|
|
Konu Araçları |
ailedeki, görüşler, ile, ilgili, kadının, konumu, rolü, sosyolojik |
Kadının Ailedeki Konumu Ve Rolü İle İlgili Sosyolojik Görüşler |
10-20-2012 | #1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
Kadının Ailedeki Konumu Ve Rolü İle İlgili Sosyolojik GörüşlerKadının ailedeki konumu ve rolü ile ilgili sosyolojik görüşler SOSYAL ROL VE İŞ BÖLÜMÜ , Rol ve iş bölümü terimleri, sosyolojinin olduğu kadar, sosyal psikoloji, antropoloji, çalışma sosyolojisi gibi pek çok yakın branşın veya sosyolojinin alt disiplinlerinin de asli kavramları arasındadır Bir bakıma toplumsal hayatı açıklayan en önemli fenomenleri, sosyal ilişkileri ve sosyal yapıyı işaret etmektedirler Durkheim, Weber, Merton gibi sosyal teoriye değerli katkılarda bulunmuş bilim adamları, teorilerini yoğun bir şekilde bu kavramları kullanarak inşa , etmişlerdir Kısaca sosyal rol ve iş bölümü, modern sosyal hayatta görülen iki önemli toplumsal fenomendir Herhangi bir çalışma ortamında iş bölümünü ve rol dağılımını etkileyen muhtelif faktörler bulunmaktadır Rol dağılımı sadece teknik bir fenomen olmayıp, sosyolojik ve sosyal psikolojik faktörlerin önemli ölçüde etkisi altındadır Çalışma sosyolojisinde rol dağılımıyla ilgili değerlendirmeler yapabilmek için bu kavramların ana hatlarıyla ortaya konulması gerekmektedir Öte yandan, sosyal yapının karmaşıklığı nedeniyle bu iki kavrama atfedilen anlamlar birbirine karışmakta ve böylece sosyal sistemin anlaşılmasında güçlük çekilmektedir Herhangi bir iş ortamında söz konusu olan çalışma sistemindeki iş bölümü ve sosyal rollerin neler olduğu ve nasıl teşekkül ettiği ortaya çıkarılarak birbirinden ayrılabildiği takdirde, iş yerlerindeki ya da çalışma guruplarındaki pek çok problemin de önüne geçilebilecektir Rol, sosyolojide çok sık kullanılan esas terimlerden biri olarak dinamik bir kavramdır Bir grup veya sosyal durum içinde yer alan belli bir statü tarafından ifade edilen spesifik haklar ve görevlerin sebep olduğu davranış biçimleri olarak anlatılabilir Sosyal hayatta mevcut olan her bir statüye ait bir dizi davranış beklentileri vardır Bu beklentiler, hem o rolü ifa eden şahıs hem de toplum için aynıdır Tavır kavramı ise, inançların, duyguların ve niyetlerin bir karışımı olarak tanımlanmaktadır (Allport, G W 1935, s 7) Böylece belirli bir rol, belirli bir statünün tüm kültürel özellikleriyle bütünleşmektedir Öte yandan davranış ile rol terimleri arasında bu bakımdan bir fark yoktur Her ikisi de eş anlamlı olarak, belirli bir statüye has ve uyulması gereken kurallardan kaynaklanan fiilleri ifade etmektedirler Babalık veya annelik statüsüne ait davranışlar, aynı zamanda bu statülere ait rollerdir Toplum tarafından müsaade edilen ve hoş görülen davranış biçimleri bir araya gelerek bir kurallar (norm) dizisi oluşturmaktadırlar Böylece fert sosyal hayat içinde nasıl hareket edebileceğini veya bir başka insanın nasıl hareket edeceğini bilmekte ve bu şekilde sosyal bir düzenin kurulması ve idamesi mümkün olmaktadır Davranış standartlarının olmadığı, korku, karmaşa ve belirsizliğin hüküm sürdüğü ortamda bir düzenden söz edilemez Sosyal yapıda, belirli bir statüdeki insanın nasıl hareket etmesi gerektiğine dair toplumda yansıyan mecburiyetlere uyulmaması, rol ihlali veya davranış bozuklukları olarak adlandırılır İş bölümü, belirli bir alandaki uzmanlaşma kadrosunu işaret etmektedir Mesela bir meslekte, endüstride, toplumda veya ailede mevcut uzmanlıkların listelenmesi o sahadaki iş bölümünü ortaya koymaktadır İş bölümü ancak, bir davranış sahası, bu davranışın farklılıkları ve bu davranışı sergileyen bir dizi insan belirlendikten sonra ortaya konabilir (Biddle, 1966, s 40) Toplum, belirli amaçları ve görevleri olan unsurların birbirleriyle olan ilişkilerinin sosyal bir bütünü oluşturduğu yapılanmadır Bu çerçevede söz konusu olan bütünü meydana getiren unsurlarının ayrışmasını iş bölümü, bu unsurların birbirleriyle olan ilişkilerinde beklenen davranış biçimlerini ise sosyal rol olarak kabul etmek mümkündür Böylece sosyal roller, iş bölümünün bir sonucu olmaktadır İş bölümü ise toplumun bütünlüğünü meydana getiren unsurlardır Sistemin bütünlüğünü rol ve iş bölümü açısından biraz daha açmakta fayda vardır Rol, toplumsal ilişkide yüz yüze geldiğimiz olgudur, onun gerisinde iş bölümü yatmaktadır Öte yandan bir "bütün" ortak özelliklerin