Prof. Dr. Sinsi
|
Kasko Sigorta Kasko Değeri Kasko Fiyatları
Kasko sigorta kasko değeri kasko fiyatları
İsviçre Sigorta Genel Müdür Yardımcısı Sezgin Noyan, kasko yaptıranları uyardı Sigorta sektöründe serbest rekabetin yanlış yorumlanmasıyla, her şirketin farklı teminatlar uyguladığını belirten Noyan, ‘‘Şirketlerarası uygulama farklılıkları her yönüyle doğru değerlendirilmezse ucuz şirketi seçmek pahalıya mal olabilir’’ dedi
Noyan, şöyle devam etti:
‘‘Kasko poliçelerinde şirketler arasında fiyat farklılıkları olabiliyor Şirket seçiminde sadece prim baz alındığı taktirde, hasar anında veya poliçe yenileme aşamasında ciddi sıkıntılarla karşı karşıya kalınması kaçınılmazdır Sigorta yaptırırken ucuz fiyat veren sigorta şirketi tercih edilirse yaşanabilecek sıkıntılar neler olabilir? Örneğin; ucuz bir kasko poliçesinin yenilenmesinde yıllar içerisinde yüzde 60'lara kadar varan hasarsızlık indiriminin tatbik edilmediği veya çok daha düşük oranda uygulandığı; teminat kapsamında terör, sel-seylap gibi teminatların olmadığı, bazı şirketlerin poliçelerinde ise tatbik edilecek muafiyetin bile farklılık arz ettiği gözleniyor Bazı şirketlerde muafiyet enflasyona endekslidir Kimi şirketlerde hasar bedeli üzerinden düşülen muafiyet, bazılarında aracın sigorta bedeli üzerinden uygulanıyor Şirketler arasında kıyaslamanın doğru yapılabilmesi için verilen enflasyon teminat oranlarına da dikkat etmek gerekir
Kasko branşında, prim ödemelerinde 5 eşit taksit yapmak yerine 3 taksit yapan veya ödeme miktarını peşin isteyen şirketler var Ayrıca seçim yapılırken teminatların aynı olması durumunda dahi şirketin likiditesi, sermayesi, kárlılığı, piyasa payı gözardı edilmemeli Şirketlerarası uygulama farklılıkları her yönüyle doğru değerlendirilmezse, fiyatı ucuz olan şirketi seçmenin pahalıya mal olabileceği ortadadır ’’
Kasko bedelinin iadesinde satış sözleşmesi şart
Aracın satılması halinde, kasko bedelinin eksiksiz geri alınabilmesi için satış sözleşmesinin sigorta şirketine de gönderilmesi gerekiyor Aksi taktirde, sigorta şirketi, kasko bedelini sigortalıya eksik ödeyebiliyor Okuyucularımızdan Şevket Özer de, İnterbank'tan kredi kullanarak araç satın aldı Sigortası'nı da İnterbank'ın yan kuruluşu olan İnter Sigorta şirketine yaptırdı Daha sonra otomobilini satarak, bankaya olan borcunu kapattı Kasko sigortasını da iptal ettirdi Otomobili 168 milyon liraya sigorta ettiren Özer, 55 günlük sigorta bedeli olarak 67 milyon lira ödemek zorunda kaldı Oysa Özer'in 55 gün için ödemesi gereken bedel sadece 25 milyon liraydı Konuyla ilgili olarak görüştüğümüz İnter Sigorta yetkilileri, aradaki farkın satış sözleşmesinin sigorta şirketine gönderilmemesinden kaynaklandığını söylediler Yetkililer, ‘‘Kasko sigorta poliçesi sigorta yaptıran kişinin değişmesi halinde fesh olur Fesh edildikten sonra da geçen sürenin pirimi gün esasına göre hesaplanarak aradaki fark, sigortalıya geri ödenir Bu işleminin yapılması için de sigorta ettirenin resmi noter satış sözleşmesini sigorta şirketine ulaştırması gerekiyor Özer'den de satış sözleşmesi istendi Ancak, satış sözleşmesi yerine aracın satılması için verdiği vekaletnameyi gönderdi Satış sözleşmesi tarafımıza ulaşmadı Gelen belgenin de satış sözleşmesi olmaması nedeniyle gün esasına göre iptalin yapılamayacağı kendisine bildirildi Bu nedenle, iptal işlemi kısa müddet esasına göre gerçekleştirildi Bu uygulamada da, yıllık primin yüzde 40'ı tahsil edilerek, geri kalan yüzde 60 sigortalıya iade ediliyor’’ dediler Satış sözleşmesini fakslamasının ardından da sigorta şirketi, aradaki farkı Özer'e iade etti
