![]() |
Felsefe-Özgürlük Üzerine/Afşar Timuçin |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Felsefe-Özgürlük Üzerine/Afşar TimuçinBugün sizinle özgürlük üzerine konuşalım ![]() ![]() Özgürlük nedir? Özgürlük dediğimiz şey, doğrudan doğruya seçme gücüdür ![]() ![]() Soruna bir başka açıdan bakarsak, seçecek şeyi olan insandır ![]() Gerçek anlamda özgürlük, bilinç temeli üzerine oturur ![]() ![]() Ama hangi insan? Bilinçli insan ![]() Dolayısıyla şöyle de diyebiliriz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Genellikle özerklikle özgürlüğü karıştırıyoruz ![]() ![]() ![]() ![]() Özgürlüğü kendi bilinç koşullarında sağlar ama özerkliğini de toplumsal yaşam koşullarında sağlar ![]() Hayatta bir karşılığının da olması gerekiyor sanırım bunun ![]() ![]() Tabii… İnsan bilinçli eylem yapma gücüne ulaşmış olmadığından birçok zorlukla karşılaşıyor ![]() ![]() ![]() ![]() Bunun da temelinde bilinç eksikliği yatıyor ![]() Yani ben içinde yaşadığım dünyayı doğru dürüst kavrayamamışsam, içinde yaşadığım insanlığın bilincini doğru dürüst edinememişsem orada benim yaşamam biraz körlemesine olacaktır ![]() Benim başıma gelenlerdir yazgı ![]() ![]() Demek ki insanın oturup düşünmesi gerekiyor: Ben gerçek anlamda özgür bir varlık olduğum zaman gerçek anlamda doğru eylemler ve onun temeline de yerleştireceğim doğru fikirler üretebilirim ![]() Eskiçağ’ın kölecilik düzeninde özgür olabilenler, egemen sınıfın üyeleriydi ![]() ![]() ![]() ![]() Sonra ne oluyor? Burjuva sınıfı, evrensel düzeyde çok insani temel kavramlar ortaya koydu ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() En az harcama koşullarında ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Özellikle 20 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Özetlersek, burjuva sınıfı, kendi çıkarları doğrultusunda, kendi ortaya koyduğu değerlerin karşısına geçti ![]() Bu çağın düşünürleri arasında Rousseau’nun özel bir yeri var ![]() ![]() Rousseau’nun temel özelliği, bunu çok net çok açık ortaya koymasa da, sanayi düzeniyle gelen adaletsizliklerin insanlara mutsuzluk getireceği ile ilgilidir ![]() ![]() ![]() Rousseau’dan önce bu tehlikeyi gören olmamıştır ![]() ![]() ![]() Dolaylı olarak toplumsal yaşam koşullarını eleştirirken bilginin iyi kullanılmamasıyla gelen sıkıntıları bize açıkladı ![]() ![]() ![]() Marks’ın da Rousseau’dan etkilendiğini biliyoruz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Elbette ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bugünün insanı, bütün bu iletişim araçlarının güçlülüğüne rağmen kesinlikle kendini iyi yetiştirme hakkına sahip değildir ![]() ![]() ![]() Onun asıl duyduğu gereksinimler neyle ilgili? Beslenmeyle, üremeyle ve dinlenme zamanlarıyla ilgili ![]() ![]() ![]() Bunun için bugünün insanının özgürlükle ciddi bir ilişkisi yok ![]() Bugün bir özgürlük istemi ile kendini ortaya koyan kitlelerle pek karşılaşmıyoruz ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Felsefe-Özgürlük Üzerine/Afşar Timuçin |
![]() |
![]() |
#2 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Felsefe-Özgürlük Üzerine/Afşar TimuçinUluslararası finans krizinin çok konuşulduğu bugünlerde kapitalizm de sorgulanır oldu ![]() ![]() Bugünkü koşullarda insanın özgür olması olası değil ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu insanlar insani gereksinimler duymuyorlar artık ![]() ![]() Olanaklarını geliştirdikçe o olanakları dünya zevkleri için kullanmaya yöneliyorlar ![]() Dolayısıyla yukarıdan tepeye doğru bütün katlarda bir aptallaşmışlık sözkonusu ![]() Bu yüzden Marksizmin getirdiği işçiye aşırı güven de bugün tartışılır duruma geldi ![]() ![]() ![]() Bugün nasıl bir insanlığın üyesi olduğunun farkında olmayan insanların dünyasında yaşıyoruz ![]() ![]() ![]() Özgürlüğün bireysel düzeyden çok toplumsal düzeyde geçerli olduğunu söyleyen, ‘insan ancak başkalarıyla özgürse özgürdür’, ‘özgür birey ancak özgür toplumda mümkün olabilir’ diyen düşünürler de var ![]() İnsan ister istemez toplumsal bir yaşamın içinde ![]() ![]() ![]() ![]() Koşullar ne kadar kötü olursa olsun, insan kendi için ve insanlık için savaşırken kendi özgürlüğünü yaratabilir ve başkasının özgürlüğünü yaratmasına katkıda bulunabilir ![]() ![]() ![]() Niye bireyi bu kadar hafife alıyoruz, zaten toplumu kuran birey değil mi? O zaman bireyin de kendine göre bir etki gücü olması doğru olmaz mı? Dünyanın her yerinde gerçek anlamda kendini adamış bireylerin, hem kendi özgürlüleri için hem başkalarının özgürlükleri için çaba gösterdiklerini görüyoruz ![]() ![]() Demek ki baskı güçleri ne kadar etkin olursa olsun insan bu güçlerin karşısında da kendi özgürlüğünü yaratabilir ve başkasının özgürlüğüne katkıda bulunabilir ![]() |
![]() |
![]() |
|