![]() |
İlk Türk Hava Şehitleri |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() İlk Türk Hava Şehitleriİlk türk hava şehitleri ![]() Osmanlı İmparatorluğu Balkan Savaşı yenilgisini unutturmak ve hızla gelişen havacılık dünyasında Türk Milletinin de saygın bir yer almasını sağlamak amacıyla 1914 yılında İstanbul – Kahire hava yolculuğunu başlatma kararı almıştı ![]() ![]() ![]() ![]() 8 Şubat 1914 günü Fethi ve Sadık Beyler Bleriot XI tipindeki Muavenet-i Milliye, Nuri ve İsmail Hakkı Beyler ise Deperdussin tipindeki Prens Celaleddin uçağıyla yolculuğa başladılar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Tayyareci Nuri Bey, 1914 İstanbul-İskenderiye hava seferi sırasında Şubat 1914’de Halep’te bu fotoğrafın çekilmesinden kısa bir süre sonra, 11 Mart 1914’de Yafa’da düşerek hayatını kaybedince adı ilk hava şehitlerimiz arasına yazıldı ![]() İstanbul – Kahire seferi Beyrut’a kadar gemi ile getirilen Bleriot XI tipindeki Edremit uçağıyla Salim ve Kemal Beyler tarafından tamamlandı ![]() 15 Mayıs 1914, Salim (İlkuçan) ve rasıdı Kemal Bey “Edremid” isimli Bleriot tayyaresi ile İskenderiye’de ![]() 1914 Uçuşunun Ayrıntıları I ![]() • 8 Şubat 1914 İstanbul’dan II ![]() • 8 Şubat 1914 Eskişehir’e varış • 10 Şubat 1914 Eskişehir - Afyon - Konya • 11 Şubat 1914 Konya - Toros Dağları aşılarak Tarsus’a iniş • 12 Şubat 1914 Tarsus - Adana • 13 Şubat 1914 Adana - Halep • 15 Şubat 1914 Halep - Humus - Beyrut • 19 Şubat 1914 Beyrut - Beyrut Nehri (zorunlu iniş; karbüratör arızası, pervane ve tekerlekler kırılır) • 24 Şubat 1914 Beyrut - Şam (Merce Meydanı) • 27 Şubat 1914 Şam - Taberiye Gölü (Semre Bucağı yakınları) düşerek şehit olurlar • 28 Şubat 1914 Cenazeler Şam’a gönderilir (Selahattin Eyyubi Türbesi) II ![]() ![]() • 8 Şubat 1914 İstanbul’dan I ![]() • 8 Şubat 1914 İstanbul’a geri dönüş • 8 Şubat 1914 İstanbul - Lefke (zorunlu iniş) • 9 Şubat 1914 Lefke - Bilecik (ilk Türk postası) - Poyra Köyü (zorunlu iniş) • 12 Şubat 1914 Poyra Köyü - Eskişehir • 13 Şubat 1914 Eskişehir’den kalkamazlar ![]() ![]() • 14 Şubat 1914 Eskişehir - Bolvodin (Afyon) - Akşehir • 15 Şubat 1914 Akşehir - Aziziye - Osmaniye - Karakaya Köyü - Konya • 18 Şubat 1914 Konya - Karaman (Toroslar aşılamayınca geri dönülüyor) • 19 Şubat 1914 Karaman - Tarsus • 20 Şubat 1914 Tarsus - Adana • 21 Şubat 1914 Adana - Misis • 22 Şubat 1914 Misis - Artak • 23 Şubat 1914 Artak - Halep (Sebil Meydanı) • 24 Şubat 1914 Halep - Hazm Köyü (yağmurdan dolayı mecburi iniş) • 26 Şubat 1914 Hazm - Hama • 27 Şubat 1914 Hama - Humus - Şam (Fethi ve Sadık Beyler’in cenazeleriyle karşılaşırlar) • 9 Mart 1914 Beyrut - Yafa • 11 Mart 1914 Kudüs’e hareket (Yafa’da düşerler ![]() ![]() • 13 Mart 1914 www ![]() ![]() • 14 Mart 1914 Fethi Bey ile aynı yere (Selahattin Eyyubi Türbesi’ne gömülür) III ![]() • 6 Mart 1914 İstanbul’dan hareket • 6 Mart 1914 Çanakkale • 7 Mart 1914 Halili Köyü (Erenköy-Çanakkale; zorunlu iniş) • 9 Mart 1914 Halili Köyü - Kemer Deresi • 13 Mart 1914 Küçükkuyu Bucağı (Edremit) düşer ![]() TÜRK’ÜN KARARLILIĞI ; BU UÇUŞ SEFERİ TAMAMLANACAK ! IV ![]() ![]() • Edremit Belediye Başkanı Yazıcızade İsmail Hakkı Beyin Katkılarıyla sayesinde uçak alınır ![]() • 7 Nisan 1914 Marsilya yolu ile İstanbul’a uçak getirildi • 11 Nisan 1914 Galata Rıhtımı’ndan Beyrut’a hareket • 19 Nisan 1914 Beyrut • 1 Mayıs 1914 www ![]() ![]() • 4 Mayıs 1914 Kudüs - El Ariş (Gazze postası ile birlikte) • 6 Mayıs 1914 El Ariş - Port Said • 8 Mayıs 1914 Port Said - TelelKebir’e zorunlu iniş (yağmur) • 9 Mayıs 1914 Kahire Heliopolis’e iniş • 15 Mayıs 1914 Kahire - Tanta - İskenderiye • 22 Mayıs 1914 İskenderiye’den Romen bandıralı Daçya Vapuru ile İstanbul’a hareket PLANLANAN UÇUŞ TAMAMLANMIŞTIR… ![]() |
![]() |
![]() |
|