![]() |
Ruh Nedir, Ruhun Mahiyeti |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Ruh Nedir, Ruhun MahiyetiRuh nedir, ruhun mahiyeti ![]() Ruh için şu tanımlar yapılır: “Can ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() “Bir kanun-u zîvücud-u haricî, yani hariçte müstakil bir varlığı bulunan bir kanun" ![]() “Emir âleminden olup, beden ülkesini idare etmesi için kendisine müstakil bir varlık verilen bir kanun ![]() ![]() Bazı insanlar peygamber efendimize ruhu sordular ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() “emir alemi” ölçüden, tartıdan, şekilden, renkten uzak varlıkların dünyasıdır ![]() ![]() Ancak o, mantık ölçüsüyle her eserin bir ustaya delalet ettiğini bilir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Hadiste “kendini bilen rabbini bilir” buyruluyor ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ruh hakkında neler biliyoruz? Ruhun kendisini bilemiyoruz ![]() ![]() ![]() Bedenin sultanı olan ruh, nurani, şuurlu, diri ve harici vücut sahibi bir varlıktır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ruh, sahip olduğu maddi ve manevi cihazlarıyla işler yapar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Dostlarımız soruyorlar, “ruh nasıl bir şey?” Diye ![]() ![]() Mahiyeti bilinmezler hakkında en ileri ilim, “bilmiyorum,” kelimesinde ifadesini bulur ![]() ![]() ![]() ![]() Ne bir evin bölmeleri, insanın organlarına benzer, ne de tezgâhın aksamı ustanın azalarına ![]() Beden ve kâinat ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Nur külliyatında, ruhun bekası ifade edilirken şöyle buyrulur: “ruh ise tahrib ve inhilâle maruz değil ![]() ![]() Buradaki “basit” kelimesi, terkip olmama demektir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ruhun bu harika yaratılışı insan için büyük bir irşat kapısı ![]() ![]() ![]() ![]() Ruh beyinden mi ibarettir? İnsan, ilim sahibidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İlimden mahrum atomlar, ne kadar mükemmel bir şekilde bir araya gelmiş olurlarsa olsunlar, ilim sıfatını kazanamazlar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() “irade” gerçeği ise, başlı başına bir harikadır ![]() ![]() ![]() ![]() Milyarlarca hücreden yaratılan beyin, akılları hayrette bırakacak kadar harikulade bir bilgisayardır ![]() ![]() ![]() ![]() Ona, “ben bir bilgisayarım” dedirtebiliriz ![]() ![]() ![]() Beyin denilen o harika cihaz, ruhu inkara değil, yaratanı kabule götürür ![]() Ruh ile beden arasındaki ilgi nasıldır? Ruh: “can ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kaba, sert bir ağacın, narin ve nazik bir meyve vermesi gibi, bu haşmetli ve cansız âlemden kendisine pek de benzemeyen bir varlık süzülmüş: insan ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Artık bu üstün meyve, kâinat ağacının gözü kulağı kesilmiş ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İşte bu insan meyvesinin şu görünen beden hanesinin ötesinde, şu âlemi memnun yahut mahzun eden bir efendi mevcut ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Ruh Nedir, Ruhun Mahiyeti |
![]() |
![]() |
#2 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Ruh Nedir, Ruhun MahiyetiBu beden ve şu kâinat, o ruhun önünde iki sahife gibi ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ruhun önünde nice düşündürücü levhalar, nice ibret sahneleri ve hayret tabloları mevcut ![]() ![]() ![]() ![]() Bir de ruhun kendi mahiyetini bilmedeki aczi var ki, bu acz, nice hakikatlere pencereler açıyor ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ters yöne giden bir arkadaşımıza, “dur! Geri dön!” Diye sesleniriz ![]() ![]() ![]() Bedenin ruh namına hareket etmesi, gayb âleminin şu şehadet âlemine hâkimiyetini temsil etmede ![]() ![]() ![]() Beden şu âlemdeki birçok hâdisenin tesirinde kalır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ruh ile beden arasındaki ilgi, bir bakıma, sesle mânâ arasındaki ilgiye benzer ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Mânâ sesten önce de vardı, sesle birlikte göründü, sesten sonra da varlığını devam ettirmede ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Meseleye bu şuurla nazar ettiğimizde, ruhumuzda bazı hakikatlere işaretler bulabiliriz: Ruh, beden