de bulmak mümkündür: Doğu Hun İmparatorluğu'nun dağılmasından sonra son hükümdarların oğullarının birbirlerine düşman olmaları sağlanmış, güneyde kalan bölümü Han Çinleri ile birlik olmuş ve onların kültüründen etkilenmiştir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Göktürk yazıtlarında bulunan diğer bir cümle, Tengricilikteki mahşer günü hakkında bir fikir verir: Üze Tengri basmasar, asra yir telinmeser, Türk budun ilingin törüngün kim artatı udaçı erti? (Üstte gök yıkılmazsa, altta yer delinmezse (çökmezse), Türk milleti, senin ilini, senin töreni kim bozabilir?) Böylece Göktürklerde dünyanın sonunun 'gök'ün yıkılması ve yerin çökmesi ile gerçekleşeceğine inanıldığı söylenebilir ![]() Kalıntılardan birinde, Budizm'in Türklerin arasında yayılmaması için uyarıcı bir metin bulunmaktadır ![]() ![]() Tengriciliğin diğer inançlara karşı anlayışının ve hoşgörüsünün kanıtlarını bulmak mümkündür ![]() ![]() Moğollar ![]() Moğol İmparatorluğu önderi Cengiz Han konuşmalarına daima, Sonsuz "Kök Tengri'nin" dileğiyle ![]() ![]() ![]() Moğolların ve birçok Türk boylarının önderi olan Cengiz Han'ın da diğer inançlara karşı düşmanca bir tutumu yoktu ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kubilay Kağan, Çin'i fethettikten sonra oradaki yaygın dinlerle de ilgilenmeye başlamıştır ![]() ![]() ![]() ![]() Ama Budizm'e rağmen, Tengricilik Moğolistan'daki ağırlığını sürdürmüş, Budizm, Tengriciliğin içine ilave edilmiştir ![]() ![]() Avrupa'da Tengricilik ![]() Süslü Ön Bulgar runları ile yazılı bir mezar taşı Tengricilik, Hunlar, Avarlar, Ön Bulgarlar, Kumanlar ve antik çağın bazı diğer savaşçı Türk ve Moğol toplulukları ve daha sonra da Cengiz Han'ın Altın Ordusu tarafından Avrupa'ya da taşınmıştır ![]() Bu inanç göçebe yaşamına o kadar bağlıdır ki, Tengrici kavimlerin yerleşik bir yaşama geçişleri daima göçebe hayatı ile birlikte Tengriciliği de bırakmalarını ve diğer inançları kabul etmelerini beraberinde getirmiştir ![]() ![]() ![]() "Tudomany" sözcüğü eski Macarcada "sihir" ya da "esrarengiz bilgi" anlamına gelirdi (günümüzde "bilim" demektir) ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Hun ordusu İtalya'ya girerken Ön Bulgarlar, Gök tanrısı Tengri'ye "Tangra" derlerdi ve Tengricilik için tipik olan dağların kutsallığına inanma kapsamında Balkan'ın en yüksek dağına "Tangra" adını verdiler ![]() ![]() ![]() ![]() Ayrıca şimdiye kadar bulunan 80 civarında eski Bulgar Run yazıtının neredeyse hepsinde "Tangra"nın adı geçmektedir ![]() ![]() Bulgarların Tengriciliği 864 yılında Han Boris (Mikail) I ![]() ![]() Avrupa'ya göç etmiş olan göçebe Tengrici kavimler, yerli olmaları ile birlikte zamanla eski inançlarını unutmuş ve yerli Slav, Germen ve Roman halklarıyla karışmışlardır ![]() Diğer Türkler 10 ![]() ![]() ![]() ![]() Bazı Türk kavimlerinin İslama katılmadan evvel Nestoryan Hristiyanları oldukları hakkında da kanıtlar bulmak mümkündür ![]() ![]() 762 yılında Bögü Kağan, Göktürk ülkesinin parçalanmasından doğmuş olan Uygur ülkesinde, Mani dinini ülkenin resmî inancı olarak ilan etmiştir ![]() ![]() Bundan yüz yıl kadar sonra, Uygurların çoğunluğu Budizmi kabul edip bu temelin üzerine ilk "yerleşik Türk