Geri Git   ForumSinsi - 2006 Yılından Beri > Eğitim - Öğretim - Dersler - Genel Bilgiler > Eğitim & Öğretim

Yeni Konu Gönder Yanıtla
 
Konu Araçları
ders, kuramlar, notlarıçağdaş, pedagoji, sistem, yaklaşımları

Pedagoji Ders Notları-Çağdaş Kuramlar,Sistem Yaklaşımları

Eski 10-20-2012   #1
Prof. Dr. Sinsi
Varsayılan

Pedagoji Ders Notları-Çağdaş Kuramlar,Sistem Yaklaşımları




Sistem Yaklaşımları:

Claude Shannon – Warren Weaver’in İnformasyon (İletim) Teorisi:

Bu bilim adamlarının öncülüğünde yapılan çalışmalar, telefon, telgraf ve radyo gibi araçlarla iletişim sürecini incelemişlerdir İletişimde bilinenden çok bilinmeyene ve bilinmeyenin azaltılmasına ilişkindir
İletişim sürecini beş ögeye ayırmışlardır
KAYNAK- VERİCİ (mesaj) – KANAL- ALICI- AMAÇ (geribildirim, dönüt)

Norbert Wiener’in Sibernetik Teorisi:

Canlı ve cansız sistemlerin iletişim ve kontrol süreçlerini inceleyen bu alan özellikle büyük işletmelerde, otomatik kontrol sistemleri geliştirme çabalarına yol açmıştır

Sebernitiğin örgüt ve yönetim açısından iki önemli yararı vardır:
1- En değişik sistem türlerini bile tanımlamak için tek bir kavramlar dizisinin kullanılmasıdır
2- Karmaşık niteliği ihmal etmeyecek kadar önemli olan sistemlerin, bilimsel olarak incelenmesi için uygun bir yöntem olmasıdır

Daniel Katz – Robert Kahn’ın Açık Sistem Teorisi:

Yaşayan bir organizmanın, örgüt ve bütünlük nitelikleri ona bir sistem niteliği kazandırır Bu organizma, aldığı madde ve enerjiyi değiştiren, dinamik bir dengesi olan, açık bir sistemdir Bu anlamda örgüt kendi kendini besleyen ve üretimde bulunabilen açık bir sistemdir

Açık Sistemin Özellikleri:
· Çevreden enerji alırlar,
· Aldıkları enerjiyi çeşitli biçimlere dönüştürürler,
· Dönüştürülen enerjiyi çevreye çıktı olarak verirler
· Dönüştürme süreci dairesel bir döngüdür
· Negatif entropi vardır Örgütler verdikleri enerjiden daha fazlasını alırlar
· Bu sistemlerde bilgi kontrol mekanizması vardır
· Farklı roller ve uzmanlaşma vardır
· Sistemler genellikle farklı araçlar kullansalar bile aynı sonuca ulaşabilirler (eşit sonuç) Bu kavram çoğu örgütte bulunan esneklik ve uyum sağlamayı vurgular

ÇAĞDAŞ KURAMLARIN DEĞERLENDİRİLMESİ:

Olumlu Yönleri:
Örgüt bağımlı değişkenler olarak kabul edilmiştir Örgüt insan, formal örgüt, informal gruplar, rol, statü ve ortam gibi birbirine bağımlı alt sistemlerden oluşur Örgüt ve örgütü işleten yönetim alt ve üst sistemlerle ve diğer sistemlerle sürekli, etkileşim halindedir Örgüt ve onu işleten yönetim toplumsal, ekonomik, siyasal çevrenin sürekli etkisi altında olduğuna ve bu çevreyi etkilediğine göre, amaçlarına ulaşabilmek için çevredeki değişme dinamizme uymak zorundadır Örgütsel sorunları çözme bilgiye dayanmaktadır Bu nedenle bilgileri sağlamak için sistematik yöntemler geliştirmek gerekmektedir

Olumsuz Yönleri:
Bilginin gerektiği zaman ve çabuklukla bulunması bir problemdir

ÇAĞDAŞ KURAMLARIN EĞİTİM YÖNETİMİNE ETKİLERİ:

Eğitim kurumları açık toplumsal bir sistem olarak incelenmeye başlanmıştır Öğrenci, öğretmen, yönetim, sınıf, rol, statü, gibi alt sistemleri olan okullar eğitim müdürlüğü ve merkez örgütü gibi üst sistemlere bağlıdır Toplumdaki bütün öteki sistemler eğitim sisteminin çevresini oluşturur Eğitim örgütlerinde informal iletişim formal iletişim kadar önemli rol oynamaktadır Okulun çevresi ve bu çevrede yaşayan halk ile olan ilişkilerinde değişiklik yaratan etkenlerden başlıca bilim ve teknolojideki değişmeler, hızlı sanayileşme, nüfus akımları, sosyal hareketlilik, baskı ve yarar gruplarıdır Eğitim sistemlerinin çevreye etkileşmesi kadar, çevreden farklılaşması da beklenir

Sistem Yaklaşımları:

Claude Shannon – Warren Weaver’in İnformasyon (İletim) Teorisi:

