![]() |
Silindir Hacmi, Motor Gücü Nedir Motorlu Araçlar Dünyası |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Silindir Hacmi, Motor Gücü Nedir Motorlu Araçlar Dünyasısilindir hacmi, motor gücü nedir Motorlu Araçlar Dünyası arkadaşlar benim meraak ettiğim birşey var motor gücü ne işe yarar silindir hacmi ne işe yarar ![]() mesela bir kamyon silindir hacmi= 6 ![]() motor gücü = 270bg ------------------ bir ferrari ise silindir hacmi = 5 ![]() motor gücü = 500bg benim tahminim silindir hacmi yük taşımayı sağlıyor motor gücü ise aracın hızını sağlıyor ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Silindir Hacmi, Motor Gücü Nedir Motorlu Araçlar Dünyası |
![]() |
![]() |
#2 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Silindir Hacmi, Motor Gücü Nedir Motorlu Araçlar DünyasıHsinZhou Nickli Üyeden Alıntı arkadaşlar benim meraak ettiğim birşey var motor gücü ne işe yarar silindir hacmi ne işe yarar ![]() mesela bir kamyon silindir hacmi= 6 ![]() motor gücü = 270bg ------------------ bir ferrari ise silindir hacmi = 5 ![]() motor gücü = 500bg benim tahminim silindir hacmi yük taşımayı sağlıyor motor gücü ise aracın hızını sağlıyor ![]() ![]() ![]() Silindir Hacmi nedir ? araçların teknik özellikleri belirtilirken kullanılan silindir hacmi terimi; aracın tüm silindirlerinin toplam strok hacmidir ![]() ![]() Motor Gücü Nedir ? MOTOR GÜCÜ ve MOTOR VERİMİ İş:Herhangi bir ağırlığın bir yerden başka bir yere taşınmasına iş denir ![]() yukarı, aşağı veya herhangi bir yöne olabilir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() îş, L = GxY formülü ile hesaplanır ![]() L = îş ( birimi: kgf ![]() G = Yük (Ağırlık) ( birimi: kgf) Y = Yol ( birimi: m ) Ömek: Ağırlığı 10 kg olan bir yük, l m öteye taşınmasıyla yapılan iş: L = GxY ![]() ![]() ![]() ' ; Örnek: Ağırlığı 10 kgf olan bir yük, 10 m öteye taşınmasıyla yapılan iş:' L = GxY ^ L = 10x10 -» L = 100 kgf ![]() ![]() Güç:l saniyede yapılan işe güç denir ![]() (kgf ![]() ![]() ![]() Örnek: Ağırlığı 10 kg olan bir yükü 10 saniyede 10 m öteye taşıyan bir insanın gücü ne kadardır? Güç = îş / Saniye -» Güç = 10 xl0 /10 •> Güç = 10 kgf ![]() Ağırlığı taşıyan insanın gücü 10 kgf ![]() ![]() ![]() Uygulamada güç olarak beygir (at) gücü kullanılır ![]() yazılır, hp ingilizcede horse power (beygir gücü) sözcüklerinin baş harfleridir ve saniyede 75 kgf ![]() ![]() ![]() ![]() Motor Güçleri:Motor güçleri iç güç (indike güç) ve faydalı güç (efektif güç veya fren gücü) olmak üzere iki çeşittir ![]() İç Güç (İndike Güç): 4 zamanında yakıtın yanmasıyla meydana gelen gaz basıncının, pistonu hareket ettirmek için oluşturduğu güçtür ![]() Özelliği: îç gücün hesaplanmasında yanma sonucu pistonu hareket ettiren ortalama gaz basıncı (ortalama indike basınç), motor çalışırken indikatör adı verilen cihaz ile ölçülür ![]() tünmeden meydana gelen kayıplar göz önüne alınmaz ![]() Dört zamanlı bir motorun iç gücü aşağıdaki formül ile hesaplanır ![]() Pi ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 2 x 60 x 75 - 9000 İkİ zamanlı bir motorun iç gücü aşağıdaki formül ile hesaplanır ![]() Pi ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 60 x 75 4500 Ni = İç güç ( birimi hp) Pi = Ortalama iç basınç (ortalama indike basınç, birimi kg/cm2) A = Piston başı alanı (cm2) A ![]() H = Kurs (strok) (m) n = Motor devri (dev/dak) Z = Motor silindir sayışı Örnek: 4 zamanlı, 4 silindirli bir motorun piston çapı D =100 mm, kursu H = 100 mm, devir sayışı 3000 dev/dak, ortalama iç basıncı 9 kg ![]() olduğuna göre iç gücünü bulun ![]() Dört zamanlı bir motorun iç güç formülü: PixAxHxnxZ A= 7t x r2 2 x 60 x 75 A= 3 ![]() A= 3 ![]() Nİ=9 x 3 ![]() ![]() 9000 Ni = 94 ![]() ![]() Örnek : 2 zamanlı, 4 silindirli bir motorun piston çapı D= 100 mm, kursu H= 100 mm, devir sayışı 3000 dev/dak, ortalama iç basıncı 9 kg ![]() olduğuna göre iç gücünü bulun ![]() İki zamanlı bir motorun iç güç formülü: Ni = PixAxHxnxZ A= 7t x r2 60 x 75 A= 3 ![]() A= 3 ![]() Ni- 9x3 ![]() ![]() 4500 Ni = 188 ![]() ![]() Not: Motor gücü, kataloglarda HP veya PS veya kW olarak verilir ![]() ingilizce'de (horse power), PS Almanca'da (pferd starke) beygir gücü anlamma gelen sözcüklerin baş harfleridir ![]() edilecek kadar yakındır ![]() ![]() ![]() Bu ufak farkı ortadan kaldırmak için bazı motorların gücü, elektrikte güç birimi olarak kullanılan kW cinsinden verilir, kW olarak HP ve PS arasındaki fark: 1 PS = 0,736 KW 1 HP = 0,746 kW tır ![]() b) Faydalı Güç (Efektif Güç):Tanımı: Faydalı güç, motor volanı üzerinden alınan güçtür ![]() ![]() Özelliği: Yakıtın yanmasıyla motor içinde oluşan iç gücün % 15 -30 u motor parçalarının sürtünmelerinde harcanır ![]() denir ve "Ns" harfleriyle gösterilir ![]() Sürtünme gücünün en büyüğü, silindir ile segmanlarda harcanır ![]() kısmı da krank mili, kam mili muylu ve yataklarında, krank mili eksenel gezintisin! sınırlayan kılavuz yatağında, supap sisteminde, yağ pompası, su pompası ve ben- zeri krank milinden hareket alarak çalışan diğer parçalarda harcanır ![]() devri yükseldikçe sürtünme gücü de çoğalır ![]() Sürtü'nme gücü, iç güçten çıkarıldığında faydalı güç ortaya çıkar ![]() gücü formül ile belirleyecek olursak; Faydalı güç = îç güç - Sürtünme gücü •» Ne = Ni - Ns hp olur Motor Gücünün Ölçülmesi:Faydalı güç dinamometre ile ölçülür ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Şasi Dinamometri ve Faydalı Gücün Ölçülmesi Şasi dinamometresi, araç motorlarında yapılan tüm ayarların atölye içinde ölçülmesi için gerçek yol şartlarım sağlayan cihazlardır ![]() ve elektronik tipte olanlar vardır ![]() Şasi dinamometresinde ölçülen gücün özelliği, tekerlek gücü olmasıdır ![]() Yani motordan tekerlere kadar olan tüm sürtünmeler bu gücün dışındadır ![]() ölçülen güç, araca hareket veren tekerleklerden alınan tamamı faydalı güçtür ![]() ölçüm, motor araç üzerinde iken yapılır ![]() cihazın silindirleri (tamburları) üzerine bindirilir ![]() takılır ![]() ![]() tamburların döndürülmesi istenildiği kadar zorlaştınlır ![]() tenilen devirde geğişik yüklerle yüklenmesi sağlanır ![]() burlarım döndürmek için harcadığı güç, cihazın göstergesinden okunur ![]() Motor Verimleri:Verim, genel anlamda kazanılan bir değerin, kazanmak için yapılan harcamaya oranıdır ve % olarak gösterilir ![]() 1- Hacimsel verim 2- Mekanik verim 3- Termik verimdir ![]() Hacimsel Verim:Hacimsel verim, emme zamanında silindir içine alınan karışımın, kurs hacmine oranıdır ve (eta) ile gösterilir ![]() Motorun yapılış şekli dışında, aracın çalıştığı yerin rakımı, hava sıcaklığı, motorun hızı ve sıcaklığı, gaz kelebeğinin açıklık durumu, hava filtresinin kirlilik durumu, egzoz gazlarının silindiri terketme durumu hacimsel verimi etkiler ![]() Hacimsel verim de doğrudan motor gücünü etkiler ![]() üniteleri, silindir supap sayılarım çoğaltmak, hacimsel merimi artırmak amacıyla yapılan yeniliklerdir ![]() Mekanik Verim:Mekanik verim, faydalı gücün (fren gücü) iç güce oranıdır ve" r|m" ile gösterilir ![]() Mekanik verim = Faydalı güç (fren gücü) = Ne olur ![]() îç güç Umarım Yardımcı Olmuşumdur ![]() ![]() İyi Forumlar ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Silindir Hacmi, Motor Gücü Nedir Motorlu Araçlar Dünyası |
![]() |
![]() |
#3 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Silindir Hacmi, Motor Gücü Nedir Motorlu Araçlar Dünyasıreoladed kusura bakma ama hiç birşey anlömadım |
![]() |
![]() |
|