![]() |
İleri Sürüş Stratejileri Trafik Bilgisi |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() İleri Sürüş Stratejileri Trafik BilgisiİLERİ SÜRÜŞ STRATEJİLERİ Trafik Bilgisi Güvenli bir şekilde motosiklet kullanmak hem fiziksel hem de zihinsel yetenek ister ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Hangisi daha önemlidir? Motora, sürücüye ve duruma bağlı olmasına karşın uzmanlar cadde sürüşlerinde %90 zihinsel ve %10 fiziksel demektedirler ![]() ![]() ![]() ![]() Bu noktadan itibaren ileri sürüş stratejilerin öneminden ve ne olduklarından bahsedebiliriz ![]() ![]() ![]() Zihinsel yeteneklere bir benzetmeyle başlayalım: Ayakkabısını bağlamayı öğrenen çocukları hepimiz biliriz çünkü bizde aynı şeyleri yaptık ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Güvenlik nedir? Güvenlikten ne kastedilmektedir? Lügatlere baktığınızda kelimenin anlamı - tehlike yokluğu - olarak açıklanmaktadır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sürüş stratejisi nedir? ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Niye strateji kullanırız? ![]() ![]() ![]() ![]() Niye her sürücü strateji kullanmaz? ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İdeal olan sürüş stratejilerini acı olan yoldan öğrenmemektir ![]() Strateji yapma tekniğini üç başlıkta toplayabiliriz: a ![]() ![]() b ![]() ![]() c ![]() ![]() Araştırmak: Motorunuzun sesini dinleyin ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Tehlikeler size genellikle yoğun olarak gece saat 11 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Aşırı hız kazaların büyük aktörüdür ![]() ![]() ![]() ![]() Tahmin etmek: En kötüyü tahmin edin ve en iyiyi ümit edin ![]() Kendinize kaçış yolu seçin ![]() ![]() ![]() ![]() Diğer sürücülerin davranışlarını tahmin edin ![]() Diğer sürücülerin davranışlarının sonucunu tahmin edin ![]() Kendi davranışlarınızın sonuçlarını tahmin edin ![]() Neyin en fazla olacağının ihtimal seviyesini tahmin edin ![]() ![]() ![]() Karşı önlemi uygulayabilip uygulayamayacağınızı tahmin edin ![]() Özetlersek; tehlike kaynaklarını önceden görüp onu tehlike olmaktan çıkaracak önlemleri zamanında uygulamak ideal olandır ![]() ![]() ![]() Uygulamak: Hangi hareketin duruma en uygun olduğunu seçin ve nasıl yapacağınıza karar verin ![]() Kararınızı etkileyecek faktörler şunlardır: ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Uygulama bölümünde seçebileceğiniz üç aksiyon vardır: 1 ![]() 2 ![]() 3 ![]() ![]() Hangi aksiyonu uygulayacağınız sizin rahatlık ve yetenek seviyenize, motorunuzun limitlerine ve durumun kendisine bağlıdır ![]() Haberdar etmek: Varlığınızı ve niyetinizi belli edin ![]() ![]() ![]() ![]() Hızınızı ayarlamak: Bazen tehlikeli durumdan sıyrılmak hız limitlerini aşmanızı gerektirebilir ![]() ![]() Takiplerde minimum iki saniye kuralına uyun ![]() ![]() Bu durumda gazlayıp geçin ![]() ![]() Pozisyon ayarlaması: Yolun durumu, diğer vasıtaların durumu ve sizin görüş mesafeniz bu ayarlamanızı yaparken etkili olacak faktörlerdir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Özetlersek; Bu üç durum birbirini tamamlar, varlığınızdan haberdar etmek için sinyal, ışık ve ses kullanmak korunmanın ilk seviyesidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
İleri Sürüş Stratejileri Trafik Bilgisi |
![]() |
![]() |