kültürünü" geliştirmişlerdir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 16 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Tengriciliği bugüne kadar muhafaza etmiş olan kavimler daima göçebe olmuşlardır ![]() ![]() ![]() Son yüzyıllarda birkaç defa Tengriciliği modernleştirme ve canlandırma denemeleri yapılmıştır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Gökteki Kutsal Nesneler Güneş, ay, ateş ve su, Tengri'nin kudretinin sembolleridir ![]() ![]() ![]() ![]() Yılbaşı, 21 Aralık'tan sonra gelen ilk yeni ayda, "Kızıl Güneş Bayramı" 21 Haziran'dan sonra gelen ilk dolunayda kutlanır ![]() Venüs gezegeninin Türkler'deki adı "Erklik," Moğollar'daki adı "Tsolman"dır ![]() ![]() ![]() ![]() Beyaz Ay bayramında 14 adet tütsü yakılır ![]() ![]() Üç-Dünya kozmolojisi Çoğu eski inançlardaki gibi Tengricilikte de gerçek âlemin yanında bir "gök âlemi," bir de "yeraltı âlemi" vardır ![]() ![]() Gök âlemi ve yeraltı aleminin yedişer katları vardır (bazen yeraltı 9, gök de 17 kat olarak geçmektedir) ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Yeraltı âlemi ("Yerlik") Yeraltı âleminin yeryüzü ile çok benzerlikleri vardır ama yeraltı halkının insanlarda olduğuna inanıldığı gibi 3 ruhu değil, sadece 2 ruhu vardır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Yeraltı âleminin efendisi Erlik Han'dır (Moğolca: Erleg Han) ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Gök âlemi Gök âleminin de yeraltı alemi gibi yeryüzü ile benzerlikleri vardır ama bu âlemde insanların ruhları bulunmaz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bazı günlerde Gök âleminin kapısı aralanır ve ışığı bulutların arasından parlar ![]() ![]() ![]() Bir Tengricinin dünyayı görüşü Bir tengriciye göre dünya sadece üç boyutlu bir ortam değil, aynı zamanda durmadan dönen bir çemberdir ![]() ![]() İnsanların üç ruhu Tengricilikte, insanların ve hayvanların birden çok ruha sahip olduklarına inanılır ![]() ![]() Ruh türleri Kuzey Amerika'da, Orta ve Kuzey Asya'da araştırmalarda bulunmuş olan Paulsen ve Hultkratz bu ruh inancının bütün halklarda aynı olan iki ruhunu şöyle açıklamışlardır: * Nefes, hayat ya da beden ruhu * Gölge ruhu/serbest ruh Bunların yanında kavimden kavime değişen "kısmet ruhu," "koruyucu ruh" ve bir de "çocuk ruhu" inancını tarif etmişlerdir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ruh adları Türklerde ve Moğollarda insan ruhları için birçok farklı isimler bulunur ama bunların özellikleri ve anlamları henüz yeterince araştırılmış değildir ![]() * Türklerde: Özüt, Süne, Kut, Sür Salkin, Tın, Körmös, Yula * Moğollarda: Sünesün, Amin, Kut, Sülde Jean Paul Roux, bu ruhların yanında, bir de Uygurlar'ın Budist dönemlerinden kalan yazılarda sözü edilen "Özkonuk" ruhuna dikkati çeker ![]() Moğolistan'a araştırmalar yapmak için gidip sonunda hayatını Tengriciliğe adamış ve "Sarangel Odigen" adlı Şamaniçe olarak Moğolistan'da vefat eden bilimci Julie Stewart, Tengricilik hakkında yazdığı makalelerinden birinde ruh inancını şöyle tarif etmiştir: * Amin ruhu: Nefes almayı ve vücut ısısını sağlar ![]() ![]() ![]() ![]() * Sünesün ruhu: Vücudun dışında, suya gider, suyun içinde hareket eder ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() * Sülde