ülkesinin yegâne sultanıdır; birdir, şeriki yoktur ![]() Ruh, bedenin hiçbir cüz’üne, hiçbir organına benzemez ![]() Ruhun zâtı, bedenin zâtına benzemediği gibi, sıfatları da bedenin sıfatlarına benzemez ![]() Ruhun bir meseleyi tefekkür etmesiyle, midenin bir lokmayı yoğurması arasında benzerlik düşünülemez ![]() Ruh doğmaz, doğurmaz, bedende mekân tutmaz ![]() ![]() Ruhu mahiyetiyle kavramak mümkün değildir ![]() ![]() Bir bedende iki ruh bulunsa, beden fesada gider ![]() ![]() ![]() Bedenin eliyle ne alınırsa alınsın, şükür daima ruha yapılmalıdır ![]() Ruhun bedendeki icraatı, güneş’in gezegenlerini döndürmesi gibi, mübaşeretsizdir; yâni bu iş, dokunmaksızın, temassız yapılır ![]() Bir hücreyi idare etmekle, bütün hücreleri idare etmek arasında, ruh için bir fark düşünülemez; birincisi ona daha hafif, ikincisi daha zor değildir ![]() ![]() ![]() Bir başka açıdan: Bedeni kafese, ruhu ise kuşa benzetirler ![]() ![]() Beden ruh içindir, ruh beden için değil ![]() Kafesin boyanmasıyla kuş güzelleşmez ![]() ![]() Kafesi büyütmekle kuşu geliştirmiş olamazsınız ![]() ![]() Kuş, kafesten dışarıyı seyreder, ama gören kafes değildir ![]() “göz bir hassedir ki; ruh, bu âlemi o pencere ile seyreder ![]() Kuşsuz kafesi kimse evinde barındırmaz ![]() Kuş kafesten önce de vardı, kafesten uçtuktan sonra da varlığını devam ettirir ![]() Şu koca kâinat sarayı, ruh için bir oda gibi ![]() ![]() ![]() Kafeste boğulmayan, odaya aldanmayan, kendini unutmayan ruhlara müjdeler olsun! ![]() ![]() ![]() Ruhun serbest olması ne demektir? Nur Külliyatında ölümün “mahiyeti” yani “ne olduğu” konusunda çok güzel tespitler yapılmış ![]() ![]() Itlak; “kayıtlı olmama, serbest olma” demektir ![]() Allah’ın bütün sıfatları mutlaktır ![]() ![]() *** Allah’ın şuurlu bir kanunu olan ruh, insan bedeninde görev yaptığı sürece, o hanenin şartlarına uymak mecburiyetinde kalıyor ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() *** İnsan uyanık iken, ancak kendisini kuşatan mekânı görebilir ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Ruh Nedir, Ruhun Mahiyeti |
![]() |
![]() |
#3 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Ruh Nedir, Ruhun MahiyetiRüyada ise beden kaydından bir derece kurtulan ruh, o kapalı gözleriyle farklı mekânları seyretme imkânına kavuşur ![]() Yine uyanık halde, beden zamanla da kayıtlıdır ![]() ![]() ![]() Nur Külliyatında “nevmin büyük kardeşi olan mevt” ifadesi geçer ![]() ![]() ![]() ![]() Ruh, bedenden ayrıldığında, onun kayıtlarından da kurtulur ![]() ![]() ![]() Görme, ruhun bir sıfatıdır ![]() ![]() Bedenden ayrılan bir ruh, dünya hayatında sadece uzaktan seyrettiği o beldeleri, artık bizzat ziyaret etme imkânını yakalamış oluyor ![]() Ölüm, beden içindir; ruh için değil ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() *** “Ölmeden önce ölünüz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Buna göre, bir mümin, “büyüyüp gelişme” diye özetleyebileceğimiz “nebatî ve cismanî” cihetini ve yine “yeme, içme, görme, işitme, yürüme, evlenme” gibi fonksiyonların tamamını ifade eden “hayvanî” cihetini aşarak, “düşünme ve inanma” merkezli olan “insaniyet” cihetinde terakki ettiğinde, kalp ve ruh ön plana geçmiş olur ![]() Artık böyle bir kişinin ruhu da, bir bakıma, “ıtlaka” mazhar olmuştur ![]() ![]() Böyle bir kalp, artık “makam, mevki, servet, şan ve şöhret” gibi nefsin can attığı bütün kayıtlardan azadedir ![]() ![]() ![]() ![]() Bunu başaran bir kalp, dünyanın “içinde” boğulmaz, “üstünde” dolaşır ![]() ![]() ![]() ![]() İşte bu şuura sahip olan bir ruh, “beden, dünya ve nefis” kayıtlarından kurtulmakla “ıtlaka” bu dünyada mazhar olarak Allah Resulünün “Ölmeden önce ölünüz ![]() ![]() *** Dünyada ıtlak, “nefsin kayıtlarından, heva ve hevesin tahakkümünden, dünyanın fani yüzüne bağlanmaktan, bedeni beslemeyi hayatın gayesi sanma gafletinden, sebeplere - özellikle de elinde güç ve imkân bulunan insanlara - gereğinden fazla önem verip onları tesir sahibi sanmaktan” kurtulmaktır ![]() Bu kurtuluşa eren insan, bu dünyada cennet hayatı yaşar ![]() ![]() Gerçi, o saadet diyarında bütün müminlerin ruhları bedenlerine galip gelecektir ![]() ![]() Alaaddin Başar (Prof ![]() |
![]() |
![]() |
|