Geri Git   ForumSinsi - 2006 Yılından Beri > Sinema, Müzik & Online Videolar > Radyo, Sinema ve Tiyatro

Yeni Konu Gönder Yanıtla
 
Konu Araçları
commedia, dell`arte|tiyatro, skeçler, tarihi

Commedia Dell`Arte|Tiyatro Tarihi Ve Skeçler

Eski 10-24-2012   #1
Prof. Dr. Sinsi
Varsayılan

Commedia Dell`Arte|Tiyatro Tarihi Ve Skeçler




••Commedia dell`Arte••

Commedia dell`Arte, İtalya'daki Rönesans tiyatro etkinlikleri saray ve akademi çevrelerinde halktan uzak yapılırken ve hepsi amatörken profesyonel tiyatro topluluklarının halk tiyatrosunu oluşturuyordu
Bir tiyatro tarihi yazarının tanımı şöyledir: “Saraylarda komedya sokaklarda komedyen” akademi ve sarayda verilen temsillere commedia erudita (bilgili tiyatrosu- draması) deniyordu Profesyonel topluluklar kendilerine sanat tiyatrosu anlamına gelen Commedia dell`Arte ve Commedia dell`Improvisio adını takmışlardı Commedia dell`artenin tam olarak ne zaman ve nasıl oluştuğunu kimse bilmiyor






6 yy'ın sonlarında yapılmış bir resimde Commedia dell'Arte gurubu Gelosi (Musée Carnavalet, Paris)

Kökeni

Kimileri kökenini Roma zamanının mimlerine ve eğlendiricilerine indirirken kimileri Roma komedya yazarları Plautus ve Terentius`un komedyalarından beri evrimleşip değişerek doğaçlama oyunlar halinde ortaya çıktığını ileri sürüyorlar Kimilerine göre Bergamo kentinde 14-15 yylarda ortaya çıkmış doğmaca komedyalardan gelişmiştir Kökeni ne olursa olsun tarihsel kayıtlarda 1560 larda ilk kez adına rastlanılıyor Artık 1600lerde topluluklar Venedikten İtalya`ya, oradan Fransa, İspanya ve diğer Avrupa ülkelerine, gittikleri her yerde halk ve yönetici sınıflardan daima seyirci buluyorlar

Oyunların metni ve temsil biçimi

Oyuncu nerdeyse commedia dell`arte`ın yüreği ve asal öğesidir Topluluklar buldukları her alanda oynamışlardır, kent meydanlarında ya da sarayda, kapalı bir yerde ya da açık havada, sabit sahnelerde ya da geçici kurulmuş doğaçlama sahnelerinde Eğer süslü dekorlu sahneler bulurlarsa onu kullanıyorlardı, bulamadıkları zaman bir yükseltinin ortasında perde kurarak oynuyorlardı Her ortama uyabilme en büyük erdemleriydi
Metin, durumları, düğümleri ve sonucu yalnız özetleyen scenariolardı Oyuncular diyalogları doğaçlamadan yaratır ve aksiyonları açıklayan doğaçlama söyleşiler yaparlardı Her temsilde metnin ana hatları aynı kalmakla birlikte ayrıntılar değişirdi Bu değişim o andaki esine ve seyircinin tepkisine dayanırdı Günümüze 700 kadar senaryo kalmıştır Trajik olanı azdı, büyük bölümü aşk olayları, entrikalar, kılık değiştirmeler ve kesişen amaçlar çevresinde dönüp gelişen komikliklerdi
Doğaçlama Commedia dell`arte`nin ayırt edici özelliğidir Topluluklarda aynı tipi aynı oyuncu hayat boyu oynardı Her tipin giysisi, aksesuvarları belliydi Komiklikler Lazzi adı altında standartlaştırılmıştı Diyaloglara usta oyuncular edebiyat ve şiirden parçalar sıkıştırırlardı Buna rağmen doğaçlama diyaloglara ve nüktelere aynı anda uygun nükteler ve diyaloglarla cevap verebilmek için oyuncuların çok hazırlanmış ve ustalaşmış olmaları gerekiyordu

