Prof. Dr. Sinsi
|
Benlik Kuramları
Sosyo-ekonomik ve kültürel seviye benlik tasarımını etkiler Ankara’da lise ikinci sınıfa devam eden 1094 öğrenci ile yapılan bir araştırmada, üst sosyo-ekonomik ve kültürel seviyeli ailelerin çocuklarının benlik tasarım düzeyleri alt sosyo-ekonomik ve kültürel seviyeli ailelerin çocuklarına göre daha yüksektir ( Can, 1986:119 ) Ailelerin sosyo-ekonomik durumları ile gençlerin benlik saygısı arasındaki ilişkinin araştırıldığı başka bir araştırmada varlıklı yani üst sınıflardan gelen gençlerin %51’inde yüksek benlik saygısı saptanmasına karşılık, alt toplumsal sınıflardaki gençlerde bu oran %38’ dir En üst ve en alt toplumsal sınıflardaki erkek gençler karşılaştırılınca benlik saygısı belirgin biçimde üst sınıf çocuklarında yüksek bulunmuş Buna karşılık her iki sınıftaki genç kızlar karşılaştırılınca fark daha küçülmüştür Bunun açıklaması şöyle yapılmaktadır: Üst ve orta sınıflarda erkek çocuklara daha çok önem verilir ( Yörükoğlu, 1986:94 )
Ergenin cinsiyeti, onun benlik saygısını etkiler 619 orta 2 Sınıf öğrencisi üzerinde yapılan bir araştırmada, erkek ergenlerin benlik tasarım düzeyleri kızlara göre daha yüksek bulunmuştur ( Hatipoğlu, 1996:88 ) Ankara’ da 350 lise son sınıf öğrencisi yapılan araştırmada özsaygı erkeklerde kızlara göre daha yüksek bulunmuştur ( Dinç, 1992 ) Yapılan başka bir araştırmada erkek ergenlerin benlik saygıları kızlarınkine göre yüksek bulunmuştur Ergenlerin benlik saygısı ile ilgili yapılan başka bir araştırmada kız ve erkeklerin özsaygıları arasında fazla bir fark bulunmamıştır ( Güngör, 1989 )
Babanın mesleği ya da anne-babanın eğitim düzeyi ile gencin benlik saygısı arasında bir ilişki vardır Ankara’ da lise ikinci sınıfa devam eden 1094 öğrenci ile yapılan araştırmada, öğrenim seviyesi yüksek annelerin ve babaların çocukları, öğrenim seviyesi düşük annelerin ve babaların çocuklarından benlik tasarım düzeyleri bakımından daha avantajlıdır ( Can, 1986:119 ) Ergenlerin benlik saygıları ilgili yapılan başka bir araştırmada, babanın işi ile gencin benlik tasarımı arasında bir ilişki olduğu saptanmıştır Bu araştırmada dikkati çeken, subay, polis,  gibi silah taşıyan babaların oğullarında benlik saygısının daha düşük bulunmasıdır ( Yörükoğlu, 1986:94 )
Anne-babanın ilgisi ile gencin benlik saygısı arasında ilişki vardır Gerçekten aile köylü olsun kentli olsun, üst veya alt sınıftan olsun, gencin benlik saygısı anne - babasının ilgisi oranında yükselmektedir Gencin sözel ifadesine dayanılarak yapılan soruşturmadan çıkan ilginç bulgu şudur: Anne - babanın çocuğa ilgisiz davranışı, onun benlik saygısını baskıcı ve cezalandırıcı bir tutumdan daha çok düşürmektedir Bu da anlamlı bir sonuçtur İlgisizlik demek çocuğa değer vermeme, sevmeme ve desteksiz bırakma demektir Bu da umutsuzluğa, kendini değersiz görmeye yol açmaktadır Oysa cezalandıran baba bir bakıma çocuğunun iyiliğini isteyen, kendince onu düzeltmeye çalışan ilgili babadır Hiç kuşkusuz benlik saygısı, insanın en çok değer verdiği anne - babasının, kendine verdiği değere sıkı sıkıya bağlıdır Anne - babanın ittiği, değersiz bulduğu, umursamadığı bir çocuğun kendine saygı beslemesi beklenemez ( Yörükoğlu, 1986:95 ) Başka bir araştırmada anne - baba tutumları ile benlik saygısı arasındaki ilişki incelenmiş ve anne - baba tutumlarını hoşgörülü olarak algılayan ergenlerin benlik tasarım düzeyleri, bu tutumları katı olarak algılayanlara göre daha yüksek bulunmuştur ( Can, 1986:119 )
