![]() |
Alıştırmalar|Tiyatro Tarihi Ve Skeçler |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Alıştırmalar|Tiyatro Tarihi Ve SkeçlerALISTIRMA: DILI GELISTIRME ÇALISMASI Asagidaki alistirmalari dilinizi yöneten agiz içi kaslarinizi iyice yoracak kadar uzun süre ve abartili olarak tekrar ediniz ![]() -Dilinizi agzinizda sakiz çigner gibi hizla çigneyiniz ![]() -Dilinizi agzinizin içinde, çenelerinizin disindan, dudaklarinizin altindan dairesel hareketlerle hizla dolastiriniz ![]() -Dil ucunu ön alt dislere dayandirarak agiz içinde köklerden ileri geri hareket ettiriniz ![]() -Dilinizi iyice disari çikariniz ![]() ![]() -Dilinizi yuvarlatip daralttiginiz dudaklariniz ve çeneleriniz arasindan içeri-disari hareket ettiriniz ![]() -Dilinizin ucunu ön alt dislerinize dayandiriniz ve dilinizi kökünden içeri disari hizla hareket ettiriniz ![]() Çene Güzel konusmada çenenin rolü çok önemlidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Çenemizin kullaniminda sorunlarla karsilasabiliriz ![]() ![]() Bu durumda bazi çene hareketleri kaybolur ve bu kaybolus seste de kayip olusturur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ALISTIRMA: ÇENE ÇALISMASI Asagidaki alistirmalarla çene açikligini saglama ve çenemizin her hareketi rahatlikla yapmasini temin etme amaçlanmistir ![]() ![]() a) Elinizi alt çenenize dayayarak “çak çak” diye bagirin ![]() ![]() ![]() b) Iki elinizin içiyle yanak kemiklerinize masaj yapin ![]() ![]() c) Yumruk yapilmis iki ellerinizle çenenizin altindan bastirin ![]() ![]() ![]() ![]() d) Çenenizi hizla iyice açip kapatin ![]() ![]() e) Çenenizi hizla ileri, geri hareket ettirin ![]() f) Çenenizi dairesel hareketlerle hizla döndürün ![]() Dudak Dudaklarin kullanilmamasi durumunda bazi seslerin çikarilmasi kesinlikle mümkün degildir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ALISTIRMA: DUDAK ÇALISMASI a) Nefesinizi agzinizdan kuvvetle verirken “poffff” deyin ![]() ![]() ![]() b) Siki siki kapali ve dislerinize yakin -çeneniz kapaliya yakin- tuttugunuz dudaklarinizdan üflediginiz havanin dudaklarinizi kuvvetle üfürerek çikmasini saglayin ![]() c) Dudaklarinizi kapatip ileri uzatin ve dairesel hareketlerle hizla döndürün ![]() ![]() d) Çenenizi kapatin ve hizla “mi, mu, mi, mu” deyin ![]() ![]() ![]() e) Bir kalemi yatay olarak dudaklarinizda tutup “Benim memleketim ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Alıştırmalar|Tiyatro Tarihi Ve Skeçler |
![]() |
![]() |
#2 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Alıştırmalar|Tiyatro Tarihi Ve SkeçlerALISTIRMA: ISITILEBILIRLIK a) Yüksekten ses firlatiniz: Tek nefeste 20 metre ilerideki insanlara duyurabilecek sekilde : “pa, pe,pi, po; ba, be, bi, bo; da, de, di, do” deyiniz ![]() ![]() b) Elinizle duvara dokunun soluk alarak 10’a kadar sayin ![]() ![]() ![]() c) Asagidaki cümleleri bir solukta ses yogunlugunu yitirmeden okuyun ![]() ![]() - Ben gitmek istemiyorum ![]() - Makine mühendisi daha yavas sürmenizi istedi ![]() - Kalp, günde 100 ![]() ![]() ![]() d)Asagidaki ifadelerin ilk bölümlerini yakininizdaki kisiyle konusur gibi, ikinci bölümlerini 100 kisiye konusur gibi kuvvetli bir sesle okuyun ![]() -Okumak zor degil, yeter ki tadina varalim ![]() -Çalismak ne güzel huy, devamli çalisarak sikintilarimi yok ediyorum ![]() -Delik kovanin suyu damla damla, müsrif insanin zamani saniye saniye tükenir ![]() e) Metni, 1 ![]() ![]() ![]() Tembelligin ne oldugunu ve insanlarin basina nasil çoraplar ördügünü düsündünüz mü? Bu soru çok mu çocukça? Hemen herkes tembelligin kötü oldugunu bilir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() f) Ellerinizle alin ve sakaginizi tutun ![]() ![]() ![]() ![]() Ses Perdesi-Bükümlülük Sesin bükümlü çikisi ses perdesinde degisiklik yapmakla mümkündür ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ses çikisi monoton olmamalidir ![]() ![]() ![]() ![]() Sese kolayca bükümlülük verebilmek için ses perdesinde degisim olusturma yetenegimizi gelistirmemiz gerekir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ALISTIRMA: SES PERDESI Asagidaki alistirmalarda ses perdesini kolaylikla degistirme çalismalari yapilacak ve gelistirilen yetenek konusma metinlerine