Etkili Öğretim Nasıl Olur |
10-25-2012 | #1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
Etkili Öğretim Nasıl OlurEtkili öğretim nasıl olur White, Wyne , Stuck ve Coop (1983), etkili öğretmen özelliklerni beş grupta toplamışlardır: (a) öğretim zamanının yönetimi, (b) öğrenci davranışlarının yönetimi, (c) öğretimin sunulması, (d) öğretimin kaydedilmesi, (e) öğretimsel geribildirimin sunulması Etkli öğretmen özelliklerinin ilki olan öğretim zamanının yönetiminde, öğretmen öğrencilerinin önceliklerini bilir, öğretime ne kadar zaman ayıracağına ve elinde bulunan kaynakların neler olduğuna karar verir Etkili öğretim becerilerine sahip bir uygulamacı, öğrenci davranışlarını kontrol altına almalıdır Bir diğer deyişle, etkili sınıf kontrolü sağlamalıdır Bu amaçla, sınıfta kurallar belirlemeli ve bu kuralları tüm öğrencilerin anlayabileceği şekilde ifade etmeli, öğrencilerin görebileceği yerlere asmalı ve bu kuralları tüm öğrencilere öğretmelidir Olumlu davranışlar gibi olumsuz davranışlarda öğrenilir ilkesini aklından çıkarmadan, davranışları kontrol atlına almalı ve olumlu öğrenme için çevre düzenlemesi yapılmalıdır Etkili öğretmen özelliklerinden bir diğeri olan öğretimin sunulmasında, uygulamacı öğretilecek davranış ve becerilere karar verir, öğretimi planlar, bireysel farklılıkları göz önünde bulundurarak planı uygular Dördüncü etkili öğretmen özelliği olan öğretimin kaydedilmesi, uygulamacının, yaptığı öğretimin işe yarayıp yaramadığını, diğer bir deyişle, öğrencide istendik değişikliklerin olup olmadığını görebilmek üzere gerçekleştirilir Eğer yapılan uygulamayla öğrencide hedeflenen yönde değişiklik gözlenmiyorsa, uygulamacı programda gerekli düzeltmeleri ve uyarlamaları yapmalıdır Etkili öğretmen özelliklerinin sonuncusu olan öğretimsel geribildirim sunma, uygulamacının doğru ve yanlış öğrenci tepkileri için geribildirim sunmasını içermektedir Daha önceki bölümde geribildirimin nasıl sunulacağına ilişkin ayrıntılı açıklamalarda bulunmuştuk Wolery, Bailey ve Sugai’e (1988) göre, özel gereksinimli çocuklarla çalışırken uygulamacıların etkili öğretmen özelliklerine sahip olmaları, etkili öğretim sunabilmeleri için gereklidir, ancak yeterli değildir Uygulamacıların etkili öğretmen özelliklerine sahip olmak kadar, öğretime ilişkin bilgi ve beceri sahibi de olmaları gerekir Wolery ve diğerleri (1988), özel gereksinimli öğrencilerle çalışırken, uygulamacıların beş alanda bilgi sahibi olmaları ve bu bilgi alanlarına ilişkin öğretim becerilerine sahip olmaları gerektiğini savunmaktadırlar Bu noktalara aşağıda kısaca değinilecektir Uygulamacı, çocuk gelişimi konusunda bilgi ve beceri sahibi olmalıdır Uygulamacı, çocuk gelişimi kuramlarında belirtilen gelişim evreleri vb özellikleri dikkate alarak öğrencisinin performansına ve gereksinimlerini ilişkin görüş kazanabilir Uygulamacı, program içeriğine ilişkin bilgi sahibi olmalıdır Uygulamacı, uygulayacağı programın içeriğine ilişkin bilgi sahibi olduğunda, özel gereksinimli öğrencileri için bireyselleştirilmiş amaçlar geliştirebilir ve öğretimi bireyselleştirerek öğrencilerinin ilgi ve gereksinimlerine