#2 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() İleri Sürüş Stratejileri Trafik BilgisiÖrnek senaryolar: ![]() Yukarıda meskun mahaldesiniz ![]() ![]() Araştırma: Park etmiş kamyonetin önünde geri geri bir araç çıkıyor ![]() ![]() ![]() Tahmin: Geri gelen araç sizin tek kaçış yolunuzu tıkayacaktır ![]() Uygulama: Maksimum fren yapın; arka trafiği kontrol edin yön değiştirmeye yada kaldırıma çıkmağa hazırlıklı olun ![]() ![]() Yukarıdaki resimde karayolundasınız hızınız 70 km ![]() Araştırın: Araç motorun önüne geçiyor ![]() ![]() Tahmin: En kötü durum; araba sürücüsü kendinde değil yada sizi öldürmeye çalışıyor ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Uygulama: Maksimum frenleme, korna ikazı ve ya sola kırın yada sağdaki hendeğe girin ![]() ![]() Yukarıdaki resimde kentsel yoldasınız hız 50km ![]() Araştırın: Kalabalık kavşaklar, araçlar yaklaşıyor, karşıdan sinyal vererek gelen araç sizin yolunuza çıkıyor yada yanınızdaki aracın yoluna yada arkanızdaki araçların yoluna ![]() Tahmin edin: Araç motorun önüne doğru sola dönüyor kaza kaçınılmaz ![]() ![]() ![]() Uygulama: Hızı azaltın, frenleri kavrayın, fren ışığını yakın, aynaları kontrol edin, yolun sağ tarafına geçin ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Yukarıdaki resimde fast food parkındasınız, hızınız 15 km ![]() Araştırın: Yayalar ve diğer vasıtalar ![]() Tahmin etme: Yayalar motorun önüne atlayabilir, park yerinden gerisin geriye doğru araba çıkabilir, herkes karnını doyurmakla meşgul dikkatler dağılmıştır ![]() Uygulama: Hızı azaltın, frenleri ve debriyajı kavrayın, ortadan gidin gerekirse kornayı kullanın ![]() ![]() Yukarıdaki resimde kırsal alandasınız hızınız 80 km ![]() Araştırın: Tepe görüşü kısıtlıyor ![]() ![]() ![]() Tahmin edin: Yükseltinin gerisinde hatalı bir sollama yapılıyor ![]() ![]() ![]() Uygulayın: Hızı düşürün, hat pozisyonunuzu sağa doğru değiştirin, korna çalın, durmaya yada kırmaya hazır olun ![]() ![]() Yukarıdaki resimde bölgesel karayolundasınız, hızınız 96 km ![]() Araştır: Kamyon yaklaşıyor ![]() Tahmin: Rüzgarı sizi yoldan atabilir ![]() ![]() Uygulama: Hattınızın sağına yanaşın ![]() ![]() ![]() Yukarıdaki resimde otobandasınız, süratiniz 96 km dir ![]() Araştırma: Giriş kesimine yaklaşıyorsunuz ![]() ![]() ![]() ![]() Tahmin: Araba sizin hattınıza geçecek ![]() ![]() Uygulama: Hızı düşürün, aynaları kontrol edin, kaçış yollarınızı hazır edin, arka fren ışığınızı yakın ![]() ![]() Yukarıdaki resimde kent içi trafiktesiniz ![]() ![]() Araştırma: Trafik ışığı sarıya döndü ![]() ![]() Tahmin edin: Motoru takip etmekte olan araç kavşağı gazlayıp geçme niyetinde olabilir ![]() Uygulama: Aynalardan kontrol edin arabanın niyetini nasıl sezinlerseniz o duruma göre gazlayın yada fren yapın ![]() ![]() Yukarıda otobandasınız, hızınız 96 km ![]() Araştırma: Öncelik; arkanızdaki araç çok yakın takip ediyor, ileride yan giriş var ve trafik yoğun ![]() ![]() Tahmin: Arkadaki araç motora, motor aniden yavaşlarsa yada durmak durumunda kalırsa vuracak ![]() Uygulama: Hat değiştirin, arka fren lambasını yakın haberleşin, bankete yaklaşarak arabanın geçmesine izin verin yada otobandan çıkın ![]() Araştırma teknikleri: Yakını araştırın: Önünüzdeki yolu, takriben 4 saniyelik yolunuzu ![]() Uzağı araştırın: 12-14 saniye ilerinize bakın ![]() ![]() ![]() Ön bölge: İstatistikler kazaların %77 sinin önümüzdeki sağa ve sola 45 derecelik açı içinde kalan bölgeden olduğunu göstermektedir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Etkili bir araştırma seçici araştırmadan geçer ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Örnek bir kategori: Yolu kullananlar: Araçlar ![]() ![]() Yayalar ![]() ![]() Bisikletler ![]() ![]() Hayvanlar ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
