![]() |
Hüsn-İ Talil (Güzel Nedene Bağlama) Sanatı |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Hüsn-İ Talil (Güzel Nedene Bağlama) SanatıHüsn-i Talil (Güzel Nedene Bağlama) Sanatı Gerçek nedeni bilinen bir olay, olgu ya da duru-mu, daha güzel ve hayali bir nedenle oluyormuş gibi göstermektedir ![]() Diğer bir tanım: Bir olgunun veya olayın gerçek nedenlerini bir yana bırakıp onu hoşa gidecek bir nedenle açıklamaya hüsn-i talil denir ![]() Gözün kamaşsın diye güneş tüm doğayı kızıla boyadı ![]() Güneşin batışına yakın saatlerde doğanın kızıla bürünmesi nedeni bilinen bir fizik olayıdır ![]() ![]() Çağıl çağıl akan ırmak, yalnızlığın türküsünü söylüyor ![]() Bu Örnekte ırmağın çıkardığı doğal sesi, ozan yalnızlığın türküsünü söylemek gibi güzel ve hayali bir nedenle açıklamaktadır ![]() Sen yoksun diye bahçemde Çiçekler açmıyor bak Çiçeklerin belli bir mevsimde açmayışı, sevgili-nin olmayışı ile açıklanmaktadır ![]() NOT: Sanatçı bir olguyu gerçek sebebiyle açıklıyorsa hüsn-i talil olmaz ![]() ![]() *Yeni bir ülkede yem vermek için atlarına Nice bin atlı kapılmıştı fetih rüzgârına (Yahya Kemal Beyatlı) Akıncıların yeni ülkeler fethetme isteklerinin nedeni olarak, şair atlarına yeni bir ülkede yem vermek isteyişlerini gösteriyor ![]() ![]() * Sen yoksun hiçbir şey yok Güneşin rengi Ağustos yıldızlarının sıcaklığı Karanfil kokusu… (Suat Taşer) Şair, karanfil kokusunun, ağustos yıldızlarının sıcaklığının, güneşin renginin olmayışını gerçekçi bir nedene değil de sevdiğinin yok oluşuna bağlıyor ![]() *Müzeyyen oldı rey ahin bezendi bağ-ı çemen Meğer ki bağa haber geldi yârdan bu gece (Ahmedi) Şair, “Bahçe, süslenmiş fesleğenlerle bezendi, meğer sevgili bu gece geleceğini bildirmiş ![]() ![]() ![]() ![]() Çumra kanalının sulan Beyşehir Gölü’nden çıkarken su rengindedir; Konya ovasından kan renginde ![]() ![]() Konya ovasının ufukları mavi değil, sapsarıdır ![]() ![]() (Sabahattin Ali) Yazar, Çumra kanalının suları ile Konya ovası ufuklarının rengini kendince bir sebebe bağlıyor ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
|