|  | Yalçın Turanın Hayatı, Yalçın Tura Hakkında Bilgi |  | 
|  10-21-2012 | #1 | 
| 
Prof. Dr. Sinsi
 |   Yalçın Turanın Hayatı, Yalçın Tura Hakkında BilgiYalçın Turanın Hayatı, Yalçın Tura Hakkında Bilgi Yalçın Tura 1954′te, Galatasaray Lisesi’ ni bitirerek, İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi’nde, felsefe, pedagoji ve arkeoloji dallarında öğrenim gördü  1960′ta Felsefe Bölümü’nü bitirdi  İlk beste çalışmaları arasında, 1952′ de ortaya çıkan Beş Kısa Piyano Parçası görülür  Bu ilk çalışması, dizisel yazının etkisindedir  1955′ten 1976′ya kadar yalnız beste yaparak geçimini sağlamış olan Yalçın Tura, bu süre içinde başladığı film ve sahne müziği çalışmalarında, elliden fazla sinema ve televizyon filmi için müzik, on kadar tiyatro yapıtı için sahne müziği yazmıştır  Bu nedenle yapıtlarında pek çok kaynaktan yararlandığı görülür: Gerçekten de, geleneksel makamlardan halk müziğine, cazdan senfonik müziğe ve hafif müziğe, dizisel yöntemden elektronik müziğe kadar etkisinde kaldığı birçok alan vardır  Yalçın Tura, değişik zamanlarda eski yapıtlarını yeniden ele alıp gözden geçirerek, bunlardan, başka yapıtlar türetebilmektedir  Bu nedenle çalışmaları belli dönemler içinde incelenemez  Ancak ilk çalışmalarından günümüze doğru elindeki olanakları daha iyi kullandığını, daha yalın ve öz bir anlatıma yöneldiğini görürüz  S  A  C  E  M  (Müzik Yazarları, Bestecileri ve Yayımcıları Derneği) üyesi olan ve bu kuruluşun Türkiye İcra Komitesi’nde görev yapan Yalçın Tura, T  R  T’de çeşitli zamanlarda jüri üyeliği ve Danışma Kurulu üyelikleri yapmıştır  Beş Yıllık Kalkınma Planı Hazırlık Komitesi’nde Türk müziği başkam olarak görev alan Yalçın Tura, 1976′dan bu yana İstanbul Devlet Konservatuvarı Türk Müziği Bölümü öğretim görevlisidir  Yalçın Tura uzun yıllar Türk müziği ses sistemi üstüne araştırmalar yapmış, 1970′ten bu yana yaptığı bestelerde bu araştırmalardan yola çıkarak yeni bir mikrotonal anlayış geliştirmiştir  Yalçm Tura’nın müzikbilim konusunda çeşitli çalışmaları, birçok eski yapıtı çevriyazı (transkripsiyon) yoluyla günümüzdeki dile ve notaya aktaran yayınları vardır  SANAT ANLAYIŞI Yalçın Tura, geçmişten günümüze ulaşan birikimi yeni bir bireşim içinde değerlendirmek, ulusal niteliğe sahip, ama zaman üstü, yeni ve kişisel bir müzik yaratmak amacında olan bir bestecidir  Buna bağlı olarak, kişisel bir ezgi çizgisi ve zengin, arınmış bir armoni, ele alman gerecin çeşitli yönlerinin ve boyutlarının işlendiği karmaşık bir kontrapunto (kontrpuan), canlı ritmik bir yapı, renkli orkestralama yapıtlarının başlıca özellikleri durumuna gelmiştir  Besteci günlük akımların değeri olmadığına, sanat yapıtının geçici modalarla değil, kendine özgü kurallarla yazılabileceğine inanmaktadır  Türk geleneksel makam müziğinin bir anıt olarak korunması, doğru yorumunun sağlanması gerektiğini ileri sürer  