ruhu: Bir insana kişiliğini veren ruh ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Hayvanların iki ruhu vardır ![]() ![]() ![]() Kut, Tengrikut ve Iduk "Kut" Tengrinin sadece hükümdarlara verdiği güçlü bir ruhtur ![]() ![]() ![]() "Iduk" Umay'ın, Yer Su'ların ve bazı diğer dişi cinsiyetli kutsal varlıkların ismine katılan bir ektir ve henüz yeterince araştırılmamıştır ![]() Tengri'nin yanındaki diğer kutsal varlıklar Tengricilikte ataların kutsal sayılması ve hatta bazı büyük hükümdarların ölümlerinden sonra tanrı olarak kabul edilmesinden dolayı, kabileden kabileye farklı tanrısal varlıklar bulunur ![]() ![]() ![]() ![]() Tengriciliğin bir tek-tanrı dini olup olmadığı hakkında farklı görüşler var olduğu için, bu kutsal varlıkların gerçekten "tanrı" olarak mı, yoksa sadece "güçlü ruhlar" olarak mı adlandırılması gerektiği kesin olarak söylenememektedir ![]() ![]() En tanınmış kutsal varlıklar Tengrinin yanında Tengriciliğin coğrafyasında en yaygın ve en tanınmış kutsal varlıklar şunlardır: * Umay (Iduk Umay ya da Tenger Ninyan da denir): Bereket tanrıçası ![]() ![]() * Ülgen (Altaylar'da Adakutay, Yakutlar'da Ak Toyun): Tengri'nin oğlu ![]() ![]() * Erlik Han (Yeraltı âlemi=Yerlik/Erlik): Tengri'nin oğlu ![]() ![]() Sibirya Türklerinde Günümüzdeki Yakutlar ve Altaylar yukarıda sayılan dört tanrısal varlığın yanında ayrıca şu kutsal varlıkları tanımaktadırlar: * Kara Han: Altaylılarda yüksek derecede bir tanrı ![]() ![]() ![]() * Ayzıt ya da Aykız: Aşk, güzellik ve Ay tanrıçası ![]() ![]() ![]() ![]() * Gün Ana: Güneş tanrıçası ![]() ![]() ![]() * Ay ata ya da Ay dede: Ay tanrısı ![]() ![]() ![]() * Alasbatır: Ev hayvanlarının koruyucusu ![]() * Ancasın: Yıldırımların efendisi ![]() * Su Iyesi: Suda yaşıyan güzel peri kızlarıdır ![]() ![]() * Taş Gaşıt: Kısmet tanrısı ![]() * Andarkan: Ateşin efendisi ![]() ![]() * Satılay: Kötülük tanrıçası ![]() ![]() ![]() * Kış Han: Kışın efendisi ![]() * Arah, Toyer, Tarila, Sabıray: Yeraltı âleminde, insanların ruhları hakkında kararlar veren hakim derecesindeki ruhlar ![]() * Gölpön Ata: Koyunların koruyucusu ![]() * Erdenay: Haberci ![]() ![]() * Kambar Ata: Atların koruyucusu ![]() * Od ana:Ateşin ve ocağın tanrıçası ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Tengricilik Ya Da Göktanrı Dini |
![]() |
![]() |
#2 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Tengricilik Ya Da Göktanrı DiniDoğa ruhları Tengricilikte doğa ruhlarla doludur ![]() ![]() ![]() * Gök ile bağlantısı olan ruhlar: Bunların adlarına çoğunlukla "kök-" (mavi) ya da "-tengri" (gök) kelimeleri eklenir ![]() * Yer ile bağlantısı olan ruhlar: Bunlar toplu olarak Türklerde "Yer su" ve Moğollarda "Gazriin ezen" olarak adlandırılırlar ![]() Rafael Bezertinov yazdığı "Tengrianizm: Religion of Turks and Mongols" adlı kitabında, Türklerde 17 kutsal varlığın (Tengri, Umay, Erlik, Ülgen vs ![]() ![]() ‘Kuk’ lakabı ayrıca, at, koç, boğa, geyik, köpek ve kurt gibi, bazı hayvanlara da verilmektedir ![]() ![]() Şamanlar birçok ruhu kontrol edebilir ama bazı gök ruhları o kadar güçlüdürler ki bir şaman onları etkileyemez ![]() ![]() ![]() Moğollarda Tengrinin yanındaki en güçlü kutsal varlıklar, Gök'ün