|
![]() ![]() |
|
Konu Araçları |
aydınlatma, bilgiler, otomobil, sistemleri, teknik |
![]() |
Otomobil Aydınlatma Sistemleri Teknik Bilgiler |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Otomobil Aydınlatma Sistemleri Teknik BilgilerOtomobil Aydınlatma Sistemleri TEknik Bilgiler Xenon Far Sistemleri, Otomobil Aydınlatma Sistemleri :: TEknik Bilgiler Tarihçe 1908 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Farda ışığı yola direkt olarak yansıtan parabolic aynalar kullanılıyordu ![]() ![]() 1917 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 1919 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 1925 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 1926 ![]() ![]() ![]() ![]() 1931 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 1945 ![]() ![]() ![]() ![]() 1958 ![]() ![]() ![]() 1962 ![]() ![]() ![]() ![]() 1966 ![]() ![]() ![]() ![]() 1967 ![]() ![]() ![]() ![]() 1971 ![]() ![]() ![]() 1974 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Elektrikli far seviye ayarlama mekanizması kullanılmaya başlandı ![]() 1983 ![]() ![]() ![]() 1988 ![]() ![]() ![]() ![]() 1992 ![]() ![]() ![]() ![]() H7 ampul üretildi ![]() Ledli 3 ![]() ![]() 1993 ![]() ![]() ![]() ![]() 1997 ![]() ![]() ![]() ![]() 1999 ![]() ![]() ![]() ![]() 2000 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 2001 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 2002 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 2003 ![]() ![]() ![]() ![]() Ledli park ve gündüz sürüş farı (DRL) ilk defa Audi A8'de kullanıldı ![]() Statik ve dinamik dönebilen far ilk defa Opel Signum'da birlikte kullanıldı ![]() Genel bilgiler Farlar neden buğulanır ? Farın yakılması, dış ortam ısısının aniden azalması, motor veya radyatörün ısısının etkisi ve benzeri nedenler farın içindeki ısıyı artırır ![]() ![]() ![]() Çoğunlukla otomobilin kullanılıp park edilmesinden sonra buğu oluşmasının nedeni bu esnada far içindeki ısının en yüksek değerine ulaşmış olması ve hava dolaşımının olmamasıdır ![]() ![]() Nemin dışarı atılması için farın çeşitli noktalarında havalandırma delikleri bulunmaktadır ![]() ![]() -Otomobilin uzun süre farlar tamamen kapalı veya kısa+uzun farlar yakılarak kullanılması veya, -Otomobilin uzun süre farlar tamamen kapalı park halinde bekletilmesi buğuyu temizleyebilir ![]() Renk sıcaklığı nedir ? Renk sıcaklığı ışığın rengidir, ışığın miktarı ile bir ilgisi yoktur ![]() ![]() Işık miktarı nedir ? Işık kaynağından tüm yönlere doğru yayılan ve göz hassasiyeti ile değerlendirilebilen ışığın gücüdür ![]() Birim : Lümen (lm) Far yapısı - Dizayn Parabolic (desenli camlı) : Otomobil farlarının atası olan bu tip farlar artık kullanılmamaktadır ![]() Ampulün ürettiği ışık parabolic reflektörden ileriye yansıtılır ![]() ![]() Optik mesafe 15-40 mm ![]() ![]() ![]() ![]() İki reflektörlü versiyonda genellikle H7 veya H1, tek reflektörlü versiyonda H4 ampul kullanılarak kısa ve uzun far ışığı elde edilir ![]() Free form (şeffaf camlı) : 1990'lı yılların sonlarından itibaren kullanılmaya başlanan bu tip farlar günümüzde üretilen otomobillerin yaklaşık hepsinde bulunmaktadır ![]() Güçlü bilgisayarlar ve özel optik yazılımları ile reflektör üzerinde optik mesafeden bağımsız onbinlerce farklı yansıma