Akademik başarı benlik saygısını etkilemektedir Ankara’da 1000 lise öğrencisi üzerinde gerçekleştirilen araştırmada, akademik olarak başarılı olan öğrencilerin özsaygıları, kendilerini başarısız olarak algılayanlara göre daha yüksek bulunmuştur ( Güngör, 1989 ) Ankara’ da yapılan başka bir araştırmada, yine akademik başarıları yüksek olan öğrencilerin benlik tasarım düzeyleri, orta ve düşük seviyede başarılı olanlardan daha yüksek olarak bulunmuştur ( Can, 1986:119 ) Benlik saygısını ölçmek amacıyla özel olarak düzenlenmiş “benlik saygısı ölçeği” yardımıyla yapılan incelemede, gençlik çağında başarısı yüksek olan çocukların genellikle benlik saygıları da yüksek bulunmuştur Buna karşılık azınlık grubundan gelen bir genç, not ortalaması yüksek olsa bile benlik saygısı daha aşağıda kalmaktadır ( Yörükoğlu, 1986:95 )
Okul yaşamında serbest zaman etkinliklerine katılan ve spor yapan öğrencilerin benlik tasarım düzeyleri yapmayanlarınkine göre daha yüksektir Aynı zamanda dernek ve kulüplere giren gençlerin benlik saygısı da genellikle yükselmektedir
Anne-baba ile ilgili durumlar gençlerin benlik saygısını etkilemektedir Anne-babanın ayrılmış olması gencin benlik saygısında biraz düşmeye neden olmaktadır Buna karşılık anne, babasından birinin ölmüş olması benlik saygısını düşürmemektedir Ayrılmış eşlerin çocuklarında daha çok bunaltı belirtileri ve psikosomatik hastalıklar gözlenmektedir Ayrıca boşanma sırasında, annesi 30 yaşından küçük olanlarla, 30 yaşından büyük olan gençlerin benlik saygısı arasında fark bulunmuştur Anne yaşı büyüdükçe gençteki benlik saygısı da o ölçüde yükselmektedir Annesi yeniden evlenmiş gençlerin benlik saygısında ise düşme görülmektedir ( Yörükoğlu, 1986:96 )
Aile içinde kardeş sayısı ve doğum sırası ile benlik saygısı arasında ilişki vardır Tek çocukların, kardeşleri olan çocuklara göre daha yüksek benlik saygıları vardır Şayet tek çocuk erkekse, benlik saygısı yükselmektedir Bu sonuç kuşkusuz tek çocuğa, hele tek erkek çocuğa ailede verilen ilgi ve değerle orantılıdır Bunun gibi kardeşleri hep kız olan bir genç erkek de, hep erkek kardeşi olan bir genç erkekten daha yüksek benlik saygısı göstermektedir ( Yörükoğlu, 1986:96 ) Ankara’ da 1000 lise öğrencisi üzerinde gerçekleştirilen araştırmada, ilk ve son çocuk olanların ortanca çocuk olanlara göre özsaygılarının yüksek olduğu görülmüştür ( Güngör,1989 )