Kaskoda suiistimal çok
AXA Oyak Sigorta Genel Müdür Yardımcısı Menekşe Orhonlu, 1999 yılında kurdukları Hasar Denetim Departmanı ile suistimalli hasarların önüne geçmeyi hedeflediklerini açıkladı Bu konuda özellikle 2000 yılında önemli mesafeler katedeceklerini vurguluyan Orhonlu, ‘‘Amacımız, hem ortaklarımızın hem de sigortalımızın haklarını, onlardan haksız menfaat elde etmek isteyen kişilere karşı korumak’’ dedi
Sigorta sektöründe fiyatların artacağının bilinen bir gerçek olduğunu ancak, bu artışın haksız olmaması için de suistimalli hasarların önüne geçilmesinin gerektiğini kaydeden Menekşe Orhonlu, suistimalli hasarların Avrupa ve Amerika'da da yaşandığını hatta filmlere konu olduğunu hatırlattı
Axa Oyak Sigorta'nın Türkiye'nin en geniş kasko poliçe portföyüne sahip olduğunu hatırlatan Orhonlu, şöyle konuştu:
‘‘Türkiye'de ve dünyada suistimalli hasarlar daha çok kaskoda yaşanıyor Bu nedenle bizim kaskodan topladığımız primlerde hasarlarımızın sonuçları çok etkili oluyor ve haksız ödenen hasarlar, diğer sigortalılarımızın nezninde haksız yere artan primlere dönüşebiliyor Bunun önüne geçmek için denetim faaliyetlerimize ağırlık verdik 2000'li yıllarda bu konuda yapacağımız sistematik çalışmalarla sonuç almayı planlıyoruz Portföy analizini takiben gerekli gördüğümüz noktalarda konusunda uzman çalışanlarımız tarafından yapılacak denetimler ve acentelerimizin de desteği ile mesafe alacağımıza inanıyoruz ’’
‘‘Haksız davranış gösteren sigortalıların ya da eksperlerin cezasını dürüst sigortalılarımıza çektirmeyeceğiz’’ diyen Orhonlu, şöyle devam etti:
‘‘Dünya uygulamalarında sigorta dedektifleri var Biz daha öyle bir düzenlemeye geçmedik Bizim denetçilerimiz var ve havuzun herkese hakkaniyetli şekilde dağıtılması için destek oluyorlar Biz bu sektörün lider şirketlerinden biri olarak misyonumuz doğrultusunda suistimalli hasarlar konusunda tüm tarafların bilinçlenmesi ve haksız kazanç cabalarına karşı uyanık olması için elimizden geleni yapıyoruz Bu konuda da yurt dışı uygulamalarını örnek alıyoruz ’’
7 milyara da kasko var
TRAFİK kazalarının günde yüzlerle ifade edildiği Türkiye'de, özellikle büyük şehirlerde yaşanan park sorunu, tarafiğe çıkan binlerce otomobil, trafik yoğunluğu, hırsızlık otomobili bekleyen tehlikelerin en büyük habercileri  Sabah kalktığınızda otomobilinizi yerinde bulamama olasılığınız, ya da park sorunu nedeniyle kaldırım yanına park ettiğiniz otomobilinizi hasara uğramış olarak bulmanız içten bile değil  Park halindeki otomobilleri bu tehlikeler beklerken trafikte yaşanan ya da her an yaşanabilecekleri tahmin etmek zor değil
DEPREM VE KASKO