noktası oluşturulur ![]() ![]() Bu sayede performans %50 kadar artırılmış, farklı far dizaynları geliştirilebilmesine olanak tanınmıştır ![]() İki reflektörlü versiyonda genellikle H7 veya H1, bir reflektörlü versiyonda H4 ampul kullanılarak kısa ve uzun far ışığı elde edilir ![]() Elipsoidal (mercekli) : Bu tip farların kullanımı gün geçtikçe yaygınlaşmakta, teknolojinin gelişmesine paralel olarak farklı alanlarda kullanılabilmesi için (bi-xenon far, dönen far vb ![]() ![]() Güçlü bilgisayarlar ve özel optik yazılımları ile reflektör üzerinde eliptik bir yansıma yüzeyi oluşturulur ![]() ![]() ![]() Bu sayede daha küçük ve etkili yansıma yüzeyleri oluşturulabilmekte, farklı desenlerde ışık dağılımı elde edilebilmektedir ![]() ![]() ![]() ![]() Genellikle kısa far elipsoidal projektörlü, uzun far ise free from reflektörlü olarak tasarlanır ![]() ![]() Far yapısı - İşlev - Sürüşe uyumlu (AFL) Günümüz otomobillerinde kullanılan geleneksel farlar sabit yapısı nedeni ile hava ve yol koşullarına uyum sağlayamadığından yetersiz kalmaktadır ![]() ![]() Yapılan araştırmalar sonucunda, sürücülerin katettikleri toplam yolun %25'ini gece koşullarında katettikleri, ancak gece koşullarında meydana gelen ölümlü kaza adedinin gündüz koşullarından yaklaşık 2 katı fazla olduğu tespit edilmiştir ![]() Günümüz otomobilleri hız, dönüş açısı, eğim, yağış, aydınlık gibi değerleri sensörleri aracılığı ile rapor edebilmektedirler ![]() ![]() ![]() Tarihçe : Daha gelişmiş farlar otomobil mühendislerinin en eski hayallerinden biriydi ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Avrupa'da bu konuda ilk ilerleme Fransa'da kaydedildi ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Otomobil Aydınlatma Sistemleri Teknik Bilgiler |
![]() |
![]() |
#2 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Otomobil Aydınlatma Sistemleri Teknik BilgilerOtomobil Aydınlatma Sistemleri TEknik Bilgiler Far yapısı - Işık kaynağı - Halojen Halojen far : Günümüz otomobillerinde yaygın olarak halojen farlar kullanılmaktadır ![]() ![]() Çoğunlukla free form reflektörler kullanılan halojen farlarda nadiren elipsoidal projektör tercih eden üreticiler de bulunmaktadır ![]() Bundan dolayı farklı tiplerde halojen ampul çeşitleri üretilmektedir ![]() Halojen ampul : Ampulün içine halojen, iodin, bromine ve diğer gaz karışımları doldurulmuştur ![]() Tungsten tel, üzerinden akım geçmesi sonucunda ısınarak ışık verir ![]() ![]() Halojen ampulün içinde oluşan bu kimyasal aktarımlar, kullanıma ve üretime bağlı olarak ampulün ömrünü önemli ölçüde etkilemektedir ![]() Seviye ayarlama sistemi : Otomobillerde manuel far yüksekliği seviye ayarlama sistemi bulunması 1993 yılında zorunlu hale getirilmiştir ![]() ![]() Farınızın yükseklik seviyesi ayarının kalibrasyonunu yetkili servislerdeki hassas cihazlarda yaptırmalısınız ![]() ![]() Seviye ayarlama motoru : Farın yükseklik seviyesinin ayarlanması için farın arkasına monte edilmiş küçük elektromotorlar kullanılır ve sürücü tarafında bulunan düğme ile kontrol edilir ![]() Motorun piminin ileri-geri hareketi ile far içindeki reflektör aşağı-yukarı yönlendirilmektedir ![]() Ayrıca arkasında bulunan vidayla hassas ayarlamalar yapılması mümkündür ![]() Far yapısı - Işık kaynağı - Xenon Xenon far : Genellikle