Ruhsal olarak rahatsız olmak ergenlerin kendilerini olumlu algılamalarını da engellemektedir İzmir’ de yapılan bir araştırmada psikiyatriste başvuran liseli ergenlerle, kontrol grubu olarak seçilen liseli ergenler arasında benlik kavramlarını algılamak bakımından farklılık olup olmadığı belirlenmeye çalışılmıştır Psikiyatriste başvuran 24’ ü kız, 36’ sı erkek 60 lise öğrencisi, lisenin her üç sınıfında okuyan 121 erkek, 110 kız 231 ergenle benlik kuramları bakımından karşılaştırılmıştır Psikiyatriste giden ergenlerin yarısı olumsuz benlik imajı belirtirken, kontrol grubundakilerin %15 9’u olumsuz benlik imajı belirtmiştir ( Tamar ve diğerleri, 1992:406 ) Benlik saygısı düşük bulunan gençlerin son 5 yıl içinde gösterdikleri ruhsal belirtiler araştırılmış ve uykusuzluk, sinirlilik, iştahsızlık, baş ağrısı, çarpıntı, karabasan, tedirginlik  gibi belirtileri daha yüksek oranda gösterdikleri saptanmış Bu sonuç benlik saygısı ile ruh sağlığının yakın ilişkisini vurgulamaktadır Gerçekten benlik saygısı yüksek olan kişide, kendine güven, iyimserlik, başarma isteği, zorluklardan yılmama gibi olumlu ruhsal nitelikler bulunur Buna karşılık benlik saygısı düşük bir kimsenin kendine güveni azdır, kolay umutsuzluğa kapılır, kısacası ruhsal belirtiler geliştirmeye daha yatkındır ( Yörükoğlu, 1986:96 )
Benlik saygısı yüksek bulunan gençlere başkalarının kendilerini nasıl değerlendirdikleri sorulmuş Bunların %90’ından fazlası başkalarının kendilerini sevilen, sayılan, beğenilen, arkadaşlığı aranan, iyi huylu kişi olarak gördüklerine inandıklarını belirtmişlerdir Başka bir deyişle kişinin benlik saygısı ile başkalarınca da değerli bulunduğuna ilişkin inancı birlikte gitmektedir Buna karşılık benlik saygısı düşük çıkanlar, başkalarının onları hayalci, sinirli ve tedirgin bulduklarına inanmaktadırlar
Dr Füsun Çetin ( 1985 ) Rosenberg Benlik Saygısı Ölçeği’ni ülkemizde 205 liseli gence uygulayarak yüksek, orta ve düşük benlik saygısının bir çok değişkenle ilişkisini incelemiştir Elde edilen önemli bulgular şöyledir: Benlik kavramının değişkenliği ile benlik saygısı arasında yakın ilişki vardır Benlik saygısı yüksek çıkan gençlerin benlik kavramları en az değişkenlik göstermektedir İnsanlara güvenme ile benlik saygısı arasında da sıkı bir ilişki bulunmuştur Benlik saygısı yükseldikçe insanlara güven de artmaktadır Gençlerdeki depresyon bulguları ile benlik saygısı da sıkı ilişki göstermektedir Depresyon belirtisi olmayan gençlerin çoğunun benlik saygıları yüksektir Depresyon belirtileri arttıkça benlik saygısında düşme gözlenmektedir (Yörükoğlu, 1986:97 )
Ergenin Kişisel Gelişimde İhtiyaçları ve Kaygıları
Otoriteye karşı olma, söz dinlememe, eleştirme, hata bulma gencin tutumlarındandır Gelişme döneminde anne - baba tarafından bazen çocuk, bazen yetişkin gibi algılanan çocuk, ne zaman, ne şekilde davranacağını bilemez Gelişmekte olan bedenine, cinsel ve duygusal değişimlerine ayak uyduramaz, “kimlik karmaşası” na düşebilir Yetişkinin baskılı ve disiplinli davranmaktan çok, gence karşı sevgi gösteren, güven veren, önemseyen ve değer veren bir tutum içine girmesi onun kimlik geliştirmesini kolaylaştıracaktır Ergen birbirinin karşıtı ikizli duygular dile girebilir Yetişkinin uzaktan denetimine ihtiyaç duyar Aynı zamanda anne - babanın ve yetişkinin güvenini kazanmaya, kendisine güvenilen bir insan olmaya ihtiyaç duyar Kendisine güven duyulmaması onda kaygı yaratır
|