![]() |
Kavrama Arızası Ve Bakımı Teknik Bilgiler |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Kavrama Arızası Ve Bakımı Teknik BilgilerKavrama Kaçırıyor TEknik Bilgiler Kayma ve kaçırma sonucu oluşan büyük sürtünme kuvvetleri aşırı ısınmalara yol açar Aşırı ısınma aşınmayı hızlandırır; balatanın yanmasına sebep olurVolanın ve baskı plakasının yüzeyleri çabuk aşınır, çizilir, çatlar, yüzeylerde derin çukurluklar oluşabilirBaskı plakasında meydana gelen ısı yayların gerilimlerini zayıflatarak bozulmalarına yol açar Kavramadaki kaçırma özellikle yokuşlarda araca gaz verilirken hızlanamama, çekişte zayıflık yada ilk hareket sırasında duran aracı yerinden güçlükle kaldırma şeklinde kendisini gösterebilir Debriyaj çeşitli sebeplerden kaçırabilirPedal ayarının yanlış yapılması, baskı bilyesinin ayırma parmakları ile temasta kalmasına yol açar ve debriyaj pedalı tam bırakıldığı halde dahi kavrama kısmen çözülmüş olarak kalacağından kaçırma yaparÇünkü baskı yaylarının bir kısım kuvvetleri alınmış yani; baskı kuvveti azalmıştır Çubukların bağlantılarındaki tutukluklar,geri getirme yaylarının kırık oluşu pedalın geri gelmesine kısmen engel olabilir ve bu nedenle kavrama tam kavraşma konumunu kazanamazBu durumda ayarların yeniden ve doğru olarak yapılması gerekir Balatalı disk aşınmış, baskı yayları ile diyafram yaylar zayıflamış,balata yağlanmış veya ayırma parmakları yanlış ayarlanmış ise debriyaj kaçırır Bu gibi hallerde disk veya baskı düzeninin komple değiştirilmesi gerekir Kavrama ani tutuyor ve ses yapıyor Önce çubuk bağlantıları kontrol edilmeli tutukluk yapıp yapmadığı anlaşılmalıdır tutukluk yapma durumunda çubuklar ani boşalarak kavramanın ani kavraşmasına ve aracın sıçramasına sebebiyet verebilirMotor bağlantılarının kırık olması da aynı sonucu doğurur Kavrama balatasının greslenmesi, balata yüzeylerinin cam gibi parlaması veya balatanın bulunduğu sac yastıklar üzerinde gevşemiş olması ani tutmaya ve sese yol açar Bu durumda diskin değiştirilmesi gerekirBalatanın bulunduğu mil üzerinde tutukluk yapmasıda aynı sonucu doğurur; milin frezeleri temizlenerek yağlanmalı ve tutukluklar giderilmelidir Motorun indirilip bindirilmesinden sonra ses yapıyorsa kavrama muhafazasının ekseni kaçıktır veya bağlantılar çarpık olabilirSebep ne olursa olsun eksen kaçıklıkları giderilmelidir Ayırma durumunda disk dönmeye devam ediyor veya tutukluk yapıyor Bu arıza kavrama tutmaya devam ederken balatalı disk pedal basıldığı halde volandan veya baskı plakasından tam ayrılmıyor demektir Bu nedenle balatalı disk volan ile baskı plakasına sürtünmeye devam ederBu gibi hallerde vitesin sessiz değiştirilemediğinden,dişli seslerinden şikayet edilir Böyle bir şikayet sırasında ilk kontrol edilecek kısım pedal çubuk ayarıdırPedal boşluğu fazla ise pedalın tam sonuna kadar basılması halinde bile tam çözülme sağlanamazEğer pedalın çubuk ayarı arızayı gideremezse kavramanın iç yapısına bakmak gerekirKavramanın iç arızaları balatalı diskin baskı plakasının çarpıklığından veya balatadaki gevşeklikten ileri gelirBalata gevşemesinin başlıca nedeni debriyajın kötü kullanılmasıdır DİKKAT Özellikle genç sürücüler kalkış sırasında tekerleklere patinaj yaptırma heveslerine kapılırlarBu heveslerin debriyaj