ayrı yönlerinde bulunduklarına inanılan dört kudretli gök ruhlarıdır ![]() * Erleg Han (Erlik Han), yeraltının efendisi ![]() ![]() * Usan Han, su ruhlarının efendisi ![]() ![]() * Tatay Tenger, kuzeyden çağrılır ![]() ![]() Moğolların bu gök ruhları çok güçlüdür ve etkilenemezler ![]() ![]() ![]() * Yer su (Moğolca: Gazriin Ezen, Yakutca: Ayy): Yer ile bağlantısı olan doğa ruhları ![]() ![]() * Çor (Moğolca: Çotgor): Dengeyi bozan, bedensel ve ruhsal hastalıklar getiren kötülük ruhları ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() * Ozor ruhları, Ongun ruhları ve Burhan ruhları çoğunlukla iyi ruhlardır, ama zamandan zamana sorun da yaratabilirler ![]() ![]() ![]() * Körmöz (Moğolca: Utha): Ölmüş şamanların ruhlarıdırlar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() * Burhan: Burhanlar çok güçlüdürler ve bir şaman onları etkileyemez ![]() ![]() ![]() ![]() Altaylıların bazı güçlü doğa-ruhları * Altay Han: Altay dağlarının efendisi ![]() ![]() * Buncak Toyun: Buzul Toyun ile birlikte gök âleminin en yüksek katında büyük Kara Han'ın sarayına giden yolun bekçiliğini yapar ![]() * Demir Han: Güçlü bir dağ ruhu ![]() * Talay Han: Güçlü bir dağ ruhu ![]() * Okto Han: Yer Su kategorisinden, güçlü bir dağ ruhu ![]() Kutsal dağlar, göller ve ağaçlar ![]() Han Tengri dağının, günbatımındaki görünümü Tengrici bir insanın doğaya karşı büyük saygısı vardır, çünkü doğa ruhlarla doludur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Çin'in Tang döneminden kaldığı düşünülen Göç destanında, Türkler 40 kuşaktan beri kutsal saydıkları ve ondan güç aldıkları bir kayayı Çinlilere bırakırlar ![]() ![]() ![]() Dağ ruhlarının çok güçlü olduklarına inanılır ve bereket için onlara dua edilir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bazı kavimlerde dağa verilecek kurban dağda bulunan bir gölün içine atılır ![]() Bazı kutsal dağlar ve göller ![]() Tashi * Han Tengri (Kazakistan) Kazakistan * Altay dağları; zirvesinde Altay Han'ın oturduğuna inanılır ![]() * Issık Kul: Kırgızistan Kırgızların mitolojilerinde güçlü bir ruhu barındıran kutsal göl ![]() * Musala (Bulgaristan) Bulgaristan Bu dağ Balkanların en yüksek dağıdır ve 15 ![]() ![]() ![]() ![]() * Tien Shan: (Uygurca: Tengri Tav, (Tanrı dağı)) Adak, kurban geleneği Tengricilikte iki türlü adak vardır; kanlı ve kansız adaklar ![]() Kanlı adaklar En çok makbule geçtiğine inanılan adak hayvanları beyaz atlardır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kansız adaklar Kansız adak olarak özel seçilmiş çeşitli gıda malzemeleri, içki, tütün, silah, ev eşyaları ve at yarışları ile güreş gibi farklı şeyler kullanılır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Eski Türklerde cenaze törenleri Tengricilik'te bir insanın birden fazla ruha sahip olduğuna ve bu ruhların farklı özellikleri olduğuna inanılması, dönemsel ve bölgesel farklı cenaze merasimlerine yol açmıştır ![]() Jean Paul Roux'a göre, eski Çin yazılarında Vu-Sun'ların cenazelerini erken dönemlerinde yaktıkları ve daha geç dönemlerde gömdükleri hakkında kanıtlar bulunmaktadır ![]() ![]() ![]() Kaşgarlı Mahmud da eski Türklerin cenaze gelenekleri hakkında çok faydalı bilgiler