Arabada Kullanılan Yakıtlar |
10-21-2012 | #1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
Arabada Kullanılan YakıtlarArabada kullanılan yakıtlar Günümüzde motorlu araçlarda en çok kullanılan yakıtlar olan benzin ve mazot, ham petrolden elde edilir Birçok teknolojik olanağın kullanılmasıyla, fiziksel ve kimyasal özellikleri, doğal gaz, kömür ve diğer karbonlu yakıtlarla hemen hemen aynı olan sıvı yakıtlar elde etmek olası Bu sıvı yakıtlara örnek olarak, hidrojen ve karbon monoksit karışımı olan Fischer-Tropsch mazotunu gösterebiliriz Fischer-Tropsch mazotu alternatif yakıt olarak gösterilse de, bu yakıtın kullanımı, günümüzdeki motorlu araç tasarımında çok önemli bir değişikliği gerektirmemektedir Sizin sorunuzu göz önünde bulundurursak, "alternatif yakıt" olarak, fosil kaynaklardan elde edilmeyen, veya fosil kaynaklı olsun ya da olmasın otomotiv tasarımı, satış ve dağıtım altyapılarında köklü değişikliklere sebep olacak yakıtları ele alacağız Geçen yıllar boyunca, endüstri uzmanları, genellikle ithal edilen ve yenilenemeyen bir yakıt olan benzine bağımlılıktan kurtulmak, yanma sonrasında ortaya wwwfrmsinsinet/ çıkan zararlı ürünlerin havayı kirletmesini önlemek, ve yakıt kullanımının verimini artırmak amacıyla, metanol, etanol, hidrojen, sıkıştırılmış doğal gaz (CNG) ve sıvı petrol gazını (LPG), ayrıca bunlara benzer başka yakıtları önerdiler Etanol genellikle, mısır ve benzeri yenilenebilen tarım ürünlerinden elde edilir Bu özelliğiyle benzine bağımlılıktan kurtulma amacına ulaşabilmemizi sağlar Fakat petrol ve petrol kökenli yakıtlardan çok daha pahalı olması bu yakıtın kullanımında oldukça önemli bir dezavantaj Hava kirliliğini önlemek ya da azaltmak amacıyla, otomobillerde CNG ve LPG kullanımına olanak sağlayan teknoloji günümüzde mevcut Aslına bakılırsa Asya ve Avrupada, otobüs ve kamyonlarda CNG ve LPG kullanımı oldukça yaygın Bu temiz yanan yakıtların wwwfrmsinsinet/ kullanımına geçiş, özel otomobillerde ne yazık ki yeterince hızlı değil Bunun sebebi, düşük enerji depolama yoğunluğu (yakıt deposunun tamamının kullanımı başına gidilebilen yolun daha az olması) ve aracın bu yakıtları kullanmaya uyum sağlaması için gereken düzenlemelerin külfetli olması Ayrıca benzin istasyonlarına CNG ve LPG dolumu için yeni düzenlemelerin getirilmesi ve bunların biran önce yaygınlaştırılması gerekiyor Tabi tüm bunlara rağmen, ülkemizdeki gelişmelere bakarsak, artık birçok akaryakıt istasyonundan aracımıza LPG sağlayabildiğimizi, ve bu yakıtı kullanan araçların giderek arttığını görüyoruz Bunlara ek olarak, içten yanmalı motorların, hidrojen yakan farklı tipte motorlarla değişebilmesi için çalışmalar devam ediyor Bu amaçla, benzini hidrojene çevirebilmek için yeni teknolojilerin geliştirilmesine uğraşılıyor Fakat alternatif yakıtların yeterince verimli ve yaygın olarak kullanılır hale gelmesinin 2010 yılından önce gerçekleşmeyeceği öngörülüyor B Duygu Özpolat Kaynak: Tübitak |
|