10-21-2012
|
#1
|
Prof. Dr. Sinsi
|
Eski Yunan Sanatı Hakkında
Eski Yunan Sanatı Hakkında
M Ö XII -M Ö VIII yüzyıllar arasında "Yunan Ortaçağı" olarak adlandırılabilecek bir kargaşa dönemi yaşandı M Ö 1150'ye doğru Mykenai yağmalandı ve Dorlar’ın istilası sırasında boyunduruk altına girdi Orta Yunanistan (Aiolisliler ve İonialılar) ve Peloponnesos (Akalar) halkları, istilacılardan kaçarak, adalara ve Anadolu kıyılarına yerleştiler Daha sonra Dorlar da bunları izledi Böylece Anadolu kıyılarında Aiolis, İonia ve Dorîs kuruldu Yunan halkı, istilalardan sonra, Akalarla Dorlar’ın karışmasından ortaya çıktı
Ağırbaşlılıktan taşkınlığa
Geometrik dönemin anıtsallık duygusunun ve anlatım kesinliğinin yerini doğu etkisinde kalan dönemin imgeler cümbüşü alır
Karanlık çağların sonunda Yunan dünyasında gerçek bir sanat rönesansı yaşanır: geometrik üslup özellikle pişmiş toprak kapların süslemesinde yer www frmsinsi net/ almada, kil ve bronz eserlerde de görülür Halkakulplu üçayaklı kazanlar dönemin anlayışını özetler Vazolarda elle çizilmiş
Mykenai motiflerinden pergelle çizilmiş geometrik motiflere geçişi simgeleyen örneklere rastlanır X yy in ağırbaşlılığından sonra, IX ve VIII yy’larda işlenmiş kompozisyonlara geçilir VIII yy aynı zamanda insan ve hayvan motiflerinin de süslemelere büyük ölçüde girdiği dönemdir Mezarların üstüne yerleştirilen amforalar ve iki kulplu kazanlar üzerinde büyük cenaze sahneleri yer alır Ancak M Ö 750 de en parlak noktasına ulaşan bu üslup, motiflerin aşırı tekrarı yüzünden çabuk yozlaşacak ve yerini daha doğal çizgili, canlı figürlere ve Doğu kaynaklı imgelere bırakacaktır Sanatçılar tarafından durmadan yorumlanan bu doğu etkisi, bütün bir VII yy’ a damgasını vurmuştur Ticari ilişki ve alışverişler sayesinde seramik süslemeleri değişiklik geçirir ve her atölye kendine özgü bir Doğu esintisi yaratır
Siyah figürü icat eden Korinthos bitki motifleriyle, süslemeleriyle, frizleri ve yürüyüş halindeki hayvan sürüleriyle ünlüdür Atina yeni çığırlar açarak anıtlara ve anlatıdaki canlılığa ağırlık verir
Bazı kaynaklarda sözü edilen ağaç heykelciliği ortadan kalkmıştır Daidalos üslubunun ağır bastığı küçük çapta bir heykel sanatının ürünü olan kireç taşından www frmsinsi net/ yapılmış heykeller uyumlu orantılarıyla insan şeklini canlandırırken, Mısır özelliklerinden de etkilenmiştir (yüz üçgenini çevreleyen yele gibi saçlar Taştan veya tunçtan yapılan erkek tipi, arkaik kuros’un doğuşunu haber verir Böylece geometrik çağın, kurallara sıkı sıkıya bağlı ağırbaşlılığının yerini Doğu etkisinden gelen taşkınlık alır
|
|
|