uygun öğretim sunabilir Uygulamacı, özürlülük durumlarına ilişkin bilgi sahibi olmalıdır Uygulamacı özürlülük durumlarına ilişkin bilgi sahibi olduğunda, özel gereksinimli öğrenci ile karşılaştığında ne tür çevresel düzenlemelere ve uyarlamalara gideceğine, ne tür alternatif iletişim becerileri kullanacağına, öğretimde ve öğretim için kullanacağı araç-gereçlerde ne tür uyarlamalar yapacağına; diğer bir deyişle, bireyselleştirmeyi bu gibi durumlarda nasıl gerçekleştireceğine karar verebilir Uygulamacı, öğrenme ve davranış değiştirme ilkelerine ilişkin bilgi sahibi olmalıdır Uygulamacı, öğrenme ve davranış değiştirme ilkelerine ilişkin bilgi sahibi olduğunda, öğrenciye uygun ve olumlu öğrenme ortamı hazırlayabilir; öğrencilerin yeni davranış ve becerileri kazanmalarına yardımcı olabilir; öğrencilerin öğrendikleri beceri ve davranışları bağımsız olarak sergilemelerine olanak sağlayabilir Aynı zamanda, öğrenci davranışlarını kontrol ederek öğrencilere uygun davranışlar kazandırabilir ve uygun olmayan davranışların ortadan kalkmasını ya da uygun olan davranışlarla yer değiştirmesini kolaylaştırabilir Bu durumda ise öğrencilerin ve öğretmenin zamanı, davranış ve sınıf kontrolü ile değil de, öğretim ile geçebilir Uygulamacı, öğretimi kaydetme ve değerlendirme bilgisine sahip olmalıdır Uygulamacı öğretimi kaydetme ve değerlendirme bilgisine sahip olduğunda, davranışların nasıl ölçüleceğine karar verebilir Bunun için, davranışları ölçülebilir ve gözlenebilir biçimde betimler Elde ettiği verileri özetleyebilir ve gerektiğinde ilgili kişilerle bu verileri paylaşabilir Aynı zamanda, elde ettiği verilere ilişkin öğrenci performansını değerlendirir ve gerektiğinde programında ya da amaçlarında değişikliğe gidebilir Öğretim Zamanının Yönetimi Ders başladığında öğretmen öğretim için hazır olmalıdır Öğretmen öğretim için ayırdığı zamanın tümünü öğretimde kullanmalıdır Öğretmen öğrencilerin öğretimle ilgili olmalarını sağlamalıdır Öğrenci Davranışlarının Yönetimi Öğretmen sınıf davranışları ve kurallarına ilişkin öğretim yapmalıdır Öğretmen öğrenci davranışlarını sürekli gözlemeli ve uygun olmayan davranışlar için davranış kontrolü ilkelerini uygulamalıdır Öğretimin Sunulması Öğretmen öğrencinin performans düzeyini dikkate alarak konuyla ilgili öğretim sunmalıdır Öğretmen ders içeriğini ve gerekli becerileri dikkatlice gözden geçirmelidir Öğretmen ders içeriğini ve gerekli becerileri öğrenciye dikkatlice sunmalıdır Öğretmen öğretim sırasındaki geçişleri hızlı ve etkili biçimde sağlamalıdır Öğretmen öğretim sırsında öğretim hızını uygun tutmalıdır Öğretimin Kaydedilmesi Öğretmen öğrenilere makul sorumluluklar vermeli ve bunların yerine getirilmesini sağlamalıdır Öğretmen öğrencinin öğrenme ve işlevde bulunma düzeyini belirleyebilmek üzere formal ve formal olmayan değerlendirme yapmalıdır Öğretimsel Geri Bildirim Sunulması Öğretmen öğrenci performansına ilişkin tutarlı biçimde geribildirim sunmalıdır Öğretmen öğrenci tepkilerine uygun geribildirim sunmalıdır |
Etkili Öğretim Nasıl Olur |
10-25-2012 | #2 |
Prof. Dr. Sinsi
|
Etkili Öğretim Nasıl Olurtşkleryararlı bir yazı |
|