uyarlanacaktir ![]() a)Pes(kalin sesinizle) “do, re, mi ,fa, sol, la, si, do-- do, si, la, sol, fa, mi, re, do” kolaylastirincaya kadar tekrar ediniz ![]() ![]() b)Sirasiyla kalin, orta ve ince sesinizle pes pese “do, re, mi” deyin ![]() c)Yakilan bir mumu dudaklarin çok yakininda tutun ![]() ![]() ![]() ![]() d) Kendi olagan sesinizle "a" ya da "ah" deyiniz ![]() ![]() ![]() e) Asagidaki dörtlügü, önce tekdüze sonra da, sesi, anlama göre dalgalandirarak okuyun ![]() Burasi Mustur, Yolu Yokustur Giden gelmiyor, Acep Ne istir ![]() f) Asagidaki cümleleri, ok isaretiyle gösterildigi gibi, sesin perdesini yükselterek ya da alçaltarak okuyun ![]() ![]() Gelin buraya ![]() O mu saçma ![]() ![]() Ka fakat dikkatle ![]() ![]() delili budur ![]() ![]() d)Cümlelerin gerektirdigi duygulari kullanarak okuyun ![]() Yoruldum, umutsuzluga kapildim ve çok üzüldüm ![]() Seni vicdansiz seni ! Bunun hesabini vereceksin ![]() Aman dikkat ! Çingirakli yilan var ! Bak hele ! Seni burada görecegimi hiç ummuyordum ![]() Kaybedersem dayanamam gibi geliyor bana ![]() Hosa Gitme/Tini En güzel ses hiç bir zorlama görmeden çikan sestir ![]() ![]() ![]() ![]() Güzel bir tini gelistirmek için tüm ses organlarimizi gevsetecegiz ![]() ![]() ![]() a) Üst-alt dudak kaslarinizi gevsetin ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() b)Agziniz kapali, girtlaginizi hiç sikmadan burnunuzdan çikan hava ile “Mmmm” deyin ![]() ![]() ![]() c) Alt çene kaslarinizi iyice gevsetip agzinizi alabildigi kadar açarak çenenizi gevsek bir halde sarkitin ![]() ![]() ![]() ![]() d)"ha, ho, hu" hecelerini, asagidaki dogrultularda, beser kez yineleyin : Girtlakta yüksek ses ile; Gevsemis girtlak sesi ile; Sesi agiz boslugunda çikan havanin agiz bosluguna çarpmasi suretiyle çikararak ![]() e)"Ah" hecesini, fisilti ile baslayip gitgide tonlayarak yüksek bir ses elde edinceye dek yineleyin; daha sonra, yüksek sesten fisiltiya inin ![]() f) Para sayiyormusçasina; arizali bir telefonda, karsinizdakine telefon numarasini bildiriyormusçasina, yikilan boksörün basinda sayiyormusçasina ona kadar sayin ![]() g) "Ben sevinç ve heyecan doluyum!" cümlesini; Girtlagi zorlayarak fisildayin, Burun sesi ile fisildayin, Gevsemis kaslarla, rahat söyleyin ![]() Söyleme Hizi Dinleyicilerin algilama hizinda -dakikada 90-130 kelime arasi-söylenmeli konusma anindaki duygulara, kisilige, yere ve dinleyicinin niteligine göre degisimler göstermelidir ![]() ![]() ![]() ALISTIRMA: SÖYLEME HIZI a) Asagidaki paragrafi, önce yavas, küçük bir toplulugun isitebilecegi tonda fakat elinizden geldigince hizli; sonra da, büyük bir topluluga hitap ediyormusçasina ve yavas söyleyin ![]() Acaba kendilerini çocuklarina duyduklari sefkatte kaybeden annelerin tattiklari mutluluk hissedisinden daha yükseklere tirmanabilenler var midir? Beseri iliskiler çerçevesinde yoktur süphesiz ![]() ![]() ![]() b) Asagidaki cümleleri, önce, tekdüze bir tonla, sonra, cümlelerin duygu yönlerini dikkate alarak yanlarinda belirtilen hizlarda söyleyin : - Ne güzel bir gece, degil mi? (yavas) - Ben bu adami nerede gördügümü bir hatirlayabilsem ![]() - Böyle bir hileye bas vuracak kadar alçalacagin hiç aklima gelmezdi ![]() - Bir daha yüzünü görmek istemiyorum senin ![]() ![]() - Bu derece iyi bir insani ömrümde görmedim ![]() - Dikkat et ! Arabaya çarpacaksin ! (hizli) -Içeri girebilir miyim? (yavas) |
![]() |
![]() |
![]() |
Alıştırmalar|Tiyatro Tarihi Ve Skeçler |
![]() |
![]() |
#3 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Alıştırmalar|Tiyatro Tarihi Ve SkeçlerKatil" kelimesi telaffuz edilirken her zaman "a" harfi uzatılarak söylenir ![]() ![]() "Katil": Yasalar karşısında suçu sabit görülmüş, cinayeti işlediği yasalar karşısında onaylanmış kimseye verilen isimdir ![]() ![]() ![]() ![]() 17 Ağustos depreminden sonra çok kullanıldı ![]() ![]() ![]() ![]() Halk arasında "mütevazi" bilinir oysa kelimenin doğrusu "mütevazı" ![]() ![]() "Stüdyo"… Bu da diftongdur ![]() ![]() ![]() ![]() Ne olmak istiyorsun diye soruyorlar ![]() ![]() ![]() "Üç bilok ötede" diyorlar ![]() ![]() Yazı diliyle konuşma dili arasında da bazı farklılıklar var ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
|