aktarmıştır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Jean-Paul Roux'nun Türklerin ve Moğolların Eski Dini başlıklı çalışmasından: “Ölümü izleyen dönemde bazen birdenbire ortaya çıkan, bazen önceden düzenlenen ağlayıp sızlamalar ile cenaze törenlerinde yer alan ritüele dayalı dövünmeleri birbirine karıştırmamak gerekir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Gömülme tarihi geldiğinde ceset, Herodot tarafından belirtildiği ve Pazırık kazılarında da görüldüğü gibi, en azından İskitler'de ve ayrıca Moğollarda, mezarına kadar taşınmak için araba üzerine konmaktadır ![]() ![]() ![]() ![]() “Halen ölüme uçan ruhun shungkur, sungur şeklinde algılanmış olup olmadığını saptama olanağımız yok, ancak ‘öldü’ demek yerine shungkur boldi, ‘sungur hâline geldi’ deyiminin İslam dinini kabul ettikten sonra bile Batı Türklerinde kullanıldığı görülmektedir ![]() Emel Esin'in Türklerde Maddi Kültürün Oluşumu adlı eserinden: “Kök Türkler hakkındaki Çin rivayetlerinden anlaşıldığına göre ceset, kubbeli ve yuvarlak biçimli olan Türk çadırına yatırılıyordu ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ölen kimsenin hayattayken savaşta öldürdüğü kişilerin simgesi olan taşlar veya heykellere balbal deniyor ve bunlar da mezarın etrafına dikiliyordu ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ölenin, onun maiyetinin ve balballar ile kurbanlık hayvanların tasvirleri dikili taşa oyulmuş bir heykel veya kabartma olmaktaydı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Jean Paul Roux'nun Altay Türklerinde Ölüm başlıklı araştırmasından: “Aksine bir kanıt bulunmadığı sürece tarihsel çağdaki Altay toplumlarının cenaze töreni geleneklerinin, Orta Asya’nın tarih öncesi (Paleo-Asya, Altay veya Hint-Avrupa) geleneklerinin bir devamı olduğunu söyleyebiliriz ![]() “Sonuç olarak, Altaylıların cenaze törenleri için kullandıkları değişik yöntemleri aşağıdaki şemayla özetlemek mümkündür ![]() * Ağaçlar üzerinde sergilenen ceset * Hayvanlara terk edilen ceset * Yakılan ceset * Mumyalama uygulanan ceset * Gömülen ceset Bu beş durumda 2 ![]() ![]() ![]() Yakma işlemini anlayabilmek için Ateş Kültü kavramını anlamamız gerekir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() “Çok sayıdaki metinden ölünün çadıra yerleştirildiğini öğrenmekteyiz ![]() ![]() ![]() “Türklerin eski tarihlerden beri kefen kullandıkları kanıtlanmıştır ![]() “Genel olarak ölünün etlerle ve içeceklerle birlikte gömüldüğünü öne sürebilecek yeterli bilgimiz vardır ![]() “Özetle, öteki dünyada ihtiyacı olan her türlü nesneyi gömmekteler ![]() Tengricilik'te din adamları: Kam ve Bakşi Tengricilik'te Kam (Şaman) kutsal birisi değildir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bazı kamlar daha güçlü ruhlar ile iletişim kurabilir ve diğer kamlardan daha güçlü olur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kamların ateşle arınması ![]() Tuvalı bir Şamaniçe ateşli bir ayin sırasında ![]() ![]() “Her şeyin ateşle arındırıldığına inanıyorlar ![]() ![]() Kamların doğaya verdikleri önem “Daha önce belirlediğimiz gibi hayvan türlerinin yitirilmesi kaygısı, yani doğaya saygı, çevreyi koruma, ihtiyaçtan fazlasını tüketmeme veya şaman dininde hâkim-sahipleri incitmeme endişesi, oldukça iyi