Bu bilim adamlarının öncülüğünde yapılan çalışmalar, telefon, telgraf ve radyo gibi araçlarla iletişim sürecini incelemişlerdir İletişimde bilinenden çok bilinmeyene ve bilinmeyenin azaltılmasına ilişkindir
İletişim sürecini beş ögeye ayırmışlardır
KAYNAK- VERİCİ (mesaj) – KANAL- ALICI- AMAÇ (geribildirim, dönüt)

Norbert Wiener’in Sibernetik Teorisi:

Canlı ve cansız sistemlerin iletişim ve kontrol süreçlerini inceleyen bu alan özellikle büyük işletmelerde, otomatik kontrol sistemleri geliştirme çabalarına yol açmıştır

Sebernitiğin örgüt ve yönetim açısından iki önemli yararı vardır:
1- En değişik sistem türlerini bile tanımlamak için tek bir kavramlar dizisinin kullanılmasıdır
2- Karmaşık niteliği ihmal etmeyecek kadar önemli olan sistemlerin, bilimsel olarak incelenmesi için uygun bir yöntem olmasıdır

Daniel Katz – Robert Kahn’ın Açık Sistem Teorisi:

Yaşayan bir organizmanın, örgüt ve bütünlük nitelikleri ona bir sistem niteliği kazandırır Bu organizma, aldığı madde ve enerjiyi değiştiren, dinamik bir dengesi olan, açık bir sistemdir Bu anlamda örgüt kendi kendini besleyen ve üretimde bulunabilen açık bir sistemdir

Açık Sistemin Özellikleri:
· Çevreden enerji alırlar,
· Aldıkları enerjiyi çeşitli biçimlere dönüştürürler,
· Dönüştürülen enerjiyi çevreye çıktı olarak verirler
· Dönüştürme süreci dairesel bir döngüdür
· Negatif entropi vardır Örgütler verdikleri enerjiden daha fazlasını alırlar
· Bu sistemlerde bilgi kontrol mekanizması vardır
· Farklı roller ve uzmanlaşma vardır
· Sistemler genellikle farklı araçlar kullansalar bile aynı sonuca ulaşabilirler (eşit sonuç) Bu kavram çoğu örgütte bulunan esneklik ve uyum sağlamayı vurgular

ÇAĞDAŞ KURAMLARIN DEĞERLENDİRİLMESİ:

Olumlu Yönleri:
Örgüt bağımlı değişkenler olarak kabul edilmiştir Örgüt insan, formal örgüt, informal gruplar, rol, statü ve ortam gibi birbirine bağımlı alt sistemlerden oluşur Örgüt ve örgütü işleten yönetim alt ve üst sistemlerle ve diğer sistemlerle sürekli, etkileşim halindedir Örgüt ve onu işleten yönetim toplumsal, ekonomik, siyasal çevrenin sürekli etkisi altında olduğuna ve bu çevreyi etkilediğine göre, amaçlarına ulaşabilmek için çevredeki değişme dinamizme uymak zorundadır Örgütsel sorunları çözme bilgiye dayanmaktadır Bu nedenle bilgileri sağlamak için sistematik yöntemler geliştirmek gerekmektedir

Olumsuz Yönleri:
Bilginin gerektiği zaman ve çabuklukla bulunması bir problemdir

ÇAĞDAŞ KURAMLARIN EĞİTİM YÖNETİMİNE ETKİLERİ:

Eğitim kurumları açık toplumsal bir sistem olarak incelenmeye başlanmıştır Öğrenci, öğretmen, yönetim, sınıf, rol, statü, gibi alt sistemleri olan okullar eğitim müdürlüğü ve merkez örgütü gibi üst sistemlere bağlıdır Toplumdaki bütün öteki sistemler eğitim sisteminin çevresini oluşturur Eğitim örgütlerinde informal iletişim formal iletişim kadar önemli rol oynamaktadır Okulun çevresi ve bu çevrede yaşayan halk ile olan ilişkilerinde değişiklik yaratan etkenlerden başlıca bilim ve teknolojideki değişmeler, hızlı sanayileşme, nüfus akımları, sosyal hareketlilik, baskı ve yarar gruplarıdır Eğitim sistemlerinin çevreye etkileşmesi kadar, çevreden farklılaşması da beklenir

Alıntı



Alıntı Yaparak Cevapla
 
Üye olmanıza kesinlikle gerek yok !

Konuya yorum yazmak için sadece buraya tıklayınız.

Bu sitede 1 günde 10.000 kişiye sesinizi duyurma fırsatınız var.

IP adresleri kayıt altında tutulmaktadır. Aşağılama, hakaret, küfür vb. kötü içerikli mesaj yazan şahıslar IP adreslerinden tespit edilerek haklarında suç duyurusunda bulunulabilir.

« Önceki Konu   |   Sonraki Konu »


forumsinsi.com
Powered by vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
ForumSinsi.com hakkında yapılacak tüm şikayetlerde ilgili adresimizle iletişime geçilmesi halinde kanunlar ve yönetmelikler çerçevesinde en geç 1 (Bir) Hafta içerisinde gereken işlemler yapılacaktır. İletişime geçmek için buraya tıklayınız.