balatasını sıyıracağını unutmamak gerekirPatinajlı ani kalkışlar en azından debriyajın ve lastiklerin ömrünü azaltırlar Ayırma parmaklarının ayarı da bozuk olabilir ve kavramanın tam ayırmasına engel olabilirAyrıca balatalı diskin göbeği debriyaj mili üzerinde tutukluk yapabilirMil frezelerinin temizlenip yağlanması arızayı giderirAncak frezeler sıyırmış ve deforme olmuşsa mili değiştirmek gerekir Motor bağlantı kulağının kopması,debriyaj pedalına basılırken motorun bulunduğu yerden hareketine,yer değiştirmesine;kaymasına yol açtığı için de kavrama tutukluğuna sebebiyet verebilirBağlantı kulağı yenileştirilmek suretiyle arıza giderilebilir Kavrama kavraşmış durumda iken ses yapıyor Sebebi tespit etmek için sesin kavramanın kavraşmış konumda mı yoksa ayırmış durumda mı geldiğine dikkat etmek gerekirPedala basılırken mi yoksa pedal bırakıldığı zaman mı sesin geldiğini saptamak zorunludurÖrneğin pedala basıldığı zaman ses kesiliyorsa sesler transmisyondan geliyor demektirAyrıca volanın göbeğinde bulunan ve prizdirekt milinin ön ucuna yataklık eden burcun aşınmış olması,yada yağsız kalması,kurumuş olması da sese yol açabilirBu tür sesler daha çok yatak sesleridir ve şüphesiz vites kutusundaki yataklardan gelir Debriyaj pedalının çalıştırılması sırasında yani pedala basıldığı ve pedal bırakıldığı sıralarda ses geliyorsa bağlantılar kurumuş kirlenmiştirSesler tamamen mekanizmanın mekaniği sürtünmelerinden kaynaklanırTemizlenip yağlanmalıdırlarKavramanın kavraşmış konumunda sesler gelirse balatalı diskin frezeli göbeğindeki milin frezeleri üzerinde gevşeklik yapmasından kaynaklanır Balatalı diskin damper yayları zayıflar veya kırılmış olurlarsa ses yapmaları mümkündürBu durumda balatalı diskin değiştirilmesi gerekirMotor ile transmisyon eksenleri arasındaki kaçıklık balatalı diskin prizdirekt mili üzerinde ileri geri hareket etmesine neden olurEksenlerdeki kaçıklıklar düzeltilerek giderilmelidir Debriyaj ayırdığı zaman duyulan sesler baskı bilyasının aşınmasından, yağsız kalmasından,tutukluk yapmasından ileri gelebilir Bu durumda bulunan baskı bilyası debriyaj pedalına basıldığı zaman çalışmaya başlarken tiz sürtünme sesleri çıkartır; buna ötme denir Baskı bilyasının ötmesi halinde ya değiştirilmeli yada yağlanmalıdırKavrama ayırma parmakları düzgün ayırmazlarsa pedala basılınca balatalı diskin göbeğine sürtünebilirlerParmaklar yeniden ve istenilen değerde ayarlanmalıdırVolan göbeğinde bulunan prizdirekt klavuz yatağı aşınmış yada yağsız kalmışsa araç viteste ve debriyaj ayırırken ve hatta araç dururken yüksek perdeden inleme sesi yaparBu şartlar altında prizdirekt mili (klavuz yatak üzerinde yataklanmıştır) durmuştur ve fakat yatak ve krank mili dönmektedirSesin kesilmesi için yatak yağlanmalı yada değiştirilmelidir {Diyafram} tipi kavramada zayıflamış bulunan geri getirme yayları kavrama ayırırken ve motor rölantide çalışırken çıtırtı şeklinde ses yapar Kavramayı sökmeden yayları değiştirerek sesi gideririz |
![]() |
![]() |
![]() |
Kavrama Arızası Ve Bakımı Teknik Bilgiler |
![]() |
![]() |
#2 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Kavrama Arızası Ve Bakımı Teknik Bilgilerteknik bilgiler - Alfa Romeo 145 -145 1 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
|