bilinen birçok töre ve geleneğin kaynağını oluşturur ![]() ![]() Kamların uygulamaları Çin kaynaklarından anlaşıldığına göre eski Orta Asya Şamanizminin temelleri Göktanrı, Güneş, Yer Su, atalar ve ocak (ateş) kültleridir ![]() ![]() “İbn-i Sina görünüşe göre Türkmenlerin, yani göçebe Türklerin bir kabilesinde gerçekleşen bir şaman seansına katılmıştır: ‘Bir kehanet elde edebilmek için başvurulduğunda kâhin her yönde koşmaya koyuluyor ve bayılıncaya dek nefes nefese kalıyor ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() “Belki de bir tür kutsal kabul işlemi veya bu aşamaya erişmeyi kutlayan herhangi bir tören sonucunda, gereği gibi hazırlanan ve gerekli aletleri kuşanan şaman, müzik eşliğinde kendi etrafında dönerek çıkardığı hayvan seslerinden, uçma taklitlerinden, hayvan gibi zıplama veya sürünmelerinden, kendi varlığının bilincini unutacak kadar sarhoş hale gelebilecektir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Rüzgâr tayı ve Buyanhışıg Tengriciliğin günümüze kadar çok canlı kalmış olan Moğolistan'da, insanların kişisel gücü "Rüzgâr tayı" olarak tanımlanır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İnanışa göre, rüzgâr tayı her gün yapılabilen ufak uygulamalar ile güçlendirilebilir ![]() ![]() Buyanhışıg ya da kısaca Buyan da rüzgâr tayına benzeyen bir kavramdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Rüzgar tayı ve Buyan inanışları, insanların bazı kurallara uyarak birbirleri ve çevreleri ile geçinmelerini sağlar ![]() Bilim Eski Türklerin daima hareket hâlinde olmuş olmaları, bu yüzden yeterince kazı yapılabilecek yerleşim yerleri bulunamaması, yazı kullanmaya çok geç başlamış olmaları (6 ![]() ![]() Ancak 6 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Orta Çağ'ın Türk araştırmacısı Kaşgarlı Mahmud'un 11 ![]() ![]() ![]() ![]() Günümüzde antik Türkleri ve onların inançlarını araştıran bilimcilerin sayıları artmıştır ![]() ![]() Tek-Tanrı kuramı Eski Türk inancının tektanrıcı mı yoksa çoktanrıcı mı olduğu hakkında farklı fikirler vardır ![]() ![]() ![]() ![]() Viyana Üniversitesi'nin bir makalesinde, eski Türk inancı hakkında iki genel fikir olduğu şöyle açıklanmaktadır: 1) Türklerde Şamanizm de Totemizm de yoktu ![]() ![]() 2) Türklerde hem Şamanizm hem Totemizm vardı: Eski dikilitaş yazılarında Şamanların sözü edilmese de daha geç yüzyıllarda var olduğu kanıtlanmıştır ve birçok kuzey Türk dillerinde kam kelimesi hâlâ bulunmaktadır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Jean Paul Roux bu konuya da diğerlerinden daha çok açıklık getirmektedir: Tektanrıcı bir din olan eski Türk dininin yanı sıra çoktanrıcı bir yüzü de vardır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Günümüzdeki yeni Tengricilik ![]() Kırgız yazar Choyon Ömüraliev tarafından yazılan Tengirçilik adlı Kitabın kapağı ![]() ![]() Sovyetler Birliği'nin dağılmasından sonra, bu rejimden kurtulmuş olan Türk halkları tekrar kendi köklerini ve milli kişiliklerini aramaya başlamışlardır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kazakistan'ın Başbakanı Nursultan Nazarbayev ve Kırgızistan'ın Başbakanı Askar Akayev yaptıkları konuşmalarında Tengriciliğin Türk halklarının ortak millî ve geleneksel inancı