Çoksesliliği müzikte bir araç olarak kabul eden Yalçın Tura, Türk geleneksel makam müziğinin çokseslendirilmesi durumunda küçük aralıkların değerini yitirme tehlikesiyle karşılaşacağını ileri sürer  YAPITLARININ ÖZELLİKLERİ Yalçın Tura’nın yapıtlarının büyük bir bölümü sinema filmi, televizyon filmi, sahne müziği ağırlıklıdır  Belgesel ve kısa metrajlı filmlere müzik yazdığı gibi birçok reklam filminin de müziğini bestelemiştir  En ünlü tiyatro müziği Keşanlı Ali Destanı ‘dır  Yalçın Tura, Haldun Taner’in gerçekleştirdiği bu oyuna baştan sona yazdığı müzikle ülkemizde ilk kez müzikli destansı (epik) oyun türünün sahnelenmesine yardımcı olmuştur  Genellikle halk müziğinin temel özelliklerine bağlı kalan müzik, kantolardan oyun havalarına uzanan bir çizgi izler  Çoğunlukla klasik ses eğitimi geçirmemiş oyuncuları göz önünde tutarak, kolay ve yalın bir müzik yazmış, yeniyi biçimde değil özde aramayı denemiştir  Üfleme ve vurma çalgıların daha çok kullanıldığı orkestrada yeni ses renkleri arandığı dikkati çeker  Enginlerden Yücelerden (1969) başlıklı yaylı yaylı çalgılar süiti, bestecinin yurdun değişik yörelerinden esinlendiği bir halay zinciridir  Keman ve Piyano İçin Ballad 1962′de yazılan bir film müziğinin yeniden ele alınması sonucu 1972′de bestelenmiştir  Ballad, bir tek hücreden doğarak on iki eşit aralıklı dizinin en küçük aralığı olan küçük ikili ile onu izleyen büyük ikili aralıklardan oluşur  Ritmik yapısı da benzer ilişkileri gözeten hürelerden, semai usulü ile Türk aksağı ve aksak semai usullerinden esinlenmistir  Besteci bazı yapıtlarında Tür müziği çalgılarını senfoni orkestram içinde kullanmıştır  Sözgelimi, Şah Murat Süiti (1978) tambur ve kanunun yer aldığı senfonik bir çalışmadır  Yalçın Tura Eserleri : Solo için: Beş Kısa Piyano Parçası (1952); Sonat (piyano için, 1959)  İkili: Keman ve Piyano İçin Ballad (1972)  Oda orkestrası için: Surname (flüt, alto, obua, keman, viyolonsel ve vurma çalgılar için, 1959); Oda Senfonisi (1959); Oyun Havalan (yaylı sazlar orkestrası ve keman solo için, 1959-1972); Enginlerden Yücelerden (yaylı çalgılar için, 1969); Hüseyni Saz Semaisi (1972)  Solo ve orkestra için: Viyolonsel Konçertosu (1956)  Orkestra için: Dans Süiti (1956); Orkestra Süiti (1958); jazz Süiti [1962); Toccata (1962); Bir Hak Temi Üstüne Variyasyonlar (1963); Birinci Senfoni (1957-1966); Üçüncü Süit (1976); Şah Murat Süiti (1978)  Koro için: Koro Parçalan (1967); Çocuklar ve Gençler İçin Müzik (1967 -1969); Şeyh Galip’in Şarkıları (1972-1975); Yeniden Eski Mahabbetleri Tecdid İdelüm (İ976)  Yalçın Tura ayrıca birçok sinema filmi müziği (Zümrüt, 1959; Yılanların Öcü, 1962; Cemo, 1972; Bir Yudum Sevgi, 1984; vb  ), televizyon filmi müziği (Aşk-ı Memnu, 1975; Kırık Hayatlar, 1985; vb  ), tiyatro yapıtı için sahne müziği (Keşanlı Ali Destanı, 1964, vb  ) bestelemiştir  | 
|   | 
|  | 
|  |