![]() |
Pedagoji Ders Notları-Gelişim Psikolojisi |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Pedagoji Ders Notları-Gelişim PsikolojisiGELİŞİMLE İLGİLİ TEMEL İLKELER: · Kalıtım ve çevrenin etkileşimi sonucunda ortaya çıkar ![]() · Sürekli ve aşamalar halindedir · Nöbetleşe seyreder ![]() · Baştan aşağı ve içten dışa doğrudur ![]() · Genelden özele doğru gerçekleşir ![]() · Bir bütün içinde seyreder ![]() · Gelişmede kişiler arası farklılıklar söz konusudur ![]() BİLİŞSEL GELİŞİM Algılama Bellek Yargılama Düşünme Kavrama BRUNER’in Gelişim Dönemleri Eylemsel Dönem: Doğumdan üç yaşına kadar olan süreyi kapsar ![]() İmgesel Dönem: Bu dönemde bireyin görsel zekası gelişir hayallerindeki şeyleri resmeder ![]() Sembolik (sezgisel): Dil, mantık, matematik alanlarında ilgili sembolleri kullanma ![]() PIAGET’te Bilişsel Gelişim: I ![]() 0-2 yaş, bebek dünyaya bazı duygusal davranış biçimleriyle birlikte gelmez ![]() ![]() II ![]() 2-7 yaş, çocuk algılarına göre hareket eder ![]() ![]() III ![]() 7-11 yaş, bu dönemde çocuklar mantıksal düşünebilmenin temellerini atar ![]() IV ![]() 11-15 yaş genç birey karşılaştığı ham bilgileri düzenlenmiş ifadelerde veya önermelerde kullanır ve sonra onlar arasında bağlar geliştirir ![]() PIAGET’te Dil Gelişimi: I- Agulama Evresi: a- Ağlama evresi: 0-2 ay b- Badılama evresi: 2-5 ay ba-da-ma gibi ünlü ve ünsüz sesleri çıkarır ![]() c-Çağıldama evresi: 6-12 ay ilk heceleri çıkardığı dönem II- Tek Sözcük Evresi: 12-18 aylık “anne” der ![]() III- Telegrafik konuşma Evresi: 18-24 aylık, kelimeleri birleştirmeye başlar ![]() IV- İlk Gramer Evresi: 24-60 aya kadar artık sorular sorar “kim” , “bu ne” gibi PIAGET’te Ahlak Gelişimi Piaget’te ahlak gelişimini üç dönemde inceler ![]() 1- Ahlak öncesi dönem; 0-5 yaş 2- Dışa bağımlı dönem; 6- 10 yaş 3- Özerk dönem; 11 yaş ve üzeri Kohlberg’de ahlak gelişimi: 1- Gelenek öncesi dönem; 0-10 yaş 2- Geleneksel dönem; 10-20 yaş 3- Gelenek ötesi dönem; 20 yaş ve üzeri KİŞİLİK GELİŞİMİ SİGMUND FREUD Freud’un kişilik yapısı ve gelişimi ile ilgili kuramları: I- Topografik Kişilik Kuramı: Freud yaşantıların üç bölgede saklandığını savunur ![]() a- Bilinç: Bireyin hiç zorlanmadan hatırlayabileceği yaşantıları sakladığı bölge ![]() b-Bilinç öncesi: Zorlanarak hatırlanabileceği yaşantıların saklandığı bölge ![]() c-Bilinç dışı: Ne kadar zorlanırsa zorlansın hiç hatırlanmayacağı yaşantıların saklandığı bilgi yeridir ![]() II-Yapısalcı Kişilik Kuramı: Freud her olayın topografik kişilik kuramıyla açıklanama-yacağını belirtmiş ve bireyin kişiliğini id, ege ve süperego kavramlarını ortaya atmıştır ![]() a- İd:Haz ilkesi ile çalışır ve kişiliğin ilkel yönünü oluşturur ![]() b- Ego:Gerçeklik ilkesine dayanır ![]() ![]() ![]() c-Süperego: Kişiliğin ahlaki değer yargıları niteliğindedir ![]() Not: Egonun id ve süperego arasında denge kuramaması durumunda psikolojik rahatsızlıklar ortaya çıkar ![]() ![]() FREUD’da Psikoseksüel Gelişim Kuralları 1- Oral Dönem: Bebeğin gereksinimlerinin dil, ağız bölgesinde geliştiği dönem ![]() 2- Anal Dönem: Büzücü kasların özellikle anal büzücü kasların güç kazanmasıyla belirli olan psikoseksüel gelişim dönemidir ![]() ![]() 3- Fallik Dönem: Cinsel enerjinin cinsel organlarda toplandığı dönem ![]() 4- Gizil (latent) dönem: eşcinsellik dönem, 5-6 yaşından 11-13 yaşına kadar olan dönem ![]() ![]() 5- Genital dönem: 13-21 yaşları arası ergenlik dönemidir ![]() PSİKOSOSYAL GELİŞİM Freud’un öğrencisi ERİKSON tarafından geliştirilen kuramdır ![]() 1- Güvene karşı güvensizlik 0-1 yaş 2- Özerklik karşı utanç ve kararsızlık 1-3 yaş 3- Girişimciliğe karşı suçluluk 3-6 yaş 4- Başarıya karşı yetersizlik ve aşağılık duygusu 6-12 yaş 5- Ego kişiliğine karşı rol karmaşası 12-18 yaş 6- Yakın ilişkilere karşı soyutlama (genç yetişkinlik) 7- Üretkenliğe karşı durgunluk (yetişkinlik) 8- Ego bütüncesine karşı umutsuzluk (yaşlılık) Alıntı |
![]() |
![]() |
|