Araçların herhangi bir nedenle hasara uğraması ya da çalınması durumunda sigortalının maddi zararını karşılayan teminat sigortası ‘‘Kasko’’, otomobil parası kadar hasar masrafı ödeyenlerin, her an otomobilin başına birşey gelecek korkusu çekenlerin can simidi 
Kasko, hayat ve sağlık sigortasına göre daha yaygın olmasına rağmen, Türkiye'de 3 5 milyon adet otomobilin olduğu hesaplandığında, kasko yaptıranların oranının çok da fazla olmadığı görülüyor Sigorta şirketleri kasko sayısını artırmak için geçtiğimiz yıllarda, fatura karşılığı masrafı karşılama uygulamasını kaldırdı Anlaşmalı servislere ücret direkt sigorta şirketleri tarafından ödeniyor Öyle ki, ‘‘O’’ otomobiller için özel yardım koşulları çerçevesinde kaza sonrası sürücünün taksi, oto kiralama, konaklama ve ulaşım giderleri de güvence altına alınıyor
Kasko sigortaları genelde normal kasko, kısmi kasko, muafiyetli kasko, tek sürücülü kasko, peşin kasko olarak ayrılabiliyor Terör, sel (su baskını), deprem, araç teybi, grev, lokavt, halk hareketleri teminatı da sigortalının tercihine göre ek prim alınarak kaskoya dahil edilebiliyor
Bugüne kadar büyük ilgi görmeyen deprem teminatında, Marmara Bölgesi'nde yaşanan deprem felaketinden sonra gözle görülür bir artış yaşandı Kasko'ya ‘‘deprem teminatını’’ ekletenlerin sayısı her geçen gün artıyor
Genel Müdürlük, bölge müdürlükleri ya da acenta ile temasa geçin En yakın mahalli karakola başvurarak zabıt tutturun Trafik hasarları talebinde kusurlu araca ait trafik poliçesi fotokopisi alınır Sigorta şirketlerinden anlaşmalı servisler öğrenilir Araç tamirciye çekilerek hasarlı kısımlarına ait resim çekilerek, sigorta şirketine hasar ihbarında bulunulur Sigorta şirketinin exper görevlendirmesini takiben zabıt, resim, ehliyet ve ruhsat fotokopisi, fatura aslı ile birlikte sigorta şirketine evraklar teslim edilir Kaza anında aracı sigortalıdan başkası kullanıyorsa kullanım nedenini belirten bir beyan verilir Eksper gelmeden onarım işlemlerine başlanmaz
KASKO PRİMLERİ
Kasko ücretleri otomobilin değerine ve modeline göre farklılık gösteriyor Kasko fiyatları en düşük, yıllık 200 milyon lira ile 7 milyar liraya kadar çıkabiliyor
Sigorta şirketleri kasko sigortasında müşterilerine bir takım indirimler de uyguluyorlar Örneğin üç büyük şehir dışında oturuyorsanız, yaşınız 30'un üzerindeyse, kapalı garajınız varsa indirimden yararlanabiliyorsunuz İndirim oranları, sigortalının eğitimine, peşin ödemeye, hasarsızlığa göre de değişiyor
BAZI OTOLARIN KASKO FİYATLARI
Lamborghini Roadster VT 7 9 milyar
Ferrari 456 GT 7 6 milyar
Mercedes CL 600 Coupe 5 4 milyar
Maserati 2 5 milyar
Chrysler Grand Voyager 3 3 1 6 milyar
Audi TT Coupe 1 8 T Quattro 225: 1 5 milyar
BMW 316 i Salon 1 1 milyar
Tofaş Siena 1 6 HL Taksi 1 1 milyar
Volkswagen Passat 1 8 1 milyar
Citroen Saxo VTS 515 milyon
Citroen XSara 1 9 TD 674 milyon
Honda Civic 500-700 milyon
Hyundai Elentra 450-600 milyon
Hyundai Accent 300-400 milyon
Ford Focus 460-620 milyon
Ford Mondeo 700-900 milyon
Lada Samara 194 milyon
Renault Clio 350 milyon
Renault Laguna 650 milyon
Renault 19 Europa 250 milyon
Tofaş Marea 450-500 milyon
Tofaş Brava 1 6 SX 416 milyon
Tofaş Palio 350 milyon
Volkswagen Polo 350-400 milyon
|