kısa far olarak kullanılan Xenon farlarda ışık dağılımının düzgün ve keskin olması için mercekli elipsoidal projektörler kullanılır ![]() ![]() Kullanılan projektör/reflektör Xenon ampulünün optiğine göre tasarlanmıştır ![]() Xenon ampulun uzun ısınma süresi nedeni ile uzun farda halojen far reflektörü ve ampulü kullanılmaktadır ![]() Bi-Xenon far : Xenon fardan farkı, uzun far ışığını da Xenon ampulden üretebilmesidir ![]() Elipsodial projektörün önündeki hareketli siper küçük bir motor ile yukarı-aşağı hareket ettirilerek kısa-uzun far geçişi sağlanır ![]() Sadece kısa far açıkken Bi-Xenon özelliği çalışır, kısa far kapalıyken sellektör yapılabilmesi için ayrı bir halojen far reflektörü ve ampulü kullanılmaktadır ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Otomobil Aydınlatma Sistemleri Teknik Bilgiler |
![]() |
![]() |
#3 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Otomobil Aydınlatma Sistemleri Teknik BilgilerÖrnekler 6000K 8000K 10000K 12000K Farların Xenon'a dönüştürülmesi Önce otomobilizdeki far tipini belirleyin ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Orjinal Xenon farı takmak size o farın otomatik seviye ayarını kullanabilme, karşıdan gelen trafiği rahatsız etmeme gibi avantajlar sağlayacaktır ![]() ![]() Her farın ampule göre tasarlanmış optik yansıma noktaları olduğundan fara xenon ampul ve ballast (ya da xenon kit) takarak kolayca Xenon far elde edebileceğinizi düşünmeyin ![]() Far tipinin belirlenmesi : Kullandığınız far tipi yapacağınız Xenon modifikasyonunun yönünü belirler ![]() Parabolic (desenli camlı) far kullanıyorsanız ve değiştirme alternatifiniz yoksa (3 ![]() ![]() Bu tip farları Xenon yapmaya çalıştığınızda uzun far ve sellektör özelliğini kaybedersiniz, ayrıca ışık dağılımı da düzensizleşir ![]() Piyasada bu farlar için satılmakta olan H4 Xenon kitler başarılı sonuçlar vermemektedir ![]() ![]() Free form (şeffaf camlı) far kullanıyorsanız, farınızda bir tane reflektör varsa (H4 tipi ampul kullanan) ve değiştirme alternatifiniz yoksa (3 ![]() ![]() Bu tip farları Xenon yapmaya çalıştığınızda uzun far ve sellektör özelliğini kaybedersiniz, ayrıca ışık dağılımı da düzensizleşir ![]() Piyasada bu farlar için satılmakta olan H4 Xenon kitler başarılı sonuçlar vermemektedir ![]() ![]() Free form (şeffaf camlı) far kullanıyorsanız, farınızda kısa ve uzun olmak üzere iki tane reflektör (H7/H1 tipi ampul kullanan) varsa Xenon'a dönüştürme yöntemlerinin bazıları uygulanabilir ![]() Orjinal Xenon farın kullanılması 3 ![]() Xenon projektör monte edilmesi Xenon dönüşüm kiti monte edilmesi Xenon ampulü ve ballastı takılması Elipsoidal (mercekli) far kullanıyorsanız, aşağıdaki Xenon'a dönüştürme yöntemlerinden herhangi birini uygulayabilirsiniz ![]() Orjinal Xenon farın kullanılması 3 ![]() Xenon projektör monte edilmesi Xenon dönüşüm kiti monte edilmesi Xenon ampulü ve ballastı takılması Yöntem #1 Orjinal Xenon farın kullanılması Uygulama şekli :Otomobil üreticisinin ürettiği orjinal Xenon far, far yıkama tesisatı, seviye sensörleri (otomatik yükseklik seviyesi ayarı için) monte edilir ![]() Avantajları : Orjinal parça kalitesini taşıması ![]() garantili olması ![]() Dezavantajları :Otomatik yükseklik seviye kontrolünün olması ![]() Far yıkama tesisatının