İleri Sürüş Stratejileri Trafik Bilgisi |
![]() |
![]() |
#3 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() İleri Sürüş Stratejileri Trafik BilgisiYol şartları: Yol yüzeyindeki renk ve doku değişimleri ![]() ![]() Yol kenarları, yol üzerindeki nesneler ![]() ![]() Banket durumları ![]() ![]() DAĞ VE KANYON SÜRÜŞ GÜVENLİK İLKELERİ Güçlü çapraz rüzgarlar dağ yollarında sık rastlanan bir durumdur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Yüksek irtifalar motorun çekişini etkileyebilir ![]() ![]() Kör virajları dönerken dikkat ediniz ![]() ![]() Ani hava değişimlerine karşı hazırlıklı olunuz ![]() ![]() Sürücü fren yaparak eğim, atıl kütle güçleri ve yer çekimini dengelemelidir ![]() Yokuş aşağı fren yapma: Atıl kütlesel güçler hız 80-100 km yi aşınca iki katına çıkar ![]() ![]() İnişte ön tekere daha fazla ağırlık transfer olacak ve arka teker kilitlenmeleri daha kolay olur duruma gelecektir ![]() ![]() Pull of inertia: Atıl kütle çekimi ![]() Pull of gravity: Yer çekimi ![]() Braking force: Frenin durdurma gücü ![]() Thrust: Motor itme gücü ![]() 1kg: 2 ![]() ![]() Yokuş yukarı frenleme: Bilhassa sarp tırmanışlarda dikkatli olunuz ![]() ![]() ![]() ![]() Arka tekerde daha fazla ağırlık olması nedeniyle yoğun arka fren ve hafifçe ön fren gereklidir ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
İleri Sürüş Stratejileri Trafik Bilgisi |
![]() |
![]() |
#4 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() İleri Sürüş Stratejileri Trafik BilgisiDikkat edilecek noktalar: Yolun eğimi; diaaa ve yatay(ters eğimler) ![]() Yolun yüzeyi; gevşek kum, mıcır, çukurlu, kasisli ![]() Dönüşlerin keskinliği; yaklaşım hızınızı doğru uygulayın, hat seçin ve bu hattı tutturabilmek için hassas bir şekilde gaz verin ![]() ![]() ![]() Yokuş yukarı dönüşler: ![]() Sharpest-steepest part of turn: Dönüşün en sarp ve en keskin noktası ![]() Engine thrust: Motor itme gücü ![]() Inertia: Atıl kütle ![]() Mümkünse dönüşün dışına, iç hatta doğru kayın ![]() ![]() ![]() Ön tekerde traksiyon zayıf olacağı için motoru yönlendirme ve dengeleme zorlaşacaktır ![]() ![]() ![]() Yanal güçler ve sürüş güçleri dengeli yönetilmelidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Yokuş aşağı dönüşler: Fren güçleri ve yanal güçler dengeli yönetilmelidir ![]() ![]() ![]() ![]() Vites küçültürken dikkatli olun ![]() ![]() Debriyaj kolunu bırakmadan devri yükseltmek için uygun ara gazı verin ![]() ![]() Sarp inişlerde motorun kompresyon gücünü kullanın ![]() ![]() Banket durumlarına dikkat edin ![]() ![]() ![]() Yüklü kamyonları takip mesafeleriniz uzun olsun ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sarp inişlerde aynalardan arkanızdan gelen vasıtaları sürekli kontrol ediniz ![]() ![]() Yüksek irtifaının insan bedeni üzerinde olumsuz etkileri vardır ![]() ![]() ![]() U VİRAJLARDA İNİŞ TEKNİĞİ ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
|