10-21-2012
|
#1
|
Prof. Dr. Sinsi
|
Problem Çözme Metodu Nedir
Problem çözme metodu nedir
İnsan, hayatta karşılaşacağı problemleri soğukkanlı olarak karşılamalı; azim ve cesaretle, bilimsel metot ve teknikler kullanarak onları çözmeye çalışmalıdır Bu nedenle okullarda, hemen her dersteki konular, problem çözme metoduna uygun olarak, problem çöze çözme anlatılmalı; öğrencilere problem çözme metot ve teknikleri öğretilmelidir
Problem çözme metodu ile öğretim yaklaşımı, aslında bilimsel araştırma metotlarını işaret etmektedir Burada John Dewey'nin "yapıcı ve yaratıcı düşünce" modeline göre, problem çözmede şu ana aşamalar esas olmalıdır
Öğrenci, tabiattaki ve sosyal hayattaki problemleri algılayabilmelidir Problemlerin farkına varmayan kişinin onun üzerinde düşünmesi ve çözümler üretmesi mümkün değildir Öğrenciye, problemleri buldurma alıştırmaları yaptırmalıdır Meselâ, trafikteki problemler, çevre kirlenmesi problemleri, öğrencilerin okuldaki problemleri, gençlik problemleri v s üzerinde sık sık taramalar yaptırılmalıdır
Ortaya konan problemi bütün boyutları ile anlamaya çalışma Öğrenci gerek teorik olarak kitaplardan ve kaynak kişilerden gerekse gözlem olarak çevreden, problem hakkında bilgi toplamalıdır Problemi iyice anlamadan, sınırlandırma ve tanımlamasını yapmadan onun üzerinde çözüm üretemeyiz
Sorun anlaşılıp tanımlandıktan sonra, problemi doğuran faktörler bulunmaya çalışılır Problem neden kaynaklanmaktadır, hangi nedenler problemi ne kadar etkilemektedir? Bu konuda çeşitli hipotezler geliştirilir
Bu hipotezlerin doğruluğu bilimsel araştırma yöntemleri ile test edilir Problemin kaynağı olan faktörler tespit edildikten sonra, problemi çözebilecek bazı öneriler (çözüm yolları) geliştirilir Bunların problemi ne kadar çözdüğü gene bilimsel tekniklerle ölçülmeye çalışılır Bunun için, çözüm değişik örnek ve durumlar içinde yeniden değerlendirilir
Öğretmenler, problem çözümünde yazılı kaynaklardan ve kaynak kişilerden yararlanma aşamalarını öğrenciye öğretirken, çözümü mutlaka buralarda aramamaları gerektiğini de öğretmelidirler Çünkü her problemin kendisine has yönleri vardır Bir yerdeki veya eski dönemlerdeki hazır reçetelerin, bu problemin çözümünde uygulanamayacağı veya tam uyumlu olmayacağı iyi anlatılmalıdır Her problem kendi zamanı ve kendi şartları içinde ele alınmalıdır
|
|
|