olduğunu vurgulamaktadırlar ![]() Tengriciliğin Moğolistan'daki organizasyonu "Golomt Center for Shamanist Studies" (Golomt Şamanist Çalışmalar Merkezi)'dir ![]() ![]() ![]() Ayrıca Prof ![]() ![]() ![]() ![]() Bu gelişmelerin yanında Orta Asya ülkelerinin bayraklarında ve armalarında Tengricilikle alakası olan simgelerin geriye döndüğü dikkati çekmektedir ![]() ![]() Yakutlar, tekrar doğmuş olan yeni Tengriciliklerine "Ayy" adını verirler ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Tengricilik Ya Da Göktanrı Dini |
![]() |
![]() |
#3 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Tengricilik Ya Da Göktanrı Dini![]() Kazakistan bayrağındaki gök mavisi rengi ![]() Gagavuz bayrağında, hem kurt hem mavi renk ![]() Gökbayrak: Uygurlar'ın bayrağı ve Türkçülüğün sembollerinden birisi ![]() Tengricilik'in esasları * Çok tanrılı gibi gözükmesine rağmen aslında tek tanrılı bir dindir ![]() ![]() ![]() * Tengriciler, kendi dinlerinin, kitaplı dinlerden önce var olduğuna inanırlar ![]() * Umay, Ülgen, Erlik Han gibi tanrı ve tanrıçalar, Gök-Tengri'nin özel melekleri olarak da kabul edilebilir ![]() * Tengriciler, doğaya çok önem verirler ![]() ![]() * Tengriciler, hayvanların ve bitkilerin de ruhları olduğuna inanırlar ![]() * Tengriciler, doğadaki diğer maddelerin de ruhları olduğuna inanırlar ![]() ![]() * Bazı dağlara, ormanlara ve ırmaklara kutsal değerler yüklerler ![]() * Tengriciler, bazı gezegenleri, uyduları, yıldızları, yıldız kümelerini ve diğer astronomik cisimleri kutsal sayarlar ![]() * Tengricilik'de erkeğin toplumdaki statüsü kadınınkinden üstün değildir ![]() Tengricilik teriminin farklı şekilleri Tengrizm sözcüğü henüz yayılmak üzere olduğundan, farklı kavramlara da rastlamak mümkündür ![]() * Tengrizm, Tänriizm, Tengrianity * Tengerizm (Moğollar'da) * Tangriizm ya da Tangrizm (eski Bulgarların Tengrizm'i için "Tangra") * Tengrianizm (Rafael Bezertinov'un kitabında) * Tengricilik, Gök Tanrı Dini, Gök Tengri Dini (Türkiye'de) * Tengirçilik (Kırgızlarda, Tatarlarda, Kazaklarda ve Altaylarda) Kitaplar * Türklerin ve Moğolların Eski Dini / Jean-Paul Roux, ISBN 975-8240-70-6 * Altay Türklerinde Ölüm / Jean-Paul Roux, ISBN 975-997-091-0 * Tengrianism: Religion of Türks and Mongols (Tengrianizm: Türklerin ve Moğolların Dini) / Rafael Bezertinov (Kitaptan bölümler (İngilizce)) * Türklerde Maddi Kültürün Oluşumu / Emel ESİN, ISBN 975-997-029-5 * Türk Mitolojisi, Yazar:Murat Uraz, ISBN 9759792359 * Fuzuli Bayat, Hoca Ahmed Yesevi ve Halk Sufizminin Bazı Problemleri, Ağrıdağ, Baku, 1997 * Fuzuli Bayat, Türk Şaman Metinleri, Efsaneler ve Memoratlar, Piramit, Ankara, 2004 ![]() * Fuzuli Bayat, "Anadolu Halk Sufizminin Oluşmasında Şamanlığın Rolü", Uluslararası Anadolu İnançları KongresiBildirileri, 23-28 Ekim 2000, Ürgüp/Nevşehir, Ankara, 2001 * Abdülkadir İnan, Tarihte ve Bugün Şamanizm, Türk Tarih Kurumu, 2000 ![]() * Esat Korkmaz,Eski Türk İnançları Ve Şamanizm Terimleri Sözlüğü, Anahtar Kitaplar Yayınevi, Istanbul, 2003 * Bruno J ![]() ![]() ![]() ![]() * Yusuf Ziya Yörükan, Müslümanlıktan Evvel Türk Dinleri ![]() ![]() * Fuzuli Bayat, Ana Hatlarıyla Türk Şamanlığı, Ötüken Neşriyat, İstanbul, 2006 ![]() |
![]() |
![]() |
|