Geri Git   ForumSinsi - 2006 Yılından Beri > Eğitim - Öğretim - Dersler - Genel Bilgiler > Genel Bilgiler > Motorlu Taşıtlar

Yeni Konu Gönder Yanıtla
 
Konu Araçları
bilgiler, debriyaj, hakkında, herşey, teknik

Debriyaj Hakkında Herşey Teknik Bilgiler

Eski 10-21-2012   #1
Prof. Dr. Sinsi
Varsayılan

Debriyaj Hakkında Herşey Teknik Bilgiler




Debriyaj ;

TEknik Bilgiler

Motorun dönme hareketini isteğimize göre ayrıca istediğimiz dozda aktarma organlarına ileten sistemdir

Sistem basit olarak baskı,balata ve ayırma rulmanından oluşur

detaylı bakacak olursak ;

volan yüzeyi , debriyaj balatası , baskı , ayırma rulmanı , ayırma çatalı yada hidrolik sitemlerde ayırma düzeneği bulunur

dahada derine inersek; hidrolik sistemi fren hidrolik kabına bağlayan kauçuk hortum , telli sitemlerde debriyaj kablosu ve debriyaj pedalı işin içindedir








Sistemin çalışması ;

Debriyaj pedalı basılmamış konumdayken baskının üzerindeki yaylar ile volan ve baskı üzerindeki sürtme yüzeyleri arasında sıkışmış konumdadır

debriyaj sorunsuz ise motor ve aktarma sistemi bireşmiş durumdadır birinden gelen dönme hareketi diğerine aktarılır

Debriyaj pedalı basılırken baskı üzerindeki yayları ittirir bu ise balatanın volan ve baskı yüzeyi arasında boşta dönmesine olanak verir

Debriyaj balatasının baskı üzerinde sürtünen yüzeyi






Sürtünen balata (biten parça) ;






Debriyaj balatasının diğer yüzünün volan üzerinde sürtünen yüzeyi ;






Sistem çok basit mantıkla çalışıyor

debriyaj balatası sert bir balatadır sürekli kullanımda olduğu için malzemesi daha dirençlidir

Balatanın üzerindeki yaylar kilitli durumda gaz verip çekmeler ve ilk temas durumundaki şoku bir nebze olsun bertaraf eder

olay şöyle olur

debriyaj pedalı bırakılırken baskı üzerindeki yaylar marifetiyle balata volan ve baskı arasında sıkışır ilk temas gerçekleşir tam sıkışma gerçekleşirken balata üzerindeki yaylarda sıkışır ve hareket başlar bu yaylar sürekli yüktedir gaz verip bırakma durumunda serbest kalır veya tekrar yüke girer

Balatanın ömrünün bittği şöyle anlaşılır ;

torku yüksek olan bir viteste (mesela 1 vites) ani gaz verme durumunda devir birden yükselir ancak araç devire oranla hızlanmaz

yada gaz pedalına birden basılıp çekilir, motorun bu sarsılmasına debriyaj ayak uyduramaz ve yine devire oranla gitmeyen bir araç tablosu ortaya çıkar

Kullanım alanlarına göre çeşitli debriyajlarda bulunur

bunlardan en bilineni yarış debriyajlarıdır ;






----

Sistemde baskı volana montedir

balata ise şanzıman üzerinden gelen mile bağlanır

Bitik bir sistemle gitmek balatanın volan yüzeyini zedeleme ihtimali olduğundan sakıncalıdır

Baskı üzerindeki yayların çalışma mantığı gereği balata uç kısımlarından daha fazla aşınır hatta bu aşınma volan ve baskı yüzeyinde konikleşme olarak görülür

Debriyaj set halinde değiştirilebileceği gibi balata olarakta değişebilir ancak tavsiye edilmez balata üzerine yeni balata çakımıda yapılmaktadır (sürtünen yüzey değişimi, balata sistemi aynen kalıyor)

Uzunca bir süre kullanılan sistemde volan yüzeyi ve baskı torna ile düzeltilebir ancak set halinde değişimlerde zaten baskı setin içinden çıkar

-----

ıslak tip çok diskli sistemler genelde motosikletlerde kullanılır







Alıntı Yaparak Cevapla
 
Üye olmanıza kesinlikle gerek yok !

Konuya yorum yazmak için sadece buraya tıklayınız.

Bu sitede 1 günde 10.000 kişiye sesinizi duyurma fırsatınız var.

IP adresleri kayıt altında tutulmaktadır. Aşağılama, hakaret, küfür vb. kötü içerikli mesaj yazan şahıslar IP adreslerinden tespit edilerek haklarında suç duyurusunda bulunulabilir.

« Önceki Konu   |   Sonraki Konu »


forumsinsi.com
Powered by vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
ForumSinsi.com hakkında yapılacak tüm şikayetlerde ilgili adresimizle iletişime geçilmesi halinde kanunlar ve yönetmelikler çerçevesinde en geç 1 (Bir) Hafta içerisinde gereken işlemler yapılacaktır. İletişime geçmek için buraya tıklayınız.