![]() |
Hepimiz İşkenceci Miyiz? |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Hepimiz İşkenceci Miyiz?Hepimiz işkenceci miyiz? İnsanların otoriteye direnmeden işkence yapabileceğini gösteren itaat deneyi, yarım asır sonra tekrarlandı ve ‘işkencecilerle empati kurulabilir mi’ sorusu gündeme geldi ![]() ![]() İSTANBUL - 1965’te, Yale Üniversitesi’nde ünlü psikolog Stanley Milgram’ın gerçekleştirdiği ‘otoriteye itaat deneyi’ büyük bir şaşkınlığa ve tartışmalara rol açmıştı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Milgram deneyinin amacı neydi? Deney, ‘otoriteye itaat deneyi’ olarak da biliniyor ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Deney öncesi katılımcılara elektroşok mekanizması tanıtılıyor Bu tabii Milgram’ın kendisinin de beklemediği bir sonuçtu, herkesin tahminlerine ters düşüyordu ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu araştırmalar ya da tekrarlar yalnız ABD’de de mi yapıldı? Hayır başka kültürlerde de yapıldı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 'Öğretmen' ceza veriyor ![]() Sonuç olarak Milgram’ın bulgularından bir genellemeye gidebilir miyiz? Bu araştırmaların hepsinin tıpatıp birbirinin aynısı olduğunu söylemek mümkün olmasa da evet öyle, bu bir genel bulgudur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Peki, bunun gerekçesi ne olarak gösteriliyor? Sonuçlar içgüdü ya da öğrenilerek yapıldığına mı işaret ediyor? Hayır, içgüdüden hiç söz etmiyor, tamamen bu bir sosyal psikoloji olayıdır ![]() ![]() Yaklaşık 50 yıl sonra Milgram deneyi tekrarlandı ![]() ![]() ![]() Belli oranda etkiler ama tamamen başka bir deney yapılmıştır denemez ![]() ![]() ![]() Milgram’ın deneyi yaptığı 1960’lı yıllarla günümüz dünyası çok farklı ![]() ![]() ![]() ![]() Ama işte, bulunmamış ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Hepimiz İşkenceci Miyiz? |
![]() |
![]() |
#2 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Hepimiz İşkenceci Miyiz?Peki, bunu neye bağlıyoruz? Öncelikle daha çok birey düzeyinde bir olay bu ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Milgram deneyinin bazı versiyonlarında 'öğrenci' ve 'öğretmen' aynı ortamda yer aldı ![]() Milgram kendi araştırmasında da verdiği örneklerde gösterdiği gibi, buradaki en önemli faktör de, kim bunun sorumluluğunu taşıyacak sorusu ![]() ![]() ![]() Sonuçlarda kişinin eğitimi durumu, refah seviyesi ya da benzeri farklılıklar bir şey değiştirmiyor mu? Değiştirmiyor ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Milgram’ın deneyine ilham kaynağı olarak Nazi Almanyası’ndaki toplama kamplarında görevli Adolf Eichmann’ın bunu yalnızca bir görev olarak yaptığını söylemesi gösteriliyor ![]() ![]() ![]() Nazi subay Adof Eichmann'ın 'işkenceleri görev icabı yaptığı' sözleri deneye ilham kaynağı oldu ![]() Tabii bu da söylenebilir ama Ebu Gureyb’de yaşananlar için Milgram’ın deneyinden ziyade, Zimbardo’nun deneyi kullanıldı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Böyle bir yorum işkencecileri aklama ya da en azından oları maruz görme anlamına gelmez mi? Oraya da çekilebilir ![]() ![]() ![]() Standford Hapishanesi Deneyindeki 'mahkum'lardan biri Peki, bu konuda yapılacak bir şey yok mu, çevrenin insanın otoriteye baş eğerek ya da çevre etkisiyle bu tür eylemlerde bulunması konusunda yapılacak bir şey yok mu? Bu konular insanlara, anlatılarak farkında olmaları sağlanmalı ve insan eğilimlerini daha iyi anlamaları öğretilmeli ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ama bunun tersi de doğru, değil mi? Evet bu durumda katılımcı ters etkide kalıyor, ters yönde hareket ediyor ![]() Empatinin öneminden bahsettiniz ![]() Örneğin Feshbach’lar ilkokul çağındaki çocuklarla ilgili yaptıkları araştırmalarda bu empati eğitimini yapıyorlar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Burada Milgram deneyi ile aynı düzenek mi kuruldu? Aynısı değildi, benzeriydi ![]() ![]() Öyleyse çevresel etkenlerden dolayı insanların otoriteye boyun eğebileceklerini görüyoruz ![]() ![]() Evet, nitekim empati eğitimi verildiği durumlarda daha hafifi şoklar verildiği bulunduğu Obouchi’nin deneyinin benzerleri Amerikalı Hanoh ve Richardson tarafından da gerçekleştirildi ve benzer sonuçlara ulaşıldı ![]() Tüm bu araştırmalarla alınan benzer sonuçlar, empatinin çok önemli olduğunu gösteriyor Bir kişiye zarar vermek için o kişiyi ‘diğer’, ‘farklı’, ya da ‘öteki’ olarak görmek gerekir ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
|