![]() |
İki Zamanlı Motorlar Hakkında Bilgiler |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() İki Zamanlı Motorlar Hakkında Bilgilerİki zamanlı motorlar Hakkında Bilgiler Bu motorlarda piston, silindir içinde en üst noktada[Üst ölü noktada] iken birinci zaman başlar Bu anda silindir içinde sıkıştırılmış gazlar ateşlenmiştir Yanma neticesinde, bir ısı enerjisi ortaya çıkar Bu ısı ile sıcaklığı yükselen gazlar hızla genişler ve pistonu alt ölü noktaya doğru iterler Piston, alt ölü noktaya doğru giderken, silindirin yan yüzlerini açılmış olan egsoz ve emme kanallarının önmünden geçer ve bunları açar Piston önce egsoz kanalının üst noktası hizasına gelir Bu noktadan sonra, silindir içindeki yanmış gazlar egsoz kanalından dışarı çıkmaya başlar Daha sonra emme kanalının üst noktası hizasına gelen piston, içeriye benzinle hava karışımı olan taze gazların girmesini sağlar Taze gazlar, silindir içine girerek, yanmış gazları süpürür ve hala açık olan egsoz kanalından dışarı atarlar Bu arada piston alt ölü noktaya ulaşır ve birinci zaman [Strok] sona erer İkinci zamanda piston, alt ölü noktadan geri gelmeye başlar Önce emme kanalını kapatır Silindir içine taze gaz girişi durur Fakat egsoz kanalı da kapanıncaya kadar geçen müddet zarfında bir miktar taze gaz da dışarı atılmış olur Egsoz kanalı da kapandıktan sonra sıkıştırmaya başlar Piston, gazları sıkıştırarak üst ölü noktaya yaklaşırken bujiler vasıtasıyla ateşleme yapılır Tekrar birinci zaman başlar Birinci zaman genişleme, egsoz ve süpürme; ikinci zaman ise süpürme, egsoz ve sıkıştırma zamanıdır Böylece bir iş çevriminde piston, üst ölü noktadan alt ölü noktaya bir kere gidip geri gelmiştir Teorik olarak aynı büyüklük ve ağırlıktaki iki zamanlı motorlar, dört zamanlı motorlarda iki kat daha güçlüdürler Fakat yanmış gazlarla taze gazların yer değiştirmesi istendiği gibi sağlanamadığından pratikte bu kadar güç farkı görülmemektedir :ört zamanlı motorlar:: Bu motorlarda bir iş çevrimi için piston, üst ölü noktadan alt ölü noktaya iki defa gidip gelir Bu motorlarda, iki zamanlı motorlarda piston tarafından açılıp kapanan emme ve egsoz kanallarının yerini, silindirin üst kısmındaki emme ve egsoz sübapları almıştır Bu sübaplar, hareketlerini eksantrik milden [Kam mili’nden] alırlar Yine piston üst ölü noktadayken birinci zaman başlar Birinci zaman boyunca emme sübabı açık, egsoz sübabı kapalıdır Piston alt ölü noktaya ininceye kadar silindir içine, benzinle havanın karışımnı olan taze gazlar girer Piston alt ölü noktaya indiğinde emme sübabı da kapanır Bundan sonra başlayan ikinci zamanda piston alt ölü noktadan üst ölü nmoktaya kadar giderek silndir içindeki gazları sıkıştırır Piston, üst ölü noktaya yaklaşırken, termodinamik bakımdan en elverişli bir zamanda ateşleme başlar Ateşleme, elektriği bir şerare ile benzin-hava karışımının yakılması şeklinde cereyan eder Piston üst ölü noktaya gelince ikinci zaman da bitip üçüncü zaman başlar Üçüncü zamanda ısınarak basıncı yükselen gazlar, pistonu kuvvetle iterler O zaman, gazlardaki enerjinin mekanik enerjiye çevrildiği zamandır Piston, alt ölü noktaya indiğinde, azların enerjisi de minimuma iner ve eksoz sübabı açılır Böylece başlayan dördüncü zaman, yanmış gazların egsoz sübabından atılma zamanıdır Piston, üst ölü noktaya geldiğinde tekrar birinci zaman başlar Demek ki dört zamanlı bir motorda sırasıyla emme, sıkıştırma, genişleme [İş] ve egsoz strokları [Zamanları] birbirini takip eder |
![]() |
![]() |
|