bir araya gelmesiyle meydana gelmektedir Buradaki "özellik" kavramından kastedilen anlam, farklı bünyelerde (unsurlarda) aynı şeyin ya da aynı amacın mevcut olması halidir Aynı özelliği taşıyan değişik unsurların bir arada bulunmalarıyla bir bütün oluşmaktadır Böylece bir bütünde, başka bir ifadeyle sosyal sistemde hem ortak özellikler hem de farklı özellikler bulunmaktadır Kısaca bütün, ortak özelliklerin veya amaçların belli bir anlam ifade edecekleri şekilde bir araya gelerek oluşturdukları yapıdır İş bölümü, sosyal sistemi meydana getiren aynı amaca yönelik, fakat, farklı özelliklerin bir sonucudur Bu hususa bir örnek olarak tıp konusunu kullanabiliriz Sağlığı (ya da tıbbı) bir sistem olarak düşünürsek, doktor, hasta, hemşire, hastabakıcı, eczacı, hastane idarecisi ve teknisyenler bu sistemin birer unsurlarıdırlar Bu sıfatlar aynı zamanda sağlık bütününü oluşturan birer iş bölümüdür Sağlık olgusunu sağlamak için toplum iş bölümüne gitmiştir Bu amaca yönelik bir kısım görev, yetki, sorumluluk ve bilgiler doktorlara, bir kısmı hemşirelere, bir kısmı eczacılara ve öteki ilgili kesimlere dağıtılmıştır Bu şekilde bir iş bölümü sağlanmıştır Eğer tıbbın fonksiyonu olan tedavi etme rolünü bir tek mesleğe, mesela doktorluğa atfetmiş olsaydık, bu alanda diğer çalışanlar doktorların istediklerini yapan sadece birer hizmetli olurlardı Öte yandan, her bir kesim, ortak amaçlarını gerçekleştirmek için yükümlendikleri ve sadece kendilerine has olan görevlerini yerine getirmektedirler Bunlar aynı zamanda o konumda bulunanlardan beklenilen davranış biçimleridir; başka bir deyişle , sosyal rollerdir Böylece top yekün bir çalışmayla sistemin ortak amacı gerçekleştirilmektedir Sosyal yapıyı ve onu oluşturan tavırlar, ya çevre faktörlerinin etkisiyle kendi kendilerine şekillenmektedir (Hewstone, 1986, s 96) ya da grup içi ilişkiler ve tercihler sebebiyle (Tajfel, 1981, s 12) Grup içi veya dışı özellikler ne olursa olsun iş bölümü evrensel bir idraktir Aşağıda bir doktorun çevresinde örülü olan karşılıklı rol beklentileri gösterilmiştir Tedavi ettiği hastasına karşı sergilediği doktor rolü başka, bir meslektaşına ya da hastane yöneticisine karşı başkadır Doktorluk statüsü bir dizi rol setleri taşımaktadır Mesela, doktor/doktor, doktor/hemşire, doktor/hasta, doktor/yönetici ve diğer ilişkiler doktor statüsü çerçevesinde teşekkül etmiş ayrı ayrı birer rol setlerdirler (Hess, 1988, s 82) Ayrıca bu rol, doktorun kırk yaşında bir erkek ya da altmış yaşında bir kadın olmasına göre de değişecektir Davranışlar sahip olunan yaş, cinsiyet, eğitim gibi diğer statüler bakımından değişmektedir Mesela orta yaşlı bir insan daha genç yaştaki birinden daha fazla statülere sahip olacağından serdettiği rol dizileri daha yoğun ve karmaşıktır Sosyal statüler ve bağlı rol dizileri birçok faktörün etkisiyle teşekkül etmekte ve zaman içinde de değişmektedir Bir ferdin statüsü ile ilgili olarak eğitim, gelir, meslek, aile ve diğer sosyal çevre faktörleri karşılıklı etkileşim içindedirler Mesleklerin tasnifi, statülerin ölçümlenmesi ve prestijlerinin sıralamaları birçok araştırmalarda yapılmıştır İş bölümü veya meslekler, tarih boyunca tespit edilmiş olan her toplumda görülebilmektedir; fakat endüstriyel dönemin en önemli karakteristiği iş bölümü ve uzmanlaşmanın olağanüstü artmış olmasıdır Tarım toplumu dönemindeki bir köyde en çok birkaç meslek sayılabilecekken, günümüzde Amerikan Çalışma Bakanlığının yayınladığı Meslekler Sözlüğünde 12,000'den fazla meslek tanımlanmaktadır Sosyolojideki iş bölümü ise burada sözü edilen mesleklerden çok daha fazla anlam taşımaktadır Durkheim, Weber, Marx, Parsons gibi sosyal bilimciler, modern toplumlardaki yoğun uzmanlaşmanın sosyal birliğin bozulması yönünde potansiyel bir tehlike taşıdığı görüşündedirler Bu kadar yoğun iş bölümü sonucu her bir işçi, işin çok küçük bir kısmını yapmakta ve ortak kültüre de son derece sınırlı bir şekilde katılmaktadır Böyle bir durumda ortak değerlerin üretilmesi ve paylaşılması oldukça güçleşmektedir DİE'nin yaptığı bir araştırmada, meslekler sosyo-ekonomik olarak toplam yedi sınıfta gruplandırılmaktadır Bu gurupların tamamı bütün meslekleri , kapsamamakta, meslekleri tespit edilemeyenler için ayrı bir grup tahsis edilmektedir Ayrıca isim olarak adlandırılmamış ve branş itibariyle genel bir tasnif yapılmıştır |
|