olması ![]() Düzgün ışık dağılımı ile iyi bir aydınlatma sağlayıp, karşıdan gelen trafiği rahatsız etmemesi ![]() Dezavantajları : Her otomobil modeli için yok ![]() Pahalı ![]() Maliyeti :1000 - 2000 USD ![]() ![]() Örnekler :Mini/Bosch Yöntem #2 3 ![]() Uygulama şekli :3 ![]() ![]() ![]() Avantajları: Düzgün ışık dağılımı ile iyi bir aydınlatma sağlayıp, karşıdan gelen trafiği rahatsız etmemesi ![]() Dezavantajları : Her otomobil modeli için yok ![]() Pahalı ![]() Birçok ürün uzakdoğu üretimi olduğundan optik kalitesi düşük ![]() Otomatik yükseklik ayarı ve far yıkama tesisatı içermeyebiliyor ![]() Maliyeti :600 - 1000 USD ![]() ![]() Örnekler BMW E36/Hella Yöntem #3 Xenon projektör monte edilmesi Uygulama şekli: Xenon fardan sökülmüş mercekli projektör, ballast, röle ve 15A sigortalı kablo kullanılır ![]() ![]() Kısa far devresinden tetik alan röle ve ballasta aküden direk elektrik alınarak bağlantılar tamamlanır ![]() Farın ve diğer parçaların hava koşullarından izole edilmesine ve yukarı-aşağı, sağ-sol seviyelerinin düzgün kalmasına dikkat etmek gerekir ![]() Avantajları : Hassas ayarlandığında düzgün ışık dağılımı ile iyi bir aydınlatma sağlayıp, karşıdan gelen trafiği rahatsız etmemesi ![]() Orjinal Xenon farı bulunmayan otomobiller için en kaliteli sonucu verebilmesi ![]() Dezavantajları : Monte edilmesi ve seviye ayarlaması zor ![]() ![]() Farın seviye ayarlama mekanizması işlevini kaybedebiliyor ![]() Parçalar 1 çift Xenon projektör 1 çift ballast 1 çift Xenon ampul 1 çift röle ve sigortalı kablo Maliyeti :300 - 600 USD ![]() ![]() Bosch Xenon projektör Philips 3 ![]() Hella Xenon projektör, 4 ![]() Yöntem #4 Xenon dönüşüm kiti monte edilmesi Uygulama şekli: Far soketine göre üretilmiş tüm parçaları içeren kit monte edilir ![]() Kısa far devresinden tetik alan röle ve ballasta aküden direk elektrik alınarak bağlantılar tamamlanır ![]() Farın ve diğer parçaların hava koşullarından izole edilmesine ve yukarı-aşağı, sağ-sol seviyelerinin düzgün kalmasına dikkat etmek gerekir ![]() Avantajları: Montajı ve geri dönüşü kolay ![]() Dezavantajları: Düzgün olmayan aşırı fazla ışık dağılımı nedeni ile karşıdan gelen trafiği rahatsız etmesi ![]() Satılan bir çok ucuz markanın uzakdoğu üretimi olmasından dolayı kalitesinin ve performansının düşük ![]() ![]() Parçalar Kit içeriği : 1 çift soketi değiştirilmiş Xenon ampul 1 çift ballast 1 çift röle ve sigortalı kablo Maliyeti :300 - 700 USD ![]() ![]() XenonDepot H7 4300K Xenon kit Yöntem #5 Xenon ampulü ve ballastı takılması Uygulama şekli: Xenon ampul farın ampul soketine takılır ![]() ![]() Kısa far devresinden tetik alan röle ve ballasta aküden direk elektrik alınarak bağlantılar tamamlanır ![]() Farın ve diğer parçaların hava koşullarından izole edilmesine ve yukarı-aşağı, sağ-sol seviyelerinin düzgün kalmasına dikkat etmek gerekir ![]() Avantajları : Ucuz ![]() Dezavantajları: Düzgün olmayan aşırı fazla ışık dağılımı nedeni ile karşıdan gelen trafiği rahatsız etmesi ![]() Odak uzaklığı iyi ayarlanmamışsa ışık dağılımı iyice kötüleşebiliyor ![]() Far soketinde değişiklikler yapılmışsa geri dönüşü zor olabiliyor ![]() Maliyeti 300 - 500 USD ![]() ![]() Parçalar 1 çift Xenon ampul 1 çift ballast 1 çift röle ve sigortalı kablo |
![]() |
![]() |
|