![]() |
Osmanlı Tasvir Sanatları |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Osmanlı Tasvir SanatlarıOsmanlı Tasvir Sanatları ![]() 'Tasvir Sanatları için bir açıklama yapmak gereği var ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bir de neden tasvir sanatı değil de, çoğul olarak "sa*natları" dendiğini de açıklamak gerekir ![]() ![]() (…) Türkiye'de değişik sosyal çevrelere bağlı olarak üç ayrı sanat biçimi gelişmiştir: I ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Köylü sanatının en belirgin özelliklerinden birisi, kent insanının güzeli amaçlayan, daha ince sanat ölçülerini dışlaması ve daha değişik ortamlarda, daha değişik amaçlarla gelişerek, kent sanatından tümüyle farklı olmasıdır ![]() ![]() ![]() ![]() Örnek olarak çiçeklerin dilini alalım ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu gibi simgelerin yanı sıra, köy sanatında daha önemli bir yer tutan, kırsal kesimde yaşayan köy insanının, gelenekleri, dinsel inançları, alışkanlıkları, özellikle günlük yaşam döngüsüyle ilgili olarak geliştirdiği eşyalardır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Köylü sanatı, bulunduğu yörenin ulaşım güçlüğü nedeniyle dışarıdan etkilenmediğinden, kendi yöresel özelliklerini geliştirerek daha geleneksel kalabilmiştir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İstanbul'da (Osmanlı başkenti oldukları dönemlerde Bursa ve Edirne'de) gelişen kent sanatına gelince; bu sanat, saray nakkaşlarının yaptıkları resimlerle çarşı ressamlarının yaptıkları resimler olmak üzere iki ayrı ortamda oluşmuştur ![]() Köylü sanatı, taşra sanatı, kent sanatı dışında dördüncü bir sanat biçimi de, apayrı bir ortam ve çevrede, değişik amaçlarla oluşup uygulanan, kentsel ve kırsal yörelerdeki tarikatlarca geliştirilen büyüsel-dinsel tekke sanatıdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kökeni Orta Asya'ya dayanan büyüsel bebeklerin Ana*dolu köylerindeki kalıntılarından en yaygın olanı, yağmur duası için yapılan "Yağmur Bebeği'dir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sanat, dinsel inançlardan kaynaklandığında ya da amacı dinsel olduğunda, geçmişe dayanan bir düşünce, giderek simgesel tasvire dönüşen bir sanatsal formüle indirgenir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sufi dervişlerinin geliştirdikleri sanat biçimi yaygın olmakla birlikte, dinsel sanatta tasvir, yalnızca Mevlevî ve Bektaşî tarikatlarında uygulanıyordu [Jong, 7-29] ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Osmanlı Tasvir Sanatları |
![]() |
![]() |
#2 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Osmanlı Tasvir SanatlarıMevlevîlikte uygulanan başka bir inanç, Mevlana'nın sarığının bir ucunu suya sarkıtmaktır ![]() ![]() ![]() ![]() Bektaşî inançlarına göre horoz, önemli ve kutsal bir hayvandır ![]() ![]() ![]() ![]() Bu arada çeşitli kuşların, masalsı yaratıkların, kimi evcil hayvanların uğurlu olduklarına, kimi kez de peygamberler, evliyalar, ermişler gibi ulu kişilere yardımcı olduklarına inanıldığından, bunlar da o kişilerle özdeşleşmiş, bir çeşit simgesel bir anlam kazanmışlardır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Çarşı ressamları (…) Çarşı resmi nedir? Çarşı ressamı kimdir? 17 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Saray nakkaşlarının ürünü minyatürle, çarşı resmi arasında ortak noktalar olduğu gibi çok önemli farklar da vardı, ikinci ciltte uzun uzun incelenecek olan bu konu için şimdilik özetle şunu söyleyebiliriz: Her iki resim geleneği de Osmanlı kültüründen kaynaklandığı için, her iki çığırın sanatçıları temelde aynı ortak şemadan hareket ederler ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Duvar ve tavan resimleri Son yıllarda sanat tarihçilerimiz tasvir sanatının yeni bir boyutunu ortaya koydular: Duvar ve tavan resimleri ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Halı ve kilim Bu arada yine geleneksel bir sanatımız olan halıcılıkta da ağaçlar, çeşitli hayvanlar ve hatta kadın figürü çoğu kez stilize edilerek uygulanmıştır ![]() ![]() 1 ![]() 2 ![]() 3 ![]() ![]() Türk halıcılığında hayvanları canlandıran motifler, en yaygın olarak 14 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kumaşlar-işlemeler-peşkirler Osmanlı kumaşları, kadifeleri denebilir ki, Osmanlı sanatının en seçkin örneklerini vermiştir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İşlemelerde tasvirler daha çok görülür ![]() ![]() ![]() ![]() Osmanlı sanatında insan ve hayvan figürü, havlu ve peşkirlerdeki işlemelerde de görülür ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Osmanlı Tasvir Sanatları |
![]() |
![]() |
#3 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Osmanlı Tasvir SanatlarıÇini sanatı Türk sanatının en önemli dallarından biri olan çinicilikte de tasvirli olan örnekler çoktur ![]() ![]() ![]() ![]() Madenden tasvirler İslâm sanatında maden sanatı çok geniş yer tutar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Yazı ile tasvir Hat sanatı, Osmanlı sanatının çini gibi en önemli dallarından biridir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Türk gölge oyunu (Karagöz) Denebilir ki Türk tasvir sanatının en önemli türü Karagöz tasvirciliğidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Karagöz'ün, saray nakkaşlarının yaptığı minyatürlü yazmalara da yaklaştığını belirtmiştim, ilk başta böyle bir benzerlik belki düşünülemez ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Gene çarşı ressamlarının ilgilenmediği, ancak saray nakkaşlarının minyatürlerinde çok rastlanan masalsı yaratıklar, olağandışı ağaçlar gibi düş dünyasını Karagöz tasvirlerinde çok buluruz ![]() ![]() Kâğıt oymacılığı Hat sanatında kullanılan bir yöntemle tasvirler de yapılmıştır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Cilt kapağı, çekmece, kutu ve sandık, tepsi üstü, cam altı Çeşitli nesnelerin üzerinde tasvirler buluyoruz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ancak bu gibi tasvirli nesnelerin 18 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bunlarla ilgili olarak bir de camaltı denilen bir sanat vardır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
|