![]() |
Debriyaj Hakkında Herşey Teknik Bilgiler |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Debriyaj Hakkında Herşey Teknik BilgilerDebriyaj ; TEknik Bilgiler Motorun dönme hareketini isteğimize göre ayrıca istediğimiz dozda aktarma organlarına ileten sistemdir ![]() Sistem basit olarak baskı,balata ve ayırma rulmanından oluşur ![]() ![]() detaylı bakacak olursak ; volan yüzeyi , debriyaj balatası , baskı , ayırma rulmanı , ayırma çatalı yada hidrolik sitemlerde ayırma düzeneği bulunur ![]() dahada derine inersek; hidrolik sistemi fren hidrolik kabına bağlayan kauçuk hortum , telli sitemlerde debriyaj kablosu ve debriyaj pedalı işin içindedir ![]() ![]() Sistemin çalışması ; Debriyaj pedalı basılmamış konumdayken baskının üzerindeki yaylar ile volan ve baskı üzerindeki sürtme yüzeyleri arasında sıkışmış konumdadır ![]() debriyaj sorunsuz ise motor ve aktarma sistemi bireşmiş durumdadır ![]() ![]() Debriyaj pedalı basılırken baskı üzerindeki yayları ittirir bu ise balatanın volan ve baskı yüzeyi arasında boşta dönmesine olanak verir ![]() Debriyaj balatasının baskı üzerinde sürtünen yüzeyi ![]() Sürtünen balata (biten parça) ; ![]() Debriyaj balatasının diğer yüzünün volan üzerinde sürtünen yüzeyi ; ![]() Sistem çok basit mantıkla çalışıyor ![]() ![]() ![]() debriyaj balatası sert bir balatadır ![]() ![]() Balatanın üzerindeki yaylar kilitli durumda gaz verip çekmeler ve ilk temas durumundaki şoku bir nebze olsun bertaraf eder ![]() olay şöyle olur ![]() debriyaj pedalı bırakılırken baskı üzerindeki yaylar marifetiyle balata volan ve baskı arasında sıkışır ![]() ![]() ![]() ![]() Balatanın ömrünün bittği şöyle anlaşılır ; torku yüksek olan bir viteste (mesela 1 ![]() ![]() yada gaz pedalına birden basılıp çekilir, motorun bu sarsılmasına debriyaj ayak uyduramaz ve yine devire oranla gitmeyen bir araç tablosu ortaya çıkar ![]() Kullanım alanlarına göre çeşitli debriyajlarda bulunur ![]() bunlardan en bilineni yarış debriyajlarıdır ; ![]() ---- Sistemde baskı volana montedir ![]() balata ise şanzıman üzerinden gelen mile bağlanır ![]() Bitik bir sistemle gitmek balatanın volan yüzeyini zedeleme ihtimali olduğundan sakıncalıdır ![]() Baskı üzerindeki yayların çalışma mantığı gereği balata uç kısımlarından daha fazla aşınır ![]() ![]() Debriyaj set halinde değiştirilebileceği gibi ![]() ![]() Uzunca bir süre kullanılan sistemde volan yüzeyi ve baskı torna ile düzeltilebir ![]() ![]() ----- ıslak tip çok diskli sistemler genelde motosikletlerde kullanılır ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
|