Oyun karakterleri ve özellikleri



Commedia dell`arte kişileri kalıp karakterler olup 3`e ayrılıyordu (Kimileri ikiye ayırır- maskeliler, maskesizler (aşıklar) Aşıklar, efendiler, hizmetkarlar Aşıklar en gerçekçi tiplerdi Genç, yakışıklı, maskesiz ve son moda giyinmişlerdi Her toplulukta en az bir, en çok iki çift aşıklar bulunurdu
En çok tekrarlanan üç efendi: Pantalone – Venedikli yaşlı bir tüccardır Ya aşıklardan birinin babası, ya da kendisi genç kıza tutulan bir yaşlıdır Giysisi kırmızı vücuda oturmuş bir ceket-pelerin, yumuşak terlikler, kenarsız yumuşak bir kep, uzun burunlu kahverengi yarım bir maske ve düzensiz bir gri sakal Dottore, Pantallone`nin ya arkadaşı ya da rakibidir Ya avukat ya da doktordur Akademisyendir Bilgiçlik taslar ve çoğu kez yanlış söylediği latince atasözleriyle bilgisini göstermeye çalışır Akıllı olduğu savına rağmen saftır ve kolayca aldanır Kılığı zamanın akademik giysisi ve kepidir Capitano aşıklardan biridir ama zamanla palavracı ve korkak bir askere dönüşmüştür ( O çağlarda başı İspanyollarla savaş derdinden kurtulmayan İtalyanların İspanyol askerlerini taşlamak için ya da onlardan esinlenerek bu tipin yaratıldığını ileri sürenler vardır) Savaş ve aşktaki başarılarıyla övünür fakat her ikisine de güvenilemez Daima bir pelerin, kılıç ve tüylü bir şapka giyinir Genellikle genç kızların hoşlanmadığı bir aşıktır
Komedya tipleri en çeşitli olarak hizmetkarlar içinde bulunur Zanni denilen hizmetkarlar kadın ve erkek olarak iki cins; aptal, saf ve hilekar olarak da farklı huylarda olarak ayrılır Erkekler iki ya da dört tanedir Özellikle aksiyonları yaratırlar; efendilerine yardım eder veya işlerini bozarak aksiyonun da ilerlemesini sağlarlar Kadın hizmetkar genellikle bir tanedir ve hanımına yardım ederken erkek hizmetkarlarla kırıştırır
Zannilerden Arlecchino en popüler olanıdır Kurnazlık ve aptallık karışımıdır, mükemmel bir akrobat ve dansçıdır Genellikle entrikanın merkezidir Giysisi çok renkli, yamalı parçalardan oluşmuş sonra elmas biçimi almış kırmızı- yeşil- mavi desenlere dönmüştür Siyah bir maske üzerine yana eğik bir külah giyer ve tahtadan bir kılıç taşır Bazen de kılıç değil tahtadan ve aşağıdan ikiye bölünmüş bir değnek taşır Birine vurduğu zaman keskin bir ses çıkaran bu değneğe ingilizcede “slapstick” (şamar değneği) denmiştir Ve şamarlı gürültülü komedyalara verilen adın kaynağı da buradan gelmiştir (Slapsitck comedy) Her topluluğun bu kurnaz-aptal karışımı uşağı vardır Bazen ismi Truffaldino ya da Trivellino olarak değişmiştir
Arlecchimo`nun en yakın arkadaşı çıkarcı, hınzır, cinsel dürtüsü çok ve bazen yalın olan Brighelladır İsmi çeşitli topluluklarda Scapino, Mezzetino ve Flavtino olarak değişir Kanca biçiminde burun ve bir sakalı olan maske takar, yeşil şeritlerle süslenmiş ceket ve pantalonu vardır Bir üçüncü uşak Pulcinella'dır Napolili olup bazen de han sahibi ya da bir tüccardır Kocaman karga burunlu, kambur olup sivri uçlu bir şapka giyer İngiliz kuklası Punch`ın atasıdır Bunun da çeşitli topluluklarda adı değişmiş ve çeşitli nitelikler kazanmıştır

Not:
Harlequin İtalyan tiyatrosunun en bilinen soytarısı ve Commedia dell'Arte’nin komik karakteridir Yüzü önceleri siyah olarak gösterilmiştir ve ismi "Arlecchino" 1611 sonrası "Harlequin" olarak değiştirilmiştir
İfadesi kimi zaman korkutucu gelen bir büyük bir gülümseme taşır Kıyafetleri genellikle aynı, çapraz büyük renkli karelerden oluşmaktadır
Popüler kültürde

Günümüz kültüründe Harlequinler oldukça sık görülür, örneğin New Orleans "Mardi Gras" törenlerinde
Harlequin Batman serilerinde de "Harley Quinn" olarak görünmüştür
Harlequin tipi iktiyozis, adını bu karakterden alan bir doğuştan oluşan hastalıktır
Death Metal grubu Opeth'in 2005 albümü Ghost Reveries'de "Harlequin Forest" başlığını taşıyan bir parça bulunmaktadır
Tim Burton'nın The Nightmare Before Christmas eserinde orjinal Harlequin kıyafetli bir canavar bulunmaktadır



Alıntı Yaparak Cevapla
 
Üye olmanıza kesinlikle gerek yok !

Konuya yorum yazmak için sadece buraya tıklayınız.

Bu sitede 1 günde 10.000 kişiye sesinizi duyurma fırsatınız var.

IP adresleri kayıt altında tutulmaktadır. Aşağılama, hakaret, küfür vb. kötü içerikli mesaj yazan şahıslar IP adreslerinden tespit edilerek haklarında suç duyurusunda bulunulabilir.

« Önceki Konu   |   Sonraki Konu »


forumsinsi.com
Powered by vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
ForumSinsi.com hakkında yapılacak tüm şikayetlerde ilgili adresimizle iletişime geçilmesi halinde kanunlar ve yönetmelikler çerçevesinde en geç 1 (Bir) Hafta içerisinde gereken işlemler yapılacaktır. İletişime geçmek için buraya tıklayınız.